Virksomheder satser i stigende grad på deres online markedsføring, og det nyder de godt af hos WeMarket i Ikast. Webbureauet er vokset eksplosivt og kan nu byde velkommen til fuldtidsansatte medarbejder nummer 10. Et resultat af et marked i massiv vækst og et indædt forsøg på ikke at være som alle andre i branchen.
Kontoret havde ingen vinduer, indeklimaet var kritisabelt og den sporadiske frokost blev tilberedt på en slidt toastmaskine. Det var under disse vilkår, at Thomas Haurum 1. januar 2014 lagde fundamentet til WeMarket. I dag er forkullede toasts og dunkle lokaler byttet ud med panoramavinduer og en varieret frokostordning på Strøget i Ikast. Der er med andre ord sket meget, siden herningensiske Haurum droppede studierne og kastede sig ud i iværksætterlivet som bare 24-årig. Det valg har han aldrig fortrudt.
Hårdt arbejde, en kompromisløs kundeservice og en stålsat tro på eget koncept i en fremadstormende branche har resulteret i, at WeMarket i dag er blandt de foretrukne bureauer, når små og mellemstore virksomheder i det midt- og vestjyske skal markedsføre sig på de digitale platforme.
Tilstrømningen af kunder har både resulteret i en konstant stigende omsætning, men også en voksende medarbejderstab, der nu runder et skarpt hjørne med ansættelse af den nye Social Media-medarbejder, Trine Ottow. Dermed har Thomas Haurum nu en flok på 10 fuldtidsansatte, der hver dag sidder bagved skærmen og arbejder på at øge indtjeningen hos alt fra nationale rejsebureauer til den lokale tømrer.
”Der er mange spillere i denne branche, og derfor handler det dels om at skille sig positivt ud og samtidig gøre det så overskueligt og gennemsigtigt for kunden som overhovedet muligt. Service og transparens er noget, som midtjyder værdsætter. 90 % af vores kunder er lokale, og det sker ofte, at kunderne møder uanmeldt op for at få en sludder. Vi mærker en markant vækst for tiden, hvilke skyldes, at de fleste virksomheder har indset, at de har brug for at være tilstede digitalt, hvis de vil være konkurrencedygtige. Vi kan målrette markedsføringen, frem for at skyde med spredehagl, og det kan ses på kundernes omsætning,” siger Thomas Haurum.
Mangfoldighed og mail-motion
WeMarket startede som klassisk webbureau med ydelser som Facebook-annoncering, søgemaskineoptimering og Google Adwords. Med tiden er paletten af ydelser dog blevet endnu mere farvestrålende, så der i dag sidder ansatte med kompetencer inden for design af hjemmesider, journalistik og videoproduktion.
Thomas Haurum har fra starten haft et erklæret mål om at gøre det anderledes, hvilket hverdagen da også bærer præg af.
”Jeg er sindssygt ambitiøs – både på mine egne og mine ansattes vegne. Jeg har et mål om at skabe Danmarks bedste arbejdsplads. Det kan virke totalt urealistisk, men det skal ikke forhindre mig i at forsøge. Jeg overlader meget ansvar til andre, og hvis noget skal ændres, så har alle medarbejdere mandat til at gøre det. Hver dag får vi tilsendt en video på mail fra Dansk Firmaidræt, og så står den ellers på sprællemænd og strækøvelser. Derudover har vi månedlig medarbejderundersøgelser, hvor mine ansatte kan give mig prygl som leder eller tilkendegive, hvordan vi gør WeMarket til en endnu bedre arbejdsplads. Det har været så stor en succes, at vi er netop begyndt at sende spørgeskemaer i sammes til ud til vores kunder for at finde ud af, hvad vi som bureau kan gøre bedre. For hver besvarelse donerer vi et beløb til TrygFondens Familiehus i Skejby,” siger Thomas Haurum.
WeMarket får for tiden i gennemsnit 5 til 10 nye kunder hver eneste måned. En tendens, som vil kræve endnu flere dygtige medarbejder i den kommende fremtid, indrømmer Thomas Haurum.