Skrevet af: Jens Vittrup Thomsen
17. maj 2021

Fake reviews får Amazon til at suspendere store brands

At få succes på Amazon er ikke nemt, det er hårdt arbejde. En af de bedste og mest effektive måder til at få succes på, er ved at sikre ens kunder elsker de produkter du sælger. Det betyder nemlig kunder giver dit produkt eller din virksomhed gode reviews og derved hjælper Amazon A9 algoritme dig med at øge dit salg.

Det er almindeligt kendt at der findes falske anmeldelser på Amazon, ligesom det er tilfældet på mange andre platforme hvor kunder kan anmelde produkter og virksomheder. Grunden til at nogle virksomheder falder for fristelsen, og sikrer sig mange falske Amazon reviews, er netop den store indflydelse disse anmeldelser har på salget, specielt på Amazon.

Don’t do it!

Selvom det kan være fristende at få benytte sig af falske anmeldelser, så lad være! Amazon har i sine politikker og forretningsvilkår beskrevet meget præcist hvordan man som virksomhed skal håndtere produkt anmeldelser og kontakt til kunderne. Overtræder man disse retningslinjer, så tøver Amazon ikke med at fjerne din virksomhed fra platformen og du mister muligheden for at komme tilbage.

Netop det har mindst 16 store brands netop erfaret, blandt andet Aukey og Mpow som har kæmpe succes indenfor kategorien elektronik/gamer udstyr. I et data leak er de og andre andre virksomheder blevet opdaget i at kontakte forbrugere hvor de blev lovet et gratis produkt, mod de skrev en positiv anmeldelse af deres produkter.
Konkret betyder det at de 16 brands er blevet slettet fra platformen og tusindvis af anmeldelser er blevet fjernet. Tilbage er kun de 3 part sælgere som stadigvæk kan sælge produkterne. Det er dog blevet en del mere besværligt efter de mange positive anmeldelser er fjernet. Derudover vil det ikke længer være muligt at anmelde de pågældende produkter.

Så derfor, benyt dig aldrig af fake reviews, det kan koste dig din forretning

Amazon review eksempel

Dette må du absolut ikke gøre

• Du må ikke skrive en anmeldelse af dit produkt. Hverken i dit eget navn, eller i et alias.
• Du skal heller ikke få venner, familie eller ansatte til at lave anmeldelser.
• Du må aldrig betale kunder for at anmelde dit produkt, heller ikke give dem rabat eller sender kunden noget ekstra eller gratis.
• Du må aldrig anmelde en konkurrents produkt eller virksomhed.
• Du må ikke bede en kunde fjerne en evt. dårlig anmeldelse af dit produkt.
• Du må ikke vedlægge en opfordring i dine forsendelser til kunden, hvor du beder dem om at give dit produkt en positiv anmeldelse.

Hvordan får du gode Amazon reviews?

Den nemmeste måde at få gode anmeldelser på, starter ved dit produkt og din kundeservice.

• Sikrer dig at produktet lever op til det du lover.
• Sikrer dig kvaliteten er i top. Kender du til nogle potentielle fejl ved produktet, få det rettet.
• Sikrer dig at giver så meget information som muligt omkring produktet sådan kunden ikke får overraskelser omkring faver, str., former, pasform osv. osv.
• Sikrer dig du svarer på spørgsmål fra kunderne og at leverer din produkter til tiden.

Ovenstående er første vigtige skridt til at få gode anmeldelser. Kunderne skal have den bedste, får de det, så kommer der også gode anmeldelser.
En effektiv måde at indsamle anmeldelser er ved at være proaktiv og opfordre kunderne til at indsamle anmeldelser. En måde at gøre dette på er ved at benytte en udbyder, som har specialiseret sig at hjælpe sælgere med at indsamle anmeldelser.

Ved at benytte denne metode, sker henvendelsen til kunden helt automatisk, samtidigt med at du overholder de retningslinjer Amazon har. En af de tjenester som kan hjælpe dig med dette er edesk.com som har et glimrende system til håndtere denne opgave. En af fordelene er at kunderne kan give deres anmeldelse direkte i den mail de modtager, det betyder flere anmeldelser fordi det er nemt for kunden.

Edesk.com benytter Amazon API adgang, det betyder at når kunden modtager en e-mail, så vil Amazon stå som afsender. Det giver enormt troværdighed og er med til at kunden er mere tilbøjelig til at give en anmeldelse.

Amazon request a review

En anden måde at indsamle anmeldelser er ved at benytte et tool Amazon har stillet til rådighed. Inde på hver af dine ordre har du mulighed for at klikke på ”request a review”. Denne metode er effektiv og kunden modtager en e-mail hvor de nemt kan komme med deres anmeldelse. Samtidig bliver e-mailen sendt med Amazon som afsender, hvilket som tidligere nævnt giver troværdighed. Med denne metode er du også sikker på at overholde alle de retningslinjer Amazon har.

Ulempen ved denne metode er at du manuelt skal ind på alle ordre for at gøre dette. Har du mange ordre og bliver de leveret på forskellige tidspunkter kan dette være tidskrævende.

amazon backend eksempel

Amazon reviews er altså vigtige for at få succes på Amazon.

For at vinde salget er det vigtigt du får mange reviews hurtigt og løbende. Får du 5 eller flere positive reviews løbende indenfor 30 dage, så stiger din chance for en konvertering markant. Men husk på at gøre det rigtigt, og lad dig ikke friste af de fælder der ligger lige foran dig.

Hos WeMarket har vi hjulpet mange kunder med at indsamle anmeldelser og forbedre deres listings- og konvertering på Amazon. Er du interesseret i at høre mere eller har spørgsmål til hvordan du forbedrer dine resultater, så er du meget velkommen til at kontakte os.

 

 

Jens er Vækstpartner hos WeMarket med speciale i Amazon. De seneste 14 år har Jens arbejdet med online markedsføring og de seneste 5 år har Jens specialiseret sig at hjælpe virksomheder med få succes på Amazon.