Schema Markup er ved at blive en af de vigtigste ting, når det kommer til SEO-optimering af din hjemmeside.
Schema Markup er et stykke kode, du indsætter på din hjemmeside, og der er mange forskellige former, som alle har deres eget formål. De har dog alle samme hovedformål: At give søgemaskinerne mere detaljeret information om, hvilket indhold du har på din hjemmeside.
Schema Markup hjælper Google med at læse og indeksere dine landingssider korrekt og gør det muligt at få udvidede søgeresultater såsom rich snippets på søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo.
Jeg vil komme ind på følgende i dette blogindlæg:
- Hvad er Schema Markup?
- Hvorfor implementere Schema Markup?
- Hvordan implementerer man så Schema Markup?
Hvad er Schema Markup?
Schema Markup er kort sagt et stykke kode, du indsætter på din hjemmeside, og som bliver brugt til at give søgemaskinerne mere dybdegående information omkring dit blogindlæg, dit produkt eller din virksomhed. Schema Markup hjælper søgemaskiner, som Google, med at forstå din hjemmeside korrekt og dermed indeksere den bedre.
Der er tre forskellige formater eller “sprog”, som du kan benytte dig af, når du vil tilføje Schema til din hjemmeside: Microdata, RDF-A og JSON-LD.
Microdata
Microdata er attributter som kan tilføjes direkte til HTML5 elementer. Det vil sige at det er noget kode, der skal implementeres i den nuværende kode på din hjemmeside.
<p itemscope itemtype=”http://schema.org/Person”>
Hi, I’m
<span itemprop=”name”>Alice</span>. </p>
RDF-A
RDF-A er i udgangspunktet det samme som Microdata. Den store forskel på dette ift. Microdata, er at hvor Microdata udlukkende er til HTML5, så kan RDF-A benyttes på andre sprog.
<p vocab=“http://schema.org/” typeof=“Person”>
Hi, I’m <span property=“name”>Alice</span>.
</p>
JSON-LD
JSON-LD er den, som vi vil anbefale, du benytter dig af, og er derudover også den mest udbredte måde hvorpå, du kan tilføje Schema Markup til dine sider. JSON-LD er industristandarden indenfor Schema Markup, og er derudover den som Google anbefaler at man benytter. JSON-LD er elementært forskellig fra de to andre, siden at dette er et script, og ikke en tilføjelse til den eksisterende kode.
<p>
Hi, I’m Alice.
</p>
<script type=“application/ld+json”>
{
“@context”: “http://schema.org“,
“@type”: “Person”,
“name”: “Alice”
}
Du kan læse mere omkring disse former for Schema Markup i denne artikel fra Google.
Hvorfor implementere Schema Markup?
Søgemaskinerne er ved at være så kloge, at de forstår det meste af det, de læser. Men de tænker ikke ligesom mennesker (endnu), og derfor er der stadig ting, som de ikke forstår. Af den grund er det nogle gange nødvendigt at skære dit indhold ud i pap for søgemaskinerne. Det er her, Schema Markup bliver aktuelt og nogle gange en nødvendighed.
Schema Markup åbner op for en masse muligheder i søgemaskiner som Google og kan være med til at udvide dine søgeresultater med forskellige rich snippets. Rich snippets er nogle udvidede oplysninger, som vises sammen med søgeresultatet, og som kan fremhæve enkelte resultater for brugeren. Google understøtter ikke alle rich snippets, men den understøtter langt størstedelen af dem.
Rich Snippets kan fx. være:
- Produkter
- Opskrifter
- Anmeldelser
- Organisationer
- Videoer
- Spørgsmål og svar
- Artikler
Alt efter hvilken hvilken rich snippet man har opsat, åbner det op for et hav af muligheder for at få vist det indhold direkte i søgeresultaterne.
Nogle af de nævnte rich snippets kan se sådan her ud:
Aggregate Rating
Aggregate Rating gør det muligt for Google at vise anmeldelser fra dine brugere i dine søgeresultater, som du kan se i eksemplet nedenfor.
Featured snippet
Featured Snippet viser et uddrag af teksten fra din landingsside, som Google mener besvarer brugerens forespørgsel på en uddybende måde. Det ser for eksempel ud som nedenstående, hvor der er søgt på “nedsunken forfod”.
Disse to eksempler er kun et lille uddrag af alle de rich snippets, som Google har mulighed for at vise ved hjælp af Schema Markup.
Hvordan implementerer man så Schema Markup?
Der er 4 simple trin, som du skal følge, hvis du vil implementere Schema Markup på din hjemmeside. Der er selvfølgelig forskellige behov, afhængigt af hvilken slags hjemmeside du har. Overordnet set kan du dog følge disse trin.
- Skab et overblik over din hjemmeside
- Hvilket sprog vil du lave Schema Markup i?
- Opbyg en skabelon
- Test af din Markup
Hvis du gennemgår disse 4 simple trin, er du godt på vej til at have en fuldt Schema Markup optimeret hjemmeside.
1. Skab et overblik over din hjemmeside
Som med så mange andre ting, er det vigtigt, at du danner dig et overblik over dine behov, inden du går igang. Dette er også gældende, når du skal implementere Schema Markup på din hjemmeside.
Hvis du fx driver en webshop, så vil der være behov for at have implementeret forskellige typer af Schema Markup, det kan fx være Organization og Product.
Forside — Organization
Produktsider — Product
For at danne dig et overblik over alle dine landingssider kan du benytte dig af enten et sitemap, eller bruge et produkt som Screaming Frog til at foretage et crawl af din hjemmeside. Du skal selvfølgelig ikke lave Schema Markup til hver enkelt side på din hjemmeside, men i stedet lave et template, som let kan implementeres alle steder.
2. Hvilket sprog vil du lave Schema Markup i?
Som jeg nævnte i et af de tidligere afsnit, findes der tre forskellige sprog, hvori du kan implementere Schema Markup.
- Microdata
- RDF-A
- JSON-LD
Jeg vil anbefale, at du benytter dig af JSON-LD, da dette er anbefalet af Google.
3. Opbyg en skabelon
Du tænker måske, at du skal være stærk i at kode, for at opbygge et template til Schema Markup, men det er faktisk ikke så svært. Google har været så hjælpsomme at lave et værktøj, som hjælper dig meget af vejen og sørger for, at du let og hurtigt kan få opbygget den rigtige struktur på dit template.
Du kan selv finde og bruge værktøjet fra Google her.
4. Test af din Markup
Som med alt andet, så er det vigtigt at teste dine sider, inden du udgiver dem. Dette er naturligvis også gældende, når du er i gang med at implementere Schema Markup på din sider. Google har også her lavet et værktøj, der fortæller dig, om det er implementeret korrekt.
Dette værktøj har to forskellige fejlmeddelelser:
- Advarsler
- Disse er betyder ikke, at din Schema Markup ikke fungerer korrekt.
- Fejl
- Disse betyder, at der er en kritisk fejl i din Markup, og at den ikke fungerer korrekt.
Får du sidstnævnte meddelelse, er der altså ikke andet for, end at gå i gang med at finde og udbedre fejlen.
Opsummering
Schema Markup er, alt efter formålet med din hjemmeside, et must-have for SEO. Jo lettere søgemaskiner som Google har ved at forstå indholdet på din hjemmeside, desto større er chancen for, at Google rangere dine søgeresultater bedre. Der er en del overvejelser, man skal gøre sig, inden at man begynder at implementere Schema Markup, men derudover er det ikke så svært, som det lyder.
Hvis du har nogle spørgsmål, eller vil have hjælp til at implementere Schema Markup på din hjemmeside, så er du meget velkommen til at kontakte os.