Skrevet af: Jesper Mikkelsen
8. december 2017

Får du mest muligt ud af julesalget?

Julen er over os, og som alle ved, er det en forbrugsfest uden lige. Julen er for mange webshops en sød, men travl tid.

Først og fremmest handler det om at få de potentielle kunder ind på din side frem for dine konkurrenters, og til det kan du bruge AdWords.

Få juletrafikken ind med Adwords

Når du, i forbindelse med julesalget, anvender AdWords til at få besøgende ind på din side, konkurrerer du med andre annoncører. Du betaler for trafikken, og til en vis grad er det klikprisen, der betyder noget for, hvor godt dine annoncer er placeret.

Det betyder, at den annoncør med den største pengepung har muligheden for at ligge øverst og dominere resultatet. Heldigvis er der også andre faktorer, der spiller ind. Google er en forretning og ved, at en høj klikpris ikke giver omsætning, med mindre nogen faktisk klikker på annoncerne. Derfor har de en algoritme, som de kalder kvalitetsresultatet, og den er med til at bestemme, hvad den endelige klikpris bliver.

Du kan læse mere om kvalitetsresultatet her.

Den forventede klikrate har betydning ift. kvalitetsresultatet, og her gælder det om at få annonceteksten til at skille sig ud fra mængden. Dog ikke for enhver pris, da det ikke er det eneste, der har betydning. I forbindelse med julesalget, kan det dog være en god ide at spille på nogle af de services, der er lidt ekstraordinære i forbindelse med julesalget, som fx:

– Er der udvidet bytte- og returret?
– Er det gratis at returnere (eller er det i det mindste nemt)?
– Pakker I gaverne pænt ind?
– Garanterer I levering inden jul?

Derudover gælder det om at have styr på de annonceudvidelser, som Google kan vælge at inkludere i din annonce, og som får annoncen til at fremstå mere synlig i søgeresultatet.

Du kan læse mere om annonceudvidelser her.

En af de nyere annonceudvidelser er “Udvidelser med websiteinfo”, hvor du har mulighed for at få vist eksempelvis, hvilke brands du fører, hvilke services du tilbyder, eller hvilke typer af produkter du har inden for en given kategori. Se et eksempel på det herunder:

Når man som forbruger søger på nettet i julen, kan det også være fordi, man skal finde ud af, hvad man ønsker sig eller måske købe den perfekte gave til en, man holder af. “Udvidelser med websiteinfo” kan derfor være med til at hjælpe den besøgende på rette vej.

Bliver de besøgende til kunder?

Ikke alle de besøgende bliver til kunder. Det gælder til dagligt, men det gælder også i forbindelse med julesalget. Her er der rigtig mange, der kun er i den undersøgende fase.

Derfor er det utopi at tro, at alle dine besøgende bliver til kunder i julen. Du kan dog være med til at hjælpe dem på vej på hjemmesiden. Én ting er, at få trafikken ind på siden, men en anden ting er at fastholde trafikken og få den besøgende til at købe.

Ligesom det kan være en ide at gøre opmærksom på ekstra juleservices i dine annoncer, er det måske endda endnu mere vigtigt at gøre opmærksom på det på hjemmesiden. De besøgende kommer ikke kun fra Adwords, men også andre kanaler hvor du har mulighed for nemt at gøre opmærksom på det, idet trafikken til din webshop skabes.

Derudover er det med til at gøre den besøgende mere tryg i købet, når du lader dem vide alt om dine services.

Det kan med andre ord være med til at gøre udslaget for, om der skal købes nu, og om der skal købes hos dig.

Udnyt de besøgende som ikke køber

Som nævnt kommer der en del trafik ind i forbindelse med julesalget, hvor den besøgende ikke er klar til at købe af den ene eller anden årsag. Hvis intentionen slet ikke er at købe nu og her, er der desværre sjældent meget at gøre.

Der kan være flere årsager til, at de ikke køber med det samme, men det kan være, at de vil købe senere.

Har man eksempelvis søgt efter julegaveønsker, fordi man ikke helt vidste, hvad man skulle ønske sig, så er sandsynligheden meget lille for, at man køber nu og her. Viser det sig så, at man ikke får det, man har ønsket sig, så kan det være, at man senere er interesseret i at købe det til sig selv.

For at få de besøgende til at komme tilbage, kan man derfor lave re-marketing til de besøgende. Enten med bannere rundt på nettet eller med Facebook-annoncer.

Remarketing-listen kan du også bruge til at byde dine Adwords-annoncer ekstra op til tidligere besøgende, som allerede kender dig. Hvis en forbruger ikke har fået det, vedkommende ønskede dig, og derfor aktivt søger efter et bestemt produkt igen, vil du have en større sandsynlighed for at komme højere op i resultatet med din AdWords-annonce.

Der er også mulighed for at få de besøgende til at tilmelde sig dit nyhedsbrev (fx med en flot Sleeknote-popup), og på den måde være med til at få de besøgende til at købe senere.

Bonustip: Udnyt også dem der køber

Én ting er at lave en remarketingliste med tidligere besøgende. Dine produkter holder formentlig ikke for evigt, og hvis de gør, så har du måske nogle andre produkter, du også gerne vil sælge til dem, der allerede har betroet dig sine surt tjente penge.

Derfor bør du have opsat en remarketingliste med tidligere besøgende, som har købt. Når du har gjort dette, har du muligheden for at kunne byde højere i Adwords til dem, og hvorfor lade dem handle hos konkurrenten, når allerede de har købt hos dig?

 

>> SKAL VI HJÆLPE DIG MED AT OPSÆTTE DINE ADWORDS-ANNONCER?

Med en bred viden inden for online marketing, specielt alle annonceringsmuligheder på Google, har Jesper altid svaret på spørgsmål omkring Google Adwords, Google Shopping, Displayannoncering, remarketing og annoncering på Youtube.