Skrevet af: Patrick Christiansen
20. juni 2019

3 SEO-fejl du let kan finde med Screaming Frog – og hvordan du retter dem! (2019 guide)

Vil du gerne rangere godt i Google med en mindre hjemmeside?

Hvis din hjemmeside har max 500 undersider, kan du gratis og hurtigt tjekke den igennem for SEO-fejl med værktøjet Screaming Frog. I dette indlæg fortæller jeg, hvordan du tjekker sitet for 3 væsentlige SEO-fejl, og hvordan du retter dem.

Hvis din hjemmeside skal rangere godt i Google, så skal fundamentet være i orden. Fundamentet består af mange forskellige byggesten (parametre), som tilsammen udgør din hjemmeside. Google’s algoritme bedømmer kvaliteten af din hjemmeside, når den skal placeres i søgeresultaterne. Er hjemmesiden bygget godt op, så får den bedre placeringer – og du får mere ud af linkbuildingen.

Hvis din hjemmeside ikke er bygget godt op, så får du mindre synlighed i Google. Dét betyder, at hjemmesiden vil få færre besøgende. Og har du en webshop, betyder det, at salget vil være mindre, end det ellers kunne have været.

Mere end 200 parametre

Google’s algoritme bedømmer mere end 200 forskellige parametre, når din hjemmeside skal rangeres i søgeresultaterne. Det er langt flere, end dem vi kommer omkring her. Og for at få fuld effekt af SEO-arbejdet kræves en tålmodig og vedholdende indsats. Det kan måske virke uoverskueligt. Men heldigvis er det også sådan, at lidt er bedre end ingenting! Og hvis du følger rådene i denne artikel, så er du i hvert fald i gang – samtidig med at du får indblik i et stærkt SEO-værktøj 🙂

Crawl din side med Screaming Frog

Du kan downloade Screaming Frog her. Med gratisversionen kan du analysere op til 500 sider.

Når du har installeret og åbnet Sreaming Frog på din computer, er du klar til at lade programmet analysere din hjemmeside.

Sådan crawler du din side med Screaming Frog

  • Kopiér din forsides webadresse fra browseren (for at få den fulde adresse).
  • Indsæt hjemmesideadressen i Screaming Frog.
  • Tryk ”Start” og vent til siden er crawlet 100%.

Screaming Frog crawl

Når din side er crawlet 100%, er du klar til at tjekke din side igennem for SEO-fejl.

 

#1 Sidetitler

Sidetitlen har stor betydning for, hvor en side bliver placeret i søgeresultaterne. De fleste websites har mange undersider. Derfor er det ikke kun forsidens sidetitel, som du skal tage stilling til, men også sidetitlerne på de mange undersider.

Eksempel:

En hjemmeside, som forhandler sko – lad os kalde den skotildig.dk – har typisk en masse forskellige kategorier, hvor URL’erne fx kunne se sådan her ud:

  • skotildig.dk/sandaler
  • skotildig.dk/klipklappere
  • skotildig.dk/stoevler

Man kunne også forestille sig underkategorier i hver kategori, såsom:

  • skotildig.dk/stoevler/vinterstoevler
  • skotildig.dk/stoevler/sommerstoevler

I kategorierne findes forskellige produkter, som også har hver deres underside. Fx:

  • skotildig.dk/bootstar-comfort-400

Alle disse forskellige kategorier og produktsider bør have relevante og individuelle sidetitler, for at Google og de søgende brugere tydeligt kan se, hvad din side handler om. Og dér er Screaming Frog praktisk, fordi du her hurtigt kan danne dig et overblik over nogle af de problemer, der kan være med dine sidetitler.

Manglende sidetitler

  • Klik på fanen ”Page Titles”
  • Vælg filteret ”Missing”

Manglende sidetitler

Hvis der kommer nogle sider frem her, som du gerne vil findes på i Google, så er det vigtigt, at du tilføjer sidetitler. Nederst i dette afsnit får du gode råd til, hvordan du optimerer dine sidetitler. Hvis ikke der kommer noget frem her, har din hjemmeside ikke problemer med manglende sidetitler.

Duplikerede sidetitler

Det næste vi skal se på er, om din hjemmeside har duplikerede sidetitler. Altså om forskellige undersider har identiske sidetitler. Duplikeret indhold bør undgås, når du SEO-optimerer din side. Google bruger nemlig din sides indhold – i dette tilfælde sidetitlen – til at bestemme, hvilke søgeord siden skal rangere på. Hvis du eksempelvis har to undersider, som begge har sidetitlen ”Vinterstøvler til herrer – god kvalitet til lave priser”, så ved Google ikke, hvilken af dem som skal rangere på søgefrasen ”Vinterstøvler til herrer”.

Sådan tjekker du for duplikerede sidetitler i Screaming Frog

  • Klik på fanen ”Page Titles”
  • Vælg filteret ”Duplicate”

Duplikerede sidetitler

Hvis Screaming Frog nu genererer en liste over sider med duplikerede titler, så bør du se dem igennem. Hvis der er nogle af disse sider, som du gerne vil findes på i Google, så skal sidetitlerne optimeres, så de alle er individuelle.

Optimering af sidetitler – sådan gør du

Første fase er produktionen af det lille stykke tekst, som skal:

  • Tiltrække dine brugere, når de søger efter det du tilbyder.
  • Overbevise Google om, at din side skal synliggøres for netop disse brugere, når de søger.

Her er et eksempel, som det kunne se ud i Google’s søgeresultater:
Sidetitel

Når du skal finde på din sidetitel, kan du bruge dette værktøj. Her kan du se, hvordan titlen vil komme til at se ud i søgeresultaterne, og hvor mange tegn du har plads til.

Tip: Google læser fra venstre til højre, så hvis du gerne vil findes på søgeordet ”Vinterstøvler”, så skriv gerne dette ord så langt til venstre som muligt – som vist på billedet ovenfor.

Når du har lavet en sidetitel, som du mener er relevant for brugerne og for Google, så kan du tilføje den i din hjemmesides CMS-system.

#2 Manglende metabeskrivelser

Metabeskrivelser er vigtige, fordi de – ligesom sidetitlen – kan overbevise brugere om at klikke sig ind på din hjemmeside. For at tjekke om din side mangler metabeskrivelser, kan du gøre følgende:

  • Klik på fanen ”Meta Description”
  • Vælg filteret ”Missing”

Manglende metabeskrivelse

Hvis der er undersider her, som du gerne vil have trafik til, så er det en god idé at indsætte optimerede metabeskrivelser på disse sider.

Optimering af metabeskrivelser – sådan gør du

Når du skal skrive dine metabeskrivelser, kan du igen bruge værktøjet her til at se, hvor mange tegn du har plads til, og hvordan din metabeskrivelse vil tage sig ud i søgeresultaterne.

Metabeskrivelsen er det, som du ser her:
Metabeskrivelse

Tip: inkludér gerne dit søgeord i metabeskrivelserne. Så vil ordet blive fremhævet med fed tekst i søgeresultatet, når en bruger søger på eksempelvis ”vinterstøvler”.

Når du har lavet en metabeskrivelse, som du mener vil tiltrække de rigtige besøgende, så er du klar til at tilføje den i din hjemmesides CMS-system.

#3 H1-overskrifter

Google – og dine besøgende – bruger dine overskrifter til at forstå, hvad din side handler om. Alle undersider bør have deres egen hovedoverskrift, som i HTML-koden skal defineres som en H1-overskrift. De fleste CMS-systemer giver mulighed for at formatere en overskrift som en ”H1-overskrift”, uden at du selv skal skrive HTML-koden.

Manglende H1-overskrifter

For at tjekke om nogle af dine undersider mangler H1-overskrifter, gøres følgende:

  • Klik på fanen ”H1”
  • Vælg filteret ”Missing”

Manglende H1-overskrifter

Hvis der er sider, som du gerne vil rangere på i Google, der mangler H1-overskrifter, så er de absolut værd at få tilføjet. Måske har siderne allerede en overskrift, som bare mangler at blive formateret som ”H1-overskrift” via dit CMS-system. Sidst i dette afsnit vil jeg fortælle lidt om, hvordan du skriver en SEO-optimeret H1-overskrift.

Duplikerede H1-overskrifter

  • Klik på fanen ”H1”
  • Vælg filteret ”Duplicate”

Duplikerede H1-overskrifter

Duplikerede H1-overskrifter forvirrer Google, fordi de signalerer, at flere forskellige sider handler om nøjagtig det samme. Hvis du eksempelvis har to forskellige sider med overskriften ”Vinterstøvler”, så ved Google ikke, hvilken af siderne der skal rangere på søgeordet ”Vinterstøvler”. Akkurat som med de duplikerede sidetitler.

Hvis der på Screaming Frog’s liste over duplikerede H1-overskrifter fremkommer undersider, som du gerne vil findes på i Google – så er det værd at optimere dem.

Optimering af H1-overskrifter – sådan gør du

Dine H1-overskrifter bør være individuelle og inkludere de søgeord, som du ønsker, at de enkelte sider skal kunne findes på i Google. Også her læser Google fra venstre til højre, hvorfor søgeordet med fordel kan placeres så langt til venstre som muligt. En H1-overskrift på en underside, som du ønsker skal findes på søgeordet ”Vinterstøvler”, kunne eksempelvis være: ”Vinterstøvler til børn og voksne”.

Patrick er SEO-konsulent hos WeMarket, og han er uddannet markedsføringsøkonom med speciale i digital markedsføring. Patrick elsker målbare resultater, og hans systematiske og analyserende tilgang til tingene gør ham særligt interesseret i den tekniske del af SEO-arbejdet.