Skrevet af: Thomas Haurum
27. april 2022

Episode 1: Spar 1 kr. pr. klik! og 3 andre gode fifs til Pricerunner

Foretrækker du?

Når du har hørt den her episode, ved du konkret, hvad du skal gøre for at reducere dine klikpriser på Pricerunner og få mest muligt ud af din indsats.

Derfor har vi Natascha med podcaststudiet i denne episode. Hun er Head Of Social Media hos Wemarket. Hun har i en årrække arbejdet med Pricerunner for en af Tysklands største detailhandlere inden for babygear. Derudover er hun en af kundernes Go To-girls i forhold til optimering på Pricerunner.

Hun er klar til at dele ud af sine guldkorn sammen med vores vært, Thomas, som har bedt Natascha om at finde 5 indsatser, som er de vigtigste for at skabe sig succes på Pricerunner.

Hvad er Pricerunner? Og hvem bruger det?

Pricerunner er det, der hedder en prissøgningsmaskine. Når du har besluttet dig for et produkt, som du er interesseret i og godt kunne tænke dig at købe, så går du ind på Pricerunner og søger efter produktet. Derpå får du en oversigt over, hvor produktet er billigst, hvad leveringstiden er mv.

Pricerunner er en e-commerce-baseret platform, hvilket betyder, at en stor del af e-commerce-hjemmesider har deres produkter registreret på Pricerunner, hvor de bliver fundet af forbrugere, som er interesserede i produkterne.

Pricerunner er også begyndt at udvide med ’Bedst i test’ og affiliate, men de henvender sig stadig til de helt varme bottom funnel leads, som er klar til at bestille produktet.

5 indsatser, der giver succes på Pricerunner

Det vigtigste, du skal have styr på, når du har dine produkter på Pricerunner.

1. Angiv EAN-nummer – spar 0,5 krone pr. klik

Når du skal uploade dine produkter til Pricerunner, skal der bruges et feed. Et feed er et katalog over alle de produkter, du har på din hjemmeside, som skal lægges op på Pricerunner.

Det er vigtigt, at du angiver EAN-nummeret i feedet, for at Pricerunner kan indeksere og koble dit produkt sammen med andre af det samme produkt, så prismatchingen bliver korrekt.

Hvis du ikke angiver EAN-nummer, risikerer du, at dit produkt ikke bliver kategoriseret og dermed bliver svært at søge frem.

Derudover vil dine klik koste 0,5 krone mere, fordi der er mere arbejde for Pricerunner i at matche disse produkter.

2. Skaf anmeldelser – og spar 0,5 kroner pr. klik

Hvis en forbruger søger på fx Flotte Gulve, så får h*n en butiksside frem med oplysninger om butikken. Herunder er der en sektion med anmeldelser fra folk, der har brugt Pricerunner til at bestille et produkt. Hvis du har fem anmeldelser inden for det seneste halve år, så belønner Pricerunner dig ved at minimere din klikpris med 0,5 kroner.

***

Du kan altså spare 1 krone pr. klik, hvis du sørger for EAN-numre og 5 anmeldelser pr. halve år.

***

3. Byd over minimumsbuddet, og få 100 % af visningerne

Den, der har den billigste pris, vil blive vist øverst. Har to forhandlere den samme pris, afgøres placeringen af leveringstid mv. I virkeligheden er den allerøverste placering dog en annonceret placering – dvs. du kan betale dig fra at blive vist øverst.

Det kan både gøres på produkt- og kategoriniveau.

Annonceplaceringen virker således, at den, der byder højest, vil få alle visninger. Hvis der er to, der byder det samme, får de hver 50 % af visningerne. Det betyder, at alle med den samme minimums-CPC vil have visningerne delt ligeligt imellem sig.

4. Brug rapporter til optimering

Pricerunner har en brugbar backend-funktion, hvor du kan få indblik i mange forskellige data. Den skal du huske at få brugt til at lave en grundig markedsanalyse. Du kan bl.a. undersøge, om du virkelig ligger billigst på de produkter, du tror.

Du kan trække rapporter på populære produkter – både blandt dine egne og på hele Pricerunner. Du kan også trækker en liste over, hvor mange klik du får, og hvor meget du reelt omsætter for i de produkter.

5. Inkludér AL produktdata, så dine produkter bliver fundet

Når du opretter et katalog til Pricerunner, sender du informationer om pris, varenummer, beskrivelse, EAN osv. med det føromtalte feed. Sørg for, at beskrivelser og informationer er korrekte, så det passer med det, som kunderne søger efter. På den måde sørger du for, at de kan finde dit produkt.