Få styr på din datadisciplin og øg din annonce-performance
Styrk din datadisciplin og øg din annonceperformance ved at bruge præcise data til at optimere dine kampagner og målrette dine kunder mere effektivt.
Få en forklaring på, hvordan Google Ads virker, og hvordan du kan bruge platformen til at tiltrække mere trafik og øge dit salg effektivt.
Dine kunder er på nettet lige nu, og du kan fange deres opmærksomhed med Google annoncering. Og ja, rigtigt mange klikker på annoncerne. Målinger siger, at ofte er det omkring ⅓ som klikker på de annoncer, Google præsenterer frem for resultater, som ikke er betalte annoncer.
Hård kamp om synlighed i Google’s resultater
Det bliver sværere og sværere at blive fundet i en naturlig (organisk) Google søgning. Når en bruger søger efter et produkt, skal man helst ligge i toppen. At ligge i top 3 giver betydelig mere trafik. Det er der brugerne klikker og går ind.
Med Google’s annoncer får du en ekstra chance for at blive fundet.
Google’s brede annonceunivers gør dig mere synlig online, og du kan skræddersy dit budskab, så du rammer lige præcis den kundegruppe du gerne vil have fat i.
– Hvilke geografiske områder vil du sælge til?
– Hvilke aldersgrupper vil du helst have fat i?
– Hvilket køn? (forskelligt budskab?)
Så præcis kan du lave din annoncering. Det giver virkelig god effekt, da dine annoncer bliver relevante og virker tillokkende. På billedet herunder kan du se, hvor meget Google Ads efterhånden fylder. Læg også mærke til, hvor meget annoncerne ligner de “naturlige” søgeresultater længere nede – ikke tilfældigt. Netop derfor klikker mange på annoncerne.
Dine kunder er ikke altid klar til at købe
Hvis din kunde ikke er klar til at købe, kan prisen være nok så god – han køber ikke…
Måske er din kunde kun i gang med at informere sig, og skabe sig et overblik over hvad der findes på markedet.
Det kan du indrette din annoncering efter. Det gælder både indholdet (tilbuddet/budskabet), men også hvilken af Google’s annonce platforme, du vælger. Vi hjælper dig til at få overblik over, hvordan købsprocessen ser ud for dine kunder, og hvordan du smartest (billigst) kan sætte skub i kundens køb.
Google giver dig mange annonceringsmuligheder
Google har flere platforme, hvor du kan ramme både eksisterende og potentielle kunder
– Google Ads
– Google Shopping (PLA)
– Annoncering på YouTube (pre-rolls)
– Display annoncering på Googles annoncenetværk (andres hjemmesider)
De har hver deres styrker, og vi kan hjælpe dig med at finde den smarteste måde, som giver dig mest valuta for pengene.
Google Ads er de annoncer, der dukker op over søgeresultaterne, når man søger på Google.
Med Googles Ads annoncering kan du meget målrettet få dit budskab og tilbud ud til dine kunder.
Synlig netop når en kunde søger efter et produkt som dit
Det smarte ved Ads er, at din annonce bliver vist, når kunderne søger efter produkter som dit. Din annonce bliver relevant, og potentielle kunder vil i højere grad være interesseret i dit budskab.
Netop kombinationen af at dukke op i både de naturlige resultater og samtidig i Google Ads annoncerne er meget stærk, og brugerne klikker ofte på annoncerne, da de ligger meget synligt.
På billedet her under kan du netop se, AUBO Køkkener bliver vist i både Google Ads annoncerne og i de naturlige resultater – AUBO har gjort et godt stykke arbejde med både Google Ads og SEO optimering.
Forskellig adfærd på forskellige enheder
Dine kunder kan støde på dig på mange måder. De fleste har både mobil, tablet og computer, og adfærden kan være ret forskellige afhængig af hvilken enhed, der bliver brugt.
Mobil søgning bliver bare vigtigere og vigtigere, og bruges nu til over halvdelen af alle søgninger. Visning af Google Ads annoncer på mobil har dog sine egne udfordringer og styrker – skærmen er jo ikke stor.
Din annonce på det rigtige tidspunkt
Sat rigtigt op kan du levere det rigtige budskab afhængig af om en mulig kunde søger efter noget generel information, eller faktisk lige nu og her vil købe. Hvis du ikke er helt sikker på, hvornår du skal gøre hvad, så tag fat i os, og hør om hvordan annonceringen gøres bedst og billigst.
Klar besked om hvilken effekt annonceringen har
Du kan styre din annoncering ret præcist, og du får klar information om hvad annoncerne gør for din forretning. Du får tal på, hvor mange gange din annonce bliver vist, hvor mange der klikker på den, eller endda hvor mange der ringer til dig.
Hvilke ord skal du findes på?
I princippet er Ads ret enkelt; der klikkes på din annonce, som fører til dit site, og du betaler for dét klik. Du kan angive hvor meget sådan et klik er værd, og det er så dit bud i forhold til andres – lidt som ved en auktion.
Ved søgning på kendte varemærker kan du dog ikke nødvendigvis bare overbyde de andre og ligge øverst. Du får svært ved at konkurrere med de store varemærker, og det kan blive meget dyrt. Det kan langt bedre betale sig at finde din niche, og din vinkel på, hvad du tilbyder. Det vil sige f.eks. dit “produkt + geografisk område/farve/kundegruppe”, også kaldet long-tail.
Nogle gange skal de købende på nettet lige have et ekstra skub for at gå ind på din hjemmeside. Med Google Shopping kan du præsentere dine tilbud endnu bedre og endnu flottere. Med Shopping annoncerne kan du få dine produkter vist med billeder, når der søges på din type produkter.
Det visuelle element giver ekstra opmærksomhed, ikke mindst fordi prisen samtidig kan vises.
På billedet her under kan man se, hvor fremtrædende annoncerne bliver med billeder på (lige her vises de normale Google Ads dog ikke). Bemærk også at Dansk Outlet ligger helt i toppen på de naturlige søgninger; billederne fanger opmærksomhed, og teksten længere nede forklarer – dette er en meget stærk visning, som driver stor trafik til sitet.
Lidt teknisk, men stor effekt
Google Shopping annoncerne kører på en anden måde end de normale Google Ads annoncer, og er lidt teknisk at sætte op, men efterfølgende er det nemmere at administrere, da du ikke behøver bruge tid på at optimere de søgeord du skal findes på.
Begge typer annoncer på samme tid
De to måder annonceringen kører på betyder, at det vil være muligt at se begge typer annoncer på samme tid: både de normale Google Ads annoncer, og Shopping billedeannoncerne. Denne synergi vil gør din annoncering betydelig stærkere, og er absolut værd at give sig i kast med.
Mere synlig end dine konkurrenter
Billedannoncerne overdøver klart de normale Google Ads annoncer, så du kan styrke din annoncering kraftigt i forhold til konkurrenter, som ikke bruger denne metode. Du kan i øvrigt opleve at få vist flere af dine shopping annoncer i samme søgning, hvilket ikke er muligt med de normale Google Ads annoncer.
Den rigtige målgruppe – ord er taknemmelige, men prisen …
Kvalitet er et vidt begreb, og det kan være meget svært at vurdere kvaliteten ud fra en Google Ads tekst. I Shopping annoncerne vises prisen på dit produkt, og du har dermed en ekstra mulighed for at ramme de rigtige kunder. Du kan signalere høj kvalitet med et bestemt prisniveau, og du kan ramme de meget prisbevidste med lave priser. På denne måde får du med det samme fat i den rigtige målgruppe, og uinteressante bliver siet fra.
Video mediet er fantastisk til at formidle et budskab, og kunder vælger ofte at se en video af et produkt i stedet for at læse om det. Youtube er den store platform, hvor du kan finde video’er af stort set alt.
Dine kunder er her
Faktisk er Youtube den anden største søgemaskine efter Google. Det er der, dine kunder er, og det er der, du kan ramme dem med dine budskaber. Der er andet end katte-video’er; Youtube bruges i stor stil til at informere sig om produkter, før man beslutter sig, og køber.
In-stream annoncering – relevans!
Din video kan vises før brugerens video starter – han vil blive eksponeret for din video, da man typisk skal vente 5 sek. før man kan skippe den. Så du har i hvert fald brugerens opmærksomhed i 5 sek., og vel at mærke fulde opmærksomhed.
I stil med Google Ads vises din video, når det passer ind i sammenhængen med det, som brugeren har søgt efter.
Relevans, relevans, relevans
Da brugerne aktivt vælger at se en bestemt video, vil din video derfor være en afbrydelse. Det gælder derfor om at være skarp, og have klart fokus på, hvad dit budskab er helt fra starten af. En typisk fejl er at bruge de første sekunder på at vise firma logo’et. Med mindre dit formål er branding, spilder du dyrebar tid på den måde.
Hvad vil du have modtageren til at gøre
Din video’s succes forbedres betydeligt, når du har gjort dig klart, hvad du vil med den:
– skal den fortælle en historie i sig selv
– skal den linke til dit site
– skal den linke til en kampagneside på dit site
Det hjælper dig til at skabe et budskab, som er klart og rammer brugeren.
Hold fast i brugeren
Nu hvor du har fået en brugers opmærksomhed, kan du lige så godt arbejde på at holde fast på ham.
Det kan du f.eks. gøre ved drive folk over på et kampagnesite. Ofte har det enkle og korte budskab i en video stor effekt med at tilbyde endnu mere på dit eget site.
Plan med din Youtube annoncering
Lad os tage en snak om, hvordan du kan optimere din kampagne, så den mest præcist rammer din målgruppe og dit budskab.
Der findes masser af hjemmesider, som kan være særdeles relevante at sætte dit produkt og annoncering i sammenhæng med. Du kan sikkert finde mange sites eller blogs, hvor det kunne være interessant at annoncere på – og det er faktisk muligt på mange af dem.
Annoncer på relevante sites
Mange af disse sider er en del af Google’s displaynetværk, og her kan du få vist dine annoncer, bannere og video’er.
Det har flere fordele, da de besøgende på et relevant site allerede tænker i dine baner, og måske netop nu er ved at informere sig om lignende produkter. Disse visninger er ofte billigere end visninger ved Google’s søgeresultater. Det kræver dog den rette opsætning og målretning til de rette grupper.
Styrk branding værdien
Det visuelle udtryk gør, at du i højere grad kan udnytte og udvikle din branding værdi, og derfor har visninger i sig selv også værdi (uden klik på annoncen). Dette gør din annoncering meget mere fleksibel, og potentielt mere rentabel. Du styrer simpelthen selv om du vil betale pr. klik eller pr. visning (eller begge).
Ekstra effektiv segmentering – skarpt budskab
Dine annoncer vil som sagt blive vist på relevante sites, men du kan gøre din annoncering endnu mere præcis ved at segmentere efter køn, alder, interesser, emne og geografiske områder. Når du udnytter denne skarpe segmentering, kan du samtidig udforme dit budskab ekstra skarpt til de målgrupper, du har i kikkerten. Du kan endda vælge på hvilke typer medier du ønsker din display annonce skal dukke op – endda i Apps, eller på Youtube. Ligeledes kan du vælge om du vil ramme snævert på niche sites, eller gå helt bredt på de store landsdækkende sites.
I princippet kan du selv bestemme, hvor meget det skal koste at klikke på din Google Ads annonce for at komme ind på dit site. Visningen af annoncer foregår efter en slags auktionsbud.
Det er dog vigtigt at vide, at du ikke bare kan købe hele opmærksomheden ved at hæve dit bud kraftigt. Specielt ikke, hvis kampagnen ikke er sat op til det. Google vil vise relevante annoncer, og det kræver, at man gør sit hjemmearbejde. Både din annonce og landing side bliver vurderet, hvilket giver en kvalitets score (Quality score/QS).
Din annonce placering – AdRank
Google opererer med begrebet – AdRank – som netop tager hensyn til begge dele:
AdRank = QS x Maksimum bud
Jo bedre du sætter din kampagne (og landing side) op, desto mindre vil du derfor skulle betale for et klik.
Hvad kommer du reelt til at betale?
Ofte kommer du ikke engang til at betale dit maksimum bud, specielt hvis det underliggende bud har en dårligere kvalitets score (QS):
Eksempel:
Dit bud: 9 kroner – Din QS: 8 – Det giver en AdRank = 72
Konkurrent bud: 10 kroner – Konkurrent QS: 6 – Det giver en AdRank = 60
Du kommer til at betale: 60/8 = 7,5 kroner og ikke de 9 kroner!
Det kan altså virkelig betale sig at arbejde med sin kampagne og sin landing side for at få QS til at stige. Man kan sige, at du bliver belønnet af Google for at gøre et godt stykke arbejde.
Annoncering med lavt budget?
Det er muligt at skabe god trafik selv med et beskedent budget.
Et godt tip er at starte med de søgeord, som du ved skaber meget trafik og konverterer godt. Det er altid en god idé at angive, hvor meget dit daglige forbrug højst skal være. Så undgår du at klikkene går helt amok. Google stopper herefter automatisk visningen af din annonce.
Er dine søgeord dyre?
Du behøver ikke nødvendigvis ligge nr 1 med din annonce. Hvis din konkurrent ligger over dig og betaler dyrt for sine klik, kan du måske ikke være med.
I så fald er det smartere at arbejde med din QS:
– Lav en mere sælgende overskrift
– SEO optimér din landing side
– Gør din landing side endnu mere relevant; lav en god tekst, som behandler dit søgeord
– Gør dine søgeord mere snævre; f.eks. i stedet for “bil” optimér for “familie bil”
Priser på mobil annoncering
Det kan være sværere at få klik når annoncering vises på mobile enheder (behøver dog ikke være tilfældet). Hvis det er tilfældet kan det være en god idé at nedjustere din bud specifikt på mobil.
Analyse af din trafik til dit site kan vise om det kan betale sig at skrue op eller ned for dine bud. Men du skal være endnu mere skarp og sælgende for at få dit budskab igennem, når dine brugere er på mobilen.
Hos WeMarket tilbyder vi virksomheder en benchmarkrapport, som sammenligner deres marketingindsats med de vigtigste konkurrenter. Du bestemmer selv, hvem vi skal sammenligne med.
Vi har specialiseret os i at afsætte fysiske varer online og vækste webshops – og det kan du nu få glæde af, selvom du ikke er kunde i forvejen.
Det koster ingenting.