Skrevet af: Ronni Vester
22. december 2017

Sådan laver du en søgeordsanalyse

Forestil dig, at du har en virksomhed, der sælger produkter eller ydelser. Du har et godt sortiment, som bliver præsenteret på din fine hjemmeside. Alligevel kniber det med at skabe trafik, og kunderne vælger i højere grad at klikke ind på dine konkurrenters hjemmesider.

Kan du nikke genkendende til ovenstående? Så er det på tide at komme i gang med søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering (SEO) består af en række discipliner, og det kan for mange være svært at finde ud af, hvor man skal starte. Det er dog alfa omega at få lagt et solidt fundament fra starten, og her er en grundig søgeordsanalyse altafgørende.

Tager vi fat i problemstillingen med manglende trafik og dermed potentielt salg, så kan det hænge sammen med, at din hjemmeside ikke repræsenterer det, dine kunder rent faktisk søger efter. Altså at din hjemmeside ikke er optimeret optimalt i forhold til at ligge i toppen af Googles søgeresultater, når potentielle kunder søger efter dine produkter eller ydelser. Det skal du have ændret på øjeblikkeligt, så det er din hjemmeside, som kunderne vælger at handle på. Det kan en søgeordsanalyse hjælpe dig med.

Hvad er en søgeordsanalyse?

Den forsimplede definition på en søgeordsanalyse er at finde frem til de helt rigtige søgeord, som kunderne søger efter, og som passer til din virksomheds profil. Og hvordan gør du så det? Det gør du ved hjælp af et godt gammeldags detektivarbejde kombineret med benhård sortering og prioritering. En god søgeordsanalyse starter med en omfangsrig brainstorm på ord, som kunne være relevante i forhold til dine produkter eller ydelser. Tænk over, at ”uvidende brugere” ikke nødvendigvis anvender de samme fagtermer, som I gør internt i virksomheden.

Når du har brainstormet, skal det gerne munde ud i en lang liste med ord, som potentielt set skal være udgangspunktet for dit videre arbejde med søgemaskineoptimering. Der findes en række gratis værktøjer, hvor du kan indtaste et ord for derefter at få spyttet en bunke af relaterede søgeord ud. Det er et godt sted at starte. Derudover kan du med fordel lave en ganske almindelig Google søgning på det pågældende ord og identificere de ord, som Google selv foreslår (Google Suggest).

Når du har taget detektivhatten af, og listen med et hav af potentielle søgeord er lavet, kan du dog ikke bare læne dig tilbage. Nu skal der analyseres og prioriteres. For selvom du er godt tilfreds med de søgeord, du har skrevet ned, så er der bestemt ingen garanti for, at det er de rigtige. Det skal du have hjælp til at finde ud af. Her kommer Google Keyword Planner ind i billedet.

Find de rigtige søgeord med Keyword Planner

Google Keyword Planner er Googles eget værktøj, og derfor kan du være rimelig sikker på, at der er tale om troværdige data. Du har adgang til Keyword Planner, hvis du er i besiddelse af en Adwords-konto. Keyword Planner er et uundværligt værktøj, når du skal udforme en grundig og præcis søgeordsanalyse. Du tager i al sin enkelthed ordene fra din oprindelige liste og plotter dem ind i Keyword Planner.

Herefter vil du blive præsenteret for det gennemsnitlige antal søgninger om måneden på de enkelte søgeord. Samtidig kan du se, om der vurderes at være høj, mellem eller lav konkurrence på dine valgte søgeord. Begge dele er essentielle parametre, hvis du i sidste ende skal stå med den mest optimale plan for dine søgeord.

Gå ikke nødvendigvis efter volume

”Jamen skal jeg så ikke bare vælge de søgeord, der har flest søgninger om måneden?” Jo, det er nærliggende at tro, da du dermed potentielt set kan fange en stor målgruppe, men det er ikke nødvendigvis den strategi, der giver dig de bedste resultater. For det første er brede søgeord med voldsomt mange søgninger ofte ledsaget af meget hård konkurrence. Du vil sandsynligvis være oppe imod nogle stærke spillere i din branche, og det kan vise sig at være en kamp, der er tabt på forhånd.

Samtidig er det langt fra sikkert, at brede søgeord med mange søgninger giver dig kvalificeret trafik, og der vil naturligt være længere fra en søgning til et køb, end hvis du fokuserer på nichefraser eller longtail søgeord. Brugerne er i dag blevet mere specifikke i deres søgninger, og man bør derfor kraftigt overveje, om man ikke burde negligere de mange søgninger til fordel for ord med færre søgninger, men med mere relevans.

Gode og dårlige søgeord – eksempel

Lad os tage et eksempel. Du har en webshop, der forhandler cykler. Du kan se, at der er mere end 27.000 søgninger på ”cykler” på månedlig basis. Nu får du sikkert dollartegn i øjnene ved tanken om, at du kan få 27.000 ind på dit site om måneden. Sådan forholder det sig desværre ikke. Konkurrencen er stor, og hvis du er en mindre shop, vil du have meget svært ved at distancere dine konkurrenter i søgeresultaterne.

Søgeordet ”cykler” er ligeledes meget bredt. Er det herrecykler, damecykler, racercykler eller hvad er det egentlig, den enkelte bruger vil finde frem til ved at foretage søgningen? Her kan du med fordel gå et eller to spadestik dybere og grave søgeord frem med mindre konkurrence, men hvor du til gengæld er sikker på at levere det ønskede resultat. Et forslag kunne netop være ”herrecykler” med 1600 søgninger, ”billige racercykler” med 720 søgninger eller endnu mere niche som ”billigste cykel med ultegra di2” med 50 månedlige søgninger. Det er en hårfin balance mellem at finde søgeord med tilpas volume, men med lav konkurrence, så du kan gøre dig gældende i søgeresultaterne.

Og så er det selvfølgelig indiskutabelt, at dine produkter og ydelser skal matche de valgte søgeord, så kunderne ikke går forgæves. Det vil sandsynligvis gøre mere skade end gavn.

Find longtail søgeord og fraser med StoryBase

Et andet yderst brugbart værktøj, når du laver søgeordsanalyse, er StoryBase. Med StoryBase har du mulighed for at finde longtail fraser, som er mindre konkurrenceprægede, men som samtidig er meget specifikke. StoryBase kan både bruges, når du skal optimere landingssider med eksempelvis kategorier, men det er i særdeleshed effektivt, hvis din side har en blog.

Via StoryBase kan du finde frem til forskellige variationer af søgeordet ved enten af vælge Questions, Phrases eller Releated. Specielt fanen med Questions er brugbar i forbindelse med en blog, da du hermed får dokumenteret, hvilke spørgsmål dine mulige kunder stiller, og herefter kan du give et fyldestgørende svar i et blogindlæg, som så efterfølgende kan lede kunden videre ind på dit site.

Tjek konkurrenterne – hvad gør de?

Udover at bruge diverse værktøjer til at finde mulige søgeord kan du også med fordel tage et kig på, hvad dine konkurrenter gør. Du ved helt sikkert selv, hvem dine konkurrenter er, og der må jo være en grund til, at de præsterer bedre i søgeresultaterne. Det kan blandt andet hænge sammen med, at de fokuserer på de helt rigtige søgeord i jeres branche.

Undersøg, hvor konkurrenternes fokus ligger og vurder derefter, om det giver mening for din virksomhed at kopiere det. Herefter skal du ”bare” sørge for at levere bedre indhold end konkurrenterne og selvfølgelig lave en udførlig plan for det fremadrettede SEO-arbejde.

Struktur og eksekvering

Du har nu en brugbar liste med søgeord, men der ligger stadig et arbejde i at skabe en struktur og finde de rigtige søgeord. Faktisk er det en meget krævende opgave at frasortere irrelevante søgeord, så du til sidst står tilbage med en prioriteret liste af stærke og relevante søgeord. Når det er klaret, og du har identificeret dine potentielle kunders online adfærd, så du kan ramme plet og sikre dig yderst kvalificeret trafik.

Det næste skridt er at lave de perfekte landingssider, så dit indhold stemmer overens med brugerens søgning. Vil du vide mere om, hvordan du optimerer dine landingssider? Så læs mere her.

Og så må vi heller ikke glemme vigtigheden af linkbuilding. Altså det at skabe indgående links til dit site, hvilket Google ser som en anbefaling og belønner din hjemmeside derefter.

Søgeordsanalysen er dog fundamental at få på plads først, inden du fortsætter dit SEO-arbejde. Det gælder i sær også, hvis du har planer om en ny hjemmeside. I så fald SKAL du have styr på søgeordene inden, så du kan få den helt rigtige struktur på hjemmesiden fra dag 1. Det vil være godt givet ud i den sidste ende.

Ronni har en IT-faglig baggrund og en uddannelse som journalist i bagagen. Hos WeMarket arbejder Ronni til dagligt med søgemaskineoptimering og pressearbejde for en række virksomheder, og han er vores go-to-guy, når det gælder formidling.