Aviserne frygter dem, mens 25-årige Thomas Haurum fra Herning lever af dem: annoncer på Google og facebook.
Det danske annoncemarked står midt i en revolution. Annoncørerne vender i stadig stigende grad aviserne ryggen og bruger i stedet deres annoncekroner på Google og facebook.
Dén udvikling har 25-årige Thomas Haurum fra Herning set komme, og har på blot otte udvidet sin virksomhed WeMarket i Ikast med tre ansatte.
WeMarket hjælper kunderne med at annoncere online på facebook og med Google Adwords.
– Der er flere gode grunde til at købe online-annoncer. Når du annoncerer i en avis, ved du ikke hvem, der modtager budskabet. Og du ved ikke, om læseren overhovedet er på udkig efter det produkt, som du tilbyder, siger Thomas Haurum.
Det stik modsatte er tilfældet med annoncer på nettet som for eksempel Google Adwords og facebook annoncer.
– Når du annoncerer online kan du selv bestemme, præcist hvem du vil ramme. Og på Google præsenterer du kun din annonce, når en bruger leder efter det, som netop du kan tilbyde. Det gør en kæmpe forskel, siger Thomas Haurum og tilføjer, at avisannoncer typisk brander en virksomhed, mens online annoncer skaber direkte salg.
For et par år siden begyndte han at hjælpe virksomheder med online-annoncering hjemme fra lejligheden i Herning. I januar i år flyttede han til kontorlokaler i Ikast, og så er det ellers gået hurtigt med ansættelse af medarbejdere, hvoraf den tredje begynder til november.
At udviklingen først lige er begyndt er den unge iværksætter fra Herning ikke et sekund i tvivl om.
– Vi har kun set toppen af isbjerget. Den målrettede annoncering er kommet for at blive. Og den bliver rigtig stærk, når vi kombinerer annoncering på f.eks. Google og facebook. Så begynder der virkelig at ske noget hos kunderne, siger Thomas Haurum.
WeMarket har kunder i hele Danmark.