Skrevet af: Trine Olsen
13. december 2017

Undgå sure kunder i den søde juletid

Måske du kender det…

Det er d. 10. december, og du har lige været på nettet fra familiens fælles iPad for at ordne årets julegavekøb til din kone. Lad os sige, at den webshop, du ender med at købe fra, hedder www.parfumediscount.dk og altså er en webshop med et ret sigende navn.

Selvom du lige har købt en dyr parfume til din kone, bliver du efterfølgende ramt af både display- og Facebook-annoncer fra www.parfumediscount.dk, og det er du faktisk ikke interesseret i.

Det er der to grunde til.

Den ene er, at det er irriterende. Du har allerede brugt penge på webshoppen og har ikke brug for mere parfume lige foreløbigt. Det vil sige, at alle de annoncer du eksponeres for efter dit køb, er overflødige og næsten kommer til at virke en lille smule provokerende.

Den anden er, at annoncerne kan ende med at afsløre for din kone, hvilken webshop du har besøgt, og altså hvad hun skal have i julegave. Det er ærgerligt og unødvendigt.

Hvis ovenstående scenarie udspiller sig efter køb på din webshop, er det hverken godt for din kunde eller for dig.

Kunden får en dårlig oplevelse og vil højst sandsynligt ikke købe noget hos dig igen, og du har mistet en kunde og spildt dyre annoncekroner. Derfor er det heldigt, det helt kan undgås!

Præcis hvordan du gør, kommer jeg til om et øjeblik. Først vil jeg lige kort forklare, hvad de irriterende annoncer skyldes.

Remarketing 

Remarketing er marketing, som rammer forbrugere, der allerede har udvist din virksomhed en eller anden form for interesse. Det kan være, de har besøgt din hjemmeside, besøgt din Facebook-profil eller måske har interageret med et af dine opslag på Instagram.

Det betyder, at remarketing-kampagner rammer forbrugere, der har stort potentiale til at blive kunder og derfor er super effektivt – hvis det opsættes rigtigt.

 

 

I eksemplet ovenfor har www.parfumediscount.dk opsat et remarketingflow, men ikke et specielt hensigtsmæssigt et, da nylige købere ikke ekskluderes fra flowet.

For dig med en webshop er det heldigvis nemt at justere dit remarketingflow, så du slipper for at afsløre nogens julegaver.

Sådan ekskluderer du købere fra dit remarketingflow

Lad os starte med Facebook.

Hvis du har opsat et remarketingflow med Facebook-annoncer målrettet besøgende på din webshop, skal du ind under den pågældende kampagnes annoncesæt og skabe et nyt Audience.

Min Business Manager er opsat på engelsk, så hvis din er opsat på dansk, vil termerne være danske, men det er de præcis samme skridt, du skal følge.

Først trykker du på ’Create New Audience’:

 

Derefter på ’Custom Audience’:

 

 

Herefter vælger du at skabe dit nye audience baseret på ’Website Traffic’:

 

 

Når det er gjort, kan du vælge at inkludere alle besøgende på din webshop. Du kan maksimalt gå 180 dage tilbage i tid.

Og nu til den vigtige del! Det er nemlig også her, du kan ekskludere de besøgende, der købte noget.

Det gør du ved at trykke på ’Exclude’-knappen og ændre betingelsen til ’People who have visited specific web pages’ og derefter indsætte URL’en fra din takke-side. Her bestemmer du også, hvor langt tilbage i tid ekskluderingen skal effektueres fra:

 

 

Når du har udfyldt det, giver du det nye audience et navn og trykker på ’Create Audience’. Nu kan du anvende dette audience og på den måde ramme folk, der har besøgt din webshop, men endnu ikke købt noget.

Sådan ekskluderer du købere på Google:

Log ind på din Google Analytics konto og klik på ’Administrator’ nede i venstre hjørne:

 

 

Klik herefter på ’Målgruppedefinitioner’ i den midterste kolonne:

 

 

Og vælg ’Målgrupper’:

 

 

Herefter trykker du på ’+Ny målgruppe’:

 

 

Og finder besøgende, der har købt noget:

 

 

Herefter trykker du på blyanten, så du kan redigere i betingelserne for målgruppen:

 

 

Og herefter skifter du fra ’Inkluder’ til ’Ekskluder’:

 

 

Når det er gjort, trykker du ’Anvend’, så det er den målgruppe, du lige har lavet, der tages i brug:

 

 

Til sidst trykker du på ’Næste trin’ og derefter ’Offentliggør’:

 

 

Nu er dine købere også eksluderet fra at blive ramt af dine remarketing display-annoncer. Det giver dig tilfredse kunder og sparer dig samtidigt for spild af annoncekroner.

Det er vigtigt at understrege, at dine købere naturligvis ikke skal tabes ned i et sort hul, men i november og december er det bedst at lade dine købere være, indtil juleaften er overstået.

 

Andre relevante artikler:
Sådan bliver din hjemmeside hurtig

Opsæt et mailflow i Mailchimp

Trine har en kandidat i Informationsvidenskab og erfaring fra en tidligere stilling som Social Media Manager hos Unilever Danmark. Indtil maj 2019 arbejdede Trine her hos WeMarket med markedsføring for forskellige virksomheder, heriblandt WeMarket selv.