Skrevet af: Jannick Troelsen
20. juli 2016

Kom i gang med din Pokémon GO markedsføring

Pokémon GO er det helt nye – og vil du gerne bruge nyhedsværdien i den nye spil-app til at skabe omsætning i din forretning, så er du kommet til det rette sted.

Jeg skrev i sidste uge et kort blogindlæg omkring de helt basale funktioner i Pokémon GO og hvad det er – det kan du læse her.

I dette blogindlæg tager vi et skridt videre og taler om de forskellige ting, som du kan bruge i forbindelse med din forretning.

Pokémon GO Markedsføring: Ting du skal vide hvad er

Der er nogle forskellige ting, som du skal vide hvad er i forbindelse med Pokémon GO markedsføring – og herunder har jeg lavet en lille liste, samt smidt nogle billeder med, så du ved hvad du skal kigge efter, når du åbner spil-app’en.

Det første vi skal kigge på (og muligvis den vigtigste – mere om det senere) er Pokéstops – disse ‘stops’ er placeret rundt omkring i verdenen, og er som regel placeret ved kunst, monumenter og nogle butikker er endda så heldige, at de er blevet udvalgt til at være et Pokéstop. Man vil også ofte se dem i nærheden af parker. Jo flere af disse du har i nærheden af din butik, jo heldigere er du!

Et Pokéstop vil inde i applikationen se således ud:

pokemon-pokestop-markedsfoering

 

Ved disse Pokéstops kan spillere hente – hvis de er fysisk i nærheden af den – en masse virtuelle ting, som nærmest er en nødvendighed, når man spiller Pokémon GO. Det betyder at der næsten vil være fodtrafik i nærheden af disse Pokéstops. Få downloadet app’en og se, om du har nogle af dem i nærheden af din butik! – I næste afsnit kan du se, hvordan du kan skabe endnu mere fodtrafik til netop din butik.

Det næste jeg vil introducere dig til er Gyms. Dette er endnu en ting, som er med i spillet – og er lidt mere teknisk at skabe en forretning på, men mulighederne er der til de kreative!

Et Gym er hvor alle Pokémon spillere (også kaldt trænere) kan slås med alle de Pokémons, som de har fanget. Det gælder så om for spillerne at kunne slå de andre spilleres Pokémons og overtage det pågældende Gym til deres hold. Der findes 3 hold i Pokémon, som folk vælger lidt efter de er kommet godt i gang med spillet: Gul, Blå & Rød.

Inde i spillet, vil et Gym se således ud – bemærk, at dette Gym har en rød farve; det kunne også have været blåt eller gult.

pokemon-gym-markedsfoering

Sidst men ikke mindst, så skal du også vide omkring Lure Modules. Dette er en af de ting, som du kan købe dig til og i forbindelse med et eller flere Pokéstops kan skabe en god forretning for dig!

Lure Modules er meget simple i deres funktion: De lokker flere Pokémons til et Pokéstop i 30 minutter efter den er brugt på det specifikke Pokéstop. Det er egentligt bare madding til Pokémons – og hvad der tiltrækker Pokémons, tiltrækker også mennesker i disse dage!

Lure Modules skal enten købes igennem den shop der ligger inde i app’en – du vil kunne finde den ved at trykke på den rød-hvide ‘pokéball’ i bunden af skærmen, hvor du så får denne menu op:

pokemon-shop-markedsføring

 

Hvordan bruger du så Pokémon GO markedsføring i praksis?

Der er et par helt oplagte muligheder i forbindelse med de ting jeg har beskrevet herover:

  • Smid Lure Modules på Pokéstops
  • Brug Gym nær dig til at være kreativ – se eksempler længere nede.

Lure Modules og Pokéstops i praksis

Det første, nemmeste og mest overskuelige vil for de fleste være at smide en lure (eller flere) på de Pokéstops der er i nærheden af butikken. I den forbindelse vil det første led være at undersøge, om du har nogle Pokéstops på eller ved din forretning. Det vil jeg anbefale, at du gør via. app’en. Der er steder på internettet hvor du kan tjekke det, men det fungerer ikke helt optimalt og det kan godt være en længere process — og så kan du ligeså godt vænne dig til at benytte app’en, du får brug for det!

Har du et Pokéstop nær butikken, så kan du nu gå ind i shoppen der ligger i app’en og købe et par Lure Modules. Herefter burde du tage til de sociale medier og skrive eksempelvis “Vi smider lures på Pokéstop ved [butik] lørdag eftermiddag fra 12:00-14:00, kig forbi og sig hej!” – annoncer det også gerne ud. Kombinér det evt. med et tilbud. I kunne evt. holde en lille konkurrence om, hvem der fanger flest Pokémons indenfor tidsrummet. Dette kan dog være lidt sværere at holde styr på og kræve fuld attention fra en ansat.

Jo flere Pokéstops, jo bedre. Hvis I har flere Pokéstops i eller omkring butikken, som ligger tæt på hinanden, så vil folk kunne sidde imellem disse Pokéstops og få dobbelt så mange Pokémons – et dobbelt incitament for dem at komme.

Rygtet siges også, at jo flere mennesker der er i nærheden, jo større chance er der for at få en af de meget sjældne Pokémons — så jo flere i kan trække til; jo flere kan de trække til. Smart!

…Og der er mere – udover alt det, så skifter grafikken inde i spillet, når der bliver brugt en lure på et Pokéstop også og alle i ca. 1 km. omkreds af Pokéstoppet vil i deres app kunne se, at der er blevet brugt en lure. Så selv hvis de ikke har set annonceringen / opslaget fra jeres sociale medier, så vil det stadig trække mennesker til blot af denne grund.

Så hvordan bruger man en lure? Det gør du ved at trykke på Pokéstoppet, når du står i nærheden af det, og derefter trykke på det lille hvide felt i toppen, som vist herunder – så vil du få muligheden frem, hvor du kan bruge dine Lure Modules. Så let er det!

lure-pokemon-markedsføring

Så tænker du.. Hvad koster så’en en lure? Afhængig af hvor mange du køber af gangen, så er det ca. 5-8 kr. pr. (de holder en halv time af gangen).

Har du ingen Pokéstops…? Så har Niantic (udvikler af spillet) desværre fjernet muligheden for at anmode om at få sat flere Pokéstops op i denne omgang – muligheden kommer sandsynligvis tilbage igen efter et stykke tid.

Pokémon Gyms i praksis

Her skal man være lidt mere kreativ, da mulighederne er knapt så åbenlyse, men man skal huske på, at der er 3 hold, som konkurrere om disse ‘Gyms’. Det kan du bruge til din fordel!

Der er mange muligheder for hvad man kunne gøre her. Det du skal tænke på er, at du altid kan se, hvem der ejer det Gym, blot ved at tjekke via. din egen app. Det vil sige, at du kunne lave tiltag såsom:

  • Give rabat til dem der holder Gym’et lige nu og her.
  • Lave en stor tavle indenfor, der viser hvem der har holdt Gym’et flest gange i løbet af ugen / måneden og giv dem derefter en rabat (evt. på noget Pokémon-relateret, hvis din forretning har muligheden)
  • Deltag selv i kampen (tidskrævende) og brug dine sociale medier til at udfordre de andre hold, samt spørg efter hjælp fra jeres egen farve. Snak evt. med butikkerne i nærheden af din og start en konkurrence – inkludér også de ansatte i forretningen. Alle er mere eller mindre konkurrence-minded.
  • Sæt et tidspunkt på dagen, eksempelvis middag – og dem der holder Gym’et der er ‘Dagens Champs’ og får et par sokker med til bukserne, gratis ekstra ost på pizzaen eller drys på isen hvis de køber hos jer på den pågældende dag. Afhængig af branche kan der selvfølgelig være udfordringer.

Måden Pokémon Gyms virker på er en smule mere kompliceret end Lure Modules og Pokéstops – men ikke ret meget! Det kræver ikke ret mange minutter, at sætte sig ind i hvordan spillet fungerer generelt. Det tager blot tid, hvis man gerne vil være med til at konkurrere om Gyms – men det kan du også sagtens lade kunderne gøre, med den rette idé (stjæl gerne fra mine herover).

Det var så en introduktion til, hvordan du kan bruge det det nye Pokémon GO i din markedsføring. Dette er blot toppen af isbjerget og der er mange flere, gode idéer hvis man giver sig i kast med app’en.

Skulle du mangle inspiration eller skal have hjælp i forbindelse med din Pokémon GO markedsføring (eller andre platforme), så er vi selvfølgelig altid klar ved telefonen 🙂

 

Jannick er Partner i WeMarket og står for mange af de administrative ting og sørger for at kunderne får hvad de betaler for. Derudover, så har Jannick en meget bred-funderet viden indenfor digital markedsføring, men arbejder primært med de sociale medier.