Skrevet af: Thomas Haurum
15. juli 2022

Episode 8: Website hastighed – actions i prioriteret rækkefølge!

Foretrækker du?

I denne episode af vores podcastserie gæster Danni Jessen studiet, hvor han kommer med sit syn på optimering af loadhastigheder for hjemmesider. Han gør dig klogere på, hvorfor loadtider er så vigtige, og hvilke tre ting der vægter tungest, når det gælder om at optimere loadhastigheden i forhold til Google.

Hastighed på en hjemmeside er afgørende i forhold til ranking på Google, da Google elsker hurtige hjemmesider. Optimering i forhold til bl.a. hastighed kan afgøre, om din hjemmeside får en topplacering eller en mere “lunken” position.

Danni er SEO-specialist her hos WeMarket, og han har arbejdet hos os, lige siden han blev færdiguddannet. Hans arbejde består i at arbejde med de største SEO-kunder, og han sidder både med danske og udenlandske kunder. Han har dermed erfaring med hastighedsoptimering både på lokalt, nationalt og internationalt niveau.

 

Læs hele episoden her

Mit navn er Thomas, og jeg er grundlægger af WeMarket.

I den her episode af vores videopodcast skal du lytte til, hvordan du kan forbedre dit websites hastighed.

Jeg sætter en af vores SEO-specialister i stævne og beder ham om at finde de vigtigste action points i forhold til at forbedre hastigheden.

God fornøjelse.

 

Thomas (T:) Velkommen til WeMarkets videopodcast. Det her er episode 8.

Du er inviteret indenfor i studiet, Danni.

 

Danni (D): Ja, tak for det.

 

T: Ja, selv tak. I dag skal vi tale lidt om, hvordan man får et hurtigere website. Der findes tonsvis af artikler om det her på nettet og tusind ting, man kan gøre.

Men det, jeg kunne tænke mig, det var, at du gav os, lytterne og seerne, de bedste tips. Altså fordi, man kan ikke gøre det hele. Så det håber jeg, du kan gøre os lidt klogere på.

 

D: Det kan du tro, jeg kan.

 

T: Så spørgsmålet er, hvis vi lige skal prøve at tage det fra toppen af, så kan man sige, at grunden til, at man gerne vil have en hurtigere hjemmeside, hvorfor er det?

 

Hastighed har betydning for brugervenligheden og dermed placering

D: Altså, der er jo sådan to sider af den sag. Det er jo både for brugervenlighedens skyld, altså når brugerne kommer ind på en side, og den er langsom, så vil de jo mere tilbøjelige til at måske hoppe ud af siden, og måske hoppe ud i Google igen, og så vælge en af konkurrenterne. Så er det bare sådan en generel brugervenlighed.

Men så er der også hele Googlesiden, altså med søgemaskineoptimering osv.
Google vil jo gerne have, at de søgeresultater, der ligger højest oppe i Google, de giver den bedst mulige brugervenlighed for brugerne. Så hvis en hjemmeside er langsom, så er det et negativt signal til Google, og dermed kan det påvirke placeringerne.

Og især her i 2022, der er der kommet utrolig mange opdateringer, der har fokus på brugervenlighed og hastighed, og der også blevet, hvad skal vi sige, snakket om nogle parametre, der direkte påvirker placeringerne i Google.

Så det er noget, Google er meget opmærksom på, det er især også noget, brugerne selvfølgelig er opmærksom på. Man kan jo sige, at i en verden, der bevæger sig mere og mere over i mobil, og internettet er måske ikke lige så hurtig, som hvis du sad derhjemme på din desktop med et kabel sat i, så er det også bare meget vigtigt, at man indtænker, at din hastighed skal være så hurtig som muligt, selvfølgelig stadig være brugervenlig.

Fordi hvis du sidder ude på en øde mark eller i en bus eller et eller andet.

 

T: Eller andre lande end Danmark, som ikke har så hurtig internetforbindelse.

 

D: Lige præcis, så er det vigtigt, at man viser brugerne hjemmesiden så hurtigt som muligt.

 

T: Ja, fordi det er klart, at i Danmark har vi hurtig internet, 5G og kablet, og i Ukraine har de Starlink, og du ved, andre steder, så er det bare langsommere.

Så i virkeligheden, jo mere internationalt man er, jo vigtigere er det måske. Men altså, det er sindssygt vigtigt for brugeroplevelsen, og Google vægter det her højt, eller hvad?

 

D: De vægter det rigtig højt, sammen med alle andre parametre selvfølgelig også. Det er noget, der i hvert fald kommer mere og mere fokus på, så man skal i gang nu, hvis man ikke allerede er i gang. Fordi om et år, så er der endnu mere fokus på det, så vil man jo kunne mærke det.

 

T: Og nu siger du i gang, fordi så kommer million-kroner-spørgsmålet. Hvad betyder det? Hvad er det, jeg skal gøre, for at gøre min hjemmeside hurtig?

 

De tre største faldgruber for hastighed

D: Der er ufattelig mange ting selvfølgelig, og det kan godt virke lidt teknisk, men der er i hvert fald nogle faldgruber, jeg typisk ser hver gang, jeg gennemgår vores kunder og potentielle kunders hjemmesider.

Der er tre store faldgruber, jeg typisk lægger mærke til. Der er et med billeder, som jeg selvfølgelig kommer mere ind på senere. Så er der noget med caching, og så er der generelt husholdsarbejde, oprydning, opdatering af de systemer, man nu bruger.

 

Størrelsen på billederne på websitet

D: Men hvis vi skal dykke lidt med ned i dem, så billeder især, det er en af de helt klart største faldgruber, jeg ser. Og der er flere sider af den mønt. Der er både i forhold til, hvor meget billederne fylder. Her tænker jeg både i forhold til pixels, altså selve størrelsen på billedet, men især også i forhold til kilobyte og megabyte, altså hvor meget det fylder på selve webserveren.

Der er nogle gange, hvis man siger, at man er en fotograf, man har en meget visuel hjemmeside, man har måske taget 100 billeder, man gerne vil vise, og så har man bare uploadet det på hjemmesiden. Og typisk når du tager det med et professionelt kamera, så fylder de jo ufattelig meget, og det er meget mere, end de har behov for på en hjemmeside.

Så derfor er det vigtigt, at man husker at komprimere sine billeder. Og det der er flere måder at gøre på, en af de typiske måder vil være, i hvert fald i de fleste CMS-systemer, altså der hvor hjemmesiden bliver hostet fra, der kan man typisk downloade en eller anden form for extension, eller plugin eller lignende, der kan gøre det her for dig, og fremrettet også gøre det automatisk til en vis grad.

Men det er i hvert fald noget, man skal være opmærksom på, at billederne ikke fylder mere, end der er højst nødvendigt igen, fordi hvis man sidder på en mobil, så kan det godt være meget, hvis man lige pludselig skal loade 1000 billeder, der er på en side.

 

T: Ja, og man kan sige, at det jo ikke kun fotografer, fordi når jeg tager min skønne iPhone 11 og tager et billede med den, så standardbilledet er bare 4,5 MB.

Så uanset om det er en fotograf, der har taget ens produktbilleder, eller man har en hjemmeside ligesom WeMarket, hvor jeg kunne finde på at tage et billede af os to lige nu og lægge det op på en om os side fx, så fylder billederne bare som standard sindssygt meget.

Og der siger du så, at komprimering af billeder betyder, at man sætter dem ned, så de ikke fylder så meget, og måske man kun taber en lille smule kvalitet, men billedet fylder måske kun en tiendel, det kan man automatisere.

 

D: Det kan man automatisere.

 

T: Det er det, du siger i systemerne. Og de systemer, hvor man ikke kan, jamen der findes vel tonsvis af tools.

 

D: Så kan du gøre det manuelt. Det tager selvfølgelig lidt ekstra tid, men hvis man lige cutter bare… lad os sige, du har en kategoriside på en e-commerce shop. På den kategoriside, der har du 20 produkter, der bliver vist på side 1, og de billeder fylder 4,5 megabyte, og du ganger det med 20, nu kan jeg ikke lige regnestykket hoved, men det er meget.

Og så hvis du lige pludselig komprimerer det, og så får du samtlige billeder ned til 100 kilobyte, hvilket typisk er ret realistisk, så kan man hurtigt tænke sig til, hvor meget hurtigere en side, den vil loade, hvis den kun skal loade, hvor alle de 20 billeder, de faktisk fylder mindre end det ene billede, det gjorde før.

 

T: Ja, og det man kan sige, det er… lad os sige, jeg har ikke nogen webshop, jeg har få besøgende, og derfor er hastighed ikke så vigtig for mig. Men det her er jo et akkumuleret værdi, fordi hvis du først installerer det her plugin, og alle dine billeder fremadrettet er komprimeret, alle de eksisterende er komprimeret, det er noget, man bliver ved med at have jo.

 

D: Ja, det er korrekt.

 

T: Det er jo bare med at få det.

 

D: Det er bare at få det gjort.

 

T: Men hvad koster det? Hvad koster et plugin? Hvad koster det at få en udvikler til at indsætte et plugin? Altså, lytterne og seerne vil jo gerne vide, hvordan kommer jeg hen til målet her?

Det kan du jo ikke svare entydigt på.

 

D: Det er meget forskelligt, men typisk… lad os nu sige, du går ind i WordPress, du finder et plugin, måske en af de mest gængse er nok, SmushPro. Jeg mener, den koster omkring 80 dollars i året eller lignende, og så gør den det bare automatisk for dig.

Man kan sige, de 80 dollars er selvfølgelig meget for en lille biks måske, men hvis du er i en stor WooCommerce-shop eller et eller andet, så er det ikke mange penge, i hvert fald ikke i forhold til den værdi, du får ud af det.

Fordi jeg vil gerne garantere for, at konverteringsraten skal nok blive bedre, hvis du optimerer dine billeder.

 

T: Ja, og hvad hedder det? Jeg ved, der findes et plugin til Magento, jeg ved, man kan selv gøre det, og Shopify for eksempel findes der vel også et plugin til?

 

D: Ja, det gør der.

 

T: Ja, præcis. Så det er altså overalt det her. Så pointen må være, tør vi at sige, det koster altid under 5.000 kroner for lavet eller i året? Ja, det gør det jo. Det koster ikke mere.

 

D: Nej, det burde det ikke, ellers skulle vi finde en anden.

 

T: Så det skal man have gjort.

Så billeddelen, få det komprimeret, men også det her med, at så ligger opgaven ikke ude hos fotografen, eller den tager billedet, det sker automatisk. Så man er fri for at opsætte en eller anden SOP, operating procedure, for at huske at indlevere billeder og sådan her, Helene. Altså du ved, her det gør den centralt.

Ja, det er fedt. Godt tip, altså.

Så det siger du, det må være det vigtigste.

 

D: Det er helt klart det vigtigste og den største faldgrube.

 

Caching har inflydelse på hastigheden

D: Så er der også noget med caching, som kan virke lidt mere teknisk. Og der er server-side, altså det der foregår på webserveren, som brugerne typisk ikke vil se, og så er der client-side, altså det der foregår på computeren. Og det er helt konkret.

 

T: Eller telefonen, ja.

 

D: Ja, eller telefonen, ja. På den enhed, man nu sidder på.

Og helt konkret, bare for at gøre det lidt mere simpelt, det det gør, det er, at det tager, når du tilgår en hjemmeside, lad os sige det er WeMarket.dk, så gemmer den i hvert fald en kopi til en vis grad af den hjemmeside på din enhed, hvis det er server-side, eller undskyld, client-side. Og på server-side-delen, så er der nogle ting, den gemmer på serveren, som gør, at når for eksempel en af vores andre kollegaer, de går ind på siden, så har serveren allerede genereret de filer der, og så kan den vise det meget hurtigt, i stedet for at den skal til at bruge energi på at generere dem igen.

 

T: Ah, så den gemmer nærmest et øjebliksbillede af versionen.

 

D: Ja, den tager et øjebliksbillede, det er selvfølgelig ikke alting, den gemmer på server-side-delen, men det kan være en JavaScript fil eller en CSS-fil, som generelt ikke ændrer sig meget, når den er oprettet. Så i stedet for at den skal til at indlæse det hele igen, så er den indlæst hurtigere, og så kan den vise det til brugerne hurtigere.

 

T: Ja, så det føles hurtigere.

 

D: Så det føles hurtigere, så man tilgår siden hurtigere.

Og så er der hele client-side-delen, det er fx, at når du tilgår en hjemmeside, så gemmer den et lidt større billede, det er mere et øjebliksbillede, vil jeg nok sige, på client-side-delen, og så vil du næste gang, du prøver at tilgå den, så vil den så kunne huske det her.

Det er også derfor, hvis man nu er en webmaster, eller hvad man vil kalde det, så kender man måske godt, at man laver en ændring på sin hjemmeside, så kan der godt lige pludselig gå 15 minutter, før den ændring den er slået igennem. Og det er typisk fordi, at man har gemt et øjebliksbillede på sin cache, som så først efter 15 minutter, så er igennem.

 

T: Og det kender jeg godt, fordi når jeg beder nogen om at lave ændringer, så kan jeg ikke forstå, fordi de ikke har lavet dem, og så er det så fordi, det er cachen.

Ja, men det er så samme spørgsmål som før, alt er godt, hvordan er det, jeg får opsat det her caching?

 

D: Igen, extension, plugin. Man kan sige, at de her ting, vi snakker om nu, det er typisk meget gængse ting, man måske ikke tænker over som den normale webmaster eller forbruger, men som virkelig har en kæmpe påvirkning, så der er tusind andre, der har lavet det samme, så derfor er der typisk plugins og extensions.

 

T: Ja, men vores anbefaling er bare, at dig der har ansvar for det her, eller ejerlederen, eller hvem det nu er, prioritér det. Få det nu gjort.

Hvor er vi henne, hvis vi beder en udvikler, eller køber et plugin til caching, hvor er vi henne prismæssigt, og hvor nemt er det?

 

D: Der er vi nogenlunde det samme i forhold til billeder, alt efter om det er en kompliceret hjemmeside, men sådan en typisk WordPress hjemmeside, eller Shopify hjemmeside, der ville du kunne gøre det igen inden for en 5000 nok, typisk billigere for at være helt ærlig.

 

T: Ja, det er jo det jeg mener. Jeg siger jo bare, altid under 5000, og hvis det er abonnementsbaseret, så måske 1000 om året, hvad ved jeg?

Men det er bare så folk, lytteren og seeren har en fornemmelse af, hvad er det, det koster det her. Så det er jo, i forhold til den værdi, det giver, så må vi jo anbefale, få det gjort.

 

D: Ja, lige præcis.

 

T: Så vi har noget med billeder, som er vigtigt, så har vi noget med caching. Har vi en tredje ting?

 

Husholdning på websitet

D: Der har vi en tredje ting, sådan lidt husholdning, som vi snakkede om. Det er sørge for at få opdateret og ryddet op i sine CMS-systemer. Altså hvis du nu har en WordPress-hjemmeside, og du har haft den i, lad os sige 10 år, så har du måske haft 100 plugins installeret, men du bruger måske kun 20 af dem nu. Så har du måske 80, hvor nogle af dem er deaktiverede, men så har du måske 20 ud af de 80, der er tilbage, der er aktiveret.

Få slettet dem, hvis det ikke bliver brugt, fordi typisk så tilføjer de en eller andet form for kode på siden, der gør, at når en bruger tilgår siden, så tager det bare… der skal den igennem al den kode, som så er unødvendig.

 

T: Jeg har faktisk også oplevet sider, som er gamle eller har mange plugins, at de faktisk også i backenden, altså når man logger ind for at ændre ting på sin hjemmeside, at de så også der bliver langsomme. Det er altså også super irriterende.

 

D: Det gør virkelig meget. Men også bare det er sværere at finde rundt i, hvis du skal navigere i 100 plugins, eller om du skal navigere i 20 plugins, så også bare for ens egen skyld for at gøre det lettere for en, så få ryddet op i det. Men især også bare få det opdateret.

Det kan godt være, man har en installeret plugin for to år siden, men der er sket meget på to år, så hvis man lige sørger for at få det opdateret, så kan det: 1. der kan komme nye funktioner, og 2. den kan rydde op i koden, så at brugerne skal indlæse mindre rent kodemæssigt.

 

T: Ja, og så kan man sige, WordPress, som jeg vil kalde lidt mere open source end f.eks. Shopify. Shopify er vel ligesom Apple, når man skal have godkendt en app, altså kritisk over for de… du kan ikke bare få et hvilket som helst plugin, så man må antage, at mange af de her ting på plugins til Shopify er opdateret, er løst, der ligger et eller andet gammelt lort.

Så min pointe er bare, at der giver det måske endnu mere mening at arbejde med caching og billeder, end lige at skulle opdateret plugin, fordi det gør det vel selv hos Shopify.

 

D: Ja, til en vis grad i hvert fald.

 

T: Så okay, det var tre gode tips, og det jeg synes er lidt sjovt, det er, at det er i princippet tre tips, som de fleste ikke behøves at tage stilling til, de skal bare op med pungen. De skal bare gøre det. Og det er jo dejligt nemt.

Men det var det, Danni. Tusind tak, fordi du lige kom og gik os klogere på det her.

 

T: Jamen, det var så lidt.

 

 

Kunne du tænke dig at lære endnu mere, så kan du få en e-mail, hver gang vi har en ny video podcast klar. Gå ind på wemarket.dk/podcast og tilmeld dig.