Skrevet af: Thomas Haurum
14. februar 2023

Episode 22: Hvad koster det at sælge på Amazon?

Klik og lyt nu:

Hvad koster det at sælge på Amazon

Hvad tror du, det koster at sælge på Amazon?

Selvom det afhænger af flere ting, har vi lavet en gennemgang i et sprog, som alle kan forstå.

Lyt eller læs med og lær, hvad det koster at sælge varer gennem verdens største markedsplads:

 

Læs hele episoden her

Mit navn er Thomas, og jeg er grundlægger af WeMarket.
I denne episode af videopodcasten skal vi tale om, hvad det koster at sælge sine varer på Amazon.

Så god fornøjelse med det.

Thomas (T): Velkommen til episode 22 af WeMarkets videopodcast.
I dag har vi et helt vildt fedt emne på agendaen, synes jeg.

Altså, hvad koster det at sælge på Amazon?

Derfor har jeg taget dig med i studiet, Jens, vores Head of Amazon.

 

Jens (J): Tak for det.

 

T: Så velkommen. Hold nu op, hvor er det her vigtigt.

Det er jo det spørgsmål, alle stiller, og det er det spørgsmål, alle har på hjerte, når det drejer sig om Amazon.

Fordi det er jo et spørgsmål om forretning. Kan det betale sig, og hvad koster det?

 

Amazon koster en procentsats af omsætningen

T: Så, Jens, hvad koster det at sælge en vare på Amazon?

 

J: Jamen, det koster en procentsats af din omsætning. Altså du skal jo have en Amazon Seller Central for at kunne sælge varer på Amazon. Det betaler du fast 39 EUR for om måneden. Så det er en fast udgift.

Så har du en pris, du betaler til Amazon, hver gang du sælger en vare. Og den pris bliver defineret udfra, hvilken kategori det er, du befinder dig i.Hvis du fx sælger mobil-devices eller devices til biler osv., så betaler du 7%.

Hvis du skal sælge en sofa fx, så betaler du 15% i kommission af de første 200 EUR. Og de efterfølgende, så betaler du 10%.

Så det er udfra, hvilken kategori det er, dit produkt befinder sig i. Så mellem 7 og 15% er den kommission, du betaler til Amazon. Og det er som sagt kategorien, der afgør det. Og varens pris, der afgør, hvilken procentsats du starter på og slutter på.

 

T: Og de store kategorier på Amazon, nu siger jeg elektronik, interiør, og vi har mange tøjvirksomheder også. Hvor er man henne der?

 

J: Ja, tøj og alt, hvad der har med boligindretning at gøre, sofa, nipsting, tæppe og sengetøj, og jeg skal komme efter dig. Det er 15%, op til 200 EUR og derefter falder det til 12-10% i nogle tilfælde, per enhed solgt. Og hvis du sælger elektronik, så er der noget, der er 7%, der er noget, der er 8%, der er også noget, der er 10% og 12%. Det er afhængigt af, hvad det er for en vare, og hvordan den bliver klassificeret ved Amazon.

 

T: Er der nogen kategorier, der er over 15% eller under 7%?

 

J: Nej.

 

T: Okay, så der har vi spændet.

Så jeg betaler noget for at have et login, hvor jeg kan styre mine varer, printe labels og gøre ting, og så betaler jeg kommission per enhed solgt.

 

J: Ja.

 

Månedsfee til Amazon for lagervarer

T: Hvilke andre udgifter er der?

 

J: Jamen, så har du en udgift i det tilfælde, at du har varer liggende på lager ved Amazon. Altså, at du har den her Amazon FBA model hvor Amazon sender varerne ud fra dig, det vil sige, du sender en palle eller ti paller eller en kasse med varer til Amazon med produkter.

Det ligger på lager ved Amazon i en tid, indtil det er udsolgt eller indtil du sender nye varer derned. Der betaler du en fee for at have det liggende på lager. En måneds-fee, og det er ud fra, hvor meget plads du bruger.

Det vil sige, hvis det er sofaer, så betaler du meget – nu siger jeg meget, det er stadigvæk billigere, end du selv ville kunne gøre det. Men det er jo billigere, hvis du sælger en kaffekop eller en lille dims til din bil. Det er simpelthen volumenstørrelse, der afgør, hvor meget du betaler.

 

T: Hvad koster en sofa at have på Amazons lager? Altså betaler man per måned?

 

J: Ja, hver måned bliver du opkrævet et gebyr.

 

T: Per enhed eller per rummeter?

 

J: Per rummeter du bruger.
Og så har du sådan, at hvis det er, at din varer ligger på lager i mere end seks måneder, så betaler du et højere gebyr. Det gør Amazon for at sikre, at de ikke bare bliver brugt til opbevaringsplads. Sådan, at der er en vis run rate på dine varer.

Og det er klart, at jo bedre din run rate er, jo billigere bliver det for dig, fordi så ligger de ikke på lager i for lang tid.Men det er faktisk også med til at gøre, at du kan få flere varer på lager ved Amazon. Fordi jo dårligere run rate du har, jo færre varer kan du simpelthen have fysisk på lager ved Amazon.

 

T: Men hvordan ser den afregning ud på det her rummeter?

 

J: Det er jo ud fra, hvor meget du har på lager.

 

T: Det forstår jeg godt, men bliver det lagt på de varer, jeg sælger, eller får jeg en separat faktura?

 

J: Du får en separat fakture på det. Det ligger for sig.

 

FBA-fee for at sende varer ud til kunden

J: Så har du det, der hedder et FBA-fee også. Det er det fee, du betaler for, at Amazon sender varen ud til kunden. Og igen, det er ud fra størrelse og vægt på selve forsendelsen på produktet.

 

T: Og det er jo som alternativ til, hvis man selv sender varen til kunden og håndterer kundeservice.

 

J: Lige nøjagtigt.

 

T: Det vil sige, at hvis man nu gør det, så har man ikke omkostning til Amazon der, men dem tager man jo selv. Men i det her tilfælde, der ligger de hos Amazon, og så koster det så noget per enhed solgt.

 

J: Lige præcis.

 

T: Og det er ikke en procent?

 

J: Nej, det er ikke en procentdel. Det er simpelthen en fee ud fra, hvor stor varen er og hvad den vejer.

Groft sagt er det jo bare ligesom, hvis du sender noget med PostNord eller GLS osv., så er det jo ud fra, hvad vejer varen og hvor stor er den.Det er jo det samme, der afgør det. Og det er det samme her.

Men man kan sige, at hvis nu du sælger tøj, og du har en trøje, som ligger på lager ved Amazon i to-tre måneder, inden den bliver sendt ud til en kunde, så betaler du et sted mellem 23 og 30 kr. for at have den liggende på lager i to-tre måneder, for at Amazon pakker den til kunden inklusive kasser osv., hvad de skal bruge, inklusiv robotter til at finde varen, og så også det her med at få sendt den ud til kunden, altså selve fragtdelen.

Så mellem 23 og 30 kr. vil det koste for sådan en vare, og det får du så en ekstra faktura på.

 

T: Jamen, det er jo både den her rummeterleje, men det er også FBA-handlingen, ikke også?

 

J: Jo, det er det.

 

T: Så det er de to udgifter. Det er fordi, jeg bare tænker på, hvor meget af dem… til Seller Central er der et eller andet fast månedligt abonnement, så er der kommissionen alt efter kategori, så er det rummeterleje, så er der FBA-handling. Det er de fire, der er.

 

J: Ja.

 

Andre tilkøbsydelser hos Amazon

J: Og så kan du jo tilkøbe forskellige ting ved Amazon. Fx hvis du sælger varer, som er i glas fx, så skal det jo være pakket forsvarligt ind. Der kan du vælge at sige, at vi sender det ned til Amazon, og så skal de pakke det forsvarligt ind.Så betaler du en fast pris per enhed for det. Det kan være 50 euroscent fx.

 

T: Hold nu kæft, ja. Så der er tusind andre ting?

 

J: Ja, der er mange ting, du kan betale for mange services ved dem.
Du kan også bare sige, at jeg har et produkt, jeg har faktisk ikke nogen label på dem med EAN-kode eller stregekode eller noget på. Så kan du få Amazon til at sætte en stregekode på og betale dig fra det.

Eller hvis du sælger noget, der er flydende, så skal det være pakket forsvarligt ind. Det har Amazon nogle krav, du skal leve op til.

Hvis du ikke kan leve op til de krav, så kan du sige til Amazon, at I skal pakke det forsvarligt ind. Så betaler du for det også.

 

T: De er så firkantede, ikke? Og alligevel helt ekstremt fleksible, jo. Altså på de services der. Nå, skørt.

 

J: De har jo stadigvæk den tese, at de vil gøre det så nemt for dig som sælger som overhovedet muligt. Fordi det er i deres interesse.

 

T: Selvfølgelig. Og de er bare ikke interesserede i at have undtagelserne fra en eller anden, der har lagt noget forkert ind.

 

J: Nej, lige nøjagtig.

Og så kan man sige, at hvis nu man forestiller sig, at du har nogle varer, hvor der er glas i en, og så er der noget flydende i en anden, og så kan du stadigvæk godt bare sende det hele samlet. Og så skal de nok sørge for at sikre, at tingene bliver pakket ordentligt ud og pakket ordentligt ind og sendt ordenligt ud til kunderne. Så du undgår at få en reklamation. Fordi det er jo selvfølgelig også træls for dig som forhandler, at en kunde får en dårlig oplevelse.

Når du har dine varer på lager i Tyskland, og de bliver sendt ud til tyske kunder, så skal du have et tysk moms-nummer. Så skal du betale afregnet tysk moms.
Og der har Amazon et serviceprogram, som gør, at de udregner alt og sørger for, at alt bliver indberettet til myndighederne, som det skal og betalt osv. Og så betaler du et eller andet fee for det om måneden, for at de tager sig af den del.

Du kan også købe et moms-nummer, hvis du skal i gang i flere lande. Køb et moms-nummer igennem Amazon. Så hele tiden er der nogle valgmuligheder, der gør det nemmere for dig som sælger.

 

T: Jeg tænker på en mere direkte omkostning, jeg kan komme i tanke om, som ikke afhænger af dit eget personale. Det er jo det her med, når man sender varen til Tyskland. Det har jeg ikke nogen idé om. Men det er vel ikke dyrt at sende varerne til FBA-lageret. Jeg ved godt ikke om det er Amazon, men med DHL fx.

 

J: Nej, de fleste har nogle ret gode fragtaftaler.

 

T: Det er ikke det, der afgør, eller betyder meget for hver enhed solgt.

 

J: Nej, overhovedet ikke. Det er jo klart, at større varer du har, jo dyrere er det, men hvis du har nogle fornuftige fragtrater, og det har de fleste, så kan du sagtens sende paller og løse colli ret billigt og effektivt afsted til Amazon.

 

T: Når jeg skal sælge til Amazon, udover de omkostninger jeg har på hovedkontoret, så er der de her fem omkostninger, hvor fire af dem er til Amazon, og så er der fragt selv.

 

Markedsføring på Amazon

J: Og så er der selvfølgelig, når du sælger på Amazon, hele markedsføringsdelen også. Du bliver nødt til at lave god marketing på Amazon, ligesom du bliver nødt til at markedsføre dig alle andre steder, når du vil sælge nogle varer.

Det kommer man ikke udenom. Det skal du også betale for. Det er jo et fast beløb for dig, fordi du bestemmer, hvor meget det er. Du kan også sige, at du bruger 5.000 kr. i den måned, og så bruger du 5.000 kr., og så får du en faktura på 5.000 kr.

 

T: Det giver mening. Uanset hvor billigt du selv kan oprette en webshop, uanset hvor effektiv du er på fragt og andre omkostninger, så er Amazon relativ billig at teste, for at se hvad man ellers kan gøre, hvis man nu vil teste det tyske eller spanske marked.

Og de overhead costs, de har for at sælge en enhed, er jo langt billigere, end man kan selv. Så er spørgsmålet bare om varerne er gangbare på Amazon.

Du kan nok ikke købe et par Nike-sko og sælge billigere end alle de andre forhandlere, men det er derfor, at man taler om, at hvis du er brandowner eller producent: Test Amazon.

 

Amazon er billigst

J: Ja, lige præcis. Til dato har vi ikke fundet nogen endnu, som kunne gøre det mere effektivt og billigt, hele det her setup med at oprette sin egen webshop, selv stå for at sende varer ud til kunder og selv have varerne på lager billigere end Amazon. De er bare kæmpe store.

En ting er jo selve prisen. Du skal betale for at få sendt en vare ud. Det er jo selvfølgelig relativt hvad man synes, der er mange penge. Det kan bare ikke diskuteres, at det er meget nemmere, at Amazon kan tage sig af det hele.

 

T: Ja, for det er jo det, jeg hører dig ofte sige. Den rummeterleje og handling i FBA er lige så meget som en almindelig fragtomkostning i Danmark. Altså, lad os sige 30 kroner. Det er jo fuldstændig vanvittigt, for det koster ikke kun 30 kroner at sende en pakke ud fra en dansk webshop til en tysker.

Det kræver jo personale, det kræver husleje, det kræver alt muligt. Det er jo de sociale omkostninger, pap og tape osv., så de er jo ekstremt konkurrencedygtige.

 

J: Ja, det er de.

 

T: Okay. Det synes jeg egentlig er meget overskueligt, de her fire grundlæggende omkostninger til Amazon.

 

J: Jeg vil lige sige, at det vi jo gør for alle nye kunder, og også kunder, som gerne vil have lavet en analyse af, om Amazon er attraktivt for dem, og om det er markedet for dem. Der kan vi jo gå ind og vurdere, hvor meget kan de sælge, hvor meget kan de sælge på et år, hvad kan de sælge i år 2 og 3 osv. Der går vi jo simpelthen ind præcis på hver enkelt vare og beregner, hvad er deres fortjeneste på den vare her, hvor vi har alle udgifterne.

 

T: Man kan i hvert fald også sige, at den måde at gribe tingene an på, det forecast, jeg har set, I laver, også meget mere præcist, end man har mulighed for på andre platforme. Der er simpelthen meget mere data til rådighed, det er egentlig virkelig meget mere transparent, synes jeg, men problemet kan så opstå i de variabler, at andre kommer ind på markedet med samme produkt, eller andre ting, man ikke lige forudser.

 

T: Det er det, det koster at sælge varer på Amazon.

Tak fordi du kom, Jens og gjorde os klogere.

 

J: Selv tak.

 

Kunne du tænke dig at lære endnu mere, så kan du få en e-mail, hver gang vi har en ny video podcast klar. Gå ind på wemarket.dk/podcast og tilmeld dig.