Når du har læst denne artikel, ved du, hvordan du sikrer, at Google Ads bliver en god forretning for din webshop, og du vil ved, hvad forskellen er mellem optimering mod omsætning og mod profit. Det åbner forhåbentlig en ny annoncemulighed for dig, så du kommer til at bruge dine annoncekroner bedst muligt.
Denne gang byder vi Martin Langborg-Hansen velkommen i studiet. Martin er Google Ad Specialist i Wemarket og har en del års erfaring i faget. Martin ved især meget om profitsporing, opsætning, optimering og tracking. I det her indlæg deler han ud af sine guldkorn til, hvordan du kan sikre dig et profitabelt resultat af dine Google Ads-kampagner, selv om Google Ads-priserne stiger og stiger, og det dermed bliver sværere at være sikker på, at man tjener penge på dem.
Med Google Ads kan du i praksis få dine sporinger til at gå i retning af lige præcis det mål, som du ønsker. Hvis jeg har fx 100 kr., og jeg gerne vil formere dem via Google Ads, så kan jeg både bede om at få så meget trafik, salg, butiksbesøg, leads eller omsætning som muligt. Når man skal se på resultaterne, giver det allerbedst mening at kigge på, hvor meget du har i overskud eller profit – frem på omsætning alene.
Læs hele episoden her
I denne episode af vores videopodcast skal du lytte til, hvordan du kan være sikker på at tjene penge på dine Google Ads annoncer.
Det er noget, vi har brugt i WeMarket i nogle år efterhånden, og med stor succes. Så det kan du glæde dig til.
God fornøjelse.
Thomas (T): Velkommen til episode 4 af WeMarkets videopodcast. I dag skal vi tale om, hvordan Google Ads bliver en god forretning for en. Altså hvordan man sikrer, at Google Ads er en god forretning.
Og i den forbindelse har jeg inviteret dig med ind her i studiet, Martin.
Velkommen til.
Martin (M): Tak skal du have.
T: Du sidder som Google Ads specialist for WeMarket, og har jo nogle ret store kunder, og jeg ved, vi har mange cases sammen, hvor vi arbejder med det her software, vi skal snakke om i dag.
Så det håber jeg, du er klar til at dele ud af.
M: Selvfølgelig.
T: Det er jo sådan, at hvis jeg lige skal lave en indføring til lytteren og seeren, så normalt på en webshop for eksempel, så siger man til sin Google Ads mand eller sit bureau, jamen hver eneste gang vi bruger 100 kroner, så vil jeg gerne omsætte for 1000. Og så har man så en ROAS 10, altså et afkast på annonceforbruget på en faktor 10.
M: Ja.
T: Men det, der så er sket sådan i de senere år, det er, at man kan gøre noget andet. Og det tænkte jeg, at det ved du alt om. Så fortæl endelig, lytteren og seeren, hvad er det, vi gør nu?
ProfitMetrics udregner din profit i stedet for omsætning
M: Ja, men det vi gør nu, det er, at vi har en partner i WeMarket, som hedder ProfitMetrics, hvor du egentlig har et produktfeed med alle dine kostpriser i, eksklusive moms, som du egentlig skyder ind i det her system.
Og så kan du i princippet få Google Ads til at omregne din profit på varerne, i stedet for din omsætning, hvilket gør, i sidste ende, at du sikrer, at du tjener penge på den indsats, du laver på Google Ads eksempelvis.
T: Så i stedet for at sige, når jeg bruger 100 kroner, så vil jeg have en omsætning på 1000, så siger man, når jeg bruger 100 kroner, så vil jeg tjene 50 fx?
M: Ja, fordi det, der er med Google Ads og udfordringerne derpå, det er jo, at typisk vil folk nok sige, lad os køre efter en ROAS 7 på kontoniveau, fordi det har virksomhederne en eller anden forestilling om, at det er der, de gennemsnitligt tjener noget på deres varer.
Men eksempelvis kan du godt have nogle haveartikler, hvor du har en avance på 40%, og så har du måske nogle byggematerialer, hvor du har en avance på 60%. Så i sådan et tilfælde vil du kunne tillade dig en lavere ROAS på byggematerialerne, end du ville kunne gøre på haveartiklerne, fordi din avance er større.
Men når du bare sætter et gennemsnitligt mål på din ROAS, så er det, der sker, at de varer, hvor du kan tillade dig en lavere ROAS på, dem byder du ned for, fordi du egentlig siger, at du vil have en ROAS 7. Men hvis du stadig tjener penge på en ROAS 6 på nogen af dine varer, så beder du i princippet Google Ads-systemet om at byde ned på den del, fordi at du gennemsnitligt ikke vil tjene penge på dem.
T: Ja, så hvis nu vi skal prøve at oversætte det her til noget, jeg også kan forstå, ikke at jeg ikke kan forstå det, men kan vi prøve at tage et eksempel med to varer?
Altså lad os nu sige, at jeg sælger en vaskemaskine til 1000 kr., og så en kopholder til 100 kr. Og vi har en avance på 600 kr. på vaskemaskinen, men kun 40 kr. på kopholderen fx.
Hvordan er det her regnestykke så?
M: Jamen egentlig så tror jeg ikke, at det med kroner og ører er så vigtigt at tænke over. Det er mere procentdelen, fordi det er også sådan, at ROAS hænger sammen. Så det er egentlig mere delt op i procentdelen af de avancer, du har, som det er vigtigt at kigge på.
T: Jamen det jeg egentligt bare mente, det var, hvis man på Google Ads-kontoen siger, jeg vil have en ROAS 10 på begge. Så når man bruger 100 kr. og omsætter for 1000 kr. på vaskemaskinen, så har man tjent 600 kr. Men man kan også sagtens have en ROAS 10 på den anden. Brug 100 kr. og omsæt for 1000 kr., så har du så bare solgt 10 kopholdere, men du har kun tjent 400.
M: Korrekt.
T: Og du har sat din ROAS til 10. Jeg vil gerne have en ROAS 10, og det har Google Ads givet os. I begge tilfælde har den givet os den omsætning, vi har bedt om. Et forhold mellem annonceforbrug og omsætning på 1 til 10. Men vi tjener bare mindre på kopholderen.
Så her kommer alternativet…
M: Ja, det er jo så der, at ProfitMetrics går ind og vurderer. Ja, den laver hele den her udregning for dig, og så får du den værdi ind på det, du har tjent, hvor den så går ind og, hvad kan man sige, omstrukturerer den budstrategi, du kører på, som så i stedet for kan gå efter profitten.
T: Ja, så man kan sige, at den ved egentlig, at den skal sælge mere end 10 kopholdere. Og det vil sige, at den vil byde højere, eller den vil gå efter de 400 eller de 600 kroner frem for omsætningen.
M: Lige præcis.
Tager også højde for andre overhead costs
T: Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på, det er jo fint nok med avance på varer, men når jeg nu har en vaskemaskine, der skal pakkes, selvom jeg tjener mere på den, så ved jeg jo godt, at hvis vi står og pakker vaskemaskiner og sender med GLS og op på en palle, det er mere omkostningstungt end at pakke en kopholder.
Så hvad med alle de andre overhead costs? Tager den det med også?
M: Jamen, det er det, som hele systemet det kan. Fordi når du laver en ProfitMetrics-bruger, så har du i princippet indstillinger for alle de udgifter, der nu måtte være nødvendige for dig at sætte ind. Der har du dine ordrespecifikke udgifter, der er til emballage, og der er til fragt, og der er til gebyr, og hvad der nu ellers kan være.
Og du sætter også din moms-sats ind, så den trækker det fra også.
T: Er det på produktniveau, at man kan sætte fragt, for eksempel?
M: Jamen, du sætter det egentlig ind, fordi den trækker det egentlig fra den specifikke ordrer. Så hvis du fx har fem forskellige fragtmetoder, så går den ind og trækker fragtmetoden fra den specifikke ordre, den udregner på, og så finder den profitten samlet set ud fra det.
T: Ja, så det er fuldstændig dynamisk, og det tager så udgangspunkt i ens webshop-system jo?
M: Ja, lige præcis. Det trækker den direkte som en integration derfra.
T: Ja, det er ret smart.
M: Og du kan også manuelt sætte dem ind. Så du egentlig bare kan sige, du har en levering med lastbil med en palle, der vejer så meget, og så har du en anden levering med en anden lastbil, der vejer et andet antal, som koster så meget, og så meget på noget andet. Og det kan den så gå ind og matche med de ting, som du sælger, og så kan den så udregne det til sidst.
T: Ja, fordi en af faldgruberne ved ROAS jo, når man har en kæmpe shop med mange forskellige varer, mange forskellige avancer, koster forskellige ting at pakke, og man siger, at jeg vil have ROAS 8. Der er jo et skyggetal her, fordi hvad nu hvis der bliver solgt masser af vaskemaskiner, men det koster en masse i fragt. Man opdager det aldrig, man er bare glad for sin omsætning.
Og så tager nogen fejl lige pludselig af ROAS inklusive og eksklusive moms, hvor fanden er man lige henne. Så her beder man bare systemet om at tjene penge til en.
Komplet oversigt over indtjening
M: Ja, egentlig. Og du kan jo også selv sætte intjeningssatsen på, hvor meget der skal være over break-even, kan man sige. I hvert fald, hvor meget du vil gå efter. Fordi der kan også godt være forskel på, hvor meget der ligesom skal være tilbage ud af det, du ender ud med på profitdelen.
T: Ja, og man kan jo ikke bare sige, jeg vil bruge 100 kroner på marketing, og så vil jeg tjene 1000, fordi så går den i stå, ikke også?
M: Ja, lige præcis.
T: Så der er et eller andet sweet spot.
M: Og der kan ProfitMetrics egentlig også hjælpe dig i at finde ud af, hvor meget skal der til for, at du tjener penge i sidste ende. Det, der er med det, det er, at når du sælger noget via ProfitMetrics, så den værdi, du skriver ind i Google Ads eller Facebook, eller hvad du nu bruger det til, det er den ordrespecifikke værdi.
Men inde i ProfitMetrics kan du egentlig også sætte dine faste udgifter ind. Hvilket vil sige, du kan sætte udgifter til løn eller husleje og sådan nogle ting. Og det kan den egentlig regne ud i sit eget dashboard, sådan at du får en komplet oversigt over, om du tjener penge i sidste ende.
Komplet dashboard til mange kanaler
T: Ja, så det her det handler ikke kun om Google Ads?
M: Ikke kun, nej. Du kan egentlig tilpasse det til mange flere kanaler også, så du får et komplet dashboard.
Det man bare skal huske, det er, at den værdi, den sender videre til din enkelte platform, det er komplet ordrespecifikt, sådan at den kun tager for det, du sælger på den enkelte platform.
T: Ja, ja, okay. Men det er jo ret genialt i forhold til at styre sin forretning. Fordi jeg synes, man ser mange steder, hvor folk så venter indtil måneden omme med sin saldobalance på at kigge på, hvad er vareforbruget, hvor meget har vi tjent den her måned.
Og det kan jo godt, fra fx nu er vi i starten af en måned, og så til at man skal vente måske 30 dage eller 40 dage med at se, har jeg tjent penge eller har jeg ikke, fordi man kigger på den samlede marketingomsætning, og så trækker vareforbruget og de andre ting fra. Så her kan man jo se det lidt mere i realtid.
Altså man kan jo følge det og sige, jamen de her Black Friday kampagner vi kørte, altså hvordan går det på indtjening i realtid? Jamen det er sgu da smart, Martin.
M: Jamen det er jo det.
Observér POAS 1 år inden optimering
T: Hvordan er det, når vi implementerer det her? Man har før kørt med ROAS, så vælger man så nu profit, nu vil vi kalde det POAS. Hvor lang tid skal den bruge på at indlære det her?
Eller hvad er faldgruberne, når det skal implementeres?
M: Jamen egentlig sådan selve setup-mæssigt, så er det rimelig simpelt. Så længe du har styr på dine data på forhånd. Det eneste, du egentlig skal gøre, det er at indsætte nogle scripts på dit website, og så er der nogle integrationer inde i systemet
og selve indstillingerne, du lige skal have styr på.
Men i selve implementeringen, så det vi typisk vil gøre, det er at man kan uploade det som sådan en sekundær konvertering i Google Ads eksempelvis, hvilket gør at du egentlig bare observerer det, men din budstrategi optimerer ikke efter det.
Og grunden til at man vil gøre det til at starte med, det er for at du kan observere om man tjener penge, men man vil gerne have det til at køre helt op til et år, fordi hvis man bare implementerer det med det samme og får Google Ads til at styre efter det, det er også fint nok, så ved man godt om man tjener penge, men til næste år, så ved du ikke om du tjener mere, end du gjorde i forvejen.
Så der kan det godt være en god ting at observere det i et års tid, og så efter et år, så kan du så begynde at optimere og se, om det gør så du tjener mere, end du gjorde i forvejen.
T: Ja, og så kommer indekstallet jo.
M: Ja, lige præcis.
T: Ja, det giver mening også. Så alligevel relativt lang indkøringstid, men du kan altid gå i dashboardet, du kan altid kigge i Ads-interfacet for eksempel, og lige få en status.
M: Ja, altså du har altid det, du observerer – om du tjener penge. Så du har altid ro i maven for, om du får den indtjening, du gerne vil have. Men du beder bare først systemet, eller det gør vi i hvert fald i vores regi, om at optimere efter det, efter et års tid.
Hvad koster ProfitMetrics
T: Ja, og derfor til millionkronerspørgsmålet, hvad er det så, ProfitMetrics koster?
M: ProfitMetrics har en prismodel inde på deres hjemmeside, som er bygget op efter, hvor mange hjemmesider du har, og så hvor mange ordrer du har per måned. Der er en startsats på 199 kroner, og så derfra stiger den så efter, hvor mange ordrer du har per måned.
Så det kan man hurtigt gå ind og tage et estimat af, men den pris er også dynamisk afhængig af, hvor mange ordrer du har. Der kan jo være nogen, der i julemånederne har et dyrere abonnement, end de har på andre tider af året.
T: Ja, men man kan sige, den viden man får på eksempelvis at kunne se indtjening i realtid – i vores verden er det derfor, vi gør det – den er jo sindssygt mange penge værd.
M: Den er enormt meget værd, og i den pris, ud over at du får hele din profitviden inde i Google Ads og Facebook og de andre kanaler, så får du det hele koblet op på server-side tracking, fordi det er koblet op på førstepartsdata, direkte integreret til din webshop. Og ProfitMetrics har integrationer til klart de største e-commerce-platforme på markedet, så selve integrationen på det er super nem at komme i gang med.
T: Ja, så man kan sige, dataen man ser i ProfitMetrics er så god, som den overhovedet kan være?
M: Ja, det kan du sige, og hele det dashboard-setup, de har, er i realtid.
Få en udvikler til at hjælpe dig i gang
T: Og kan almindelige dødelige implementere det her? Vil jeg kunne det? Eller vil en webshop-ejer, som egentlig ikke er så teknisk kunne implementere det, eller skal man have hjælp til det?
M: Du kan både få noget hjælp fra dem, men typisk skal du nok have en udvikler, der lige kan hjælpe dig i gang med at sætte det ind de rigtige steder og sådan nogle ting.
Plus at du skal også have sådan, at du kan trække dit feed med de her kostpriser. Så for nogen, der måske har lidt teknisk kunnen, vil de godt kunne gøre det.
For andre der skal de måske bruge lidt hjælp.
T: Ja, fordi jeg synes jo, at interfacet og deres support og sådan noget fungerer fint. Det er jo ikke fordi, det er mega vanskeligt. Det er bare lige sådan småting, man skal have, så er man jo i gang. Og så vigtigst af alt, vi har jo nogle kunder, som fx ikke har kostpriser på deres varer. Eller mangler andre ting eller ikke ved, hvad koster pluk, hvad koster handling?
Så det er jo faktisk måske den største barriere.
M: Ja, man skal jo have styr på, hvad de forskellige ting koster. Det er jo alfa og omega for at få den mest præcise data overhovedet.
T: Og de omkostninger, der er med, vil typisk være, altså husleje, personale omkostninger, som er handling, pak, fragt, kortgebyr?
M: Ja, jeg synes jo egentlig, at det der er vigtigst at få med, det er alt det, der er koblet sammen med den specifikke ordre. Og så alt det omkring de faste omkostninger. Det er måske sådan en sideting, man kan køre, hvis man gerne vil holde styr på det. Men mere det her med, at du kan integrere dine online salg op til de forskellige platforme, det er nok det, som er sådan et første step, kan man sige.
T: Ja, det er klart. Men det er også bare, hvis jeg skal tænke den lidt ud, så for eksempel på sammenlignelige varer, eller generiske varer, hvor webshops virkelig konkurrerer på marginer. Der handler det også om at have en konkurrencedygtig husleje, for eksempel. Og kigge ned på, hvad er den samlede omkostning for at sende vores 100.000 pakker om året?
Så det synes jeg også, den kan give en indikation af. Fordi der er masser af felter, ikke også? Du kan sætte alle mulige slags omkostninger ind.
Nå, prøv at hør her. Det synes jeg, det er fantastisk software, og det er også noget, vi har held med, må man sige.
M: Ja, det synes jeg også.
T: Jamen Martin, vi holder det i kort format, og så siger jeg tusind tak, fordi du kom og gjorde os klogere.
M: Velbekomme.
Kunne du tænke dig at lære endnu mere? Så kan du få en e-mail, hver gang vi har en ny videopodcast klar. Gå ind på wemarket.dk/podcast og tilmeld dig.