Skrevet af: Trine Olsen
7. november 2018

Stories – Det nye Blue Ocean på Instagram og Facebook

Tendenser viser, og Facebook spår også selv, at Stories er på vej til at blive endnu større end newsfeed.

Det betyder, at brugerne på Facebook og Instagram fremover vil bruge mere tid på at se Stories, end de vil på at scrolle igennem deres newsfeed.

Udover rent ergonomiske fordele har udviklingen også betydning for brands, virksomheder og bureauer, der forsøger at ramme flest mulige fra relevante målgrupper på begge platforme.

Hvis Stories er det nye Blue Ocean inden for online markedsføring, så er du nødt til at være til stede der! Hvis det er her, forbrugerne bevæger sig hen, skal du sørge for, at de kan finde dig.

Hvad er Stories?
Stories er et format, Facebook har kopieret fra Snapchat og videreudviklet. Det kan vi vist godt sige uden at fornærme nogen. Det er et format med et eller flere billeder/videoer, der, når de er lagt op, ligger tilgængeligt i 24 timer.

Det at Stories forsvinder efter 24 timer, gør formatet lidt mindre poleret og lidt mere intimt, og det giver mulighed for at skabe en tættere relation til dine følgere.

Sådan gør du
Du finder Stories i toppen af skærmen på både Instagram og Facebook:

Og det første du skal gøre for at oprette din egen Story, er at logge på din profil og trykke her:

Når du har trykket på cirklen med dit profilbillede øverst til venstre, kan du vælge mellem flere forskellige formater. Måske vil du bare lave en normal video, eller tage et almindeligt billede. Men du kan også vælge at lave en Boomerang eller en Superzoom og dele den i din Story. Formatet vælger du i bunden af skærmen på din mobil:

Uanset hvad du vælger, kan du efterfølgende være kreativ med tekst, GIFs og emojis, som vist på billedet nedenfor:

Når du har designet din Story, som du ønsker, den skal se ud, er du klar til at lægge den op. Det gør du ved at trykke på “Send til” nederst i højre hjørne:

Herefter trykker du på “Del” ud for “Din historie”:

Nu er din Story delt på din profil og vil ligge tilgængelig der i 24 timer. Da Instagram som bekendt er ejet af Facebook, er der mulighed for at dele den Story, du lige har lavet på Instagram på din profil på Facebook også. Så bliver du synlig begge steder.

Det gør du ved at gå til “Indstillinger” på din Instagram-profil:

Når du er inde i “Indstillinger”, skal du scrolle ned og finde “Historieindstillinger”:

Inde i “Historieindstillinger” scroller du ned i bunden og slår “Del din historie på Facebook” til:

Når du har slået dette til, vil dine Stories fremover blive delt på både Instagram og Facebook.

Når du anvender Stories vil du altså være synlig, der hvor forbrugerne i højere grad bevæger sig hen, og det kan vise sig at blive super værdifuldt for dig.

Trine har en kandidat i Informationsvidenskab og erfaring fra en tidligere stilling som Social Media Manager hos Unilever Danmark. Her hos WeMarket arbejder Trine med markedsføring for forskellige virksomheder, heriblandt WeMarket selv.