Når du har hørt den her episode, ved du konkret, hvad du skal gøre for at reducere dine klikpriser på PriceRunner og få mest muligt ud af din indsats.
Derfor har vi Natascha med podcaststudiet i denne episode. Hun er Head Of Social Media hos WeMarket. Hun har i en årrække arbejdet med PriceRunner for en af Tysklands største detailhandlere inden for babygear. Derudover er hun en af kundernes Go To-girls i forhold til optimering på PriceRunner.
Hun er klar til at dele ud af sine guldkorn sammen med vores vært, Thomas, som har bedt Natascha om at finde 5 indsatser, som er de vigtigste for at skabe sig succes på PriceRunner.
Læs hele episoden her
I denne episode af vores videopodcast skal du lære, hvordan du bl.a. kan spare 1 kr. pr. klik på PriceRunner for evigt.
Og også nogle andre tips til, hvordan du får mere ud af dit budget på PriceRunner.
Så god fornøjelse!
Thomas (T): Velkommen til episode 1 af WeMarkets nye videopodcast.
I dag har jeg vores Head of Social med. Det er dig, Natascha.
Og du skal gøre os en lille smule klogere på PriceRunner. Fordi jeg har hørt, at man faktisk kan spare 1 kr. pr. klik, og så har du nogle andre fifs med også.
Natascha (N): Det kan du tro.
T: Så der tænker jeg, at jeg vil gerne fritte din hjerne for den her viden omkring, hvordan man kan spare penge.
2 tips til at spare 1 kr. pr. klik på PriceRunner
T: Og man kan sige, at rigtig mange webshops er jo på PriceRunner, og så ligger de bare og giver et eller andet bud og betaler over tid.
Det kunne være, lad os sige, 4 kr. Og har så bare gjort det i 5 år. Så det er klart, at hvis man nu kan spare 1 kr. pr. klik akkumuleret, det betyder jo vanvittigt meget.
N: Lige præcis. Og der er nemlig rigtig mange fifs og tricks til PriceRunner, som folk ikke rigtig får udnyttet, og det ser vi også på mange af vores kunder.
Så jeg vil jo rigtig gerne af med den her information, så folk kan optimere deres tilgang til det.
T: Ja, så du sidder og brænder inde med noget. Og du har forberedt lidt ved jeg, jeg ved ikke om det er 3 eller 5 fifs, du har med.
I hvert fald skal vi lære at spare 1 kr. pr. klik. Men kan du ikke prøve at tage os igennem den første, mest oplagte optimeringsmulighed på PriceRunner?
N: Det kan du tro. Jeg tænker, vi starter med, hvordan vi først og fremmest får sparet de penge, vi gerne vil spare.
Tip #1: Få EAN-nummer på dine produkter
N: Første tiltag, det er, at man får EAN-numre på. Måden hvorpå PriceRunner fungerer, det er, at dine produkter kobler jo op med tilsvarende produkter på andre hjemmesider. Måden hvorpå den kobler sammen på PriceRunner, det er, at den tager EAN-nummeret for hvert produkt, og kobler de EAN-numre sammen, så den kan sammenligne prisen på dem.
Hvis du ikke har EAN-numre, så er det klart, så skal PriceRunner manuelt sidde og tilordne. Hvis du ikke har EAN-nummeret på, så kan du ligge lidt løst på siden, fordi de ikke kan tilordne dit produkt.
Så først og fremmest vil vi jo gerne have dem tilordnet. Men det der egentlig også sker, det er, at du sparer 0,5 kroner, når du har EAN-nummeret tilføjet. Fordi det er klart, det er mindre arbejde for PriceRunner.
PriceRunner skal ikke ind manuelt og tilordne ting. Så de giver dig faktisk den værdi, at du lige sparer 0,5 kroner, så snart du har EAN-nummeret på.
T: Det er jo også en bøde for dem, der ikke har EAN-numre.
Det er jo det, der gør, at man kan sammenligne prisen, eller at PriceRunner ved, at de her produkter er det samme produkt. Det er jo EAN-nummeret, der binder det sammen.
Okay, så du siger: EAN-nummer på, så sparer man 0,5 kroner per klik for evigt på dit produkt.
N: Lige præcis.
Det var den første 0,5 krone, men jeg lovede dig jo en krone, Thomas. Så vi skal have tip nummer to.
Tip #2: Sørg for at få anmeldelser
N: Og tip nummer to bunder i, at på PriceRunner har de en hjemmeside, lad os bare sige, at vi har thomasbabybiks.dk.
Hvis du søger Thomas’ Babybiks på PriceRunner, så vil du få en side om din forretning. Så er der lige en forretningsbeskrivelse, hvad sælger du. Så er der også nogle forskellige info, hvor ligger du henne, hvilken leveringstid har du etc.
Derudover er der faktisk en lille sektion, hvor folk kan anmelde din side. Den her sektion går PriceRunner meget op i. De forklarer, at jo flere gode anmeldelser du har, jo nemmere er det for dig at sælge, fordi folk stoler på andre folk.
Så når du har fået fem anmeldelser inden for det sidste halve år, så opnår du en trust inde hos PriceRunner, fordi de ved, at “han gør det sgu ordentligt, ham inde ved Thomas’ Babybiks. Så lad os lige give ham en lille smule belønning for det”.
Og dermed giver de dig også en besparelse på 0,5 kr. pr. klik.
T: Ja, når man har, hvor mange anmeldelser er det?
N: Fem anmeldelser indenfor det sidste halve år.
T: Ja, så man kan sige fem anmeldelser, som ikke er ældre end seks måneder gamle.
N: Lige præcis, så man skal holde det lidt ved lige.
T: Men det er ikke så mange jo?
N: Det er det ikke. Fem anmeldelser burde ikke være svært.
T: Og der er også noget med verificerede anmeldelser, man kan lave efter et køb og på en kvitteringsside og sådan noget.
Ved vi, om det skal være verificeret eller ikke?
N: Det skal være en person, der har en bruger inde på PriceRunner. Der skal man oprette sig, der kommer navn på og sådan nogle ting. Men det behøver ikke som sådan at være en betalende, verificerede bruger.
T: Jeg kan i hvert fald se, at de har ændret ret meget på deres review del. Nu giver man stjernerne, og så efterfølgende kommer der en mail, hvor man så skal uddybe og sådan nogle ting. Sådan var det ikke tidligere.
Men i hvert fald, en halv krone på en EAN-nummer, en halv krone på fem reviews. Og man kan sige, at sende en mail ud til 20 kunder, og bede dem om at anmelde, og så få fat i de fem. Det er jo ikke et vanvittigt stort arbejde, for at spare en halv krone per klik, i hvert fald de næste seks måneder.
N: Hvis man ligger billigst på prisen, så får man lynhurtigt en masse masse klik, så det betaler sig hurtigt hjem, lige at få sendt den mail.
T: Okay, godt. Jamen det er jo så de to vigtigste. Og hvad kan man ellers gøre på PriceRunner?
Hvordan får man mest muligt ud af det?
Annonceplacering på PriceRunner
N: Når vi snakker om PriceRunner, så har vi nogle forskellige placeringer. Det er klart, som vi snakkede om tidligere, vi har de her EAN-numre, der kobler sammen, og så kommer den her prissammenligning hjemmesiderne imellem. Når du ikke har EAN-nummeret, så ligger du løst.
Men når vi har de her sider, hvor den prissammenligner, der ligger der faktisk en placering over det billigste produkt.
Den bliver jo lavet sådan, at det billigste produkt bliver vist først. Hvis den har samme pris, så handler det om, hvordan leveringstiden er, og der er nogle forskellige ting, den selekterer på.
Men der ligger en placering over dem, og det er en betalt annonceplacering, som man kan byde ind på.
Her kan man i backenden gå ind og sige… normalt ligger den på minimum CPC. Du vil altid skulle betale minimum CPC på den placering. Og hvis der ikke er nogen, der byder på placeringen, så deles alle lidt om den.
Det vil sige, at du deler den med alle andre, der ligger med minimum CPC. Men hvis du går ind og byder en lille smule mere, så kan du faktisk få 100% mandat på den placering aller øverst. Det kan du gøre både på kategoriniveau, men du kan også gøre det på produktniveau, hvis du har en eller anden bestseller, du gerne vil være sikker på, at du får vist.
Så det vil sige, at du kan sikre dig at blive vist i toppen. Det er budgivning, så det handler bare om, hvem der byder højest, og de får placeringen fuldt ud.
T: Så Thomas’ Babybiks køber en autostol fra Recaro, sætter den på PriceRunner sammen med 100 andre. Allesammen giver et minimumsbud på den her, som hedder 2,5 krone, som standard, lad os sige det.
Jeg går ind og byder 2 kroner og 60 ører, og så siger du, at jeg har 100% eksponeringsandel.
N: Hvis der ikke er andre, der har budt på det, så får du 100%.
T: Hvis der ikke er andre, der har budt højere. Hvis der er nogen, der byder det samme, så er det halv/halv. Hvis der er en, der byder det samme, så er det halv/halv. Hvis der er fire, der byder, så er det 25% hver.
Okay, så i stedet for at give 2,5 kroner per klik alligevel, sammen med de andre 100, så sætter vi den lidt op og tager hele efterspørgslen. Det er sådan set pointen.
N: Lige præcis.
T: Okay, det lyder ikke så dumt. Jeg ved, at du har en anke også i forhold til, hvordan folk bruger deres PriceRunner data.
Det her er et godt eksempel på, at hvis du nu har et produkt, som er et hero-produkt, eller en eller anden grund, at du er meget konkurrencedygtig på det, men du ikke lige får gjort de her ting.
Så hvad er det, folk skal gøre med rapporteringen derindefra? Hvad er det, PriceRunner kan?
Optimér med rapportering på PriceRunner
N: PriceRunner giver dig faktisk et fantastisk indblik i, hvordan du ligger på markedet i forhold til dine konkurrenter.
Mine anbefalinger er, at man bruger backenden rigtig meget, og de data, du kan trække ned derfra, for du kan lynhurtigt gå ind i backenden og finde ud af, hvor ligger jeg billigst henne, og hvor ligger jeg ikke billigst henne.
Så kan du gå ind og se, at du måske kun ligger billigst på 20 procent af dine produkter. Nu er det lidt forskelligt, hvad man fokuserer på.
Men er man på PriceRunner, så er det ofte fordi, man gerne vil være billigst på de produkter, man har derinde. Og så kan man lynhurtigt trække nogle rapporter og data ned og se, hvad er det for nogle produkter, jeg ikke ligger billigst på. Er det fra et bestemt mærke?
Hvis vi nu siger, at det er autostole, så kan det være, at man siger, at ved Cybex er vi bare generelt ikke billigst på prisen. Så kan det være, at man skal have fat i forhandleren og snakke om, om der er et eller andet her, og det her kan vi gøre her.
Men det kan også handle om andre omkostninger, man skal have nedsat på lige præcis det produkt, for at kunne være med konkurrencemæssigt.
Så det er bare en kæmpe indikator på, hvor ligger jeg henne på markedet.
T: Ja, og hvis ikke man har nogle af de her prissammenligningssystemer, så kunne det jo også være, at man kunne lave sådan en manuelt, så man en gang i kvartalet lige siger; hvordan er det egentlig, jeg ligger prismæssigt i forhold til alle andre. Hvorfor bliver der måske ikke solgt noget længere?
For eksempel, der er jo nogle gange en kunde, der skriver til os: “Hvordan kan det være, at jeg ikke sælger mere af den her kategori?” Og så kan man begynde at kigge i Google Ads eller andre platforme, men i virkeligheden kunne man også lige tjekke PriceRunner og se, om der er nogle konkurrenter, der har gjort noget?
Det er det, du mener, ikke også?
N: Jo, lige præcis.
Det, jeg normalt anbefaler, er, at man lige tjekker, i hvert fald en gang ugentligt, hvis ikke en gang om dagen, lige tager ens 20 bestsellere, dem man ved, der genererer omsætning. Lige holder øje med, hvordan udvikler de sig prismæssigt? Hvor ligger man henne i forhold til konkurrenterne?
For det kan godt være, at der er en eller anden konkurrent, der ligger og kører et eller andet super, super tilbud lige en uge, og du tænker, hvorfor er det, at min omsætning falder så meget?
Og så kan vi sagtens sidde inde i Facebook og sidde inde i Google og sidde og rode i data, uden at finde ud af, at det faktisk er fordi, der ligger en eller anden konkurrent ovre på PriceRunner, der er billigere end os den her uge.
T: Ja, for pris er i den grad et parameter, selvom alle marketingfolk godt kan lide at snakke om alt muligt andet. Men det er det i hvert fald på sammenlignelige produkter.
Okay, så er der andre ting, man kan gøre?
Varenummer i produkttitlen på PriceRunner
N: Jamen, der er jo masser af ting, man kan gøre på PriceRunner.
Men en anden ting, man skal være OBS på, er især også, hvis du har nogle varer, det kan være maling. Der er rigtig mange malinger, der hedder sort. Og der kan man godt koble dem sammen med EAN-nummer, men der er også noget med varenummeret.
Fordi rigtig mange, når de søger efter maling, så søger de efter varenummeret og ikke så meget navnet. Og det du kan gøre med det feed, du lægger over til PriceRunner, det er, at du selvfølgelig kan sørge for, hvad det er for nogle data, der kommer med over. Og så kan du ændre selve titlen på produktet. Altså den behøver ikke være det samme, som den egentlig er på din hjemmeside.
T: Så jeg har sort maling på min hjemmeside, men på PriceRunner hedder den så sort maling 692.000.
N: Ja, lige præcis.
Og det handler simpelthen om, især ved maling-eksemplet, at når man er ude og kigge maling, så er der 580 forskellige farver sort.
Så du søger jo ikke bare sort. Det kan du godt, når du står og browser inde på hjemmesiden, men når du skal finde et specifikt produkt, så søger du normalt efter varenummeret.
T: Ja, og det kan jo i princippet også være en RAL-farve. Jeg tror RAL er det ikke, det hedder.
Selve farven er jo også et nummer. Det kan man så også putte i titlen, hvis man vil det. For at det blevet fundet, ikke?
N: Lige præcis. Og så sørg for, at al den info, som folk søger efter for at finde et specifikt produkt, at det kommer med over i det feed, du sender over til PriceRunner.
Det er relativt nemt at sætte op, så det er ikke en større omgang.
T: Nej, og det du så bare siger, det er, hvis nu ikke man af en eller anden grund vil have vist et varenummer i titlen på sin webshop, og det kan faktisk måske være en god idé, og det kan også være rigtig godt, hvis det ryger til Google. Men hvis man nu ikke vil det, så bruger man ligesom en mellemmand DataFeedWatch eller noget andet til at berige dataen, ikke også?
N: Lige præcis.
T: Jamen, det synes jeg var nogle fremragende tips. Har du mere på falderebet? Vi skal jo holde det i kort format, jo?
N: Det er rigtigt, det er rigtigt.
Nej, jeg synes bare, at folk de skal bruge de rapporter, der er derinde, trække dem ned, finde ud af, hvor er det egentlig, jeg kan optimere, få sparet den ene krone, jeg sagde i starten, og så synes jeg egentlig bare, at folk skal komme i gang.
T: Ja, så få nogle EAN-nummer på, få nogle anmeldelser, brug rapporterne, og så også inkludere andre vigtige søgetermer, som fx varenummer eller det kunne være en farvekode, hvis det har noget med produkter at gøre, i titlerne.
Natasha, tak fordi du havde tid til lige at gøre os klogere.
N: Jamen, det var det så lidt.
T: Det var en fornøjelse.
Kunne du tænke dig at lære endnu mere? Så kan du få en e-mail, hver gang vi har en ny video-podcast klar.
Gå ind på wemarket.dk/podcast og tilmeld dig.