Per 3. december 2018 træder en ny forordning vedrørende geo-blokering i kraft for alle EU’s medlemslande. Forordningen forbyder ubegrundet geo-blokering for webshops, for på den måde at åbne endnu mere op for e-handlen på tværs af landegrænser.
Geo-blokering er kort fortalt en måde hvorpå webshops blokerer eller begrænser adgangen til deres website, samt differentierer udbuddet af produkter og services, betalings- og leveringsmuligheder på baggrund af brugerens nationalitet eller geografiske placering.
Et eksempel på geo-blokering kan være, at en virksomhed ikke tillader, at en kunde fra Belgien køber varer på deres danske webshop.
Den nye geo-blokering forordning
EU-parlamentet sætter med deres nye forordning omkring geo-blokering en stopper for den lokalitetsbaserede forskelsbehandling, som mange webshops i dag udøver. De nye regler skal gøre det muligt for alle EU-borgere, på tværs af grænser, at kunne tilgå samme produkter og services, samt blive tilbudt samme købsvilkår som lokale kunder, når de handler online.
Per 3. december 2018 må du ikke længere:
- Blokere eller begrænse adgang til dit website for brugere fra andre EU-lande, fx. ud fra deres IP-adresse. Alle EU-borgere skal kunne tilgå alle versioner af dit website.
- Omdirigere brugere til en anden sprog- eller landeversion, uden at de har givet samtykke til det. Herudover skal den version, som kunden oprindeligt søgte, altid være lettilgængelig. Det skal altså altid være muligt for en kunde i Grækenland at tilgå dit danske site, samt købe herfra, hvis han ønsker det.
- Blokere for eller begrænse udvalget af produkter og services ud fra brugerens nationalitet eller bopæl.
- Tilbyde forskellige købsbetingelser alt efter nationalitet. Alle brugere fra andre EU-lande skal tilbydes samme betingelser, som du tilbyder danske kunder.
- Begrænse eller tilbyde andre betalingsløsninger end de, der er gældende for lokale kunder. Tilbyder du fx betaling med Mastercard for dine danske kunder, skal denne betalingsmulighed også være gældende for alle andre nationaliteter.
Du må dog stadig gerne:
- Have forskellige priser fra land til land, så længe det er muligt for dine kunder at tilgå dit danske website, hvis de ønsker at købe herfra i stedet.
- Vælge kun at levere til bestemte lande. Du behøver ikke at kunne levere fx til Holland, men det skal være muligt for en hollandsk kunde at købe hos dig, hvis han selv kan arrangere transport.
- Differentiere leveringsomkostningerne, hvis du vælger at levere til andre EU-lande. Det er naturligvis dyrere for dig at levere til Italien i forhold end indenfor Danmarks grænser, og leveringsomkostningerne må gerne afspejle dette.
- Selv bestemme hvilke betalingsmetoder du godkender, så længe de valgte betalingsmetoder kan benyttes uanset hvilket land, kunden handler fra.
- Holde dig til lovgivningen for det land du sælger fra, med mindre du udøver kommercielle aktiviteter i det EU-land kunden kommer fra eller leverer dertil. Hvis en kunden fra Irland vælger at købe igennem din danske webshop, skal du altså blot overholde dansk lov.
Et eksempel på de nye regler i en købssituation:
En kunde fra Tyskland ønsker at købe dit produkt. Han indtaster URL’en for det danske website. Selvom du har en tysk version af dit website, må du ikke direkte omdirigere ham til dette på baggrund af IP-adressen, men skal i stedet tilbyde ham muligheden for at tilgå den tyske version. Det skal dog også være muligt for ham at tilgå den danske version.
På det danske site
Hvis han tilgår dit danske site, skal han have adgang til samme udvalg af produkter, samt kunne købe produkterne til samme pris og med præcis samme købsvilkår som en dansk kunde. Der må altså ikke være nogen forskel på ham og en lokal kunde. Du behøver dog ikke kunne levere til Tyskland.
På det tyske site
Tilgår han i stedet dit tyske site, skal han altid have mulighed for at betale med samme betalingsmetode som på det danske site, men pris og tilbud må gerne differentieres i forhold til det danske site og hvis du leverer til Tyskland, må du gerne fastsætte højere leveringsomkostninger end ved levering til adresser i Danmark. Du er ikke ansvarlig for om dit produkt overholder tysk lovgivning eller at instruktioner, etiketter o.l. er på tysk.
Hvad betyder alt dette for din webshop?
- Har du opsat automatisk redirect af kunder baseret på deres IP-adresse, skal du ændre dette. Kunden skal i fremtiden give samtykke til, at de sendes til en anden sprogversion af dit website. De skal dog kun give samtykke første gang. Ved efterfølgende besøg, kan du sagtens sende dem direkte til den først valgte version.
- Du skal tydeligt informere omkring leveringsmuligheder og -restriktioner, så kunden kan se, til hvilke lande du leverer. Kunden skal have mulighed for selv at arrangere transport, såfremt du ikke leverer til deres land, men du er ikke forpligtet til at hjælpe med dette.
- Du skal sikre, at kunder som har valgt en specifik sprogversion, stadig kan få nem adgang til den version, de oprindeligt søgte. De skal desuden altid have mulighed for at trække deres samtykke omkring omdirigering tilbage.
- Dit check-out flow skal tage højde for udenlandske adresseformater ved faktureringsadressen. Formatet til leveringsadressen må dog gerne udelukkende være tilpasset de lande, du leverer til.
De nye regler gælder både for B2C og til dels også for B2B, hvis virksomheden, der køber, er slutbrugeren på produktet. Dog er enkelte copyright-beskyttede tjenester undtaget, såsom e-bøger, software, online musik osv., samt transport, sociale ydelser og lignende.
Hvis du vil sætte dig endnu dybere ind i de nye regler, kan du læse forordningen her:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018R0302&from=EN
Eller du kan tilgå Dansk Erhvervs FAQ om implementeringen her:
Har du styr på hvad den nye forordning betyder for dig?
Vi kan hjælpe dig med at afdække, hvor stor en indvirkning de nye regler vil have på din virksomhed, samt hvor meget arbejde det kræver, for at din webshop bliver klar.
Giv os et kald, så hjælper vi dig med at nå i mål med ændringerne inden 3. december.