Vært, Thomas Haurum har denne gang inviteret Jesper i podcaststudiet. Jesper Winther Jakobsen er vækstpartner i WeMarket, og har ansvaret for en række af de største kunder. Han besidder desuden en stor viden inden for Facebook annoncering, og derfor den helt rette at invitere i studiet denne omgang.
I dagens afsnit kommer vi ind på, hvorledes man anvender Facebook korrekt som platform, når man ønsker at skabe et salg og øge kundebasen. Lyt med i afsnit seks af vores podcastserie og bliv klogere på Facebook annoncering.
Læs hele episoden her
I denne episode af vores videopodcast skal du lære, hvordan du kan skalere dit annonce-setup, og hvorfor Facebook stadig er en af de stærkeste platformer til internationalisering.
God fornøjelse!
Thomas (T): Velkommen til episode 6 af WeMarkets videopodcast.
I dag skal vi tale om… og jeg kan godt afsløre, at det er lidt et emne fra mit hjertebarn, Facebook, skalering af annonce-konti og internationalisering.
Facebook er stærkest, kalder jeg overskriften.
Nu har jeg dig med i studiet, Jesper.
Velkommen til.
Du sidder som Creative Strategist hos WeMarket, men har jo tidligere også været Facebook-specialist.
Jeg kan se på nogle af de cases, vi har haft sammen, at mange af de her indstillinger og dynamikker Facebook har og har fået over tid, jo stadigvæk bare er super, super godt.
Så det tænkte jeg, kan vi ikke tale lidt om det?
Når man nu har en Facebook-konto, og man gerne vil sælge nogle varer til en masse mennesker, hvad er så best practice? Hvordan skal vi skalerer annoncerne? Kan du tale lidt om det?
Hvor meget plads skal man give Facebooks algoritme
Jesper (J): Noget af det, vi i hvert fald kigger ind i, er det her med, hvor meget plads man skal give algoritmen.
Det er også noget af det, der har været rigtig meget tale om de sidste par år i forhold til iOS14 osv. Men det, som vi stadigvæk ser, er, at når man skal ud og virkelig skalere og have en stor Facebook-profil og et stort brand, så bliver man nødt til at kigge i brede målgrupper. Det er simpelthen bare det, vi ser, der virker.
T: Jeg kan huske helt oprindeligt, da interesse-baserede målgrupper kom på Facebook eller Meta, og man kan sige, at man gerne vil have målrettet til alle tandlæger eller folk, der godt kan lide Michael Jordan.
Det var sindssygt fedt i starten, og så lige pludselig, eller en del år efter, så kom det her med, at du siger, at du bare skal finde nogle købere ud af en eller anden målgruppe.
Men det, man så i høj grad ser nu, det er, at man vælger en meget bred målgruppe, så algoritmen kan fungere.
J: Ja, lige præcis. Og der handler det jo også bare om at få så meget data ind som muligt. Så jo mere man kan gøre på forhånd i forhold til sporing osv., jo bedre er det selvfølgelig. Så får man mest muligt ud af algoritmen.
T: Ja, og det er for at give den de bedst mulige vilkår.
J: Ja, lige præcis.
Prospecting og remarketing på Facebook
T: Rigtig mange arbejder jo med prospecting, altså nye kunder og remarketing, og hvordan ser vi de her to ting, må man blande de to målgrupper sammen, eller hvordan skal man skalere?
J: Jamen altså, det handler jo om at ekskludere remarketing fra prospecting, så man ligesom får en helt ren målgruppe om nye kunder. Fordi det vil også være forskelligt i brugerrejsen, hvilke budskaber man måske skal fremvise til dem.
Så det handler jo om at finde ud af, hvad koster det at få en ny kunde ind, og der kan det godt være, at man kan give lidt mere, hvis man har et stærkt remarketing flow. Men i hvert fald få delt dem op og få ekskluderet remarketing fra prospecting-målgrupperne.
T: Ja, fordi jeg sidder og tænker på, når man nu kører en annonce på Facebook,
hvor man gerne vil sælge en kop fx, den kunde man får ind, og den omsætning de lægger på en prospectingkampagne, den omsætning der går i Facebook for at regne en eller anden ROAS ud, hvis det var det, men det er jo ikke livstidsværdien. Det kunne sagtens være mere værd at få en ind.
J: Ja, helt klart. Og det er jo der, der er en eller anden mørke også i forhold til, at der måske også er nogen, der ser annoncene på Facebook og på Google, eller de ser måske de der annoncer tre gange på Facebook, ser dem på YouTube og derefter går ind og køber, eller går ned i din fysiske butik, hvis du har det. Så der er selvfølgelig en lille gråzone der, som man skal være opmærksom på. Det er ikke nødvendigvis den ROAS, man ser i Facebook, som man altid skal navigere efter.
Langt hen ad vejen er det selvfølgelig en god idé at have en tendens på den og kigge på, hvordan udvikler den sig, men der er også en masse andre parametre, som kan spille ind.
T: Ja, og man kan jo i hvert fald som minimum sammenligne med andre kampagner, man har. Selvom man ikke ser alle tallene, så kan du, hvis du sælger både en kop og en sko, så prøve at kigge på, hvilken af dem er så bedst.
Så altså, lad os nu prøve at tage en case, hvor vi siger, vi skal ud og have solgt nogle skjorter i Tyskland for eksempel. Hvad vil man så typisk gøre, hvis man siger, Facebook er vores annonceplatform, det er det, vi satser på?
Brede målgrupper lader algoritmen lære bedst
J: Jamen altså, det som man ville starte på, det er at kigge på, hvilken målgruppe er det egentlig, man gerne vil henvende sig til. Nu snakker vi om, at vi skal have en bred målgruppe, men der er stadigvæk noget i forhold til budskaberne. Så der er stadigvæk noget i forhold til at kende, hvem er det, man skal henvende sig til.
Men rent teknisk vil jeg sætte den rimelig bred op, målgruppen, også bare for at lade algoritmen lære mest muligt. Det kan godt være, at vi har en idé om her i vores hus, at vi tror, at det er mænd i 40-45 års alderen, som køber lige præcis det produkt. Men det egentlig viser sig at være nogle helt andre. Så der er ingen grund til, at lade os afgrænse der fra starten.
T: Egentlig lader man adfærden afgøre, hvem der synes, det er fedt, i stedet for bureaufolk.
J: Ja, præcis.
T: Okay, så bred målgruppe, giv det noget at arbejde med.
Hvad med kreativerne?
J: Jamen der er det vigtigt at kigge på, igen hvilken målgruppe er det, hvem henvender vi os til. Og så er det vigtigt at teste nogle forskellige budskaber af,
både budskaber og indhold. Så både noget billede og noget video.
Det er ikke nødvendigvis kun fordi, man skal fokusere på video, bare fordi vi snakker så meget om det her i 2023. Men still-billeder fungerer stadigvæk rigtig godt. Det er klare budskaber, nemme at afkode for kunden.
Så test nogle forskellige ting af, og find ud af, hvad der virker.
T: Ja, fordi jeg kan også se, ja video er godt, hvis du har en excentrisk ejer eller en eller anden product owner, som er god foran et kamera, og man har et dygtigt setup omkring det, men det er jo ikke alle, der har det.
J: Nej, lige præcis.
T: Så du kan ikke klippe en skaldet mand, havde jeg nær sagt, der vil jo bare være nogen, som har mere kameratække end andre. Og så er alternativet jo at lave nogle andre typer videoer på produktniveau osv. Men det man ser med de her mange fremadstormende brands, som har en eller anden excentrisk ejer, det er jo ikke for alle.
J: Nej, lige præcis. Så kan man sige, at nogle gange så sidder man måske også bare og leder efter en t-shirt til halv pris, og så ser man bare et still-billede, hvor der står: T-shirts minus 50%, så er det bare nemt for mig at afkode som slutbruger.
T: Ja, ja præcis, for der er mange andre geværgreb end også lige kreativerne. Ene alene det, altså aktualitet, form, pris.
Så hvor mange annoncer skal man køre på sådan en bred kampagne, hvad afhænger det af?
J: Jamen det afhænger meget af, hvor meget man gerne vil teste på en gang, og hvor meget man kan navigere i at teste. Man kan sige, at jo flere ting man har gang i på en gang, jo sværere er det at navigere i, hvad er det, der virker, hvad er det, der ikke virker.
Så det kan være et svært spørgsmål bare at svare sådan enkeltstående på, synes jeg. Tit og ofte så vil man gerne teste fx fem annoncer ad gangen, men omvendt så nogle gange kan det være en god idé bare at nøjes med to, som så er lidt forskellige, som man sådan kan navigere i.
Jamen, det kunne være, at man vil teste en landingsside fx, så tester man det på den ene, og noget andet på den anden kampagne.
T: Ja, det afhænger vel også en lille smule af budget og målgruppe, fordi der skal være lidt valide resultater på.
J: Ja, det er præcis. Så har man et meget lille budget, så ville det måske være en god idé at starte med at teste to kampagner op mod hinanden.
Lad Facebook vælge placeringerne
T: Og kan vi så stole på, når vi siger til Facebook, at de skal finde de her kunder, der vil købe, en relativt bred målgruppe, og vi viser dem nogle videoer af nogle forskellige skjorter og still-billeder?
Skal vi bare lade Facebook vælge placeringerne? Om det er på Instagram eller på WhatsApp?
J: Langt hen ad vejen, så ja. Det er lidt det samme som med målgruppen. Vi ser bare, at Facebooks algoritme stadigvæk er super god, selvom den har mistet noget data, men den finder stadigvæk de rigtige steder, hvor folk er klar til at købe.
Går man ind og kigger på, hvor ens budget egentlig er blevet brugt, så er det virkelig sjældent, at man ser, at 90% af dem er blevet brugt oppe i højre side af skærmen. Så langt de fleste gange bliver budgettet brugt på startskærmen. Lidt mere på stories i dag, men stadigvæk på hovedsiderne.
T: Ja, så man kan sige, at hvis man nu skulle tage et lille recap, så har man:
Brug brede målgrupper, Facebook er stor og har mange brugere og meget data, så den kan godt finde købere, og vi oplever, at det kan den langt bedre stadigvæk end mange andre platforme.
Og kør forskellige kreativer og lad den som udgangspunkt vælge placeringerne.
Men vi kan jo også tale lidt om, når man skal skalere annoncer, eller i hvert fald have annoncer til at virke, og det er jo fra den verden, du kommer fra, det kreative målgruppebudskab. Hvordan opsætter vi en god annonce, Jesper? Nej, opsætningen har vi nu styr på.
Find ind til målgruppens kerneudfordring
T: Hvordan er det, vi laver en annonce, som sælger varer eller gør det, vi gerne vil have den til? Hvordan griber man det an?
J: Jamen, der er jo mange måder at gøre det på, og nu sagde du selv lidt det her med, hvordan får vi folk til at gøre det, som vi gerne vil have dem til at gøre, og det er jo egentlig lidt kernefokuset i at udvikle de her kampagner. Altså finde frem til, hvilken målgruppe er det, vi arbejder med, og hvad vi gerne vil have dem til at gøre i sidste ende.
Og så kan man jo så begynde at dykke ned i, hvilke problemer har de her mennesker, hvilke udfordringer, hvad står de over for, som vi kan hjælpe dem med eller i hvert fald fortælle dem, at vi har et produkt, der kan hjælpe dem med.
Og så kan man begynde at kigge ind i, hvordan kan vi så hjælpe dem med det her og grave i, hvad er deres egentlige udfordringer. Det kan godt være, at de har en udfordring, hvor man tænker, det kunne godt være det, som vi kunne løse, men det kunne godt være, der lå noget længere nede. For eksempel at det var ikke sikkert, at de skulle have sparet tid på at pakke ordrer på lageret, men det kunne være, at det gav dem tid til at være mere sammen med familien eller ordne nogle andre ting på arbejdet.
T: Ja, fordi når vi har været ude på nogle workshops, og vi stiller spørgsmålet,
altså hvad er det dit produkt kan hjælpe med, så nævner man en eller anden funktionalitet, men nogle gange skal man jo også stille spørgsmålet til eksisterende kunder: Da du valgte vores produkt, hvad var dit problem der? Fordi en ting er jo, hvordan man opfatter det selv og ens egne funktioner, men andet er jo, hvad er kundens ægte problem. Fx det er bare, at jeg har brug for en billig t-shirt, så kan man jo gøre alt muligt mærkeligt for brandets skyld, men det handler om at finde ind til den kerne, der er.
Så hvilke andre spørgsmål kunne man stille? Hvordan skal man stille spørgsmålene for at finde den rigtige kreativ?
J: Jamen, det handler jo om at spørge, hvad kan vi hjælpe med, helt bogstaveligt talt. Og så kan man jo også nogle gange godt være frontløber på nogle andre punkter, hvor man mere kigger ind i, er der måske nogle problemer eller ting, som vi kan hjælpe med, som kunden ikke selv er klar over i forvejen, kunne man jo også godt tale ind til. Noget med at tale ind til noget aktualitet, hvad er oppe lige nu? Det kunne være politisk, det kunne være medierne osv. Er der noget, man kan bruge til at tappe ind i nogle af de behov, eller de ønsker, som man ved, slutforbrugeren har?
T: Hvad kunne det være eksempelvis?
J: Jamen, det kunne være fx noget med at spise grønnere. Hvis man så har et produkt, som egentlig taler ind i det, kunne man godt bruge det i sin formidling.
Du behøver ikke fortælle alt det, du kan
T: Og jeg kan huske, at vi havde en case sammen, hvor vi faktisk havde en kampagne med en annonce i, for hvert af de problemer, som vores kunde kunne løse for deres kunder. Og det, der var sjovt at se der, det var, at det som kunden synes var vigtigt, at det faktisk ikke var den, der gav de mest kvalificerede leads, det var sådan en B2B-kunde i det her tilfælde.
Men det her med, at man opsætter en tese omkring de fem problemer, vi hjælper kunderne med her, der laver vi simpelthen et budskab på dem hver. I stedet for at lave en annonce med fem problemer i. Døjer du med det og det og det, så har man en, som siger, døjer du med det her, så kan vi løse det, og så satte du det op på den måde der, og det fungerede jo fremragende til at identificere, hvad det faktisk er, der er vigtigst for kunderne.
Selvom man tror, at ens produkt løser A, så løser den også B, og B var faktisk det vigtigste for kunden.
J: Ja, lige præcis, og så kan man jo sige, at der er også noget i det her med at udforme budskaberne i forhold til, jamen man kan jo ikke være alt for alle, men man kan være meget for få. Så nogle gange så giver det også mening det her med, selvom man har en masse ting, som man måske egentlig kan løse, eller man kan hjælpe med, at man så deler det lidt op i små bidder, på en eller anden måde. Altså så man har en annonce, som kun bruger et af budskaberne, en af tingene, så dem der sidder og konsumerer det kan se, jamen den her virksomhed, eller det her produkt, de er virkelig gode til det her.
T: Lige præcis, og ved du hvad, shit det er bare en god pointe, det er jeg bare nødt til at sige til lytteren og seeren, det her med at man kan jo sagtens have et produkt, det kan være et marketingbureau, som løser rigtig mange ting, men derfor kan det godt være, at man i en annonce skal kommunikere, at man er dygtig til at lave Facebook, uden at sige, at man også kan Amazon for eksempel.
Det er jo faktisk en sindssygt stærk pointe, vil jeg sige.
Så altså, få identificeret, hvad er det vi kan hjælpe med, hvilke problemer og drømme kan vi løse, og i den forbindelse prøve at måske opsplitte det.
Det er da en meget god fremgangsmåde.
J: Det synes jeg også.
T: Godt Jesper.
Så har du andre pointer her på falderebet i forhold til, hvad der er best practice i forhold til at skalere annonceringen.
J: Ikke kun at fokusere på remarketing, men også på prospecting.
Vi var lidt inde på det i starten, men det synes jeg i hvert fald er en vigtig pointe.
T: Er det fordi vi ser noget andet, folk gør?
J: Ja, både og. Og så det her med, at man bliver nødt til at skabe noget behov også, og man bliver nødt til at positionere sig som brand, hvis man gerne vil blive ved med at fortsætte sin vækst, så man ikke kun samler de her køb op, som ligger lige foran en. På et eller andet tidspunkt så udtømmer man den dam.
T: Ja, og der kan man også tale om Google, hvor du tager en efterspørgsel helt ned i trakten, der siger du, kom nu lidt højere op i trakten og skab noget præference.
J: Ja, lige præcis.
T: Ja, så man kan sige, lige for at lave en recap, som udgangspunkt arbejd med brede målgrupper, lad Facebook vælge placeringerne, arbejd med flere forskellige kreativer, og måske, synes jeg, den vigtigste pointe det er, de problemer og løsninger du har i dit produkt eller serviceydelse til din kunder, sørg for at få det delt op, så du ikke kommunikerer 500 ting, hvis det er, at man bare gerne vil lave et salg og et lead.
Og så her til sidst, lad nu være med kun at måle på din indsats, på meget kort bane, hvad du lige kan se, det giver i morgen. Der skal skabes, du skal udvide kendskabet og din målgruppe lidt højere op i trakten.
J: Ja, helt enig.
T: Tak Jesper, fordi du kom forbi og ville gøre os klogere.
J: Selv tak.
Kunne du tænke dig at lære endnu mere? Så kan du få en e-mail, hver gang vi har en ny videopodcast klar. Gå ind på www.wemarket.dk/podcast og tilmeld dig.