Dagens gæst er Lasse Winther Jørgensen, der sidder som Vækstpartner hos WeMarket. I denne episode 7 af vores podcastserie tager Lasse og vært, Thomas Haurum en informativ snak om Marketing Automation, hvilket er både en hot tendens og en praktisk investering, der giver mulighed for at få en god ROI.
Med Marketing Automation kan du udsende budskaber via f.eks. e-mails og SMS’er helt automatisk til kunder. Marketing Automation har været et hot emne inden for markedsføring i lang tid, og der er ikke noget, der tyder på, at denne tendens bliver mindre.
Eksempler på firmaer, der er gode til Marketing Automation
Firmaer såsom abonnementsvirksomheder – det kunne eksempelvis være Spotify, Netflix og HBO – gør det rigtig godt i forhold til Marketing Automation. De er nemlig skarpe til at præsentere brugeren/kunden for værdibaserede tilbud, og i de tilfælde handler det ikke blot om at købe noget. Et eksempel herpå er Spotify, hvor kunden/brugeren kan slippe for reklamer og selv bestemme den sang, man vil høre. Spotify formår at være mere værdibaseret i deres kommunikation.
Et andet eksempel er, at man får en e-mail fra en streamingtjeneste – det kunne være Netflix – når der er en ny tilgængelig sæson af en serie, som man er ved at se. Det er lige præcis Marketing Automation, som også er en personliggjort brugeroplevelse.
De vigtigste første skridt i forhold til at starte med Marketing Automation
Allerførst handler det om at vælge det rigtige CMS-system fra starten af. Man kan kigge på, hvad man har, og så vælge ud fra det. Men hvis man allerede har et CMS, kan man skifte, hvis der er nogle andre integrationer, som passer bedre. Hvis man har et egnet CMS i forvejen, bør man undersøge hvilke nogle integrationer der findes, til lige netop det CMS, man har.
Hvis vi tager udgangspunkt i en fiktiv virksomhed, der har Shopify, så er der nogle integrationer, som er perfekte hertil. Den fiktive virksomhed sælger T-shirts, og de vil gerne vide, hvordan de kommer i gang med Marketing Automation. Det er ikke blot vigtigt at vælge det rette system fra starten af, for det er også meget nemmere at komme i gang, når man har det rette setup.
T-shirt-virksomheden kunne have stor glæde af at lave en Google-søgning. Og i så fald kunne virksomheden hurtigt finde ud af, at Shopify integreres perfekt med et system, der hedder Klaviyo. Klaviyo er meget hot for tiden, og det er formentlig det system, som T-shirt-virksomheden vil ende med.
Når firmaet så har valgt systemet, skal det i gang med at skaffe data på de personer/potentielle kunder, som firmaet gerne vil sende sine nyhedsbreve til. Det kan være, at firmaet allerede har en masse permissions liggende til at sende deres kunder/potentielle kunder nyhedsbreve, men ikke har benyttet sig af det. Det kan være, at de potentielle kunder ikke har hørt fra T-shirt-virksomheden i lang tid eller blot for en enkelt e-mail om ugen.
Hvis firmaet i dette eksempel ikke har så mange nyhedsbrevstilmeldinger (permissions), så handler det om at skaffe flere. Det er dog også tilfældet for et firma med mange permissions, da flere nyhedsabonnenter er et større plus. Ifølge Lasse er det lidt lige meget, om man starter med at opbygge flows eller indsamle data.
Mange eksisterende forretninger kunne have stor glæde af at indsamle data, opbygge flows og komme i gang med Marketing Automation. Og det på trods af, at nogle af dem har gode, lange lister med potentielle kunder liggende.
Endnu et eksempel på, hvordan man kan gribe Marketing Automation an
Vi kan sige, at T-shirt-virksomheden har en webshop, de anvender Shopify, og systemet er integreret med Klaviyo. T-shirt-virksomheden har 10.000 permissions, og den skal nu i gang med at opsætte automatisering.
Først og fremmest skal man starte med velkomstflowet og sørge for, at det er godt og fungerer efter hensigten. Det afgørende her er, at det er modtageren af nyhedsbrevet, der selv har tilmeldt sig.
Dernæst skal man gøre en indsats for at få en fornuftig ROI (return on investment) på det valgte system. Dette kunne være Klaviyo. En specifik ting man kan gøre for at øge ROI’en er at opsætte Marketing Automation, der udsender en e-mail til modtageren, hvis vedkommende har været i gang med at lægge varer i den virtuelle kurv, men ikke har færdiggjort bestillingen (forladt kurv/abandoned basket/cart). Det er en rigtig god idé at få opsat flows såsom dette så tidligt i processen som muligt.
Hvis modtageren ikke gennemfører køb inden for x antal timer eller dage, kan man sende en e-mail mere. T-shirt-virksomheden kan eksempelvis sende en påmindelsese-mail dagen efter, og hvis firmaet er lidt aggressivt i sin markedsføring, kan de udsende en tredje e-mail med link til varerne i den forladte kurv.
Dette Marketing Automation-setup er helt klart et klart trin nummer to i forhold til at få en god ROI på systemet.
En af de ting, man kan teste på, er hvorvidt udsendte nyhedsmails/nyhedsbreve performer bedre, hvis der bruges emojis i emnelinjen eller ej. Et andet eksempel er, at man kan udsende nyhedsbreve med forskelligt indhold for at se, hvilken type mail, der oftest bliver åbnet. Der kan nemt være 4-5 procentpoint at hente i forhold til åbningsraten.
Det er vigtigt, at man sørger for at starte småt og gennemteste alle tiltag fremfor at starte noget meget stort op, som bare får lov til at ligge og “passe sig selv”.
Lyt til vores podcasts og bliv klogere på bl.a. Marketing Automation
Du kan lære mere om bl.a. Marketing Automation ved at lytte til vores podcasts. Du kan lytte til denne podcastepisode ved at trykke på Play på afspilleren øverst her på siden. Hvis du gerne vil vide meget mere om Marketing Automation, SEO og mange and2re marketingdiscipliner, så er du meget velkommen til at abonnere på vores e-mail-service. Alle abonnenter får besked, når der er en ny podcast klar her på vores hjemmeside. Alle de forskellige indlæg er med Thomas som vært, og gæsten i studiet er en af vores mange kompetente produktspecialister.