Skrevet af: Thomas Haurum
28. juni 2022

Episode 5: Skifte af hjemmeside: Sådan undgår du at tabe SEO-værdi

Klik og lyt nu:

Går du med overvejelser om at udskifte dit nuværende CMS eller webshopsystem? Så bør du lytte med i afsnit fem af vores podcastserie. Det er nemlig i dette afsnit, hvor vi klæder dig godt på ved skiftning af nyt system – og ikke mindst de faldgruber, du skal være særlig opmærksom på.

Dagens gæst er Simon Henneberg, der til daglig sidder som SEO-specialist i WeMarket-teamet. Simon har stor erfaring med dagens emne, da han har været ansvarlig for flere af vores kunders skift af webshopsystem. Han har således opbygget sig en stor viden, som han på bedste vis vil forsøge at dele med jer lyttere.

 

Læs hele episoden her

I den her episode af vores videopodcast skal du lytte til, hvordan du kan undgå at tabe SEO-værdi på dit website, når du skifter din platform.

God fornøjelse!

 

Thomas (T): Velkommen til episode 5 af WeMarkets videopodcast, som hedder: Sådan undgår du at tabe SEO-værdi, når du skifter dit website-platform.

I den forbindelse har jeg inviteret dig med indenfor, Simon.

Velkommen til.

 

Simon (S): Mange tak.

 

T: Du er SEO-specialist her hos WeMarket og har siddet på en del cases efterhånden, hvor folk har skulle skifte website og deres dyrt opsparede SEO-værdi.
De har investeret meget i deres websites, og det må man selvfølgelig ikke tabe på rejsen mod et nyt website.

Så jeg tænkte, gad vide om du ikke kunne gøre os lidt klogere på, hvordan man skal forberede sig til det her, når man skifter website, og hvordan man undgår at tabe SEO-værdi.

Så det håber jeg, at du er klar til at dele ud af.

 

S: Det kan du tro, at jeg er.

 

T: Så man kan sige, hvad er det aller vigtigste tiltag for at undgå, at der sker noget i det her skift?

 

S: Jamen, der er jo mange ting, der er vigtige.

Nu sidder jeg jo med min SEO-silo og tænker, at alt er vigtigt. Det vigtigste er jo at få defineret, hvad er målet eller formålet med at skifte.

Er det at få en bedre brugeroplevelse? Er det at få et nyt cms? Er det for på sigt at øge den organiske synlighed, omsætning, trafik, leads, hvad end det kan være?

 

Redirects er det vigtigste ved skift af website

S: Men i selve forberedelsesprocessen, så er det absolut vigtigste at mappe alle de sider, vi har nu og så simpelthen sørge for at få videresendt brugerne over på de nye sider, hvis det er, at vi URL-mæssigt begynder at ændre mange ting der.

 

T: Det er noget så simpelt som, hvis jeg i dag har en hjemmeside, der hedder thomaswebshop.dk/kaffemaskiner, og jeg siger, at jeg nu vil gerne skifte til en ny platform, og den nye URL kommer til at hedde thomaswebshop.dk/kaffemaskiner-ny. Så det er en ny kategori. Så skal der laves et redirect?

 

S: Det skal der nemlig, fordi lige så snart, vi ændrer i URL’erne, som du så fint siger, at den hedder -ny, så behandler Google og søgemaskinerne den fuldstændig som en helt ny URL, som havde vi oprettet en ny kategoriside.

Og når vi så igennem mange år har arbejdet aktivt med at ligge nummer et på kaffemaskiner, den værdi skal vi jo undgå at tabe. Og simpelthen ved at flytte eller viderestille brugerne og søgemaskinerne til den nye URL, så mister vi mindst muligt.

 

T: Ja, så man kan grundlæggende sige, at når man skifter platform og laver et nyt system, så kommer folk ind på nogle nye adresser, og der skal der laves redirects. Og for os, der er i branchen, lyder det simpelt.

For rigtig mange, der bare er webshop-ejer eller arbejder i marketing, der er det også simpelt, men folk glemmer det alligevel.

 

S: Det er uhyggeligt, hvor mange der faktisk glemmer det eller nedprioriterer det. Fordi den er helt oppe i toppen på min liste. Fordi hvis man glemmer at gøre det her, så er en ting at man får en lang række af det, der hedder 404-fejl. Men vi mister også alt den link-building-værdi, som vi har brugt timer og ressourcer på at bygge op.

 

T: Ja, og man kan sige, at konsekvensen er jo, at når folk googler kaffemaskiner, og jeg i dag ligger nummer ét på Google, hvis jeg så skifter website og ikke får lavet den her redirect, så er jeg jo helt ude af index.

 

S: Så er du helt ude.

 

T: Det er jo ægte penge, man taber her.

 

S: Og det er fra dag et. Det er ikke sådan noget, at så falder du to positioner, og så falder du to mere. Det er bare fra den ene dag til den anden, så er du væk.

 

T: Ja, så det gode spørgsmål her, det er jo, lad os sige, at jeg står og skal skifte webshop-system.

Hvordan er det så, jeg finder ud af, hvilke sider jeg har i dag? Og hvilke sider jeg kommer over på? Eller hvordan laver jeg den her mapping?

 

S: Altså, der findes nogle forskellige metoder til at gøre det. Vi anvender meget et program, der hedder Screaming Frog. Der kan du, afhængig af din webshop-størrelse, der kan du trække alle dine nuværende sider og URL’er ud.

Både alle dem, der er i index og alle dem, der ikke er i index. Og dem laver du så bare i en kolonne i et Google Sheet eller et Excel-ark. Og så siger du bare: gammel URL, og så paster du dem derind, eller indsætter dem derinde.

Og så når det er, at den nye hjemmeside er i gang med at blive bygget op, så sidder man jo helt…

 

T: Inden man er online, jo.

 

S: Selvfølgelig, inden man er online. Der er vi slet ikke nået til. Men lige så snart den nye hjemmeside er i gang med at blive bygget op, lige så snart vi begynder at enten lave nogle strukturændringer, fx som du siger med -ny, så skal det være et red flag, der peger; okay, der er nogle ændringer her. Hvilken gammel URL kan vi matche op med den nye?

Så der er rigtig meget manuelt arbejde i det her, hvis man vil være på den sikre side.

 

T: Ja, så hele det her med at matche URL’er sammen, redirects, er din nummer et på listen over absolut vigtigste ting. Er det sådan, jeg skal forstå det?

 

S: Det er absolut den vigtigste. I hvert fald, hvis man målrettet har arbejdet med SEO igennem mange år.

 

T: Jamen, det er vel nærmest uanset hvad, Simon, fordi folk underkender jo også… det kan jeg også se på vores eget site, at der ligger nogle gange et eller andet åndssvagt blogindlæg, som bare trækker helt vildt meget trafik. Og så glemmer man fx lige at opdatere årstal på den. Eller man glemmer lige et eller andet, eller der er en eller anden, der får en idé om at lukke den ned af en eller anden årsag.

Man ved ikke, hvad der potentielt går tabt på nogle af de her lidt dybere URL’er på et site osv., så det er vel uanset hvad et must do, det her.

 

S: Det er et must do, kan man sige. Fordi som du siger, der kan sagtens ligge nogle blogindlæg fra 10 år tilbage, som egentlig er den side, der genererer mest trafik.
Og man skal ikke negligere, hvilke sider, der rent faktisk skaber leads, der skaber omsætning, fordi det kan være noget så vanvittigt som en… Okay, det er måske ikke vanvittigt, men en om os side eller en kontakt os side.

Altså, hvis man arbejder… Nu er vi også lidt væk fra emnet. Men det er bare for at pointere, at alle sider er vigtige, også som du siger.

 

T: Ja, lige præcis. Og det er også derfor, jeg siger, at der er ikke noget at rafle om. Uanset hvad, når man skifter sin website-platform, så skal man have lavet det her.

 

S: Selvfølgelig skal man det.

 

T: Matchet det og lavet redirects.

Godt. Men hvis vi taler lidt mere om næste step, hvad er i øvrigt vigtigt?

 

Få flyttet alt indhold ved skift af platform

S: Altså, en ting er at sende brugerne og søgemaskinerne videre til de rigtige URL’er i form af redirects. En anden ting er så at få flyttet alt det indhold, som man har. Det vil sige tekster, produkter, billeder, videoer, interne links, sidetitler, metabeskrivelser, formatering af overskrifter.

 

T: For det er jo ikke sikkert, at det bare passer en-til-en med det andet.

 

S: Overhovedet ikke.

 

T: Det nye site der, der kan være en anden H2-mulighed.

 

S: Det kan der sagtens være. Der findes i hvert fald et hav af CMS-løsninger, hvor du faktisk skal ind og manuelt aktivere, at du kan formatere for eksempel overskrifter. Eller at du nemt kan lave interne links, så du slipper for at skulle kode dem selv gang på gang. Så der er rigtig mange ting i…

 

T: Ja, for hvis jeg bare går på min hjemmeside og kopierer et eller andet blogindlæg og sætter over i backenden på det nye system. Det er jo slet ikke sikkert, at den tager interne links med, for eksempel.

 

S: Jeg tror ikke, jeg har set nogen, hvor den faktisk flytter det hele en-til-en. Fordi det kan også være sådan noget, som hvis man har tilføjet et billede i sit tekstfelt på sin nye side. Så er det ikke sikkert, at den medtager, hvor bredt billedet er, eller hvor højt billedet er.

Så der kan også ske ihvertfald nogle designmæssige udfordringer, når vi en eller anden dag går live.

 

T: Ja, det er klart, og jeg tænker også sådan noget som, at det er ens menustruktur, man lige har lyst til at lave om. Fordi man lige synes, at den her skal ikke lige være her på det nye site.

Det er jo så også interne link, man fjerner der. Det er også noget front-end og visuelt, hvor man lige skal tage nogle dispositioner.

 

S: Ja, og man kan sige, at alle menulinks er jo gengangere på alle sider. Så hvis du fjerner en kategori eller et produkt fra en menu, så fjerner du ikke bare ét intern link,
så fjerner du måske 5.000.

Så man kan sige, hvis det er, at vi snakker menu og interne links, så handler det rigtig meget om at prioritere.

 

T: Ja, okay. Er der andre helt essentielle ting?

Nu talte vi om redirect, matching af URL’er og vi talte om flytting af indhold. Det er vel de to vigtigeste, hvis vi nu skal prioritere?

 

S: Altså ud fra de migreringer og skift af hjemmeside, som jeg har været en del af, så er det de to, der har været de absolut største faldgruber.

Jeg har set både, hvor man har glemt det ene, men husket det andet og omvendt. Begge dele er lige katastrofale. Men hvis vi skal prioritere lige præcis de to, så er det redirects. Fordi det er der, hvor vi bare ryger fra position 1 og helt væk.

 

Grundighed forebygger fald i trafik

T: Jeg synes jo, at i vores branche taler man om, at når du skifter din hjemmeside, så går der lidt tabt på SEO. Det gør der altid, er der nogen, der siger.

Jeg må bare sige, at jeg oplever, at vi er ret grundige omkring det her. Og jeg oplever egentlig ikke, at vi taber noget særligt, når vi skifter, heller ikke ved de helt store.

Så derfor kan det bare godt betale sig. Det er jo ikke særlig sjovt at falde 10-15 procent i trafik, så forberedelse er jo alting.

 

S: Forberedelse er alting, og som du siger, vi er ekstremt grundige i den del her.

 

T: Ja, og pointen her er jo egentlig ikke, at vi skal op på en piedestal.
Pointen her er, lytter og seer – vær nu grundig omkring det her, lad være med at spare tid her. Lad være med at spare tid hos dit bureau eller dine folk, hvis du sidder som ejer af virksomheden. Det her skal være i orden. Man gider ikke tabe 10 procent trafik over tre måneder, eller potentielt tabe meget, meget mere. Der skal afsættes ressourcer til det her.

 

S: Nej, fordi man kan sige, at investeringen fremadrettet for at vinde det tabte tilbage er 10-dobbelt af den investering, du rent faktisk kan lægge her og nu.

Jeg plejer som regel at sige, at det er en forsikring, du køber. Det vil sige, at når planlægningen er færdig, og vi er i gang med den nye hjemmeside, hvis du ikke hører mere fra mig, ligesom dit forsikringsselskab, så er det i orden.

 

Tjek med Screaming Frog

T: Ja, præcis. Når man så har gjort det her, og man trykker på knappen, hvordan er det så, man tjekker, det er gået, som det skal? Virker alle vores redirects? Hvad gør jeg der?

Når jeg siger, at kl. 10 i dag er skiftet website. Hvad er det så, jeg gør kl. 11?

 

S: Jamen, hvis du har forberedt dig godt nok, så har du trukket alle dine gamle URL’er ud. Der kan du også med det program, som jeg nævnte før, Screaming Frog, der kan du faktisk tage den liste med dine gamle URL’er. Og så kan du simpelthen kopiere den ind i det her program.

Så kan du køre det, der hedder et nyt crawl. Det vil sige, “gennemgå venligst lige alle mine gamle URL’er”, og så får du de her statuskoder. Alle statuskoder skal være 301, som er et redirect. Hvis der er noget, der melder 404-fejl, så er det fordi, vi har manglet at opføre et redirect herfra.

 

T: Er det kun i Screaming Frog, man kan se det her? Screaming Frog koster jo penge, kan jeg sige til lytterne og seerne, måske ikke så mange penge, men kan man ikke se det i Search Console, som er Googles gratis alternativ?

 

S: Du kan også se det i Search Console. Ganske få dage efter, du er gået live med din nye side, der vil du i hvert fald begynde at modtage advarsler, fejl, der er mange ting.

Der ligger også rapporter over 404-fejl derinde, hvor du simpelthen kan gå ind og se. Begynder den lige pludselig at stige markant, hvad med eksponeringer dagligt, dag til dag, hvad sker der der?

 

T: Og hvis man nu skal tale om, hvad det så er, der typisk går galt i sådan en proces her?

Hvis jeg lige må komme med mit besyv, så oplever jeg jo, at når det kun er et webbureau og en kunde, som skal skifte et website, og man ikke har marketingdelen med, og der er ingen, der sidder og tænker på, at vi skal fastholde den her trafik, vi har opbygget. Det er der, jeg typisk ser en fejl. Fordi de simpelthen ikke tager ansvar for det.

 

S: Jeg er helt enig. Jeg ser mange deciderede webbureauer derude, som går rigtig meget op i det her med, at det designmæssigt skal være det ypperste. Der skal være nogle fede features, der skal være nogle helt unikke ting ved den her virksomhed, som virksomheden har sagt ja til, fordi vi vil være de bedste eller de fedeste.

Og så glemmer man bare det, som du og jeg elsker allermest, det er at skabe den her værdi rent marketingmæssigt.

Og når man skifter fra en hjemmeside til en anden, uagtet om du har arbejdet med SEO eller ej, så har du opbygget noget SEO-mæssigt værdi, som reelt set er gratis, fordi du betaler ikke for klik, som du gør med Google Ads eller Facebook-annoncering. Så fra det ene sekund til det andet, så kan det bare være katastrofalt.

 

T: Ja, og det er også det der med, at selvom man ikke har investeret i SEO, bare det alene at man har haft en hjemmeside i nogle år og har måske lavet en blog eller en kategoriside, så ligger den jo og indekserer og trækker trafik, og det skal man bare ikke tabe i et skifte.

 

S: Det skal man bare ikke, nej.

Husk at fjerne noindex på nye sider

T: Simon, er der andre gode råd her på falderebet? Hvor du vil sige, at det er simpelthen sindssygt vigtigt, det her, enten på metode eller på ting, man skal huske?

S: Ja, der er lige en mere.

Når man bygger sin nye hjemmeside, så sætter alle webbrugere den naturligvis til noindex og nofollow. Det vil sige, at Google skal ikke vide, at vi er i gang med at lave en ny hjemmeside, fordi den hele tiden er under opbygning.

Der har jeg så også desværre set, at det der noindex, det er sådan et lille tag i koden, det fylder ikke meget, men det er simpelthen det, der bare blokerer, at søgemaskinerne må indeksere vores nye side. Hvis ikke vi fjerner det og ikke tillader søgemaskinerne… så uagtet om vi har forberedt os godt nok med at redirecte hele den gamle side, vi har gemt alt vores indhold, sat det ind, det designmæssige er pisseflot – Google kan bare ikke finde den.

 

T: Nej, det er noget jams.

 

S: Så det er noget så simpelt. Og alligevel så katastrofalt, som det kan gå.

 

T: Ja, så man kan sige, dem der arbejder seriøst med SEO derude, de har checklister på, når du skifter dit site, altså så skal man simpelthen huske det her. Og derfor kan vi da opfordre til, at dem der har et SEO-bureau, eller dem som bruger en freelance, som leverer en ordentlig ydelse, de har styr på det her. Der skal bare være nogen, der ligesom er lead på den.

Jeg plejer jo at sige til alle de kunder, vi har, som bruger andre, det kan være, vi fx har dem på social media, og så bruger de et andet bureau til SEO. Jeg kan da ikke lade være med at sige til dem, når jeg ved, de skal skifte site, “giv os en time til at tjekke det her dagen inden I launcher, så vi kan finde de her sidste fejl”. Og det vil jeg simpelthen opfordre alle til.

Fordi det er meget omkostningstungt at komme tilbage igen. Så man er nødt til at tage den her disposition.

 

S: Det synes jeg i hvert fald. Fordi der er så mange ting, der kan gå galt. Bare kort fortalt, så plejer vi at mappe alt ud, hvilke opgaver ligger der, før vi overhovedet går i gang, og hvilke aktører skal vi have gang i.

 

T: Ja, fordi det er lige så meget projektstyring med de mennesker, der er med. Fordi der kan være involveret mange leverandører i sådan en ny hjemmeside.

 

S: Der kan være rigtig mange. Alt lige fra tekstforfatteren til direktøren og alt ind imellem. Udvikleren, designeren, SEO-specialisten. Hvem gør hvad, en masse, undskyld mit fransk, minions, der manuelt flytter ting.

 

T: Men det er det, jeg siger. Der skal udpeges en Djævlens advokat. Og vedkommende må fandme gerne være en, som har noget erfaring med SEO og at skifte hjemmesider. Det er jo det, jeg mener.

 

S: Jeg er helt enig. Ikke nødvendigvis, at en SEO-specialist skal være projektlederen. Det er ikke altid det bedste, ser jeg. Men det skal altid være ham, der sætter folk i gang med arbejdet.

 

T: I hvert fald som minimum overvåger det, så man undgår de her fejl. Fordi almindelige dødelige kender jo ikke lige til en no-index.

 

S: Absolut ikke. Så det er også derfor, at der ligger en masse aktører og opgaver før launch, mid launch, og egentlig også ugerne og månederne efter, vi er gået live med en ny side.

 

T: Hvis jeg lige skal tage et kort recap her, så er det: Forbered dig godt, redirect, mapping af URL er sindssygt vigtigt, dit indhold skal flyttes 100% korrekt og så no-index.

Det må være de tre ting, som er absolut vigtigst. Og så kan man sige en lille tilføjelse, find en som er Djævlens advokat på SEO, som kan tjekke, i hvert fald som minimum lige inden man går live, om man har styr på det.

Og ellers må man jo udskyde launch, det har vi også set før. Så må du gøre det om måned, fordi I ikke er klar. Det er simpelthen for dyrt at gøre andet. Så der skal være nogen, der kan råbe op om det.

 

S: Det er helt rigtigt.

 

T: Simon, tak fordi du kom og gjorde os klogere på det her.

 

S: Det var så lidt. Tak fordi jeg måtte komme.

 

Kunne du tænke dig at lære endnu mere? Så kan du få en e-mail, hver gang vi har en ny video podcast klar. Gå ind på wemarket.dk/podcast og tilmeld dig.