Skrevet af: Thomas Haurum
10. juni 2022

Episode 4: Webshop: Sådan sikrer du at Google Ads er er profitabel!

Foretrækker du?

Når du har læst denne artikel, ved du, hvordan du sikrer, at Google Ads bliver en god forretning for din webshop, og du vil ved, hvad forskellen er mellem optimering mod omsætning og mod profit. Det åbner forhåbentlig en ny annoncemulighed for dig, så du kommer til at bruge dine annoncekroner bedst muligt.

Denne gang byder vi Martin Langborg-Hansen velkommen i studiet. Martin er Google Ad Specialist i Wemarket og har en del års erfaring i faget. Martin ved især meget om profitsporing, opsætning, optimering og tracking. I det her indlæg deler han ud af sine guldkorn til, hvordan du kan sikre dig et profitabelt resultat af dine Google Ads-kampagner, selv om Google Ads-priserne stiger og stiger, og det dermed bliver sværere at være sikker på, at man tjener penge på dem.

Med Google Ads kan du i praksis få dine sporinger til at gå i retning af lige præcis det mål, som du ønsker. Hvis jeg har fx 100 kr., og jeg gerne vil formere dem via Google Ads, så kan jeg både bede om at få så meget trafik, salg, butiksbesøg, leads eller omsætning som muligt. Når man skal se på resultaterne, giver det allerbedst mening at kigge på, hvor meget du har i overskud eller profit – frem på omsætning alene.

Du skal altså arbejde med profit (POAS) fremfor omsætning (ROAS).

 

Hvordan får man Google til at måle på profit?

Hertil skal du bruge et eksternt system, som kan udregne profitværdien for dig. I Wemarket bruger vi Profitmetrics, som er et system, hvor du får POAS-mål (Profit On Ad Spend) i stedet for ROAS (Return On Ad Spend).

Den værdi, du får ud af systemet, er således varens pris fratrukket kostpris samt andre relevante omkostninger. Du starter med at blive oprettet i Profitmetrics. Det fungerer som et tredjepartssystem med login. Her skal du indtaste de omkostninger, der er relevante for dig. Der er fx diverse kostpriser, fragtudgifter og emballage. Derudover kan du også indtaste husleje, løn og andre administrative og faste udgifter, så systemet også kan tage højde for dem i udregning af din reelle profit.

Eksempel

Lad os sige, at jeg giver 10 kroner for søgeordet ’tørshampoo’.

Så sælger jeg tørshampooen til 100 kroner pr. stk. og skal trække momsen fra, men jeg har ikke tjent de 80 kr., som jeg står tilbage med.

Varen har nemlig også kostet penge – nemlig de 10 kroner. Dertil kommer emballage og pakning, som også trækker fra min omsætning på varen.

Alle de omkostninger skal trækkes fra, før jeg ved, hvad jeg i virkeligheden har tjent.

 

Hvor mange typer omkostninger kan man indtaste? Er der begrænsninger?

Det bedste er at skræddersy de informationer, du indtaster, efter hvad du har behov for. Du behøver således ikke at indtaste alle oplysninger, men kan sagtens vælge at gøre det. Det afhænger af, hvordan dit system er sat op, og hvilken værdi du ønsker at få ud i den anden ende.

Det kan fx sagtens være, at du gerne vil have en værdi ud, som kun er helt ordrespecifik, så du kan se, hvad du har tjent i profit i sidste ende, når du har betalt for alt, der har noget at gøre med selve ordren.

Derudover kan du også lægge ekstraudgifter ind i systemet, som trækker fx husleje og lønninger ud af ligningen også.

 

Giver POAS mulighed for at sikre, at man tjener penge?

Ja, det gør det. Den gængse måde at tilgå data i Google Ads er på omsætning med tal, som du trækker ind fra Google Analytics eller direkte fra dit website til Google Ads. Når du kigger på omsætning og ROAS, så sætter du typisk et mål efter ROAS 8, hvilket betyder, at du får dine penge 8 gange igen på din omsætning.

Hvis man har flere varegrupper, hvor der er stor forskel på ens avancer, så vil der i nogle tilfælde være produkter, hvor man stadig tjener penge ved en ROAS på 3 (300%).

Det er et problem for ens budgivning, hvis man generelt på kontoen har et mål på ROAS 8 (800%), fordi systemet vil nedprioritere varegrupper med ROAS 3, selvom man i nogle tilfælde stadig tjener penge på den varegruppe.

Fordelen ved i stedet at bruge profit er, at alle udgifter er trukket fra på forhånd. Det betyder, at POAS-opsætning tager udgangspunkt i de varer, du rent faktisk tjener penge på. Den tager altså ikke så meget hele ROAS-perspektivet i betragtning.

Hvis du vil måle på profit, forudsætter det eksempelvis, at du har kostpriser på alle varer. Hvis du ikke har kostpriser, får du en udfordring. Hvis du fx har en webshop, der både sælger vaskemaskiner og neglesakse, så skal du byde (i Google Ads) individuelt på alle de her forskellige kategorier, når du måler på ROAS. Hvis du skal gøre det helt korrekt med ROAS, så vil du nemlig skulle dele dine mål op på individuelle produkter, fordi det er meget forskelligt, hvad du har af avance på dem.

For at få mest mulig effekt ud af ROAS-budgivning, vil det kræve, at man kender sine avancer til punkt og prikke og udnytter dette på nærmest alle kategorier individuelt.

Man bliver nødt til at styre sine forskellige mål på forskellige varegrupper. Det kan ofte være en udfordring, hvis man ikke er skarp på kommunikationen med sit bureau.

Ved POAS-budgivning er alle udgifter trukket fra i værdien, man får. Derfor kan man lettere sætte et fast indtjeningsmål generelt for kontoen.

Med POAS kan stort set på det enkelte produktniveau finde ud af, hvad du tjener på de enkelte dele. Du vil altså kunne sætte det samme mål på hele molevitten, fordi det i sidste ende blot handler om volumen, fordi den værdi, du får som resultat, når alt er trukket fra, viser, hvor meget der er tilbage på bunden – afhængigt af hvilke udgifter du har indsat, som skal fratrækkes, i dit system.

Det er derfor mere eller mindre en måde at fuldautomatisere din budgivning på.

 

Hvilke faldgruber skal jeg være opmærksom på ved POAS?

I Wemarket-regi bruger vi en tredjepart, som hedder Profitmetrics til at styre POAS. Det er først og fremmest dem, der står for hele onboardingprocessen, hvis du ønsker at skifte til at bruge POAS. Når du gør det, får du – af Profitmetrics – en skræddersyet proces med demo, som du sammensætter med dem, der sætter det op hos Profitmetrics. De sætter dig ind i, hvad det kræver, hvad du skal taste ind, hvornår skal du indtaste det, og de fører dig fra A-Z over, hvad du skal gøre.

Når alt er færdigopsat, skal du integrere det med dit CMS-system eller webshop-system. Det fungerer heldigvis til stort set ethvert CMS-system, der findes til e-commerce. Derefter skal du indsætte et script, som får dit system til at trække de variabler, som det skal bruge.

Når integrationen her er på plads, kan vi ikke sige så meget om, hvordan opsætningen tager højde på ETP, cookies osv., men vi ved, at Profitmetrics har meget fokus på det. De har sågar gang i en lancering af server side tracking, hvor du får mulighed for at få det sat op den vej igennem. På den måde får du mere præcis og korrekt data, som du kan spore efter, og som også tager højde for ITP, ETP, og hvad der ellers måtte være af ting, som trækker data væk.

Hele humlen er naturligvis, at du byder efter indtjening, og at systemet tager højde for hvert enkelte produkts avance. Det er lige præcis derfor, du skal skifte til at måle på profit (POAS), så du måler på, hvor meget du tjener og ikke blot, hvor meget du omsætter for.

 

Sikr dig, at Google Ads er en god forretning for din virksomhed

Her kommer vi så tilbage til hele pointen i det her indlæg – nemlig hvordan du sikrer dig, at du får maksimal profit ud af dine annoncekroner på Google Ads.

Når du får sat det her POAS-målsætning op, vil du med tiden kunne se, at der kører nogle Adwords-kampagner, som er ROAS-optimerede. Her du vil kunne se, at du måske endda faktisk taber penge. Det kan dog være en fordel af bruge dem, hvis du byder af strategiske grunde, såsom at du vil tage markedsandele. Men det giver dig også bare den eminente mulighed, at du kan lukke for dem, der ikke giver indtjening i sidste ende.

Vi anbefaler typisk, at du – når du har hele profitopsætningen installeret – trækker din profitværdi ind i Google Ads eksempelvis, men du kan med fordel i starten blot sætte det til at være observerende. Det betyder, at du overvåger, om du rent faktisk tjener penge på dine kampagner. På den måde kan du finde ud af, hvad I tjener på det givne tidspunkt på den struktur og strategi, I kører med.

Når du har kørt med observerende tilgang i ca. 1 år, og du har nøjedes med at overvåge, om I rent faktisk tjener penge, så kan du omdanne systemet til at begynde at optimere efter det. Det vil betyde, at budstrategierne vil tage højde for, at det er profit, som du er interesseret i – i stedet for blot omsætning. Når du gør det, kan du se, om du begynder at tjene mere, end du gjorde før – hvor du gik efter ROAS som mål.

Vi oplever kunder, som ikke kender deres omkostninger på fx personale, emballage, kostpriser osv. Det er dog en fordel at finde disse tal, da der er ekstremt mange profitable muligheder i de her. Det er virkelig en stærk optimeringsmulighed især for hele ecommerce-sektoren, som bruger rigtig mange penge på Google Ads. Det gælder især webshops, som har et bredt sortiment, og hvor der er store avanceforskelle på produkterne.

Få et praj på mail, når vi lancerer en ny podcast-episode ved at tilmelde dig på Wemarket.dk/podcast.