Skrevet af: Thomas Haurum
15. juli 2022

Episode 8: Website hastighed – actions i prioriteret rækkefølge!

Foretrækker du?

I denne episode af vores podcastserie gæster Danni Jessen studiet, hvor han kommer med sit syn på optimering af loadhastigheder for hjemmesider. Han gør dig klogere på, hvorfor loadtider er så vigtige, og hvilke tre ting der vægter tungest, når det gælder om at optimere loadhastigheden i forhold til Google.

Hastighed på en hjemmeside er afgørende i forhold til ranking på Google, da Google elsker hurtige hjemmesider. Optimering i forhold til bl.a. hastighed kan afgøre, om din hjemmeside får en topplacering eller en mere “lunken” position.

Danni er SEO-specialist her hos WeMarket, og han har arbejdet hos os, lige siden han blev færdiguddannet. Hans arbejde består i at arbejde med de største SEO-kunder, og han sidder både med danske og udenlandske kunder. Han har dermed erfaring med hastighedsoptimering både på lokalt, nationalt og internationalt niveau.

Hvad er hastighed på en hjemmeside?

Der er to aspekter af en hjemmesides hastighed. Den ene er brugervenligheden, og den anden er, hvordan Google måler hastighed. Disse to ting følges dog ad, for når man optimerer den ene, optimerer man også den anden.

God hastighed er, når en bruger går på en side, og siden loader hurtigt. Men det handler også om, hvor hurtigt hjemmesiden reagerer, og hvor nemt det er at interagere med den. Desværre er det sådan, at den oplevede responstid er individuel. Selv hurtige hjemmesider kan føles langsomme for de utålmodige. Derfor er det relevant at rette sig efter det, som Google kigger på. Hvis man gør det, er man godt dækket ind.

Konsekvensen af at have en langsom hjemmeside vil ofte være, at man som besøgende klikker tilbage til søgeresultaterne og besøger en anden hjemmeside i stedet.

Hvorfor kigger Google på hastigheden?

Det er vigtigt for Google, at alle de indekserede hjemmesider er hurtige og performer godt, da de lever af at folk bruger deres service (deres søgemaskine). Hvis folk har en dårlig brugeroplevelse ved at klikke ind på de sider, de finder i Google, så vil de måske holde op med at bruge Google til at søge efter informationer.

Derfor skal det være en god brugeroplevelse at klikke på et link i Google. Og det går også længere end dét, da brugerne forventer en god oplevelse, selv når de forlader Google for at besøge en hjemmeside. Af denne grund vil Google derfor have, at de hjemmesider, der ligger i toppen, er de hurtigste og de mest optimerede.

Ergo så forventer brugerne, at de links der ligger i toppen (og som der oftest bliver klikket på) er hurtige.

Hvor vigtig er hastighedsoptimering?

Hastighedsoptimering er meget vigtig, da det har indflydelse på brugeroplevelsen. Det er dog del af en større indsats, og SEO er derfor summen af mange ting. Hastighed og brugervenlig er en lille del af den samlede SEO-indsats. Det er dog stadig vigtigt. Eksempelvis vil en hjemmeside med en loadtid på 8 sekunder aldrig komme til tops i Google. Derimod kan en hjemmeside med f.eks. mellemgodt indhold, lidt manglende indhold og manglende optimering men en loadtid på et sekund godt kunne ligge i toppen. Det handler dermed om at finde en god balance.

Hvilke tre ting er vigtigst i forhold til hastighedsoptimering?

Den første ting er optimering af billeder, den anden er caching, og den tredje er opdatering af plugins, CMS-system etc. Nedenfor gennemgås de tre punkter en ad gangen.

1: Optimering af billeder:

  • Billederne må ikke fylde for meget. Ergo skal man undgå at lægge billeder i høj opløsning direkte ind på hjemmesiden.
  • Formatet er vigtigt. Mange kender filformater såsom JPG og PNG, men billeder bør som udgangspunkt lægges ind som JPG. Der er dog ved at dukke nye formater op. Et eksempel herpå er Googles eget webp-format. Det er et format i høj kvalitet, som ikke fylder ret meget. Man går derfor ikke på kompromis med det format. Dog er formatet ret nyt, så man kan ikke forvente, at alle brugere kan se det.
  • Kig på hvor meget dine billeder fylder, hvor mange der er etc. Det er en god idé at have flere versioner af det samme billede, så de større billeder kun bliver indlæst, hvis brugeren klikker for at se det. Det kunne f.eks. være en webshop, der har thumbnails af et billede, og så større versioner af billedet inde på produktsiden.
  • Der findes værktøjer til at optimere billederne med. Man kan gøre det manuelt, men det er tidskrævende og besværligt. Der findes automatisering heraf i form af plugins til f.eks. WordPress, men du kan ikke forvente, at det sker automatisk. Du kan tage fat i din udvikler og få dem til at optimere billederne for dig.
  • Du kan tjekke, om billedstørrelsen på din hjemmeside er et problem ved at bruge Googles PageSpeed Insights. Du kan lægge dit link ind, og så kommer der en liste frem med problemområder, der kan kigges på. Du vil derfor vide det, hvis billederne er et problem.

2: Caching

  • Der er to sider af sagen, nemlig klientsiden og serversiden.
  • Klientsiden: Computeren vil gemme en del filer, så hjemmesiden loader hurtigere næste gang.
  • Serversiden: Det vil typisk være ting, som brugeren ikke kan se, men som er dét, der trækker mange ressourcer.
  • Hvis du ikke har forstand på caching, så tag fat i din udvikler. De vil kunne afgøre, om der er et problem, og hvor det eventuelt ligger, og de vil også kunne løse det for dig. At have styr på caching er godt givet ud, og det vil ofte være noget, som kun skal gøres én gang.

3: Opdatering af CMS, plugins etc.:

  • Udviklerne af CMS, plugins, applikationer etc. vil ofte sørge for, at systemet bliver hurtigere og bedre, så sørg for at have den opdaterede version.
  • Sørg for at rydde op i backenden. Det vil være ærgerligt at trække loadhastigheden ned, fordi der ligger en masse plugins og indhold, som brugeren ikke engang ser. Jo mindre der skal indlæses/loades på klientsiden, jo bedre en brugeroplevelse vil vedkommende få.

 

Opsummering

For at opsummere, så er det vigtigt at kigge på billederne og videoerne på hjemmesiden. Bed eventuelt dit bureau eller en anden aktør om at optimere billederne. Sørg derefter for at bede bureauet om at sørge for caching. Afslutningsvis er det vigtigt, at du opdaterer dine plugins, CMS og lignende.

Du kan lære mere om SEO, hastighedsoptimering etc. med vores podcasts. Hvis du gerne vil lytte til den podcast, som dette blogindlæg har gengivet i en forkortet udgave, så kan du gå ind på wemarket.dk/podcast. Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev, og så får du en e-mail, når der er en ny episode tilgængelig.