Skrevet af: Thomas Haurum
5. juli 2022

Episode 6: Skalering af annoncer: Derfor er Facebook stærkest

Foretrækker du?

Vært, Thomas Haurum har denne gang inviteret Jesper i podcaststudiet. Jesper Winther Jakobsen er vækstpartner i WeMarket, og har ansvaret for en række af de største kunder. Han besidder desuden en stor viden inden for Facebook annoncering, og derfor den helt rette at invitere i studiet denne omgang.

I dagens afsnit kommer vi ind på, hvorledes man anvender Facebook korrekt som platform, når man ønsker at skabe et salg og øge kundebasen. Lyt med i afsnit seks af vores podcastserie og bliv klogere på Facebook annoncering.

Facebook kan noget helt unikt

Globalt har Facebook mere end 2,9 mia. månedlige aktive bruger. Det er altså fortsat en platform, som hitter i stor grad – på trods af stigende konkurrence fra andre sociale medier såsom Instagram, Snapchat og TikTok.

I dag er Facebook altså fortsat én af de vigtigste platforme, når man skal have solgt nogle produkter i virksomheden og have udbredt kendskabet til forskellige målgrupper. Det helt unikke ved Facebook er, at man har mulighed for at spille på flere forskellige virkemidler; dette gælder både tekst, billede og video. Det åbner op for en lang række af værktøjer, hvor man kan fange en bred målgruppes interesse. Samtidig er der er en utrolig høj grad af kommunikation på Facebook, hvor der både er mulighed for at dele, tagge og kommentere. Alt i alt så kan man sige, at annoncerne er meget levende på Facebook.

Først og fremmest: Strategiplanlæggelse

Inden du begynder at sammensætte dine annoncer – så er det alfa og omega at lægge en strategi. Du skal som virksomhed finde ud af, hvad det konkrete mål er med annoncerne. Er målet at skabe et salg eller øge kundebasen? Dernæst skal du formå at sætte dig ind i kundens sted, og den kunderejse, som de er begivet sig ud på. Hver enkel kunde gennemgår altid en række forskellige faser og har undervejs en række spørgsmål. Disse faser og spørgsmål skal du således udarbejde annoncerne ud fra.

En bred algoritme giver de bedste resultater

Facebook giver dig uendelige af muligheder for at tilpasse og målrette dine annoncer. Men er dette altid en god idé?

Grundlæggende så handler det om at have en forholdsvis bred algoritme. Her giver man nemlig Facebooks algoritme mulighed for at lege med så meget data som muligt. Dette vil i sidste ende give de bedste resultater. Du skal altså ikke tro, at du er klogere end Facebook – men lad algoritmen styre slagets gang. Det gælder især, hvis du skal skalere meget og forholdsvis bredt med dine annoncer.

Facebook skal have nogle konverteringer at analysere ud fra. Derfor siger man også, at man helst skal have 50 konverteringen inden for syv dage, så algoritmen derefter har noget at tage udgangspunkt i, og dernæst kan ramme målgruppen endnu bedre.

Lille virksomhed og minimalt af data?

Driver du en forholdsvis lille virksomhed – og har du et lille annonceringsbudget? Så kan det godt betale sig at indsnævre målgruppen, da du på denne måde er mere sikre på at ramme de mennesker, som har interessen og købelysten.

Gør brug af den data, du allerede har. Det er her pengene først og fremmest er givet godt ud. Du har formentlig nogle, som allerede besøger din hjemmeside og interagere med din Facebook-profil. Her vil det være oplagt at lave en målgruppe ud fra disse. De kender din virksomhed i forvejen, og er derfor helt naturligt længere i købsprocessen. Det er nemlig altid billigere at bruge den mængde data samt kunder, som man har i forvejen – det er således den billigste vej til at skabe mersalg.

Føler du ikke, at du har data nok? Så kan du være ganske sikker på, at Facebook alligevel vil hjælpe dig på rette vej. Vær ikke nervøs for at lade Facebook selv bestemme målgruppen.

Når markedsføringsbudgettet går fra 1.000 til 100.000 kr.

Det kan uden tvivl betale sig at opskalere markedsføringen på Facebook. Således vil du få mere for pengene.
Hvis du ønsker at maksimere budgettet, så er det dog vigtigt, at du sikrer at målgruppen er forholdsvis bred. Hvis målgruppen er for smal, så kommer prisen pr. konvertering til at sige al for meget i forhold til det afkast, som du får ud af annoncen.

Dernæst er det vigtigt, at du udskifter annoncerne løbende, så målgruppen bevarer interessen. Sørg derfor kontinuerligt at skabe nyt content til Facebook.

Vær dog opmærksom på, at du ikke hælder flere penge i tragten, når den allerede er fuld. Du skal altså have en målgruppe, som er stor nok til at bære budgettet. Søg eventuelt efter nye markeder i udlandet.

Husk at lave nogle forskellige kampagner ift. dine nye kunder, og dem du har i forvejen.

Opsummering:

  • Facebook er utrolige dygtige til at finde den rette målgruppe og de købelystne. Stol derfor altid på Facebook.
  • Sørg for at have en forholdsvis bred målgruppe, så Facebook kan finde frem til de personer, som er købsorienterede.
  • Sørg først og fremmest for at bruge penge på dem, som kender dig i forvejen.
  • Opnå gode resultater ved at maksimere og udskifte annoncer løbende