Denne episode af vores podcastserie omhandler SEO-analyse. Der findes den traditionelle SEO-analyse, og så findes der vores specialudviklede analysemodel til at vurdere og ranke de enkelte søgeord. I dette blogindlæg kan du læse mere om, hvad denne særlige analysemodel er, og vi kommer også omkring, hvad traditionel SEO-analyse vil sige.
SEO står for Search Engine Optimization, og brug og optimering af søgeord udgør en væsentlig del af en virksomheds SEO-indsats. Derfor er det relevant at kigge på, hvordan man kan optimere herpå, så man får mest muligt værdi ud af sin investering i Google Ads eller anden SEO-investering.
Danni Jessen er dagens gæst i podcaststudiet, og han arbejder altid med en helt særlig søgeordsanalyse, som du kan læse mere om i dette indlæg. Danni har været ansat hos WeMarket, siden han blev færdiguddannet, og han har ansvaret for nogle af vores største kunder, og halvdelen af dem er firmaer, der har en webshop.
Læs hele episoden her
Mit navn er Thomas, og jeg er grundlægger af WeMarket.
I den her episode af vores videopodcast skal du lytte til, hvordan du kan analysere dit Google Ads setup, og ud fra det finde ud af, hvilke søgeord du skal arbejde med.
Vi siger, at du er garanteret omsætning ved at arbejde på den her måde.
Så god fornøjelse.
Thomas (T): Velkommen til episode 9 af WeMarkets videopodcast.
Jeg har fornøjelsen af at have Danni med i studiet. Velkommen til.
Danni (D): Jo tak.
T: Du er SEO-specialist hos WeMarket og sidder med en række meget store kunder på SEO. I dag skal vi tale om noget, som jeg synes er sindssygt spændende, og det er derfor, jeg har inviteret dig med.
Vi kalder det for boble-analyse, men det vi egentlig skal tale om, det er, at der findes en metode til at kigge i sine Google Ads data, som gør, at man ved, hvilke søgeord man skal arbejde på på SEO, for at få en garanteret, næsten garanteret omsætning. Det, som jeg nogensinde har set, er det mest taktiske tiltag, man kan tage på SEO, for at være garanteret en omsætning.
Så det håber jeg ikke bliver for snørklet. Men uanset hvad, så har vi i hvert fald lige din hjælp til at gøre os klogere. Det håber jeg, du er klar til.
D: Det er jeg i hvert fald.
T: Så, kan du prøve at tage os med fra start af.
E-handelsdata koblet op på søgeord
T: Hvad er det, den her metode, den giver en mulighed for at gøre?
D: Sådan helt forsimplet, så det metoden giver dig mulighed for, det er at koble Google Ads data, altså e-handelsdata, op på søgeord for at se, at det her søgeord i Google det kan generere det her salg historisk set på Google Ads. Og det lyder måske ikke så smart, men det er virkelig smart, når man sidder med det i hånden.
Fordi sådan helt konkret, måden den her analyse er bygget op på, det er – og grunden til, at vi kalder det boble-analysen, sjovt nok – det er, at man får en masse bobler, hvor du på den ene akse, har eksponeringer, altså antal visninger organisk i Google over 12 år historisk set.
T: Ja, 12 måneder.
D: Ja, 12 måneder, undskyld. Og så på den anden akse, der har du så den gennemsnitlige placering taget fra den seneste data, hvilket i det her tilfælde er i går.
Og så med størrelsen, så er der bobler, som er selve søgeordene, og så har du så størrelsen på boblerne, som så kan være omsætning, det kan være transaktioner, det kan sådan set være, lige hvad du har lyst til. Hvis du har en lignende kunde, så kan det også være antallet af konverteringer af målet, der er udfyldt.
Så den er relevant, lige meget om det er leads, eller hvordan det er. Det vigtigste er sådan set bare, at du har brugt et stort beløb, minimum 250.000 på søgeannoncer i Google Ads.
T: Ja, på søgeannoncer. Det er jo vigtigt at skelne søgeannoncer fra shoppingannoncer.
Så der er ingen tvivl om, det kan jeg godt sige til seerne og lytterne, det her er verdens bedste analyse til at finde ud af, hvilke søgeord du skal arbejde på, men det kræver, at du har brugt 250.000 de seneste 12 måneder på Google Ads søgeannoncer.
Boblerne viser, hvor der er noget at hente
T: Men det den så viser… lad os nu prøve at tage et søgeord, der hedder herreshorts. Der ved man så, hvad den har solgt på Google Ads.
Er det sådan?
D: Ja, der har man den data fra Google Ads, det er konverteringsraten, transaktioner, omsætning osv.
Og det er så der, det bliver spændende. Det er, når du kobler det sammen med det organiske. Ud fra den analyse, så vil du kunne se, lad os nu sige, at vi ligger på en position 8 på herreshorts.
T: Okay, position 8 organisk på herreshorts.
D: Ja, lad os sige, at vi ligger der, og den har 30.000 eksponeringer, måske 40.000 eksponeringer set over de sidste 12 måneder – organisk igen. Og så lad os sige, at den har solgt for 20.000 på Google Ads, historisk set på det specifikke søgeord.
T: Ja, det er omsætning på det søgeord.
D: Ja, på det søgeord. Så vil man kunne se, at størrelsen på boblen det er omsætning, du vil se, okay, vi ligger på en position 8, der er plads til forbedring, der er 30.000 eller 40.000 eksponeringer, det vil sige, at vi ved, at der er folk, der søger på det, sådan historisk set. Det vil være et søgeord, hvor man hurtigt kan se, okay, her er der noget at hente.
Fordi tidligere, hvad skal vi sige, i de gamle dage, så ville man kigge mere på søgevolume, man ville kigge på nuværende placering, og så ville man prøve på en eller anden måde måske at vurdere konkurrencen. Men der har man ikke e-handelsdata med indover, og det er jo det, der gør, at det giver dig en let og overskuelig måde at få din e-handelsdata med ind i dine søgeordsanalyser. Også forholdsvist hurtigt, hvis man har adgang til sin Google Analytics eller Google Ads og sin Search Console, så kan det tage måske fem minutter, og så har du den her meget, meget gode analyse.
T: Ja, og jeg ved, nu kan vi lige lægge din e-mail i shownotes, men der kan man skrive til dig, og så kan man få lavet den her analyse. For at se, hvordan det står til.
Så hvis jeg lige skal prøve at opsummere det, så kan man sige, at fordi man på Google Ads kan se, at man har haft en omsætning på 20.000 kr. på herreshorts, det er så 100 mennesker, der har klikket sig ind. Der kigger man så på, hvad giver den klikrate, ud af hvor mange søgninger der er. Og så fremskriver man simpelthen, hvis jeg går fra en position 8, som jeg har i dag organisk, til en position 4, så ved jeg, at min omsætning stiger sådan her.
Og så kan man sige, lad os sige, at ved at gå fra position 8 til position 4, der stiger omsætningen med 100.000, så kan man få et estimat på, hvad koster det at arbejde den op fra position 8 til position 4. Det er jo grundlæggende det.
Så man kan sige, at det man tilsikrer i analysen, det er, at man ved at det her søgeord, som vi overvejer at arbejde på organisk, det ved vi, det genererer omsætning. Det er proven, at folk køber, og det kan jo være fordi, at i nogle tilfælde kan man godt ville arbejde på et søgeord, og så viser det sig, at man ikke har det sortiment af shorts, som egentlig er interessant for brugeren. Men her der ved man det, for det er historisk data, og man ved også, hvad CTR’en er og kan derfor regne baglæns på organisk.
Så det er jo ret genialt, så det må vi bare opfordre folk til.
Det er jo ikke for alle det her, men at få lavet sådan en boble-analyse.
Om 12 måneder er effekten ikke lige så god
D: Og så måske også en lille disclaimer her til sidst, det er også, at Google Ads bevæger sig hen til et sted, hvor der bliver mindre og mindre fokus på søgeannoncer, der bliver mere fokus på performance max og så videre.
Så det her er ikke noget… lad os sige om 12 måneder, så vil jeg næsten vove at påstå, at det her vil ikke kunne lade sig gøre i samme stil længere, fordi der er mindre og mindre fokus på søgeannoncer, du har mindre og mindre mulighed for specifikt at sige, at det her søgeord, det generer det her.
T: Men det jeg bare sidder og tænker på, det er, nogle af de store shops, hvis de nu kigger deres data tilbage i 2014, lad os bare sige det, der vil jo ligge søgeord der, organiske søgeord, som de burde arbejde fra en position 9 til en position 5, fordi de kan se, at den historisk har solgt på Google Ads. Men de har aftalt med deres SEO-bureau, at de gør et eller andet andet, der er nogle mega populære søgeord, eller hvad ved jeg.
Så jeg forstår godt, at det her har en udløbsdato på, hvornår man ikke længere kan… altså der er en stopdato for, hvornår man efter den her dato ikke længere kan, men fra før det. Jeg sidder og bare tænker på, al den data, der ligger derude, er jo helt ekstremt relevant.
D: Ja, helt sikkert.
T: Der ligger så mange niche-søgeord, specielt hvis folk nu på Google Ads har lavet en broad match for eksempel. Der har bare ligget noget data, som de sagtens kan arbejde med på SEO.
D: Ja, helt klart.
T: Og det, der også er interessant, det er jo så, at i stedet for at arbejde på mega konkurrenceprægede, store søgeord, så kan det være nemmere at rangere på dem her, og vi ved, de kan lave omsætning.
D: Lige præcis.
T: Så ja, det slutter på et tidspunkt, men jo ikke bagudrettet.
D: Nej, altså den data, man har, den har man jo for evigt, kan man sige.
T: Det er jo det, fordi det er det samme med Google Ads-konti, folk de sidder med.
Okay, så man får lov at skrive til dig.
D: Det er de velkommen til.
(Skriv til dj@wemarket.dk)
T: Vi tilbyder alle, så må vi se, om det vælter ind.
Og så tak, fordi du kom og lige gjorde os klogere på det her, Danni.
D: Jo, selv tak.
Kunne du tænke dig at lære endnu mere?
Så kan du få en e-mail, hver gang vi har en ny videopodcast klar.
Gå ind på wemarket.dk/podcast og tilmeld dig.