Læs hele episoden her
Jens: Velkommen til Amazon-podcasten med Jens og Co. Jeg er glad for, at du igen er tunet ind på vores podcast omkring Amazon.
I dag, der skal vi snakke om sådan nogle helt grundlæggende ting, som der skal være styr på, inden du går i gang på Amazon. Simpelthen for at kunne drive en sund og god forretning, både på kort og på lang sigt.
Og med mig i dag til at snakke om det, der har jeg min kollega Nicolaj. Velkommen til.
Nikolaj: Hej Jens, tak for det. Tak fordi jeg måtte være med.
J: Ja, selv tak. Det er sådan, at vi sidder i et mødelokale i hjørnet af vores kontor, og der er meget, meget varmt udenfor i dag. Og der er ingen udluftning eller noget herinde, så hvis vi kommer til at sidde og puste lidt, så er det simpelthen fordi, vi har det varmt. Og vi sidder også lige med noget vand og noget, så vi kommer nok til at slubre lidt.
Nicolaj, vi har i en anden episode beskæftiget os med, hvad er det for nogle juridiske ting, der skal være på plads i forhold til, at du kan komme i gang på Amazon. Altså sådan noget som pas, kontoudtog, virksomhedsinformation og alle sådan nogle ting.
Og det er ikke de ting, vi sådan skal snakke om i dag. I dag, der skal vi snakke om lidt omkring nogle andre ting. Og jeg har sådan en lille liste foran mig her, som jeg tænker, det går vi igennem, fordi det er noget, alle virksomheder skal tage stilling til, inden de går i gang på Amazon.
Så jeg håber, at du kan hjælpe med at gøre os klogere på det her
N: Ja.
Vigtigheden af momsnummer på Amazon
J: Godt. Det første, som vi starter med – og er et spørgsmål, vi tit får, det er momsnummer.
Jeg er en dansk virksomhed. Jeg vil gerne til at sælge i Tyskland. Skal jeg have et momsnummer?
N: Du skal have et tysk momsnummer for at gå live på Amazon.de. Især, hvis du arbejder eller sælger som FBA, så har du fysisk varelager, fordi du sender produkter ned til Tyskland. Men jeg tror faktisk også, at reglen går på, at når du sælger til en tysk forbruger, så kræver det et tysk momsnummer.
J: Det er i hvert fald noget med, hvor meget du kommer til at sælge for.
N: Ja, der er et beløb dér.
J: Ja, men man kan sige, anbefaler vi ikke kunder at bruge det, der hedder Amazon FBA? Altså hvor Amazon sender varen ud. Det gør vi vel, ikk?
Altså, det er jo altid FBA, vi anbefaler.
N: Det er altid FBA. Når kunder ringer ind til os og siger, at de vil på Amazon.de, jamen så siger vi til dem, så skal der et tysk momsnummer til, hvis vi ikke har det. Det kan man lige så godt få sat i gang.
J: Ja, og det er jo egentlig forholdsvis nemt at få et momsnummer. Du kan gøre det på flere måder.
Vi har en, som vi samarbejder med nede i Flensborg. En der hedder Jan, som vi sender en mail og siger; Jan, nu skal den her danske virksomhed i gang nede i Tyskland.
De skal have deres varer på lager og loven siger at der skal være et tysk momsnummer. Vil du bestille det?
Og så svarer Jan tilbage lynhurtigt; ja, det vil jeg gerne. Han sender en e-mail til vores kunde og så udfylder kunden en masse informationer. Og så går det cirka seks uger, så får man det her momsnummer. Og hvad er det, der sker så, når kunden har fået momsnummeret? Hvad er det så, I bruger det til inde ved jer?
N: Jamen, så har vi et sted inde på Amazon, hvor vi kan trykke det her momsnummer ind. Og der taster vi jo momsnummeret ind, og så sætter vi det sammen med den businessadresse, vi har sat op derinde.
Hvis alt er i orden, så går der en halv dag, så er det approved. Og så er du faktisk klar til at gå i gang derinde.
J: Ja, og kan sende varer ned til Tyskland.
N: Ja, lige præcis.
J: Ja, fordi hvad er det, der sker, hvis man sender varer ned til Amazons varelager, og du ikke har et momsnummer?
N: Jamen, jeg er faktisk i tvivl om man kan, men det kan være, at du…
J: Ja, jeg kan i hvert fald huske på et tidspunkt, vi har haft en kunde, der har sendt varer derned uden at momsnummeret var blevet godkendt. Og så fik de alt tilbage lige i hovedet, og deres konto blev lukket ned, indtil de fik styr på det.
Men jeg tror måske faktisk, du har ret i at i dag, at du nok slet ikke kan gøre det, før du har…
N; Jeg er ikke sikker på, at du kan i dag, men dengang du kunne, der har du helt sikkert bare fået kastet produkterne tilbage i hovedet – for egen regning.
J: Ja, lige præcis. Og så er der jo noget med det her med, at man skal indberette moms og sådan noget. Det er jo ikke noget, vi er eksperter i. Det er ikke noget, vi beskæftiger os med. Det eneste, vi kan sige, det er, du skal have et tysk momsnummer. Det kan vi hjælpe dig gennem vores kontakt nede i Flensborg. Du kan tage fat i din revisor, eller man kan tage fat i noget, der hedder TIMEVAT, som jeg ved også er gode til det.
Og så har Amazon faktisk også en løsning med at få… Man kan få momsnummer den vej igennem til nogle ret skarpe priser, ved jeg også.
N: Ja, og det gode det er jo så, når du så har fået dine varer ned til Amazon Tyskland og bruger deres warehouses dernede, jamen så har du faktisk mulighed for at bruge deres varehus til at sende ud til yderligere lande.
Men fordi du har dit varelager i Tyskland, så kan du beregne dit moms via One Stop Shop, så du faktisk ikke behøver moms i… Jamen det kan for eksempel være, hvis du vælger at gå ind i Frankrig.
Amazon Frankrig er jo også et stort Amazon-land. Man kan sige, at der udregner du bare dit moms via One Stop Shop.
J: Ja, så der er det faktisk kun i det tilfælde, at du vil have varer på lager i Frankrig, du så skal have et fransk momsnummer.
N: Ja, og det tror jeg altid, jeg vil anbefale kunden, hvis de virkelig vil landet.
Fordi du får varerne til Frankrig, hvis det er det land, du også gerne vil ind på, jamen så får du varerne tættere på kunderne og hurtigere leveringstid. Men du kan bruge det tyske varehus, så du kun skal bruge det tyske momsnummer og bruge One Stop Shop. Så det er en måde at ekspandere ud til andre Amazon-lande i Europa.
J: Ja, godt. Så flueben ved momsnummer, det er et must.
N: Det er et must.
Og så er det alligevel bortset fra, hvis du er i USA, for der kører man ikke med det derovre, men det kan vi måske lave en episode om en anden gang.
LUCID-nummer og bortskaffelse af emballageaffald
J: Så er der jo, altså jeg kalder det LUCID-nummer. jeg ved, at det kan hedde noget andet også, men kan du prøve at forklare, hvad er det, et LUCID-nummer er? og hvad skal det bruges til?
N: Ja, altså LUCID-nummer er sådan et nummer, man skal bruge i forhold til bortskaffelse af affald. Altså emballageaffald. Og det er der regler om i Tyskland, at kunderne, de skal kunne tage fat i nogle firmaer dernede, som så kommer og afhenter deres emballage, simpelthen for miljøet.
Og der skal man have sådan et LUCID-nummer, og så skal man skrives op ved en af de her samarbejdspartnere, som er i Tyskland. Jeg tror, Die Grüne Punkt er nok den, som er størst og de fleste kender.
J: Ja.
N: Og så er man med i den ordning, og i bund og grund så handler det om bortskaffelse af emballageaffald.
J: Ja, og man kan sige, det er jo, der er det også sådan, hvis ikke du har et LUCID-nummer, kan du slet ikke oprette det på Amazon.
N: Det er et krav.
J: Ja, og det er jo ikke… Vi skal huske, det er ikke noget Amazon har fundet på. Det er jo en EU-lovgivning, hvor alle virksomheder i EU skal være med til at bidrage til miljø og bortskaffelsen af affald.
N: Ja, lige præcis.
J: Så uanset om du er på Amazon eller ej, så er der altså en lov, der er udrullet i EU, og som kommer til at træde kraft, jeg tror, det er fra næste år – i alle EU-lande.
At du som virksomhed skal betale en afgift af emballageaffald. Det emballage, som du fører ind i et EU-land, som producent. Og det er så det, man kan ansøge om nede i Tyskland allerede nu, eller skal have nede i Tyskland, i form af det, der så hedder det her LUCID-nummer.
N: Ja, og der er der en hjemmeside, der hedder handelskammer.dk, hvor der er en masse gode informationer, og der kan man jo gå ind og læse om det.
J: Altså det her LUCID-nummer er jo ikke noget, vi sådan rådgiver indenfor, men vi guider kunderne til, hvor de kan gå hen og gøre det. Det er her Dansk Handelskammer, som vi henviser til.
N: Ja, der er rigtig gode informationer derinde, og nogle folk, der ved meget mere om det, end vi gør. Ligesom resten af EU, så er Amazon jo underlagt det her, så det er et nummer, vi skal have ind i systemet. Ellers så kommer vi ikke i gang med at sælge.
J: Nej. Og det har jo også noget at gøre med, hvilke kategorier, du sælger – så det er jo lidt forskelligt hvor store krav der er til dig, hvor meget du skal betale, og så videre.
N: Ja, fordi man kan sige, der er jo også…
Nu ved jeg ikke, om det er også et WEEE-nummer, du hentyder til. Fordi vi har en udvidelse af det her LUCID-nummer – noget, som hedder WEEE-nummer.
J: Ja.
N: Og det er mere, hvis det er elektronisk affald. Ja. Så sælger du elektronik på Amazon.de, jeg tror faktisk også i Frankrig, og jeg er lidt i tvivl om Spanien også er inde under den endnu, men ellers så kommer den jo nok snart.
At der skal du også have sådan et WEEE-registreringsnummer. I forhold til bortskaffelse af elektronisk affald. Så det er jo egentlig lidt det samme, som LUCID-nummeret kan, bare at nu snakker vi elektronik i stedet for.
J: Ja, og nu ved jeg jo faktisk ikke…
Vi rådgiver jo ikke i det her. Men jeg kan forestille mig, at hvis du har et produkt, som du har elektronik, så skal du i hvert fald have WEEE-nummeret. Men jeg tror faktisk også du skal have LUCID-nummeret, fordi det er jo emballagen, det er jo pap og sådan noget. Hvor at WEEE-nummer, det er det elektroniske affald.
N: Ja. Så du slipper ikke med at bare have enten LUCID-nummeret eller WEEE-nummeret. Altså det er begge numre, du skal have, når du sælger elektronik på Amazon.
J: Hvor lang tid tager det at få det her LUCID-nummer cirka, ved du det?
N: Årh, jamen altså ikke…Jeg tror ikke forfærdelig lang tid, jeg tror en måned gør meget ved det.
J: En måned gør meget ved det, haha. Velkommen til Midtjylland.
N: Ja, haha. Det vil være mit estimat. Altså sætter du det i gang, så har du det inden for en måned til to måneder. Så det skal selvfølgelig også sættes i gang, hvis du beslutter dig for at vælge på Amazon. Ja.
J: Ja, og det er det samme med WEEE-nummeret, det tager også typisk en måned eller to at få fat i det.
N: Ja. Og jeg tror egentlig processen i forhold til at ansøge om det er rimelig overkommeligt. Men det er ikke rigtig noget, det er ikke noget vi sidder med. Vi hjælper bare med at få de rigtige numre og de rigtige steder hen i Amazons system.
J: Men vi kan guide, hvor man skal gå hen og få hjælpen.
N: Vi kan guide, ja det kan vi.
J: Så når du har sagt, nu skal Amazon i gang, så starter du med at bestille momsnummer, som vi talte om tidligere. Du starter med at bestille et WEEE-nummer, hvis det er elektronik, du sælger.
Og altid et LUCID-nummer.
N: Ja, det kan man sige. Dét er det, der sådan er overordnet på kontoniveau.
Altså de ting, det har ikke, det er ikke sådan, jo der er selvfølgelig noget med produktniveau at gøre, men det her det er i første ende bare for at få din konto til at spille. Så det skal der være styr på.
Så det er der vi tager fat først.
Varemærkeregistrering i EU og de mange fordele på Amazon
J: Godt. Så det næste jeg har på min liste, der står varemærkeregistrering i EU.
N: Ja. Og der kan man jo sige… Altså man skal ikke have varemærke for at sælge på Amazon, og så alligevel.
Du kan jo godt købe dig ind under andres brand, men så har du bare ikke ret meget styring derinde.
J: Nej.
N: Så vi anbefaler alle der går på Amazon, har deres eget brand og varemærkeregistrering.
J: Ja, så man skal have lavet en varemærkeregistrering i EU, enten på sit logo eller sit brand.
Jeg tror, det ligger et sted omkring 10.000 kroner at få sådan et. Og der er typisk masser af advokater, der har forstand på, hvordan de laver det her.
N: Ja, så det er vel over en rimelig årrække, altså.
J: Ja, jeg ved faktisk ikke hvor mange år den gælder, men den gælder i mange år.
Men så snart at man har lavet den her ansøgning… Der er sådan en tre måneders indsigelsesperiode, hvor andre kan gøre indsigelser mod det.
Men der kan du så bruge det her varemærkeregistrering til Amazon. Og kan du ikke prøve at supplere med hvad man bruger den her varemærkeregistrering til? Hvad er det for nogle fordele, du får ved at have det på Amazon?
N: Jamen altså, der er jo en masse brandfordele på Amazon, og det handler jo igen om salg, altså det der med at gøre dine produkter så eftertragtet som overhovedet muligt.
Og blandt andet på din produktside, hvor du sælger dit produkt, jamen der har vi mulighed for at lave noget visuelt content, som er langt pænere end dem, der ikke har brand, hvis det er det, du hentyder til.
J: Ja, og det er jo det, der hedder A-plus content.
N: Ja, det er det, der hedder A-plus content. Altså, der får man en kedelig produktbeskrivelse, hvis man ikke er brandregistreret. Og det sælger bare ikke dit produkt særlig godt. Så det er en fordel, du får. Og så får du jo også mulighed for at lave din egne lille webshop på Amazon, som vi kalder en Brand Store. Og det, der sådan set er allerbedst ved en Brand Store, det er jo selvfølgelig, at du kan vise alle dine produkter frem – og den er konkurrentfri.
J: Ja, det er faktisk det ene sted, hvor der ikke kan være konkurrenter.
N: Det er hellig land. Ja. Altså, du kan ikke sætte Ads op mod din konkurrenters Brand Store. Der er ikke mulighed for at komme derind. Så det gør jo bare, at får du først kunder derind via nogle af dine brand-annoncer, jamen, så er der jo stor chance for en konvertering måske, hvis du har sat din Brand Store pænt op.
J: Ja. Og så er der jo også noget i forhold til noget, som vi har talt om tidligere. Det er det her med Amazon Vine. Hvor du kan få anmeldelser gennem Amazon ved at forære op til 30 produkter væk gratis, så du hurtigt får samlet anmeldelser ind, som jo er sindssygt vigtigt.
N: Ja, og så er der altså… Amazon, det kan jo godt nogle gange være en hård kamp, hvis der sker noget med dit produkt, eller nogle vil kopiere det eller noget. Og der har du bare, altså lidt nemmere ved at komme igennem til supporten, når du er brandregistreret. Der vil de lidt mere lytte til dig. Så det er jo også en af grundene til, at du skal være brandregistreret.
Så når du har brug for Amazon, og du vil oprette en case, jamen, så bliver du også hørt kontra dem, der ikke er brandregistreret.
J: Ja, og så er det jo sådan, at du har jo også den fordel, at du kan lave nogle andre typer annoncer, ellers er det bare som standardannoncer, du kan lave på Amazon. Men med, at du er brandowner, så har du nogle andre annonceformater, nogle andre målretningsmuligheder også, du kan lave.
Du får nogle analyseværktøjer, som du ellers ikke får, hvor du kan gå ind og analysere en masse på dine produkter.
Men du får også mulighed for at lave, for eksempel noget nyt, som vi skal tale om i et andet afsnit, målretninger mod kunder, der har lagt noget i kurven, men ikke købt.
Altså, jeg ved også, det er nemmere… Hvis nu du ikke har en brandregistrering eller varemærkeregistrering, så når du skal oprette dit produkt, jamen, så skal du sende billeder ind af emballage og dit logo og alt muligt.
Hvorimod, når du har varemærkeregistrering, så går tingene bare meget mere gnidningsfrit.
N: Ja. Man skal have brandregistrering eller varemærkeregistrering, når man går på Amazon. Det vil jeg helt klart mene – især med alle de fordele, der så også følger med.
J: Ja, lige præcis. Amazon vil gerne have brands på Amazon, og det er også derfor, de gør det nemmere og nemmere at få brands, der er på Amazon.
N: Lige præcis.
J: Godt, så der er momsnummer, LUCID-nummer, eventuelt WEEE-nummer og varemærkeregistrering. Det er et must have. Så dem har vi været igennem nu. Dem fortæller vi altid om, når vi er ude ved nye kunder også.
EAN-numre og vigtigheden heraf
J: Så en anden ting, som vi gennem tiden har erfaret, at der også er vigtigt, at man faktisk har styr på, det er det her EAN-nummer på sine varer.
Altså de her unikke stregkoder, der er på hver eneste produkt. Kan du ikke lige fortælle, hvad er det, man bruger de her EAN-numre til på Amazon? Hvad er det vigtigt at have styr på?
N: Jo, altså man kan jo sige, at det er jo det, der gør dit produkt unikt. Det er jo deres stregkodenummer. Og hvis du ikke har det EAN-nummer, så kan du slet ikke oprette dig inden…
J: Altså jeg ved, at du kan. Men det gider vi ikke. Det vil vi faktisk slet ikke bruge tid på, fordi det skal man ikke.
N: Det er virkelig, virkelig snørklet og bøvlet. Ja. Så EAN-nummer skal der til.
Og så er det jo også bare, at EAN-nummer kan du køre med, når du sender produkter ned til Amazon, når du sælger som FBA. Så bruger du EAN-numre typisk, når du skal oprette en forsendelse ned til et Amazon-varehus. Så der bruger Amazon det også.
J: Ja, til at holde styr på dit lager.
N: Ja, til at holde styr på dit lager. Så du skal have det her unikke identif… Hvad hedder sådan noget?
J: Identifikationsnummer.
N: Ja, lige præcis.
N: Så det er et must på Amazon også.
J: Ja, og så kan man sige, at en god idé er… Vi har haft nogle kunder, hvor de har stregkoder på, men det har måske været nogle sådan lidt mere…
Shady, det ved jeg ikke om man kan sige, men i hvert fald ikke sådan helt officielt. De har ikke haft, hvad kan man sige, et certifikat til den her EAN-kode her. Og det kan vi bare anbefale, at man har.
Fordi vi har nogle gange efterhånden faktisk oplevet, at kunder har brugt et EAN-nummer, som har været brugt på andre varer, så når de så vil oprette det på Amazon, så kan de slet ikke komme til det. Fordi EAN-koden har været brugt før.
Og så skulle du sælge en dametrøje, men så er det lige pludselig et mobilcover, som dukkede op i stedet for. Fordi der var en i Canada, som havde brugt det.
N: Ja, og der kan man sige, at hvis sådan en ting sker, altså et issue der, og du kan sende, som du siger, det der certifikat ind og du kan sende et billede af dit produkt, hvor EAN-numre fremgår, jamen så bukker Amazon sig næsten med det samme og løser det.
Så derfor er det også vigtigt, at du anskaffer dig nogle unikke EAN-numre, som du har certificering til.
J: Ja, og der ved jeg, det er jo noget af den der kodestring, hvor kan man sige, den ejer man. Og så kan man så have uendelig næsten mange numre på, efterfølgende alt efter, hvad du betaler for.
N: Ja, jeg tror typisk, at de første cifre går igen på alle produkter, og så er det de sidste, der gør produktet unikt.
J: Ja. Og det er jo heller ikke noget, som vi har forstand på i den henseende. Men der er noget, der hedder GS1, og det er der man skal gå ind, hvis man skal have fat i disse EAN-numre.
Og ja, det koster nogle penge, men det er simpelthen nødvendigt.
N: Det er andet i hvert fald bare på godt jysk træls, hvis man får sådan et shady E-nummer der, så man kan lige så godt gøre det ordentligt fra start af.
J: Ja, og så er det faktisk også lidt vigtigt, at man ikke lige køber det i et andet selskab, end det, der er oprettet på Amazon. Fordi man kan godt stå i en situation, hvor du skal kunne bevise et eller andet fra Amazon. Så er det egentlig vigtigt, at det er de samme selskaber, altså det er et selskab på Amazon, der ejer de her EAN-koder. Ja. Ellers så kan det blive noget snavs at komme igennem.
N: Så kan det også tage lang tid at få styr på.
J: Ja, så man kan sige, at når vi opretter et produkt på Amazon, så har man den her unikke EAN-kode, som følger produktet, som gør, at et produkt kun kan oprettes én gang på Amazon, og det følger produktet hele vejen rundt, uanset hvor det er i verden.
N: Ja ja, så der skal jo en EAN-kode til, hver gang du skal have et nyt produkt op. Sådan fungerer det på Amazon.
J: Ja. I USA er det lidt anderledes, der er det noget andet, som man bruger, det er noget, der hedder …
N: UPC.
J: UPC, ja. Det er en lidt kortere kode.
N: Ja, den er lige på to cifre mindre, eller et. Men det er grundlæggende den samme ting.
J: Ja. Det er bare det, de bruger derovre.
Du kan godt bruge EAN i USA, men du kan også bruge UPC i Europa. Sådan er det lavet inden for Amazon.
N: Ja, lige præcis.
Få styr på det essentielle produktdata
J: Så har jeg noget her. Vi skal have det med, fordi det er vigtigt. Og der er nogle, der ikke tillægger det stor værdi.
Men det har kæmpe indflydelse på alt, hvad du betaler udgifter til Amazon osv. Men det er, når det kommer til produktdata.
Hvad er det for nogle sådan helt essentielle produktdata, som vi i hvert fald skal have, som man skal have styr på inden man kan gå i gang på Amazon?
N: Ja, altså man kan sige, at det kan være lidt forskelligt fra kategori til kategori. Men der er nogle ting, som der skal være styr på. Og det er bl.a. sådan noget som størrelse på produktet. Altså item dimensions.
I forhold til, at når du så sender produktet ned til Amazon, så betaler du jo et storage fee for at have dine produkter liggende.
J: Ja, så det er både på selve produktet, men det er egentlig også, når det ligger i …
N: Sådan en masterkolli eller en kasse eller …
J: Ja, emballage. Ja. Altså klar til at blive sendt ud til kunden.
N: Ja, lige præcis. Det skal vi have dimensions på.
J: Så er der vægt.
N: Vægt skal også med, fordi det har også noget med den der storage fee at gøre. Ja. EAN-koden har vi været inde omkring, som vi også skal bruge – og så skal vi også bruge et SKU-nummer. Det er også rigtig vigtigt.
Og så, altså typisk så kommer de til at spørge ind til sådan noget med, om produktet indeholder batterier og noget. Og selvom … Jeg er lige ved at sige, at selvom du sælger sengetøj på Amazon, så kommer … Så spørger de.
Så det er også rart nok lige for os at vide om der er et batteri gemt.
J: Men du kan jo sælge et slips, hvor der er sådan noget jule-noget i, hvor der er lys i.
N: Og det er jo det jo. Og vi ved det jo ikke, hvis vores kunder ikke informerer os om det.
Så derfor vil vi også rigtig gerne vide, om der er noget elektronisk i produktet.
J: Ja, og så hvad produktet er produceret af. Altså, hvis det er tøj, så giver det sig selv. Er det bomuld? Er det hør? Er det silke? kashmir? Whatever. Det skal vi også vide.
Hvis det er et spejl. Er det plastik? Eller er det metal? Og så videre. Så der er mange sådan nogle grundlæggende informationer.
N: Ja, hvor produktet er produceret henne.
J: Ja, det er også et krav. Det kommer de også til at spørge om.
N: Og så selvfølgelig prisen jo. Altså prisen skal vi også bruge for at oprette. Men igen, typisk så sender vi noget ud og siger, at de her informationer vil vi gerne have. Fordi det ved vi, vi skal bruge for at oprette produktet. Men der kommer tit noget mere, som vi skal indtaste alt efter – alt hvilken kategori produktet hører til i.
J: Ja, og de udvider det også hele tiden.
N: Ja, det gør de også.
J: Og så den sidste ting, som jeg lige vil nævne, det er billeder. Altså billeder er ikke det vigtigste i forhold til at blive oprettet på Amazon.
Det er det vigtigste i forhold til at få succes på Amazon, når du er kommet i gang.
N: Ja, og jeg tror faktisk ikke, du kan have et aktivt, eller det kan du ikke. Du kan ikke have et aktivt produkt på Amazon, hvis du ikke har hovedbilledet.
J: Nej.
N: Ude på kategorisiden. Så der skal jo i hvert fald mindst et billede til, men det er jo bare for at få produktet op.
N: Jeg tror faktisk lige, at jeg noterer her, at vi skal have en hel episode omkring Amazon og billeder.
Fordi det bliver mere og mere vigtigt. Det er en af de ting, vi arbejder allermest med.
N: Det er jo der, hvor konverteringerne sker. Det er i hvert fald vores fornemmelse.
Så det er uhyre vigtigt, at man har et vist antal billeder. Og at billederne er gode og kan sælge produkterne.
J: Godt. Nicolaj, jeg har noteret ned her, vi har været igennem momsnummer i lande, hvor man lægger varer på lager. Det betyder ikke, at man skal have et nyt selskab i de lande, men man skal have et momsnummer.
Og så skal man have et LUCID-nummer – for nu i hvert fald i Tyskland og Frankrig, og det kommer snart i alle EU-lande. Og det er det her til bortskaffelse af emballage.
Og så har jeg noteret WEEE-nummer. Det er elektronisk affald. Og så har jeg varmemærkeregistrering og EAN-nummer og så produktdata. Det er de ting her, hvor man kan sige, det skal der være styr på inden vi kan komme i gang på Amazon.
N: Det er helt korrekt, ja.
J: Godt. Nicolaj, tusind tak fordi du var med i dag og gjorde os klogere.
N: Tak fordi jeg måtte være med.
J: Selv tak. Tak fordi du har lyttet med.
Jeg håber, du har fået en masse værdifuld viden i forhold til, hvis du skal i gang på Amazon. Du kan altid række ud til os. Og ellers så gå ind på vores website, wemarket.dk under podcast, så kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev, så får du en besked næste gang, vi udkommer med en ny episode. Ha’ en rigtig god dag.