Skrevet af: Thomas Haurum
7. august 2022

Episode 9: Webshop SEO analyse: Øg omsætningen med garanti!

Foretrækker du?

Denne episode af vores podcastserie omhandler SEO-analyse. Der findes den traditionelle SEO-analyse, og så findes der vores specialudviklede analysemodel til at vurdere og ranke de enkelte søgeord. I dette blogindlæg kan du læse mere om, hvad denne særlige analysemodel er, og vi kommer også omkring, hvad traditionel SEO-analyse vil sige.

SEO står for Search Engine Optimization, og brug og optimering af søgeord udgør en væsentlig del af en virksomheds SEO-indsats. Derfor er det relevant at kigge på, hvordan man kan optimere herpå, så man får mest muligt værdi ud af sin investering i Google Ads eller anden SEO-investering.

Danni Jessen er dagens gæst i podcaststudiet, og han arbejder altid med en helt særlig søgeordsanalyse, som du kan læse mere om i dette indlæg. Danni har været ansat hos WeMarket, siden han blev færdiguddannet, og han har ansvaret for nogle af vores største kunder, og halvdelen af dem er firmaer, der har en webshop.

Hvad er en almindelig SEO-analyse?

Før vi dykker ned i den særlige analysemodel, så vil vi kort opsummere, hvad traditionel søgeordsanalyse er. Førhen ville man typisk kigge på et specifikt søgeord, og man ville se på, hvor mange månedlige søgninger, der er på det, ligesom man ville se på konkurrencen ift. Google Ads. Så ville man sende resultaterne af analysen videre til kunden og tage en snak med dem om det.

Desværre kan fokusset på salgsaspektet godt forsvinde lidt i al analysen, og man glemmer måske lidt, at det ikke er nok at analysere på, hvilke søgeord, der bliver brugt, og hvor tit etc. Det er vigtigt at kigge nærmere på søgeordene, og hvordan de enkelte performer, så man bedre kan skabe eller øge sin indtjening/omsætning på baggrund af markedsføringen i Google.

Et eksempel kunne være, at man søger på T-shirts og bukser. Det kan være, at der er 1.000 søgninger på T-shirts og kun 500 på bukser, men hvis konkurrencen er lige stor, giver det mening at fokusere på søgeordet ‘T-shirts’. Det vil typisk være sådan, man gør, for jo flere søgninger, der er på et ord, jo mere fokus vil der være på det. Det er dog ikke kun søgeordsvolumen, der er vigtig, men også hvordan de enkelte søgeord performer ift. klikrate og salg.

WeMarkets særlige bobbelanalyse

Hos WeMarket bruger vi en særlig analysemodel, som vi har valgt at døbe bobbelanalyse. Modellen kombinerer flere aspekter af ens søgeordsdata og på den måde giver et bedre og dermed fuldere overblik over SEO-indsatsen ift. søgeord.

Bobbelanalysen går ud på, at man kobler historisk data fra Google Ads sammen med de traditionelle søgeordsdata fra Google Search Console.

Denne analyse har sit navn af, at søgeordene er repræsenteret af bobler af forskellig størrelse, hvor størrelsen er et tegn på, hvor meget salg det enkelte søgeord har genereret. Man plotter den gennemsnitlige placering (nuværende placering) for søgeordet ind på X-aksen og eksponeringen ind på Y-aksen. Eksponeringen er et udtryk for, hvor mange gange linket til ens hjemmeside er blevet vist i søgeresultaterne på baggrund af en søgning på det pågældende ord.

Hvordan kan bobbelanalysen hjælpe din webshop?

Når man laver en bobbelanalyse, vil det altså sige, at man både kigger på historisk data fra Google Ads og traditionelle data fra Google Search Console. Og dette vil hjælpe dit firma med at finde ud af flere ting, nemlig bl.a. hvad konkurrencen er, hvor søgeordet ligger, og hvordan søgeordet har performet ift. klikrate, ordrestørrelse og omsætning. Disse data kan man dermed bruge til at lave en såkaldt forecast. Så kan man komme med et kvalificeret bud på, hvordan det vil påvirke omsætningen, hvis man rykker op i søgningerne med fire positioner.

Med bobbelanalysen vil man kunne se ud fra et givent søgeord, at det kan svare sig. For hvis et søgeord klarer sig godt i Google Ads, vil det også klare sig godt ift. SEO. Vores analyse kigger på historisk data. Dataene er pålidelige, for man kan regne med at tilfælde, hvor folk klikker, også vil resultere i salg. Vores analysemodel er ikke højtflyvende, strategisk og langsigtet, men derimod et værktøj, der giver en praktisk indsigt i, hvordan man på kort sigt skal fokusere på specifikke søgeord ift. SEO.

Bobbelanalysen er dog ikke for alle

Årsagen til, at bobbelanalysen ikke er for alle er, at det kræver data. Derfor er det relevant at spørge sig selv om, hvorvidt det kan svare sig for den enkelte virksomhed.

Analysemodellen vil give mening for de virksomheder, der har en webshop af en vis størrelse. Før du beslutter dig for at få lavet denne analyse, skal du først sørge for, at du har nok data at basere analysen på. Vi vil sige, at det kræver mindst 12 måneders data i Search Console.

Derudover vil det også være bedst, hvis dit firma har brugt mindst 250.000 kroner på Google Ads. Der er her tale om søgeannoncer og ikke Google Shopping eller andet, da men i de tilfælde ikke kan se hvilke søgeord, der genererer salg. Man kan kun se det på produktniveau.

Det er heldigvis sådan, at mange firmaer, der har en webshop, har Search Console-data, der går langt nok tilbage. Måske er det sådan, at dataene er der men ikke bliver benyttet. Det kan også være, at firmaet er gået væk fra Google Search til Google Shopping, men de har i så fald Search-data. Det kan nemt tænkes, at mange webshops har det samme sortiment, og de kan f.eks. kigge på position 8 for T-shirt eller position 8 for bukser. Her kan bobbelanalysen hjælpe med til at finde ud af, hvor man skal sætte ind.

Da analysen er meget visuel, kan du se et eksempel her på siden. Det kan hjælpe dig til at forestille dig, hvordan analysemodellen kan hjælpe din virksomhed. Det er en analysemodel, som vi ikke blot er meget stolte af, men som vi også mener kan give din virksomhed værdi.

 

Sulten efter mere viden?

Du kan finde flere podcasts på wemarket.dk/podcast. I toppen af denne side kan du nemt tilmelde dig notifikationer for podcasts. Så får du en e-mail, når der er en ny episode, som du kan lytte til. Det er en nem og gratis måde at blive klogere på bl.a. søgeordsanalyse og SEO.