Skrevet af: Trine Olsen
3. januar 2019

Facebook Analytics 2019

Man kan ikke lægge et puslespil uden at have alle brikkerne. Eller det kan man godt, men det ville ikke give et retvisende resultat. Det var lidt den fornemmelse, man kunne stå med, når man førhen forsøgte at kortlægge en digital kunderejse ved hjælp af Google Analytics.

Med Facebooks introduktion af Facebook Analytics er der heldigvis kommet nye muligheder. Puslespillet er fortsat ikke fuldendt, men vi er meget tættere på.

Nu kan du nemlig foretage people-based tracking af dine kunder i stedet for cookie-based, og det er en klar forbedring.

I dette blogindlæg forklarer jeg, hvad ovenstående betyder, og hvordan du kan bruge Facebook Analytics i forsøget på at blive klogere på dine kunder. Sådan ser det ud:

Facebook Analytics
Facebook Analytics er et værktøj, der samler data fra dine APPs, dine pixels, dine Facebook-sider og dine offline-lister. Facebook er nok det medie i verden, der har mest data på sine brugere. Dog er det vigtigt at understrege, at værktøjet ikke kan tage over for Google Analytics. Det bør blot anvendes som et supplement hertil.

Cookie-based tracking
Den væsentligste forskel mellem Google Analytics og Facebook Analytics er måden, hvorpå værktøjerne sporer. Google sporer de besøgendes adfærd på din hjemmeside ved hjælp af cookies. En cookie er en lille tekstfil, som en hjemmeside placerer på den enhed, du har besøgt den fra.

Det vil sige, at hvis du besøger www.wemarket.dk fra din mobiltelefon for at læse om os, vil vores hjemmeside placere en cookie på din mobiltelefon. Besøger du så igen www.wemarket.dk for at udfylde en kontaktformular, men denne gang fra din tablet eller din PC, vil hjemmesiden placere nye cookies herpå.

Google er ikke i stand til at spore cross-device. Det betyder, at Google ikke ved, at dine besøg fra henholdsvis mobil, pc og tablet er besøg foretaget af samme person. Besøgene vil fremgå som forskellige sessioner og ikke som dele af den samme kunderejse. Det giver dig ikke, et retvisende billede af din data.

People-based tracking
Det er her, Facebook Analytics er virkelig smart. Facebook kan nemlig, langt hen ad vejen, spore cross-device. I stedet for at spore pr. enhed, sporer Facebook via åbne Facebook-profiler. Da du ofte har din Facebook-profil åben på både mobil, tablet og PC, vil Facebook altså godt kunne se, at de forskellige besøg på www.wemarket.dk kommer fra samme person. Og det gør dit datagrundlag bedre.

Har du en webshop, hvorpå du har indsat en Facebook-pixel, vil du altså nu kunne måle på omsætning pr. person og ikke blot pr. enhed.

Customer Lifetime Value

Idet Facebook ikke er begrænset af cookies, kan Facebook Analytics bedre vise dig dine kunders Lifetime Value. Din relation til kunden opstår ved første køb, og baseret på Facebooks data, vil du kunne forudse, hvilken værdi dine kunder har for dig på sigt. Du vil altså kunne se, hvilken gennemsnitlig omsætning den kunde, der køber noget i uge 0, repræsenterer i uge 8 og 9, og du vil kunne se, hvilken værdi et køb har for din forretning efter fx seks måneder. Det er altså smart.

Du finder oversigten over dine kunders livstidsværdi i fanen til venstre, som vist på billedet nedenfor:

Udover ovenstående er Facebook Analytics smart, da den data, du har på dine besøgende, ikke længere er begrænset til deres adfærd på din hjemmeside.

I Facebook Analytics kan du oprette funnels/tragte, der sporer forskellige hændelser, der fx leder op til et salg eller en udfyldt kontaktformular. Det kan du også i Google Analytics, men Facebook ved, hvor mange af dine kunder, der forud for besøget på din hjemmeside, har reageret på et Facebook-opslag, og det kan tilføje din data et helt nyt lag.

Med denne ekstra data-dimension vil kunne få indblik i, hvor effektiv din markedsføring på Facebook er og foretage de justeringer, der giver mening.

Du opretter en funnel/en tragt i Facebook Analytics ved at trykke på Funnels i fanen til venstre, som vist på billedet ovenfor. Når du har trykket på ’Create Funnel’, vælger du de trin, du ønsker, Facebook skal spore.

Facebook Analytics har en masse andre brugbare funktioner, som det vil tage alt for lang tid at gennemgå her. Derfor vil jeg råde dig til bare at søge efter Facebook Analytics i din Business Manager og gå lidt på opdagelse i din data.

Hvis du før har arbejdet med Facebook, vil mange af de metrics, du finder, ikke være fremmede.

Arbejder du med Facebook Business Manager og føler, det kan være lidt en jungle at navigere i – jeg arbejder med værktøjet hver dag, og finder hele tiden nye funktioner – kan du læse Jannicks fremragende blogindlæg om emnet og blive lidt klogere lige her.

Læs mere:
Facebook annoncering – øg brandkendskab og sælg mere
Facebook Analytics – nu som App

Trine har en kandidat i Informationsvidenskab og erfaring fra en tidligere stilling som Social Media Manager hos Unilever Danmark. Her hos WeMarket arbejder Trine med markedsføring for forskellige virksomheder, heriblandt WeMarket selv.