Skrevet af: Thomas Haurum
12. november 2018

Sæt din webshop på autopilot med addwish

Konkurrencen skærper til inden for e-handel og der er efterhånden en række services, som er svære at leve foruden, som webshopejer. Services som både sparer tid, men også øger omsætningen.

I dette indlæg vil jeg komme ind på de 3 mest gængse (.. og uundværlige) af slagsen:

  • Recommendations
  • Dynamic search
  • Triggered e-mails

 

NB: Hvis du gerne vil i gang med addwish, kan du kontakte os her – så kan vi hjælpe dig nemt i gang

Baggrund

I 2010 stiftede jeg min første webshop og blev tidligt i forløbet bekendt med Recommendations – eller produktanbefalinger, som det hedder i nogle danske webshop systemer. Tænk sig – at man i stedet for at oprette relaterede varer til hvert produkt, nu blot kunne indsætte et stykke kode og wupti – så er der et system, som sørger for at matche varerne op mod hinanden. Man sparede altså tid ved hver produktoprettelse og tilmed sørgede systemet for at vise de varer, som historisk havde solgt godt i forhold til hinanden.

På samme måde som med Recommendations blev jeg over tid klar over at der findes en lang række plugins, add-ons og moduler – kært barn har mange navne – som kunne lette livet for den travle e-købmand og altså samtidig være med til at øge salget væsentligt. Software som både øgede toplinjen men samtidig sparede tid.

Tilbage i 2010 var udfordringen af mange af disse smarte moduler oftest kom fra flere forskellige udbydere og til meget forskellige og uigennemsigtige priser. Jeg kan huske at jeg synes det var svært at gennemskue betingelser, forbrug og udgifter, fordi mange af modulerne havde prismodeller, som var  betinget af både besøg, omsætning osv.

Der findes én udbyder, som efter min mening har formået at samle alle muligheder i én løsning, som både er nem at bruge, men hvor også priserne er til at gennemskue. Navnet er addwish og firmaet er faktisk dansk og har iøvrigt en kompromisløs kundesupport, som har kort svartid.

 

Recommendations

Du kender dem som “relaterede varer“, “anbefalet til dig” eller “andre købte også“. Recommendations er efterhånden en fast del af e-handels verdenen og er i dag helt essentielt når du driver webshop.

recommendations eksempel

Uanset hvilket system du bruger til at drive webshop kan man under produktoprettelsen vælge hvilke produkter, som skal være relateret til det produkt, du netop har oprettet. På den måde har man “relaterede produkter”. Man kan jo vælge komplimentære produkter – eksempelvis ville en Co2 patron til en sodastream være en god idé. Omvendt kan man også vælge andre typer af produkter, som ikke er komplimentære men måske er højaktuelle – eksemplvis kunne man aktivt vise chokoladejulekalender som relaterede produkter i hele novembermåned på en legettøjswebshop. Mulighederne er mange.

Dét, som recommendations kan er at gøre valget af relaterede produkter fuldautomatisk – eller delvist. I stedet for du skal sidde manuelt og vælge relaterede varer, kan man lade addwish recommendations styre dette. Så sparer du tid og derudover vil denne software altid vælge produkter, som enten er mest solgt eller mest solgte ift. den vare der anbefales ud fra. Det hele styres af en algoritme, som både har en standard indstilling, men også kan indstilles i samarbejde med addwish.

Avancerede funktioner

Har du en webshop med eksempelvis 10.000 varenumre hvor 3.000 af disse er private label med en højere avance end de 7.000 andre varer, kunne det være aktuelt at vise disse produkter med en højere frekvens en alle andre andre produkter. Med andre ord er det altså muligt at styre recommendations på baggrund af eksempelvis varelager, avancer, størrelser – kun fantasien sætter grænser.

De væsentligste fordele ved at bruge Recommendations

  • Væsentlig tidsbesparelse i produktoprettelsen
  • Typisk stiger gennemsnitlige købstørrelse
  • Typisk stiger konverteringsraten på tværs af webshoppen

Dynamic Search

Søgebaren er altid blandt de mest populære funktioner hos brugerne. Faktisk bliver der søgt som aldrig før – bl.a. fordi design af søgeresultater samt avancerede algoritmer nu, i højere grad end nogensinde før, hjælper de besøgende til at finde hvad de leder efter.

Man kan sige at søgninger er blevet mere effektivt end selv at skulle lokalisere produktet – en spæd start på en reel shoppingassistent.

Dynamic search dækker over flere forskellige funktioner heriblandt:

  • Når der søges vises der allerede produkt ved indtastning af første bogstav. Man er altså ikke tvunget til at trykke “enter” for resultaterne kommer med det samme.
  • Søgningen indholder for det mest altid produktbilleder
  • Når der tastes kommer der forslag til afslutning af frasen – ligesom man kender det fra Google.
  • Der er mulighed for at give aktuelle varer højere prioritet i resultatvisningen eller eksempelvis at styre sorteringen på baggrund af lagerantal. Der ligger med andre ord en algoritme bag søgningen, som der kan justeres i ift. en række parametre.

 

De væsentligste fordele ved at bruge Dynamic Search

  • Bedre oplevelse for brugeren da det virker mere intuitivt
  • Typisk stiger konverteringsraten på tværs af webshoppen
  • Mulighed for at styre brugeren på en række produkter og kategorier, som af forskellige grunde kan være vigtigere at sælge end andre

Triggered e-mail (abandoned cart):

Du kender nok til at forlade en webshop med en fuld indkøbskurv for derefter at modtage mails med både rabatter og udløb på tilbud. Dette fænomen kaldes abandoned cart – altså “forladt kurv” og kan være en eller flere e-mails, som sendes til netop de person der har lagt varer i kurven, men endnu ikke købt.

 

 

Thomas er direktør i WeMarket og har gennem en længere årrække arbejdet med marketing - både på eksekverende og strategisk niveau.