Skrevet af: Sebastian Dam
18. september 2020

Tag styringen i Facebook’s learning phase og øg din omsætning

Har du styr på dine Facebook-kampagners learning phase? Hvis ikke, mister du potentiel omsætning hver dag.

Hvis du elsker høje reach-priser på Facebook, klapper i dine hænder når prisen pr. konvertering skyder i vejret, eller hvis du bare ikke kan få nok af lav omsætning, så skal du IKKE læse videre.

Hvis du omvendt ønsker at undgå disse ting, så skal du gøre dig selv dagens største tjeneste lige nu; læs videre (læsetid under 5 minutter) og få styr på Facebook’s learning phase!

Du vil få 3 konkrete hacks til at maksimere udbyttet af dine kampagner og undgå de dyre kliks og konverteringer.

Indholdsfortegnelse

 

Men først… Hvad er learning phase?

Facebooks annonceværktøj anvender machine learning til at optimere leveringen af alle kampagner, der findes i Facebook. Det betyder, at hver eneste gang et budskab vises til en person i din målgruppe, så lærer Facebook lidt om, hvordan annoncen virker på personer, som har tilsvarende adfærd. Når kampagnen så vises til en ny, vil den igen lære noget nyt. Algoritmen sammenholder altså millioner og atter millioner af forskellige datainput for at blive bedre til at vise netop din kampagne til de mennesker i din målgruppe, som er mest tilbøjelig til at foretage den handling, som du ønsker at opnå.

Det er denne dynamik, der finder sted i alle kampagner på Facebook. Facebook lærer hvordan din kampagne på bedste vis leveres til din målgruppe. Det kan være, at den finder ud af, at din kampagne leverer bedst til kvinder kl. 20.30 og til mænd kl. 7.50 om morgenen.

Det er på én og samme tid vildt komplekst og super simpelt.

Hvorfor kan learning phase være et problem for dig? (Bare rolig, de 3 tips kommer lige om lidt)

Som udgangspunkt er learning phase jo godt, ikke? JO! Det er mega godt. Men det er jo først godt, når din kampagne kommer ud og begynder at levere. For det er her, at Facebook er overbevist om, at de kan levere dine mål med kampagnen. Typisk stabiliseres leveringen efter, at annoncesættet har fået 50 konverteringer inden for en 7 dages periode. Hvis det af Facebooks algoritme vurderes, at dette ikke kan lade sig gøre, vil dit annoncesæt markeres som ”learning limited”. Det vigtige her at notere sig er, at du skal gå efter at komme godt ud af learning phase. For hvis du bruger for mange penge i din learning phase, vil du få færre konverteringer og en højere CPA – og det vil du ikke! (vel?)

 

Spend i learning phase vs. CPA

 

Tip nr. 1: Undgå at ændre dine kampagner i tide og utide

Ændringer vil gøre, at dine kampagner igen vil komme i learning phase, fordi Facebook skal tage højde for nye input ift. leveringen. Følgende ændringer i de forskellige niveauer i din kampagne vil smide dig retur i learning phase:

Kampagneniveau:

  • Budget
  • Budbeløb
  • Budstrategi

Annoncesæt:

  • Målgruppe
  • Placering
  • Hændelse der optimeres imod
  • Tilføje content (fx billeder)
  • Budstrategi
  • Budbeløb
  • Budget
  • Pause i mere end 7 dage

Annonce:

  • Hvilken som helst ændring

Det betyder med andre ord, at Facebook skubber din kampagne tilbage i learning phase, når du foretager vigtige og betydningsfulde ændringer i din kampagne.

Løsning:

Saml til bunke! Vurder hele tiden vigtigheden af dine ændringer. Kan de vente, indtil du måske har flere ting, du vil ændre? Det er klart, at hvis kampagnen har fået et 0 for meget i budstrategien, eller hvis du har brugt helt forkerte billeder, så bør du nok ændre. Men hvis der er lavet en lille slåfejl, eller hvis du bare godt kunne tænke dig et billede mere i din dynamiske annonce, så vent indtil du har flere ting og lad kampagnen leve, som den er.

 

Tip nr. 2: Undgå at arbejde med for mange forskellige annoncesæt i samme kampagne.

Med mange annoncesæt under samme kampagne, vil hvert enkelt annoncesæt blive vist og testet af FB færre gange og kan unødigt forlænge learning phase. Hvis du har for mange annoncesæt i dine kampagner nu, bør du spørge dig selv om, hvorfor du arbejder med mange annoncesæt.

Typiske årsager er:

Det er nemmere at rapportere og få indsigt i kampagnens effekt pr. unikke målgruppe.
Løsning: Her vil du med fordel kunne bruge breakdownfunktionen i annonceadministratoren for at få indblik pr. målgruppe

Det er nemmere at få indsigt i hver placerings effekt ift. budskabet.
Løsning: Brug funktionen med automatiske placeringer, så Facebook selv lærer hvilke placeringer, der er gode ift. dit budskab.

Det giver mulighed for at køre med forskellige sprog til forskellige markeder/lande
Løsning: Anvend funktionen ”multiple languages”.

 

Tip nr. 3: Undgå ikke learning phase fuldstændig

Det kan lyde lidt underligt, når vi nu har fokuseret på, hvordan du skal komme godt ud af den. Men som vi også indledningsvist beskrev, så er learning phase der, hvor Facebook lærer at optimere dine kampagner. Så du skal selvfølgelig stadig teste nye billeder, videoer, tekster, objectives og formater af. Prøv at lægge en plan for, hvor ofte du vil skifte ud og prøve noget nyt. En kampagne kan sagtens være effektiv efter learning phase, men det betyder ikke at den vil blive ved med at være det over tid.

 

BONUS:

Facebook er først i 2020 rigtig begyndt at lukke op for information om learning phase. Det er fx nu muligt at se, hvor mange procent af dit kampagne spend, som bruges i learning phase. Hvis du bruger for mange penge her, vil du højst sandsynligt kunne hente bedre CPA-priser, hvis du får arbejdet den procentvise andel af spend i learning phase ned.

Hvis du hopper ind på din annoncekonto og klikker på kontooversigt (account overview på engelsk), vil du øverst kunne se den procentvise andel af dit spend, som befinder sig i learning phase (hold musen over den lille pære med turkis baggrund)

 

Det var en kort gennemgang, og 3 konkrete tips til at mestre Facebooks learning phase. Forhåbentlig gav det dig en forståelse af, hvorfor du ikke bør ændre for meget i dine kampagner, så du kommer hurtigt ud af learning phasen, men også hvorfor, du ikke bør undgå at teste nye annoncer i en learning phase.

Hvis du har problemer eller spørgsmål til dine Facebookannoncer eller brug for hjælp til at komme ud over stepperne med dine egen annoncering, så tøv endelig ikke med at kontakte os her, eller give os et kald på 71 99 34 74.

Sebastian er VækstPartner i WeMarket, og har med sin kandidatgrad i kommunikation og erhvervsøkonomi fra CBS en solid strategisk forståelse for virksomheder og de arenaer, de kommunikerer i. Et perfekt afsæt i arbejdet som VækstPartner, hvor kerneopgaven netop er at se muligheder og skabe vækst i et komplekst digitalt medielandskab.