Skrevet af: Martin Langborg-Hansen
16. marts 2023

Sådan finder du informationer om dine konkurrenter i Google Ads

Du har sikkert opdaget, at nogle af dine konkurrenter er meget synlige, når man søger efter din type produkt i Google. De er måske både synlige med deres Google Ads-annoncer foroven og i de organiske søgeresultater længere nede.

Du har måske endda tænkt: bare der var en måde, jeg kunne at finde ud af, hvem af mine konkurrenter, der er fremme i skoene på Google, og hvad de fokuserer på.

Konkurrentanalyse med Google Ads
Hvis du bruger Google Ads-annoncering, kan du faktisk finde informationer om dine konkurrenter inde i Google Ads – helt gratis. Det kaldes en Auktionsindsigtsrapport.

Du kan selvfølgelig bare selv lave en søgning i Google på produktet, og se hvad der bliver vist i dine konkurrenters Google Ads-annoncer. Dog vil du aldrig kunne få et godt overblik over, hvad de andre i markedet gør.

Google laver konstant eksperimenter med visninger af annoncer, og det betyder, at placeringen for Google Ads-annoncer hele tiden veksler. Desuden ved du heller aldrig, hvilke konkurrenter du vises sammen med.

Selvom du ikke kan danne dig et fuldt overblik over, hvad andre gør, kan Google Ads give dig et billede af:

  • Hvem er dine konkurrenter?
  • Hvordan ligger du i forhold til dine konkurrenter?
  • Hvad fokuserer de på i deres annoncer?

Sådan finder du din Auktionsindsigtsrapport i Google Ads

– Log ind på din Google Ads-konto.
– Vælg en af fanerne: ‘Kampagner’, ‘Annoncegrupper’ eller ‘Søgeord’

Her har jeg valgt en bestemt annoncegruppe under kampagnen Kjoler, da jeg undersøger konkurrencen ved en bestemt type kjole. Se billede nedenfor:

Du kan også vælge selve kampagnen ‘Kjoler’ (klik på fanen ‘Kampagner’ og vælg den kampagne du vil undersøge). Så får du et mere generelt overblik.

Hvis du vil undersøge mere detaljeret, kan du vælge et bestemt søgeord på samme måde som vist på billedet ovenfor blot under fanen ‘Søgeord’.

Hvem er dine konkurrenter?

Den oversigt du får frem, vil ligne denne:

Man kan nemt få sig en overraskelse, hvis en ny konkurrent dukker op. Det kan du holde dig nogenlunde på forkant med her. Med Auktionsindsigten kan du desuden fange store pludselige skift i konkurrencesituationen.

Dog skal du være lidt kritisk, når du vurderer de konkurrenter, der vises på listen.
Er fx de helt store spillere på markedet reelt dine konkurrenter?

Samtidig kan listen gøre dig opmærksom på firmaer, du måske ikke betragter som konkurrenter og udelade firmaer fra andre brancher, der reelt set er dine konkurrenter, og som du bør kigge nærmere på.

Hvordan ligger du i forhold til dine konkurrenter på følgende parametre:

  • Eksponeringsandel: Eksponeringsandel er en måling af antallet af visninger, du fik, divideret med det estimerede antal visninger du var kvalificeret til at modtage (dvs. fx højt nok bud og relevant nok annonce).
  • Gennemsnitlig position: Hvor højt rangerer dine annoncer i forhold til andres annoncer?
  • Overlapningsfrekvens: Hvor ofte får en konkurrents annonce en eksponering, samtidig med at din annonce også vises?
  • Frekvens for højere position: Hvor ofte bliver din konkurrents annonce vist i en højere position end din, når begge annoncer vises samtidig?
  • Frekvens for visning øverst på siden: Hvor ofte bliver din annonce vist øverst på siden over de organiske søgeresultater.
  • Udkonkurreringsandel: Hvor ofte bliver din annonce vist højere end en konkurrents annonce, og hvor ofte vises din annonce uden deres også vises?

Overlapningsfrekvensen er typisk ret interessant, da du her direkte kan sammenligne dig med bestemte konkurrenter, og se hvor ofte I vises samtidig.

Hvis din konkurrents eksponeringsandel er en del lavere end din egen eksponeringsandel, kan det være et tegn på, at konkurrenten ikke lægger så meget vægt på det bestemte produkt, du undersøger. Det kan du udnytte ved fx at lave endnu bedre annoncetekster og generelt være ekstra opmærksom på budpriser.

Tip: Vises der ikke tal i din Auktionsindsigtsrapport? Så vælg en bredere dato-periode.

Du lægger måske ikke helt i toppen, hvad gør du så?

Hvis du ikke ligger i toppen på de generelle emner som fx ‘Kjoler’, kan du have dit fokus på mere specifikke emner som fx ‘Sommerkjole’.

Du kan så finde de produkter/emner, hvor det giver mest mening at optimere dine annoncer.
Det vil gøre dine annoncetekster mere præcise og levere et skarpere budskab, der rammer din målgruppe.

En yderligere fordel ved denne taktik er, at din kvalitetsscore formentlig vil blive bedre. Dermed behøver du ikke at byde så højt for at blive vist i toppen.

Tip: En god struktur på din Google Ads-konto vil også give dig fordele. Hvis du har delt dine søgeord ud på fx:

  • Tøj (kampagne)
    • Kjoler (annoncegruppe)
      • Sommerkjoler (søgeord)

kan du lave Auktionsindsigten meget mere præcis, og du kan detaljeret undersøge de produkter/søgeord, der er vigtigst for dig.

Efterhånden som du snævrer ind, vil du dog støde på begrænsninger, da rapporten kræver, at du har fået et vist antal klik/eksponeringer.

En smart lille detalje med Auktionsindsigtsrapporten – du kan også få vist rapporten opdelt efter enheder (mobil/tablet/desktop). Hvis du ved, at dine kampagner fx på mobil konverterer ekstra godt, kan det være ekstra interessant at følge, hvordan konkurrencesituationen ser ud opdelt efter enheder. Det behøver derfor ikke nødvendigvis være et problem, at den overordnede konkurrencesituationen ser svær ud.

Andre interessante funktioner i Google Ads

I din daglige gennemgang af din Google Ads-konto holder du sikkert øje med den “gennemsnitlige position” for dine vigtigste søgeord.

Ofte kigger du på perioder på 1 måned, 3 måneder eller fx 6 måneder for at se, hvordan man ligger gennemsnitligt. Kun at se på den gennemsnitlige position, kan dog snyde.

Specielt op til mærkedage/helligdage/kampagner/udsalg kan der ske store ændringer. For at følge med i det, kan du lade Google Ads vise positionerne gennem hele perioden. På den måde kan du nemt se, hvis din position lige pludselig bliver dårligere. Se billede nedenfor:

Afslutning:

Gå ikke i panik hvis dine positioner forværres.

Med dit daglige grundige arbejde vil du på langt sigt stå bedre. Og her er følgende punkter vigtige at fokusere på:

  • En god struktur på din Adwords-konto
  • Gode, relevante landingsider på dit website
  • Skarpe annoncetekster
  • Prioritering af hvilke produkter der er vigtigst.

Hvis du vil vide mere om Google Ads, kan du læse Jespers fremragende blogindlæg om, hvordan du rammer din målgruppe med Google Ads her.

 

Læs også:

Google Ads responsive annoncer