Skrevet af: Thomas Haurum
28. juni 2022

Episode 5: Skifte af hjemmeside: Sådan undgår du at tabe SEO-værdi

Foretrækker du?

Går du med overvejelser om at udskifte dit nuværende CMS eller webshopsystem? Så bør du lytte med i afsnit fem af vores podcastserie. Det er nemlig i dette afsnit, hvor vi klæder dig godt på ved skiftning af nyt system – og ikke mindst de faldgruber, du skal være særlig opmærksom på.

Dagens gæst er Simon Henneberg, der til daglig sidder som SEO-specialist i WeMarket-teamet. Simon har stor erfaring med dagens emne, da han har været ansvarlig for flere af vores kunders skift af webshopsystem. Han har således opbygget sig en stor viden, som han på bedste vis vil forsøge at dele med jer lyttere.

Herunder vil vi udpensle de vigtigste pointer i dagens afsnit – men vi vil naturligvis altid anbefale dig at lytte med. Vi ønsker dig god læse- og lyttelyst.

Hold øje med faldgruberne og bibehold SEO-værdien

Den typiske og største faldgrube ved skift fra CMS eller webshopsystem er, at du kan risikere at miste store dele af SEO-værdien. Dette kan ske uanset om du har lagt mange tanker bag SEO-arbejdet eller slet intet. De fleste hjemmesider vil nemlig næsten altid have opbygget noget værdifuld SEO, som kan være svært at genopbygge igen.

Helt konkret, så kan man risikere at miste hele ens SEO-værdi, når man skifter fra et gammelt system til et nyt. Miste alt fra det ene øjeblik til det andet. Dette kan fx ske, hvis du ønsker at skifte domænenavn og/eller opsætningen på hjemmesiden. Det har den konsekvens, at Google ikke længere kan finde frem til hjemmesidens indhold og opfatter det således, som om du har slettet siden og oprettet en helt ny fra bunden.

Planlægning, planlægning og planlægning

Det kan ikke siges nok gange. Husk planlægning og strukturering af dit hjemmesideskift. Det er nødvendigt, at du kortlægger alle opgaverne. Dette gælder både før, under og efter selve skiftet.

Først og fremmest så er det ekstrem vigtigt, at få kortlagt alle url´erne. Dernæst skal de matches op med de nye siders url´er – og dernæst skal url´erne redirects. De gamle sider skal således redirects til de nye sider.
Dette kan både gøres manuelt, men der findes også et smart værktøj til det kaldet Screaming Frog, som kan trække op til 500 links ud. Her kan man således kortlægge alle url´erne og matche op med den nye side.

Skift af et nyt system er et stort projekt, som kræver meget planlægning, tid og ressourcer. Det er ikke noget, som man gør fra den ene dag til den anden.

Fifs og gode værktøjer

  • Hold øje på Google Analytics. Her kan du holde øje med flere faktorer, som fx om hvorvidt din tracking er opsat korrekt, indeksering og lign.
  • Ligeledes et smart værktøj er SEO Meta in 1 Click, hvor du hurtigt kan tjekke for interne links, H2´ere, meta title og description samt meget mere. Her kan du altså tjekke om du har fået alt det vigtige SEO flyttet med over til de nye url’s.
  • Førnævnte Screaming Frog har et program, hvor du kan sammenligne url´erne og se hvorvidt de har tabt SEO-værdi eller ej.

Hyr en professionel til jobbet

Én ting er sikkert. Det kræver en stor portion af erfaring at opsætte et nyt CMS-system eller webshopsystem. Derfor kan vi kun anbefale dig at få nogle professionelle til at udføre jobbet. På denne måde sikrer du, at det er projektstyret fra A til Z. Hvis man først laver én stor fejl, så kan det være svært at lave om på igen.
Fra den ene dag til anden kan du risikere at miste al din SEO-værdi, hvis du ikke får opsat det korrekt.
Det kan tage flere år at komme tilbage igen til ens placeringer – især, hvis det er tale om meget konkurrenceprægede søgeord.

Hiv derfor altid fat i fagfolk – og inddrag gerne et helt team. Det kan fx være et team af webudviklere og seo-specialister.

Den store gevinst kommer afslutningsvis til syne

Det er altså ingen hemmelighed, at der er en stor risiko forbundet med skift af CMS system og webshopsystem, men heldigvis er der også en masse fordele forbundet med skiftet.

Du vil sandsynligvis altid kunne se nogle negative svingninger af din SEO-værdi ved skift af system. Men dette er typisk blot de første dage – efter 3-4 uger vil nogle af søgeordene kunne opleve et stort boost. Google belønner dig således med en forhøjet SEO-værdi, når du har en bedre og stærkere hjemmeside. Den forbedret hjemmeside kan fx ske i kraft af en forøget hjemmesidehastighed, bedre brugervenligheden samt meget andet. Brug derfor gerne alle de nødvendige ressourcer på skiftet af system, og der vil vente en gulerod for enden af tunnelen.

Tryk på play øverst på siden – og hør Simon fortælle om en succeshistorie og en mindre god historie ved skift af webshopsystem.

Få en mail næste gang, vi udgiver en podcast ved at gå til www.wemarket.dk/podcast og tilmeld dig.