Læs hele episoden her:
Jens: Velkommen til Amazon-podcasten med Jens & Co. Jeg har glædet mig rigtig meget til at introducere dagens gæst i dag. Og som I kan høre, så er vores underlægningsmusik lidt anderledes, fordi vi har intet mindre end en væskeægte verdensstjerne med i dag inden for Amazon Advertising.
Og så har han også gammel trommeslager i et band. Så kæmpe velkommen til, Rasmus.
Rasmus: Tak skal du have, Jens.
J: Nu ved jeg ikke, hvor meget man kunne høre af min intro, men jeg tænker, det går, og jeg synes, at det passer perfekt til anledningen.
Rasmus, først og fremmest velkommen til. Du er jo vores nye Amazon-dude her i Team Amazon i WeMarket.
R: Det er jeg.
J: Og du sidder jo i København og bor i København og skal være vores mand i hovedstaden, og forhåbentlig skal vi have mange flere af din slags ovre i København med tiden.
Præsentation af Rasmus
J: Kan du ikke lige prøve at starte med at introducere dig selv? Hvad er det, du har lavet før, og hvad er det, du skal hjælpe med her i WeMarket?
R: Jo, det kan jeg. Jeg har jo siddet hos Jabra GN de sidste 4½ år og har kørt hardcore annoncering på Amazon.
Så jeg har prøvet en del og på rigtig mange markeder. Så det kan man sige, det er den erfaring, jeg kommer med og havde ligesom sådan et in-house team hos dem og nogle ret store budgetter. Så vi havde ligesom mulighed for at teste ret meget af og lære en masse ting, men selvfølgelig også lave noget god performance.
J: Ja.
R: Ja, og så har jeg muligheden for at jo joine jer og komme ind her og forhåbentlig også tage min læring med ud til nogle kunder og fortælle lidt, hvor jeg har brændt mine naller og fortælle dem, hvad de ikke skal gøre.
J: Ja, men jeg synes jo også at– Nu har du været her en lille måneds tid, og vi kan allerede mærke nu, at vi har jo selvfølgelig meget erfaring med annoncering her i virksomheden. Det her med også at få en ind udefra, der har siddet på den anden side af skrivebordet. Nu er du jo kommet, altså – the dark side, du er kommet ind i bureaubranchen og skal hjælpe virksomheder. Men der kan vi allerede mærke nu, at du kan bidrage med en masse.
Så man kan sige, det vi også kommer til at snakke lidt om i dag, og grunden til, at jeg har taget Rasmus med ind i studiet, det er, at Rasmus, han har siddet med nogle, vi kan godt sige, relativt store budgetter på annoncering på Amazon.
R: Det vil jeg sige, ja.
J: Det ved jeg også, at du har, fordi vi har jo faktisk været lidt konkurrenter med nogle af vores kunder, så vi har skulet til det gode arbejde, du har lavet. Men det skal handle lidt om advertising i dag. Men prøv at fortæl bare lige kort: Har du spillet sådan rigtigt i band, eller var det sådan noget ungdoms-for-sjov-band?
R: Nej, det var sådan noget ungdoms-for-sjov.
J: Okay.
R: Jeg var sådan … Jeg ved ikke, hvor god jeg rent faktisk var. Jeg har spillet rigtig meget til Metallica, men derhjemme. Og når jeg skulle spille i band sammen med venner, så ved jeg ikke, hvor godt det gik.
J: Ej, men det er meget sjovt. Jeg har også selv spillet i band. Det tror jeg, de fleste har, da vi var helt unge.
R: Ja, så synes man, det var lidt sejt at spille trommer, ikke?
J: Åh jo, helt vildt. Helt vildt. Jeg kan huske, at min bedste kammerat Søren også spillede trommer. Jeg så så meget op til ham, for jeg måtte nøjes med bassen. Jeg kunne ikke få det andet til at fungere.
R: Jeg havde en fætter, der startede med at spille trommer, og så var jeg sådan, at det skal jeg også. Det kan ikke gå for langsomt.
J: Nej, fedt.
At arbejde for firmaer med store markedsføringsbudgetter
J: Nå, men prøv at høre, Rasmus, i forhold til dig og annoncering. Hvor mange, sådan– Det, jeg synes, er interessant, det er, hvor mange markeder har du siddet med ansvaret for i forhold til annoncering? Hvilke lande var det, der var vigtige for jer?
R: Vi endte jo med at sidde med 25 markeder. Da jeg stoppede, der var vi oppe deromkring. Man kan sige, at de største markeder var jo selvfølgelig USA, UK, Tyskland og Frankrig. Det var der, hvor vi havde de største budgetter og selvfølgelig også brugte de fleste penge.
J: Ja.
R: Mit ansvar var så primært Tyskland og UK, Frankrig og Europa, og faktisk også Asien. Men man kan sige, at vi havde et bureau på i USA. Men der var jeg inde over at være sådan lidt, hvad skal man sige, en konsulent, og ligesom kigge på det bureau, der var inde over der, hvordan de lavede tingene, og ligesom pege dem i den rigtige retning.
J: Ja. En disclaimer, inden vi går videre, det er: Rasmus døjer lidt med halsen, så han har brug for lige at tage noget varm kaffe en gang imellem for ligesom—
R: Ja, sorry.
J: — at smøre stemmebåndene. Det er helt okay, det er helt okay.
I forhold til, når I sad på de markeder her, så fortalte du, at der var et agency i USA, der tog sig af det. Men hvad var sådan din rolle på virksomhedssiden i det daglige, hvor der ikke var bureau? Hvad var din rolle så i det?
R: Jamen altså, jeg startede jo egentlig med at være en specialist. Så kan man sige, at jeg havde jo hænderne nede i mulden, så at sidde og rode rundt i alt det, man kunne med annoncering på Amazon og sætte kampagner op og teste en hel masse af.
Man kan sige, at der var selvfølgelig også en masse strategi involveret i det. Senere hen, så var jeg leder for to gutter, hvor jeg bidrog med min viden til dem og lærte dem op.
Så vi havde det her lille in-house-team, så at sige, kørende, hvor min rolle så var meget mere sådan, hvad skal man sige, stakeholder-management og strategi, og hvilken vej skal vi gå. Og så ligesom holde øje med, hvad specialisterne lavede, og give dem nogle bud på også, hvilken retning vi skulle gå osv.
J: Ja.
R: Så det blev en hel masse med rapporteringer, møder og strategimøder osv. Og hvilken retning vi skulle gå.
J: Ja, fordi man kan sige, at det der jo er lidt interessant i det her, for at gøre det relaterbart til de virksomheder, som vi både samarbejder med, dem vi forhåbentlig kommer til at samarbejde med, og dem som bare finder annoncering på Amazon interessant.
Der er det jo lidt interessant at vide, hvordan er det, man skal gribe det an internt, og hvad kan man sige. Det var jo en kæmpe virksomhed, du var i 25 markeder. Der er det klart, at man har et bureau på, for ellers skulle I sidde mange folk og sidde og tage sig af det.
Så der kan man sige, der er det jo en mere strategisk rolle, du lige pludselig udfylder i forhold til bureauet og sparre med dem og tjekke op på dem.
Markedsføringsmuligheder på Amazon for mindre budgetter
J: Men hvis nu man siger, okay, nu er man en lidt mindre virksomhed, og man vil måske prøve at gøre noget selv på Amazon. Er der så sådan nogle, hvad kan man sige … Hvis man skal holde sig på et, jeg ved ikke, om man kan sige et lavt niveau, men du ved, sådan et grundlæggende niveau. Hvad er det så, du tænker i forhold til annoncering på Amazon, der er vigtigt?
R: Jamen, jeg vil altid anbefale at lade være med at prøve for meget på én gang. Så kan man sige, at jeg vil starte dér.
J: Ja.
R: Så kan man sige, at det er en kæmpe fordel også at prøve at sætte sig lidt ind i, hvordan fungerer tingene faktisk, når vi kører annoncering. Altså, der er jo det her med Amazon, og hvordan man byder på keywords, og hvad man egentlig kan. Hvis man prøver at sætte sig bare en lille smule ind i det, så er du faktisk ret langt.
Fordi man kan ret hurtigt komme til at brænde nallerne og bruge for mange penge på noget, som egentlig ikke bidrager til noget som helst relevant.
J: Ja.
R: Der kan man sige, jo, så kan du få noget hjælp af nogle specialister som os, der ligesom kan rådgive, men du kan lære mange ting selv, også ved lige at sætte dig ind i noget.
J: Ja.
R: Og så kan man sige … Som jeg sagde før, lad være med at gøre for meget til at starte med. Prøv at tage det step by step. Der kan man sige, så er der fx sådan noget som forskellige kampagnetyper på Amazon, hvor man vil starte med noget ret simpelt, hvor du går ind og byder på nogle keywords, og tager det stille og roligt hen ad vejen, og så kan du bygge ovenpå.
J: Så man kan sige, hvis vi skal prøve sådan … Og vi er jo ikke bange for at dele ud af viden og erfaring her. Så hvis man skal sige sådan et step 1, det vil sige, man skal begrænse sig. Så du vil starte med at lave, for eksempel, hvad for en kampagne, og hvor mange kampagner vil du sætte op?
R: Jamen, jeg vil tage fat i noget, som hedder Sponsored Product på Amazon.
J: Ja.
R: Så Sponsored Product er den kampagnetype, som altid vil performe bedst. Det er der, altså mest af dit salg kommer igennem. Så hvis du sætter dig ind i, hvordan den fungerer, så er du ret langt allerede der.
Så kan du bruge nogle tredjepartsværktøjer, som for eksempel Helium 10. Der kan du gå ind og undersøge, hvad er det for nogle keywords, som kunne være relevante for din virksomhed.
Der kan du for eksempel slå en konkurrent op. Hvad ligger de og byder på, og hvordan rangerer de rent organisk på forskellige keywords? Så ved du lidt, hvor du skal lægge dig henne i forhold til relevante keywords.
J: Ja.
R: Og sorry hvis det bliver for teknisk, så må du endelig stoppe mig, Jens, for jeg kan blive ved med at snakke om det her. Men du har jo noget, der hedder manuel targeting, og så har du noget, der hedder automatisk targeting.
J: Ja.
R: For at forklare det meget brugbart og nemt, så vil jeg sige, automatisk kampagne er en, der automatisk vil byde på keywords. Så det er basically dig, der fortæller Amazon: Find noget, der er relevant for mit produkt.
J: Ja, så man kan sige, det er Amazons algoritme, der finder det hele til dig. Du skal ikke gøre noget, du sætter en kampagne op, siger, det er det her produkt her, og I skal finde nogle salg til mig.
R: Fuldstændig.
Vigtigheden af at lære Amazons algoritmer at kende
J: Og så lige inden vi går videre, der betyder det så også, kære lytter, hvis du har det, vi kalder en rigtig dårlig product listing. Det vil sige, at du ikke lige har lavet dit SEO-arbejde, at du ikke lige har skrevet de rigtige titler og bullet points på Amazon, så er det klart, så er performance også derefter på annoncer.
Altså for eksempel, hvis nu du har skrevet ‘termokop’, men det bare er en almindelig kop, så duer det ikke.
Altså så får du sindssygt mange kliks, og så når de alligevel ser produktet, og det var ikke en termokop alligevel, så er det spildt. Så det var bare lige sådan en sidebemærkning.
R: Fuldstændig. Det er en rigtig, rigtig god pointe, fordi du kan virkelig forvirre algoritmen rigtig meget. For Amazons annonceringsværktøj er bare en maskine jo, så du er nødt til at styre den, for ellers så skyder den bare i alle mulige retninger.
J: Ja, så en auto-kampagne, hvor Amazon selv finder salgene til dig.
R: Så kan man sige, det er jo også en måde at finde ud af, udover at du selv kan lave noget analyse på dine keywords, så kan du også bede Amazon om at finde noget, den synes er relevant for dit produkt. At selvfølgelig, som du siger, det er vigtigt, at du har oprettet det rigtigt med de rigtige keywords osv.
Men så vil du faktisk bruge det, du finder i den analyse, både fra automatisk targeting og din egen analyse, keywords-analyse. Så vil du tage det, og så vil du bruge noget manuel targeting til at køre mod de keywords, du kan se, der performer for dig.
J: Ja, okay, så man tager det, man ser i den automatiske kampagne, der giver noget salg, eller noget konvertering af en eller anden art, og smider over i en anden kampagne.
R: Ja.
J: Fordi at der kan man sige, jamen, der kan du så gøre endnu mere med det.
R: Det kan du, og du kan også styre det meget mere. Så man kan sige, når det kommer til Amazon, så får du forskellige placeringer, for eksempel.
J: Ja.
R: Så man kan sådan gå ind og kigge i dataene, og se, hvor er det, jeg får mest salg igennem. Så en ting er, det er keywords, men også hvorhenne på Amazon du bliver placeret. Hvor får jeg mest salg igennem?
J: Ja.
R: Og der kan man sige, så hvis du sammenligner det lidt med Google, for eksempel. Hvis du går på Google og søger, så vil der dukke annoncer op, sådan helt i toppen. Sådan er det også med Amazon. Det, der er smart med Amazon, det er, at du kan faktisk også ligge på dine konkurrenters produktsider, for eksempel.
J: Ja, det svarer til, at man har en webshop.
R: Fuldstændig.
J: Og det svarer til, at Coolshop har en … Der er en kunde inde på deres side, og så kommer Salling og lægger et produkt ind på deres reklame. Det er det, det svarer til.
R: Ja, det er det. Og der kan du så ud fra dine data se, hvor har jeg genereret mest salg henne. Og så kan du faktisk gå ind og modificere sådan noget. Eller du kan bede algoritmen om, at jeg vil ligge mere på dén her placering, fordi det genererer mere for mig, for eksempel. Det håber jeg giver sådan nogenlunde mening.
J: Ja, det gør det.
Hvornår det er optimalt at undgå autokampagner
J: Noget, der slår mig, og vi kommer … Jeg skal nok få os tilbage på sporet, jeg lover det. Men en tanke, jeg lige får: Vil en anbefaling være, at hvis nu man havde oprettet et produkt på Amazon, men man måske ikke lige havde fået lavet den store SEO-analyse og fået skrevet de gode produkttitler og bullet points, produktbeskrivelse.
Vil det så egentlig være en god idé at springe den automatiske annonce over, og så i stedet køre en kampagne, hvor du selv definerer, hvad er det for nogle keywords, der er vigtige?
R: Ja, det kunne godt fungere langt hen ad vejen. Også hvis dine budgetter ikke er kæmpestore. Nu kommer jeg jo fra en verden, hvor vi er vant til, at vi kunne teste noget af. Men hvis dine budgetter ikke er kæmpestore, så vil jeg klart anbefale at bruge din egen analyse.
J: Ja.
R: Fordi det kan du komme ret langt med.
J: Ja, også fordi det kan være et-to keywords, du vælger at fokusere på.
R: Ja, lige præcis. Og så kan du gå ind og sige til algoritmen, altså jeg vil byde så og så meget på det her keyword, og så holder du øje med det undervejs, om det så rent faktisk performer.
J: Fordi jeg ved også fx, altså vi har jo en klar politik om her, at de første 14 dage, et produkt er online, og det er salgbart på Amazon, og det er helt nyt, så kører vi ikke auto-kampagner, fordi algoritmen simpelthen ikke har lært at kende produktet godt nok endnu til, at vi får … Altså vi har simpelthen oplevet, at der kommer til at blive smidt for mange dårlige penge ud på den bekostning.
R: Jamen, det er også en rigtig god pointe. Det er meget rigtigt.
J: Ja, okay. Så vi kører auto-kampagnen, vi får noget læring derfra, vi har lavet en manuel analyse, og så får vi nogle keywords, og så lægger vi det over i en anden kampagne, hvor vi kan begynde at modellere placeringer, klikpriser, hvordan det fungerer.
Når vi så begynder at se noget performance derfra, hvad er så sådan, hvad kan man sige, det må jo være ret langt nede i tragten det her, fordi det er nogle superrelevante keywords, vi reagerer på.
Hvis nu man sælger boxershorts eller kaffekander eller en kaffekop. Det er der jo stor efterspørgsel efter på Amazon. Men hvis nu man kommer med et produkt, som der ikke er nogen, der … Altså vi kommer til at lancere et spil på Amazon nu her i næste måned for eksempel.
Og det er jo et brætspil, som alle kan købe, og folk vil jo søge efter brætspil. Men der er jo ikke nogen, der kender dét her brætspil. Og navnet siger ikke folk noget. Eller jo, det siger noget, men folk skal jo lære det at kende, så vi skal jo lidt længere op i tragten. Hvordan vil du anbefale, at man begiver sig ud i det?
R: Jamen, det er jo så der, hvor man kan begynde at klassificere dine keywords. Så kan man sige, okay, du har jo noget, der hedder brand for eksempel, og så er der jo noget, der hedder generisk. Så kan man sige, hvis vi tager brætspil, så har du sådan noget board games og family games og så videre.
Og igen, din analyse kommer igennem her, der kan du ligesom se og få noget volumen på, hvor mange søger efter board games fx? Skal jeg lægge mig i det? Er der for mange konkurrenter på keywords som det? Det er der nok.
Så er der nogle andre keywords, du kan finde i din analyse, som måske vil give mere mening for dig at starte med. Og så kan man sige, det er der, hvor sådan organisk trafik og din annoncering begynder at hænge sammen.
Så hvis du gerne vil placeres bedre organisk og findes på forskellige keywords, så skal du simpelthen have genereret noget trafik til dit produkt.
J: På de søgninger der?
R: Yes, det skal du. Så kan vi sige, at hvis vi tager brætspillet nu her, der er ikke rigtig nogen søgninger på det produkt, fordi de rangerer jo ikke på noget. Så det skal vi have sat gang i.
Og måden at sætte gang i, det er simpelthen, altså selvfølgelig skal vi have styr på SEO, vi skal have styr på hele vores produktside, og vi ligesom … Altså alt er plads der.
Og så begynder vi med vores annoncering. Og så begynder vi simpelthen at byde ind på keywords, som ser relevante ud for produktet. Og så kan man sige, når algoritmen begynder at se konverteringer, trafik, kliks osv., så begynder vi stille og roligt at rangere højere på forskellige keywords.
Det tager lidt tid at få gode placeringer, så man kan ikke begynde helt fra scratch med Amazon og tænke, nu begynder jeg virkelig bare at sælge. Det tager altså lidt tid.
J: Ja. Men betyder det også, at i starten … Skal man leve med at sige, at det her er et brætspil? Det er board games, det er family games, det er young adult games. Der er sådan nogle 5-10 søgefraser, som er sindssygt relevante for det produkt her.
Vil man da sige, at der skal vi leve med, at vi får relativt dårlige resultater rent konverteringsmæssigt? Altså ROAS, hvis vi kigger på det, eller ACOS er relativt høj, altså procentdelen af, hvor meget du investerer i forhold til, hvad du tjener på produktet. Fordi det simpelthen hjælper på rangeringen, altså organiske placering på den lange bane.
R: Fuldstændig.
J: Ja.
R: Sådan vil det være i starten. Du vil ikke se så supergode resultater. Det er du sådan lidt nødt til at acceptere.
J: Ja.
Konvertering som følge af annoncering på Amazon
R: Altså, nu siger vi snebolden, der ruller herinde, men det er altså simpelthen det her med, altså du får konvertering gennem din annoncering, og det begynder at påvirke dine organiske rankings. Og når du begynder at få bedre organiske rankings, så begynder du også overordnet set at få mere salg. Så det hele begynder sådan at hænge sammen, ikke?
Og når du får mere salg, så får du reviews, osv. Så du begynder faktisk at lære Amazons algoritme, at det her brætspil for eksempel, det er bare super. Folk skal bare have det brætspil. Så bliver du faktisk … Hvis man tager annonceringsdelen, så kommer du faktisk også til at betale lidt mindre for dine kliks. Fordi algoritmen kan se, at vi skal vise det her produkt noget mere, og folk er glade for det.
J: Ja.
R: Så du behøver ikke at betale lige så høje klikpriser.
J: Nej, så man kan sige, at hvis du faktisk er i stand til … Amazon kommer jo … Jeg ved ikke, om det er rigtigt det her. Men Amazon kommer jo med nogle forslag til, hvad du skal byde, men ofte kan man opleve, at du faktisk kan få dem meget, meget billigere. Og det er jo, fordi dit produkt er superrelevant for den søgning, set i algoritmens øjne.
R: Fuldstændig.
J: Ja, okay. Hvis nu man så kigger på og siger, at nu har vi Sponsored Product, og den kan du gøre nogle forskellige ting ved. Hvis nu man … Der er jo også Sponsored Brand på Amazon, der er også Sponsored Display. Kan du ikke fortælle lidt om Sponsored Brand, hvad det er, og hvordan du vil prøve at bruge den?
R: Altså igen, hvis vi snakker om et produkt, der ikke er så kendt, så kan man sige, at Sponsored Brand, der har vi nogle andre muligheder. Igen, hvis vi går tilbage til, at hvis du laver en søgning på Amazon, så vil der dukke en lang række forskellige resultater op. Helt i toppen af dine søgeresultater, der vil du typisk se en Sponsored Brand-annonce.
J: Ja, det er sådan en bred annonce oppe i toppen.
R: Det er sådan en bred annonce, ja. Så ser du, hvem sælgeren er. Det kunne være whoever, altså det kunne være et brætspil, ikke? Og så er der et logo med dem, og så er der deres produkt.
J: Ja.
R: Men du har også muligheden for ligesom at fremvise tre af dine produkter. Så hvis du fx har tre forskellige headsets, så kan du vise dem der.
J: Ja.
R: Så det er en ret god måde at skabe noget awareness på. Og få skabt noget trafik. Og trafik er selvfølgelig godt, hvis du så konverterer det efterfølgende, så er det endnu bedre. Men klart, det er en rigtig god kampagnetype at arbejde med, når du skal skabe noget trafik og nogle kliks. Og derigennem har du faktisk også mulighed for at bruge video.
J: Ja.
R: Så hvis du får lavet noget rigtig lækkert video, der ligesom kan for eksempel vise forbrugeren dit produkt, og hvordan det kan bruges, og hvad de får ud af det, så kan du også komme ret langt med det. Det er en ret god kampagnetype til at skabe noget awareness og nogle klik.
J: Ja, og det er jo nødvendigt på Amazon. Det bliver det jo mere og mere. Og hvad kan man sige? Jeg ser jo nogle tal, hvor man siger, at gennemsnitlig 61 % af kunderne starter deres … Altså 61 % i Tyskland og USA starter deres søgning på Amazon, ikke på Google. 80 % af dem søger efter nye brands, og 70 % af dem er ligeglade med, om det er et kendt brand eller ej.
Amazon-annoncer på konkurrenternes sider
J: Så det her med at sige, at til at starte med er det den her simple Sponsored Product-annonce, du skal køre med, hvis du har begrænset budget. Men har du mere at gøre med, så er Sponsored Brand sindssygt god, fordi det er der, du kan gå ud og skabe awareness.
Det er der, du kan, hvad kan man sige, det her med, at du siger video, billede. Du kan gå ud og sige, hvis nu der er nogen, der søger efter Monopoly for eksempel, jamen, der kan du træde direkte ind i deres brandsøgning for eksempel og gøre dig synlig.
Vi kan jo se, at vi kan godt få gode resultater på den type annonce, men i virkeligheden handler det jo om at sige, at den skal man se som en investering, mere end en konverteringsannonce, sådan som jeg ser det. Fordi på sigt skal du trække folk ind, og så er det din Sponsored Product, at du skal kunne se resultaterne, eller at dit organiske salg stiger.
R: Lige præcis. Og så kan man så sige, at på Amazon, så er der altså ikke nogen regler for, at du ikke må byde på dine konkurrenter.
J: Det er et must.
R: Det er altså bare fuld smadder.
J: Ja, ja, ja.
R: Og det er jo der, det er interessant, fordi hvis du har nogle forbrugere, der er i gang med at søge efter dine konkurrenter, og de overhovedet ikke ved, hvem du er. Der kan man så sige, at det kan være, at din pris er meget bedre.
J: Ja.
R: Så hvis du popper op på nogle af de placeringer, hvor kunden egentlig søger efter en konkurrent, det er super. Det skal du bare virkelig arbejde med. Og igen, det er tilbage til at skabe noget awareness omkring dit produkt, og hvad dit produkt kan tilbyde forbrugerne i stedet for.
J: Ja.
R: Det er sindssygt vigtigt.
J: Jeg tror faktisk, at vi skal … Der findes jo en del danske virksomheder, der faktisk har bygget hele deres brand op på Amazon og er kæmpestore. Jeg tror, vi skal prøve at se, om vi ikke kan få dem med i studiet en dag, og prøve at fortælle om hele deres, hvad kan man sige, tilgang og måde, de har gjort det på.
Det er sindssygt interessant, fordi vi som danskere, og sådan umiddelbart godt kan sige, ah, Amazon, det er jo ikke til brands og sådan noget. Men det er … Det er jo ikke det, man skal se det som. Man skal se, at det er et sted, hvor kunderne er, så du skal være til stede der.
R: Jamen, det er det. Det er det. Og så kan man sige, som du sagde før, med kunderejsen i Tyskland. Altså man kan sige, i Tyskland ser du jo Amazon, som sådan en form for Trustpilot også. Så hvis vi i Danmark skal have et nyt produkt, så går vi på Trustpilot og ser ‘hvad siger folk’. Altså, i Tyskland går de på Amazon og begynder at læse og søge rundt.
J: Ja, det er vildt.
R: Så det er altså bare … Hvis du er til stede i Tyskland, så skal du på Amazon. Det giver mening.
J: Enig.
Remarketing via Sponsored Display
J: Den her Sponsored Display, som der også er, kan du ikke lige prøve at forklare lidt omkring den? Hvad man kan, hvordan man bruger den, og hvad man skal forvente af resultater med den?
R: Jo, altså hvis vi snakker Sponsored Display, så har du en lang række forskellige muligheder. Det primære, jeg vil foreslå, det er jo sådan noget, der hedder remarketing. Så man kan sige, hvis folk for eksempel har været inde at kigge på dit produkt, man ikke har købt. Så kan du faktisk køre annoncering mod dem.
Det er sindssygt smart, når du rent faktisk begynder at få noget trafik, og du gerne vil have fat i den kunde igen, så kan du gøre det.
Men du har også en lang række andre muligheder med Display, som er sådan lidt mere awareness-baseret, hvor du egentlig siger, jeg vil gerne ramme ind i et bestemt audience, for eksempel. Et audience, der befinder sig i en bestemt kategori, for eksempel.
J: Ja.
R: Og det kan være i en brætspilskategori, det kan være for headsets, det kan være tøj osv. Så kan man sige, at jeg vil gerne faktisk skabe noget awareness omkring den kategori. Og så kører algoritmen faktisk bare selv.
J: Ja, så man kan sige, at det kan du egentlig også bruge som branding awareness, altså skabe synligheder omkring dit brand. For eksempel, hvis man … Nu har det lige været sommer. Vi har alle sammen … Eller der er mange, der har været på kør-selv-ferie. Så skulle man måske have en ny kaffekop. Så kunne det måske være relevant at smide den ind i en kategori til alle, der søger på noget med sikkerhedsudstyr til bil, for eksempel.
R: Ja, rigtig meget.
J: For at skabe noget top funnel, kan man sige.
R: Ja, og så kan man sige, at hvis du har et produkt, som folk køber igen efter x antal dage, så kan du faktisk også ramme dem.
J: Ja.
R: Jamen, du ved, at din kunde er done efter 30 dage, så skal de købe igen. Det kunne være hundemad eller et eller andet. Okay, dem skal jeg ramme igen. Så kan du sætte det op.
J: Ja, så det kan bruges på mange måder.
R: Det kan det.
J: Ja. Og hvad med det her med, der er vi jo så inde i retargeting, kan man sige, eller remarketing, hvor vi rammer dem igen. Og så har vi fx det her audience-baseret. Man kan vel også lave det, tror jeg. Altså jeg sidder jo ikke med det til daglig mere, men kan man ikke også ramme på brands?
R: Det kan du. Det kan du. Igen, så er det det her med, at du kan ramme forskellige produktsider. Så du kan egentlig have sådan en Display-annonce, er det basically, til at vise på forskellige konkurrenters produktsider.
Og der kan du sådan helt specifikt på Amazon gå ind og vælge … Nu kalder man det ASINS på Amazon.
J: Ja, det er deres … Produktets unikke varenummer.
R: Lige præcis. Så man kan faktisk gå ind og finde dem helt specifikt. Så det er ikke sådan noget med, at du skal sidde og taste et keyword, du går faktisk ind helt specifikt og siger, det skal jo være det her produkt, og det skal jeg køre imod, og så sætter du en budpris på det.
J: Ja, og det taler jo tilbage til det aller, aller første, vi snakker om, hvor man siger, vi sætter en autokampagne op. Amazon finder noget salg til os, den finder faktisk direkte et konkurrerende ASIN og siger, det her, der har I fået 100 visninger, I har skabt to salg. Så ved vi, okay, jamen, det ASIN skal vi ramme hver eneste gang.
Og det kan vi gøre både med en Sponsored Product, vi kan også gøre det med en Sponsored Brand, og vi kan også gøre det med en Display-annonce.
R: Det kan vi.
J: Ja. Så det er vigtigt at lave sit analysearbejde der.
Varierende resultater med Sponsored Display-annoncer
J: Hvad skal man forvente af de her Sponsored Display-annoncer? Jeg hører jo nogen sige, at det fungerer sindssygt godt. Jeg hører mange sige, at det fungerer sindssygt dårligt. Vi ser dårlige ROAS-resultater, eller nogen siger, at vi ser fantastiske ROAS-resultater. Hvad er din erfaring med det?
R: Jeg har prøvet begge ting, kan man sige. Det kommer meget … Åh, det kommer an på så mange ting. Hvis du nu tager en promo-periode, der kommer lige om lidt. Vi har Black Friday, vi har faktisk også en Prime Day 2, der kommer lige om lidt.
Jeg har set nogle ret voldsomme resultater, hvis din pris er rigtig god, og din konkurrent ikke kan følge med. Så kan man sige, at når du så starter Black Week, eller hvad vi snakker, så skal du altså bare køre imod dine konkurrenter, som ligger med en dum pris i forhold til dig.
J: Ja.
R: Så det har jeg set nogle ret vilde resultater med, så det vil jeg helt klart anbefale, men selvfølgelig har jeg også set, at det ikke fungerer. Så det er også noget, du skal hele tiden teste, og du skal teste nye ASINs af, eller andre konkurrenters produktsider.
J: Ja.
R: Så det er bare non-stop-testing, som du er nødt til.
Muligheder for gode resultater under og efter kampagner på Amazon
J: Ja, men generelt kan man sige, det her med, når der er kampagner, altså Black Friday, Prime Day osv. Der kan man se gode resultater, når du kører tilbud. Altså, der vil det være en god idé at sætte det her retargeting op. Det kan man godt sige, som en tommelfingerregel. Kan man ikke det?
R: Det kan du 100 %. Det skal du. Det er også bare sådan, at efter Black Week … Der er jo også … Altså der kan du stadigvæk få nogle gode resultater igennem. Hvis de har måske ikke købt alligevel, så fanger du deres opmærksomhed igen. Og typisk vil du gerne køre din promo lidt længere end den ene uge. Så det er simpelthen bare at køre fuld smadder på det.
J: Det er sindssygt spændende. Man kan jo gøre meget, men jeg tror sådan, at en afslutning skal i hvert fald være sådan, at det er sådan, som jeg ser det, og så kan du jo sige, hvordan du ser det. Men jeg ser det jo i virkeligheden, fordi … Sådan at hvis man skal kigge på outputtet af al sin annoncering.
Så har man Sponsored Product, som kan virke sindssygt godt, som kan have høj ROAS, især hvis du ikke får udskilt din brand-annoncering fra det. I min verden skal du kunne se forskel på, hvad der kommer fra brand og hvad der kommer fra non-brand, hvad er performance på det.
Men som udgangspunkt, i min verden, vil man altid se bedre resultater på Sponsored Product. Og så på Sponsored Brand og til dels også Display skal du se som awareness, noget brand building.
Og derfor er det, synes jeg, sindssygt vigtigt at se … Man må aldrig se isoleret på de enkelte kampagner. Man må aldrig isoleret se på de enkelte annoncetyper, men man skal simpelthen se det samlet og sige, jamen, okay, hvad er det samlede ROAS vi får på tværs af alt, hvad vi laver? Og er vi tilfredse med det?
R: Fuldstændig. Og man kan faktisk … En lille sidenote i det her, det er jo faktisk, at Amazon kommer til at favorisere dig, hvis du bruger flere kampagnetyper. Fordi de bare kan lide, at du bruger penge, selvfølgelig.
J: Ja, ja, det er jo det.
R: Men hvis du faktisk begynder at bruge de forskellige, så begynder de faktisk at favorisere dig.
J: Ja, så vil du simpelthen se bedre resultater på den lange bane.
R: Ja, det vil du.
J: Fedt.
Tilmeld dig nyhedsbrev – og få besked ved næste podcast-episode.
J: Rasmus, vi har snakket over en halv time nu, så jeg tror, at vi lukker den ned her. Men vi kommer helt sikkert til at lave flere episoder omkring det her markedsføring. Og det kan være, at vi skal lave nogle, hvor vi dykker ned kun i den enkelte osv. Det kunne være ret sjovt. Så tusind tak fordi du var med i dag, Rasmus.
R: Ja, tak fordi jeg måtte.
J: Ja, selv tak. Har du lyst til at få besked, næste gang vi kommer med en ny episode af vores podcast? Så gå ind på vores hjemmeside wemarket.dk/podcast. Så kan du tilmelde dig nyhedsbrevet, og så sender vi dig en besked, så snart vi har en ny episode klar. Ha’ en rigtig god dag.