Ved at åbne op for meget detaljeret personbaseret måling, lukker Facebook nu nogle af de huller, der findes ved brug af måling via cookies og enheder. Et mere akkurat overblik over brugernes vej til konvertering, giver os mulighed for at målrette mere optimalt i forhold til vores målgrupper og i det hele taget træffe bedre annonceringsbeslutninger.
Hvad er personbaseret måling?
Facebooks personbaserede måling (også kaldet Facebook tilskrivning) hjælper dig med at forstå din kampagnes indflydelse baseret på rigtige mennesker. Resultaterne bygger på indsigter fra de mennesker, der bruger Facebooks websteder og tjenester, hvilket gør det muligt at hente meget præcise målinger på tværs af alt – enheder, browsere, udgivere, kanaler og endda offline. Dette giver mulighed for at binde handlinger direkte til brugerne.
Hvordan fungerer Facebook tilskrivning?
Hvis en person fx er logget ind på Facebook på deres mobile enhed, deres personlige stationære computer og deres arbejdsbærbare computer, kan man måle dem på tværs af de enheder og de udgivere, de besøger på enhederne. Det kan hjælpe os med at forstå, hvornår nogen har set eller klikket på annoncer på tværs af enheder og udgivere, og hvordan disse annoncer kan have fået nogen til at foretage en handling, som fx at købe eller udfyldt en formular.
Personbaseret måling adskiller sig fra andre målesystemer – heriblandt Google Analytics – der kun måler annoncer baseret på cookies eller enheder. Måling baseret på cookies og enheder er mindre effektivt, når den bruges til måling af mennesker, og det kan føre til huller, der fordrejer eller forstyrrer dine kampagneresultater. Hvis du for eksempel kører en kampagne på tværs af desktop og mobil, kan måling af cookie og enhed have svært ved at følge den samme person på tværs af enheder, hvilket gør det svært at måle din kampagnes effektivitet præcist.
Personbaseret måling gør det mere præcist at:
• Forstå, hvor mange mennesker, der ser din annonce eller konverteret, uanset hvilken enhed det sker på
• Se visninger af kontaktpunkterne langs forbrugerens vej til konvertering
• Mål, hvordan dine medieudgifter påvirker forretningsresultater på tværs af enheder, udgivere og kanaler
Facebook lover nu, med en ny mulighed de kalder ”Attribution” (findes i din Business Manager), at gøre op med den ’middelmådige’ tracking vi lever med i dag. Spørgsmålet er blot om de får Margrethe Vestager på nakken.