5 tips til at øge dit salg på Amazon
Er du allerede på Amazon, men udebliver salget?
I denne uges podcastepisode kan du få 5 (vigtige) metoder til at sælge mere på Amazon!
Læs hele episoden her
Mit navn er Thomas, og jeg er grundlægger af WeMarket.
I denne episode af videopodcasten vil vi give dig 5 tips til, hvordan du kan øge dit salg på Amazon. Det er altså 5 indsatser, som du er nødt til at gøre, og som er anbefalinger fra vores specialister.
Rigtig god fornøjelse.
Thomas (T): Velkommen til episode 25 af WeMarkets videopodcast.
I dag skal vi tale om 5 ting, du kan gøre nu eller i morgen for at sælge mere på Amazon. Ud af de mange initiativer, der er, skal man bare finde det vigtigste og det bedste.
Derfor har jeg inviteret dig med i studiet, Jens. Du er vores Head of Amazon.
Velkommen til.
Jens (J): Tak skal du have.
T: Lad os bare starte fra toppen af.
Hvad er det, man skal gøre for at sælge mere på Amazon?
Tiltag nr. 1 – Lav en søgeordsanalyse på Amazon
J: Et tiltag kunne være at kigge ind i sine produkter og se, om jeg har lavet en søgeordsanalyse i forhold til at få vist mit produkt godt nok på Amazon.
Amazon er en kæmpe søgemaskine, og det handler om at få vist sit produkt så højt oppe på side 1 som overhovedet muligt. Det gør du kun ved, at du sikrer dig, at du har de keywords, der er relevante for dit produkt, når kunderne efterspørger det.
Ligesom man kan lave en SEO-analyse til sin egen webshop, så kan du også lave en Amazon SEO analyse på produktniveau. Det er absolut det vigtigste, du kan gøre for at sælge mere. Det kan flytte bjerge for din omsætning.
T: Det handler om, at når man har 100 æg, så skal man lægge dem i de rigtige kurve. Ved at have analysen så ved du, hvilke kurve du skal lægge æggene i og hvilke produkter, du skal arbejde på.
J: Det var dybt sagt, men det er fuldstændig rigtigt.
T: Det er jo forudsætningen. Man har jo ikke ubegrænsede ressourcer.
J: Nej, det har du ikke. Det er klart, at der er nogle ressourcer, både internt i en virksomhed der gør, at du ikke bare kan blive ved med at sidde og bruge. Du vil også gerne se et afkast på det, du laver. Derfor er det vigtigt at kende sit produkt og vide, hvad det er, kunderne søger efter, når de vil have mit produkt, den type jeg sælger.
Så få lavet en SEO-analyse, brug et eksternt værktøj til at finde ud af, hvilke søgeord, der er. Få listet dem op, så du har et overblik over det. Og så sikr dig at de ord og fraser, de står i dine tekster.
T: Så man kan sige, at det her er steppet lige inden, man tager nogle aktive marketingtiltag. Det er simpelthen at tilsikre, at man bruger tiden rigtigt og sine ressourcer rigtigt.
J: 100 procent.
T: Vi har set mange eksempler på folk, der er på Amazon, men som bare er på, fordi de tror, at vi går bare på. Som ikke har lavet analysearbejdet og måske endda går på med tusind produkter i deres sortiment, hvor de kun burde gå på med 50.
J: Lige nøjagtigt. Og en ting er, at man vil gerne vises organisk, fordi det er den billigste form for salg, du overhovedet kan få. Men ved at du laver en grundig SEO-analyse, så giver du faktisk også optimale muligheder for den markedsføring, du kan lave på Amazon.
Hvis du siger til Amazon, find nogle salg til mig i min markedsføring, så er det klart, at jo bedre keywords og søgeord du har i dine produkttekster, som Amazon kan finde frem til, jo mere effektiv og billig gør du din markedsføring også.
Så SEO-analyse det er vigtigt. Og et lille tip: Man kan bare starte med at skrive et søgeord på Amazon, så skal de nok selv komme med en masse forslag.
T: Altså når man er i Seller Central?
J: Nej, når du er inde på Amazon. Amazon.de, så start med at skrive BED, hvis det er noget med sengetøj, så kommer den med en masse forslag.
T: Ah, sådan suggest ligesom fra Google?
J: Ja, lige præcis. Så sørg nu for at gøre det. Det kan alle gøre i et eller andet omfang, som i hvert fald kan forbedre det.
T: Okay godt, så det var tiltag nummer 1, man kan gøre for at sælge mere på Amazon. Det er forbered dig nu grundigt, tag nu dine kampe med omhu, det er vel det, der er pointen.
Så hvis vi skal hoppe videre til et andet tiltag, hvad kunne det så være?
Tiltag nr. 2 – Investér i dit content på Amazon
J: Jamen, investér i dit content. Den investering du laver, både i dine tekster, men også i dine billeder og videoer på Amazon. Det er det der afgør om du får succes eller ej.
Det dur ikke, at du ikke har ordentlige billeder på Amazon. Altså de skal være i orden. Det skal se lækkert ud, det skal se pænt ud, det skal være i den rigtige opløsning. Og så skal det også være noget, der fortæller kunderne, hvad det er de får. Det vil sige, at når du har lavet de her gode SEO-tekster og sikret, der kommer trafik ind, så bruger du dine billeder til at sørge for, at kunden rent faktisk køber noget.
Så alt det du normalt vil skrive i en tekst, og som du måske også har ovre i din tekst, det sørger du for at få formidlet på dine billeder på en flot måde. Det kan laves på mange måder på Amazon, men det må godt være flot. Og det kan man også godt.
Så sørg for at investere i at få lavet ordentlige billeder, fordi hvis du ikke har det, så sælger du ingenting.
T: Ja, og faldgruben her er jo, at når du siger, investér mere i dit content, så kan man jo ikke, som jeg sagde lige før, når man har 1000 produkter, du kan ikke investere i det hele.
Så det er vel også det her med go deep or go home. Du er nødt til at investere tungt i noget, og du kan ikke det hele, så det skal også udvælges, det du så investerer i. Det nytter ikke noget at lægge en vaskeanvisning over alle billederne på tværs, fordi det kræver måske 10 rigtig gode billeder og virkelig sælge vare på Amazon.
Så det er vel også det her med at investere tungt i det, du vælger.
J: Lige nøjagtigt. Og så er billederne selvfølgelig én ting på produktniveau. Men du kan også få en brandstore på Amazon, hvor du kan vise alle dine produkter.
Sørg nu for at have nogle lækre livsstilsbilleder. Sørg nu for at have nogle rigtig gode produktbilleder. Og video. Video kommer man ikke udenom, og video skal være godt. Investér nu de 100.000 i at få lavet en god video, så dyrt behøver det jo ikke at være.
T: Nej, jeg sad og tænkte 5.000.
J: Men du må ikke gå på kompromis. Det skal være i orden. Fordi én ting er, at du kan bruge det på produktniveau, hvor kunderne kan se det, og det virker. Vi ved, det virker. Når de ser en video, er der større chance for, at de konverterer.
Du kan også bruge det i din markedsføring. Du kan også bruge det i din brandstore. Du kan også bruge det på Facebook. Du kan også bruge det på Instagram osv.
T: Det er det her med, at hvis man bruger x antal kroner på en video, så sørg nu for at få den distribueret.
Men det, jeg gerne vil spørge dig om, Jens, det er også, at nu nævner du lige brandstore, fordi jeg har ikke nogen fornemmelse af brandstore på Amazon. Der er vel ekstremt mange, nu siger jeg tyskere, men alle mulige mennesker, de køber vel ikke et produkt af en ny leverandør på Amazon. Eller hvis du nu er et nyt brand på Amazon, uden også at tjekke deres brandstore, hvis den eksisterer. Det er vel der, man lige tjekker også, hvem er det, er de fede, eller bliver det ikke brugt?
J: Jo, brandstore bliver brugt, brandstore genererer også salg.
T: Men er det for de store?
J: Nej, det er for alle. At have en brandstore kan løfte din omsætning med 10-15 procent. Langt det meste salg kommer bare fra produktet, hvor folk ser det. Har de gode anmeldelser, har de god pris.
T: Jeg tænker bare, hvis jeg nu skulle ind og købe et kabel til min iPhone, en lader, og nu har jeg fundet prisen osv., og jeg synes, den har fået fine reviews. Tjekker jeg så ikke lige brandstoren for at se, ligesom hvis jeg er i Danmark lige tjekker på TrustPilot for at se firmaet bag?
J: Nej, det gør de jo allerede på produktniveau, fordi der bliver virksomheden valideret ud fra anmeldelser osv. Så det kan de se allerede der.
T: Så den her dynamik, jeg taler om, finder faktisk ikke rigtig sted?
J: Nej, og så gør den jo alligevel, fordi det er klart, at hvis du sælger tøj fx, så er der jo mange, der klikker sig ind og ser, hov nu har de den her skjorte, jeg gerne vil købe. Har de lige noget andet.
Så man bruger den til opsalg, man bruger den til at vise noget. Du kan jo lave annoncer, hvor du sender trafik direkte ind for at vise hele dit vareudbud, fx både inden for Amazon, men også for Facebook og Google osv.
T: Ja, der kan man sige, at sæsonvarer eller visuelle varer, der er det i hvert fald aktuelt for, fordi der får man lov til at præsentere et brand.
J: Ja, lige nøjagtigt.
T: Hvis vi skal prøve at hoppe til ting nummer tre, man kan gøre for at øge omsætning, hvad er det så?
Tiltag nr. 3 – Lær af dine konkurrenter
J: Det er måske ikke nogen stor overraskelse, men der findes jo mange andre på Amazon, som gør det sindssygt godt af ens konkurrenter.
Man kunne starte med at klikke sig ind på det produkt og se, hvad skriver de? Og hvordan ser deres billeder ud? Kan jeg lave noget, der ligner det, og som måske endda er bedre? Og så starte der. Altså lavthængende frugter, se hvad det er, konkurrenterne gør.
Hvad er det for nogle søgeord, de bruger i deres tekster osv. For at, hvad kan man sige, tage konkurrencen op med dem i forhold til de organiske placeringer. Lære hvordan er det, de præsenterer produktet. Har de nogle gode måder at lave billeder på? Nogle gode informationer, man måske ikke selv havde tænkt på, var vigtige osv.
T: Og der kan jeg lige sige til lytterne og seerne, at der er en anden episode ude, vi har lavet omkring værktøjer på Amazon. Hvor man kan bruge nogle tools til at gå ind og se, hvad sælger de andre så? Eller estimeret salg, som er ret præcise.
Så det er i hvert fald også en anbefaling. Hør lige den episode også.
J: Ja, og så kan man sige, hvis man ikke har adgang til tools, så kan du altid gå ind og se bestseller-lister. Altså det er klart, hvis du søger dit eget produkt frem, så vil der være konkurrenter, som sælger rigtig mange, du ikke kan undgå at se.
Start med at kigge på, har de mange anmeldelser, så sælger de mange varer. Gå ind og kig på, hvad pokker er det, de er så gode til.
T: Ja, præcis. Hvad gør de i deres tekster, hvad gør de med deres billeder?
J: Ja, lige nøjagtigt. Det er jo ikke raketvidenskab, men det er en god og effektiv måde. Og selvfølgelig skal du vide, hvem din konkurrent er.
T: Ja, fordi det der også er sjovt, det er, at hvis man nu er dansk brand, som kigger på en konkurrent, så går man ind og tjekker tusind forskellige ting. Hvordan ser deres butik ud, hvordan gør de alt muligt. Men lige nøjagtigt salg på Amazon, der er jo ikke så mange variabler. Altså der er jo noget med pris, der er noget med anmeldelser, produkttekster, billeder, brandstore og reviews.
Men det er jo så også det. Ja, ja. Jo, jo. Rolig nu.
Jeg siger bare, at man kan få en klarere indikation af, hvordan konkurrenterne har succes ved at kigge på enkelte produkter på Amazon, end man i min verden kan ved at kigge på sådan en traditionel konkurrentanalyse. Fordi der er lidt færre variabler i den ligning.
J: Ja, det vil jeg give dig ret i. Og der er så meget data tilgængeligt.
T: Tænk at man kan gå ind og estimere med plus minus 10 procent præcision, hvor meget de sælger.
J: Ja, ja. Og du kan se præcis, hvad det er for nogle keywords, de rangerer på – både organisk, men også annoncer. Altså se, hvilken annonceplacering har de på et givent keyword for eksempel. Og du kan faktisk også med nogle af de tools her gå ind og estimere, hvis jeg rammer en top 10 placering på det keyword her, hvad vil det give mig i omtale?
T: Og der slår det virkelig ud, hans oprindelige vision, Jeff Bezos’. Altså det der med for brugerens skyld. Han gør det så transparent for forhandlerne og sig selv, at det hele handler bare om at være de bedste.
J: Ja, lige nøjagtigt.
T: Det er jo en sjov dynamik.
Okay, så du siger, kig på konkurrenterne.
J: Også for at kende deres prisniveau. Det er selvfølgelig vigtigt.
T: Ja, pris er vigtigt. Det var punkt tre. Hvad er punkt fire? Hvad kan man ellers gøre?
Tiltag nr. 4 – Anmeldelser på Amazon
J: Jamen, anmeldelser. Det er sindssygt vigtigt at have mange gode anmeldelser på sin platform. Hvis du er nystartet på Amazon, og du ikke har så mange anmeldelser, og du også har et brand, så kan du købe dig til det, der hedder Amazon Vine. Og Amazon Vine er et program, det eneste program, hvor du kan købe dig til anmeldelser.
Og det fungerer på den måde, at du siger til Amazon, jeg vil gerne give 50 produkter væk gratis. Og så sender Amazon det ud til en database, de har af sådan nogle verificerede medlemmer, som kan få fat i de produkter her, mod de så skal komme med en anmeldelse.
Du har ikke nogen garanti for, om det er en et-stjernet eller en fem-stjernet, så produktet skal altså være i orden. Men du har en garanti for, at der kommer en anmeldelse. Det vil sige, at hvis du siger til Amazon, at jeg vil gerne have 50 anmeldelser… det er det, du max kan få. Jamen, så får du de her 50 anmeldelser.
Og det er gode anmeldelser, forstået på den måde, at de er dedikerede anmeldelser, de skriver faktisk meget, lægger billeder op, lægger videoer op osv., så man kan virkelig få stor gavn af dem. Det er en hurtig og effektiv måde at få anmeldelser på.
Og jeg kan bare sige, der er kæmpe forskel på, om du får 50 anmeldelser inden for to måneder, eller du får to anmeldelser inden for to måneder. Det betyder mega meget for dit salg. Så det er, hvis du er nystartet. Hvis du har været i gang i lang tid, og du måske stadigvæk ligger og slås med, at du kun har 20 anmeldelser, så kan du også stadigvæk bruge Vine. Men så snart, at du er over, jeg mener, det er 50 anmeldelser, så kan du ikke bruge det her mere.
Så kunne det være en idé, at du kobler et eksternt tool på, altså et eksternt værktøj, hvor hver gang der er solgt en vare, og kunden har modtaget den, så får de en mail der siger; Er I ikke søde at komme med en anmeldelse af det her produkt?
T: Så det gør man eksternt?
J: Det gør man eksternt. Du kan også godt gøre det inde på Amazon, men der skal du sidde og klikke hver gang. Amazon sender også noget ud til kunderne, men det er måske 1-2% af alle køb, som faktisk bliver til en anmeldelse. Det er meget mere effektivt, at du selv sørger for at få sendt en mail ud til kunderne.
Og grunden til, at jeg siger…
T: Det troede jeg faktisk ikke, at man kunne eller kunne finde frem til.
J: Jo, det kan man. Og grunden til, at du skal bruge et eksternt tool til det, det er, at der er så strenge krav til, hvad du må skrive, og hvordan du må gøre det, og hvornår du må sende det ud. Altså, du må sende noget ud en gang til kunden. That’s it. Og du skal passe på, hvad du skriver. Men ved at bruge et af de her tools, der er gode til det, så sikrer du, at du holder dig inden for de regler, Amazon har i forhold til at kontakte en kunde.
T: Ja, så hvis man har et godt produkt, og man er en god virksomhed, og man gør tingene ordentligt, så kan det jo være tungt og svært at komme i gang på Amazon.
Hvis man har et produkt, som er lidt højere prissat og måske en luksuskategori. Men så kan man tvinge det igennem på Vine. Man kan måske sætte sin pris lavt i starten, og entrere med software, som for eksempel sender de her kundeanmeldelser, for at få noget igennem.
Der er ingen tvivl om, hvis du ligger med 100 5-stjernede anmeldelser på et skandinavisk design, et eller andet fedt produkt, så kan det jo godt lade sig gøre at sælge på Amazon.
J: Vi har jo en kunde, som sælger et produkt, der koster 1.299,- og de sælger bare rigtig mange enheder. Der oplevede vi i december, at lige pludselig er der også andre, der finder det her produkt ret interessant, og får lavet det og sælger det markant billigere. Men fordi de har de her 900.000, eller ikke 900.000, mellem 900 og 1.000 anmeldelser, så er prisen ikke det vigtigste lige pludselig. Det er dem, der stadigvæk løber med salg.
T: Folk skriver, hvor lækkert det her produkt er.
J: Ja, lige nøjagtigt. Og det er også derfor, og det er jo en helt anden snak, med de varer, du har på Amazon, det skal altså være varer, du i hvert fald har en formodning om, du fortsætter med at have i lang tid.
T: Ja, fordi ud af alle lorte-opladerne, man kan købe på Amazon, der er nogle af dem, der er gode, og det er bare dem, der ligger år for år, og det er dem, der sælger.
J: Lige præcis.
T: Det er fedt for forbrugerne.
Det var så punkt nummer fire, at få fat i nogle anmeldelser.
Og sidste anbefaling til, hvordan man kan øge omsætningen.
Tiltag nr. 5 – Investér i ekstern trafik til Amazon
J: Jamen, investere i ekstern trafik. Der er jo masser af trafik på Amazon. Der er jo masser af kunder. Kampen om dem er ekstremt hård, og det er klart at næsten uanset hvad, man begynder at entrere med på Amazon, så er der bare mange andre, der sælger det, og der er mange andre, der sælger rigtig, rigtig, rigtig meget.
Og for ligesom at få hul igennem, så kan det være en god idé i starten at gå ind og investere i ekstern trafik. Det vil sige, lave en Facebook-kampagne, Instagram, TikTok, Snapchat, Google. Der vil det være en god idé at bruge nogle ressourcer den vej rundt for at sende noget trafik ind til Amazon.
Og det man jo også skal huske, det er, at hvis du er helt ny i et marked, f.eks. i Tyskland, så det, at du siger, at varen sælges på Amazon, så har kunden en helt anden tillid til dig, end hvis de blev sendt til din egen hjemmeside.
T: Og ved du hvad, jeg har tænkt over? Man taler meget i vores branche om, at TikTok er 50 gange billigere for kliks, end Facebook er lige nu. Og så laver man sådan en TikTok eller Snapchat-kampagne, og så performer det bare alligevel ikke helt så godt, fordi de fx har ringe optimeringsmuligheder imod køb.
Altså på Facebook siger du: find købene, og det har Snapchat lidt sværere ved. Men her er det jo klikket, man gerne vil have. Du kan ikke optimere mod køb på Amazon. Så den her arbitrage, hvis jeg kan kalde det det, den her konkurrencefordel, der er ved at tage et medie, som er mega populært, det kunne være TikTok, som er visuelt. Hvis man kan købe billige kliks til Amazon-siden, hvor du alligevel ikke kan optimere mod køb, jamen der kan jo være en kæmpe fordel ved at købe ekstern trafik på de her nye platforme til Amazon.
J: Og Amazon er jo også begyndt at belønne virksomheder, der gør det. Det vil sige, det har simpelthen en positiv effekt på dine organiske placeringer. Og hvad kan man sige, Amazon er jo faktisk også begyndt, i deres egen organiseringstool, at du har mulighed for at lave annoncer, der bliver målrettet køb. Altså hvor du har den her konverteringsmulighed, men ikke på ekstern trafik. Altså der er det jo et helt andet game, kan man sige. Men det er klart noget, vi vil anbefale.
Og der er jo mange muligheder, og der skal man ligesom gøre op med sig selv, og der kan man jo virkelig kigge ind på, hvad er det, vi har succes med i forvejen? Er det, at vi laver nogle influencer-kampagner? Er det Snapchat, TikTok, whatever? Altså gør det samme.
T: Bare isolere noget i 14 dage, se om det giver salg, og hvis det gør det, maksimér det, hvis det ikke gør det, prøv noget andet.
Altså bare sådan hele vejen frem.
Okay, jeg synes, det var fem fremragende forslag til, hvordan man kan øge omsætningen.
Så tusind tak, fordi du lige ville gøre os klogere på det, Jens.
J: Det var så lidt.
Kunne du tænke dig at lære endnu mere? Så kan du få en e-mail, hver gang vi har en ny video podcast klar.
Gå ind på wemarket.dk/podcast og tilmeld dig.