Amazon i Tyskland – Sådan sælger du via Amazon i Tyskland.
Mange danske virksomheder har succes på Amazon i Tyskland.
Men hvordan kommer man i gang? Og hvad er faldgruberne?
Ingenting er svært, når blot man ved hvordan – og dét har Jens og Thomas tænkt sig at dele med dig.
Læs hele episoden her
Thomas (T): Mit navn er Thomas, og jeg er grundlægger af WeMarket.
I den her episode af videopodcasten, der skal du lære, hvordan man kan sælge varer på Amazon i Tyskland.
Så god fornøjelse med det.
Velkommen til episode 20 af WeMarkets videopodcast.
I dag der skal vi tale om at sælge sine varer på Amazon i Tyskland.
Jeg kunne godt tænke mig at fritte dit hoved, Jens, velkommen til.
Jens (J): Tak skal du have, Thomas.
T: Jeg kunne godt tænke mig at fritte dit hoved for faldgruber, tips og tricks, og hvordan man kommer i gang.
Du er jo Head of Amazon hos WeMarket, sidder med stor kundeportefølje, som sælger på Amazon i Tyskland. Så jeg tænkte, at du var den rigtige.
J: Det tænker jeg også.
T: Så prøv lige at tage mig med helt fra starten af.
Jeg har— Jeg får produceret nogle produkter i Danmark. Jeg har mit eget brand i Danmark, og nu vil jeg gerne sælge på Amazon i Tyskland.
Hvad gør jeg herfra?
3 måder at gribe salg på Amazon an
T: Det du starter med at gøre, det er at finde ud af, om dit produkt det egner sig til Amazon.
Det vil sige: Kan det overhovedet sælge på Amazon? Lever det op til de krav, Amazon har?
Og det kan du gøre på mange måder.
Du kan gå ind og se, er der tilsvarende produkter, der bliver solgt? Hvad bliver de solgt til?
Du kan også gå ind og bruge deres prisberegner og se, jamen, hvad kan jeg egentlig tjene på de varer her?
Og så skal du finde ud af, hvordan vil jeg så gribe det her an? Og det kan man gøre på flere forskellige måder.
Man kan gøre det på tre måder.
Den ene måde det er, at Amazon har kontaktet dig, og du bliver tilbudt at være leverandør til Amazon. Det vil sige, at de køber dine varer, og så bliver de solgt på Amazon. Det er stadigvæk dig, der har ansvaret for at sikre, at de bliver solgt. Lave markedsføring, oprette produkterne, vedligeholde produkterne, optimere produkterne og så videre. Men det er dem, der køber varen af dig. Og det er dét, der hedder Amazon Vendor.
T: Det hedder Vendor. Så mulighed ét, det er at blive Vendor, men det kræver, at Amazon kontakter dig.
J: Det kræver en invitation fra Amazon. Og der kan være nogle fordele i det.
Og der er også nogle ulemper, hvis vi bare sådan… Den største ulempe, det er måske, at du faktisk ikke styrer din egen pris på varen. Det vil sige, at det er Amazon, der bestemmer, hvad varen bliver solgt til. Det er, hvad kan man sige, du kender din fortjeneste. Så du får pengene uanset hvad – den fortjeneste du gerne vil have.
Men hvis du har nogle varer, der bliver solgt andre steder på andre platforme og andre forhandlere og så videre. Så kan der godt blive nogle problematikker med, at Amazon måske kommer til at sælge den her vare billigere end dine andre forhandlere. Så det skal man i hvert fald lige være opmærksom på der.
T: Ja, det giver mening.
J: Ja. Men den anden måde du kan sælge på, på Amazon, er via Amazon seller central.
Det vil sige, at du opretter en account hos Amazon. Og sælger dine varer. Enten ved at du fysisk fra dit eget lager sender varerne ud til kunderne. Det er det, der hedder Amazon FBM – fulfilment by merchant.
Eller at du sender dine varer ned til Amazon. Det er dét, der hedder Amazon FBA, hvor Amazon så sender varen ud for dig.
Det vil sige, varen bliver solgt, og så er der en af de to metoder, der afgør, hvordan varen kommer ud til kunden.
T: Ja, så man kan sige, det er mere handling og logistik, fragt, kundeservice-supportdelen.
J: Ja, lige præcis.
Og vi vil som udgangspunkt – i 999 ud af 1000 gange – anbefale, at man bruger Amazon FBA. Dels fordi det er billigere. De kan gøre det billigere, end du selv kan.
Altså ved at have varen på lager og sende den ud. Kundeservice og alt det her. Så der er rigtig, rigtig, rigtig mange fordele ved det.
Så du får oprettet din seller account. Du beslutter så, hvordan du gerne vil sende dine varer ud. Og så skal du have oprettet dine produkter.
Og dine produkter skal oprettes i forhold til, hvad kan man sige, de regulativer, de anbefalinger som Amazon kommer med. Det vil sige, at der er en masse data, der selvfølgelig skal være på plads. Men det kræver faktisk også, at du gør dit forarbejde godt for at finde ud af, hvordan kommer mit produkt til at blive solgt på Amazon?
Fordi det er en stor søgemaskine. Og det vil sige, at når en kunde går ind og søger efter en barbermaskine for eksempel. Du har jo ikke barberet dig, det var derfor, jeg kom til at tænke på barbermaskine. Så handler det jo om, at dit produkt kommer så højt op på de organiske placeringer som overhovedet muligt, sådan at kunden finder dine varer og køber dem.
Og det er SEO-arbejde, ligesom man ville gøre på sin egen hjemmeside i forhold til Google. Altså, sikre at produkttekster indeholder relevante key words og søgefraser.
T: Ja.
J: Sikre sig, at du har gode billeder. At varen altid er på lager og tilgængelig, sådan at kunden kan købe den.
T: Ja, så … Medmindre man bliver kontaktet af Amazon. Det er typisk de kunder, vi har, det er lidt større brands, kan jo godt sige, som er store og sælger meget.
Men hvis man nu ikke er det, så er der to muligheder. Er det korrekt? FBA eller FBM.
J: Ja, lige præcis. Seller central og så enten FBA eller FBM.
T: Ja, og seller central, der går man på Amazon.com/sellercentral og går i gang.
J: Stort set. Sellercentral.amazon.de. Og så går du ind og opretter dig.
T: Og hvis det nu var i UK, man gerne vil oprette sig. Så er det bare skråstreg UK.
J: Co.uk, ja.
Men du kan også gøre det via den tyske, for du får faktisk adgang til alle europæiske lande fra det samme sted af.
T: Okay. Væsentlige driftsfordele dér.
Okay, så nu har jeg fundet ud af … Vi har lige fundet ud af, hvordan er det, jeg går i gang med at oprette mine varer, eller oprette min seller central, hvis ikke jeg er blevet kontaktet?
Men hvad er det så med Tyskland?
Momsnummer i Tyskland
Lad os sige … Lad os bare tale om FBA, for det er sådan set det eneste, vi ser, altså enten Vendor eller FBA. Hvad er det på FBA, som jeg så gør?
Lad os sige, at jeg har oprettet mine ti bedste varer via seller central på FBA. Men jeg tænker mere sådan … Fragt, logistik, told, moms.
Prøv at tage os igennem den rejse. Nu skal vi i gang med at sende varer til Tyskland.
J: Ja.
T: Vi har en palle.
J: Ja, lige præcis.
Altså for det første – bare en lille disclaimer.
Vi er sindssygt dygtige til Amazon. Vi ved en del om moms og told og alle de her ting, bogføring og så videre. Men det vil altid være en god idé at finde nogen, der har virkelig forstand på det her for at sikre, at man kommer godt af sted.
Men det vi i hvert fald kan sige, og vi i hvert fald kan rådgive og hjælpe med, det er, punkt et, du skal have et tysk momsnummer. Fordi i det øjeblik du lægger en vare på lager nede ved Amazon i Tyskland og sender det ud til private forbrugere. Så kræver det, at du har et tysk momsnummer og afregner tysk moms.
Så få et tysk momsnummer. Det kan Amazon hjælpe med.
Men vi har også en kontaktperson. En dansker der bor nede i Flensborg, som vi plejer at bruge.
Hvor vi siger: ”Jan, er du sød at hjælpe med at oprette det her momsnummer?” Og så bruger Jan fire uger på det. For det er den tid, det tager i Tyskland. Og så spiller det bare.
Så et tysk momsnummer.
T: Ja.
J: Det tyske momsnummer skal du så have verificeret inde på Amazon. Og i det øjeblik, det er verificeret, så kan du sende dine varer ned på Amazons lager.
Så dét er det første skridt.
T: Okay, godt. Så få et momsnummer.
J: Jeps.
Fragt af varer til Amazon
T: Og så tænker jeg nemlig … fordi jeg ikke ved bedre.
Jeg har så hundred paller med varer på. Dem skal jeg sende. Printer jeg en GLS-label og sætter Amazons adresse på deres fulfillment center i, hvor end det ligger henne?
J: Ja. Det man gør, det er at gå ind på seller central. Så er der noget, det hedder create shipment derinde, hvor du bestemmer, hvad for en shipment du vil oprette. Altså hvor meget du vil have ned til Amazon.
Så du går simpelthen ind og opretter en forsendelse derinde og siger, jamen jeg har ti paller, eller jeg har ti kasser med de og de varer. Så går du ind og taster det ind. De skal vide noget om, hvor mange styk er der af den enkelte. Og hvor mange er der i en kolli. Og hvad vejer kassen, og hvor stor er kassen? Og alle de data skal du have 100 procent styr på.
Fordi hvis du siger, jamen, jeg har en genstand, der er 5x5x5 centimeter, og dem har jeg tyve af, så skriver du ind, hvad masterkassen er.
Og hvis ikke det stemmer, så kan Amazons algoritme sige til dig: “Der er noget, der ikke stemmer her. Det kan du ikke få lov til at sende.”
Så når du har det data på plads, så kan du taste det ind. Og så får du labels fra Amazon, som skal sættes på kollikasserne og på masterkassen.
T: Det printer man direkte ind fra—?
J: Det printer man direkte inde fra seller central.
T: Okay, smart.
J: Har du et varelager i Danmark, jamen, så skal du tage fat i et transportfirma, altså en forwarder, som har forstand på at levere til Amazon.
Og der vil jeg bare gerne lige … Altså … Alle siger; Jamen, vi har leveret til Amazon.
DSV og Kuehne+Nagel. Tag fat i dem. Fordi de har styr på det.
T: Ja.
J: Fordi, problemet er—
T: Det var en meget konkret anbefaling.
J: Ja, det var det. Det er sindssygt konkret.
Det er … Jeg vil faktisk sige, at det er noget, vi oplever virkelig, virkelig tit. At når det så kommer til stykket, så er det en transportør, der faktisk ikke lige helt ved, hvordan der leveres til Amazon.
T: Ja, ja, ja. Så lad være med det. Ikke de små kurérer. Vælg nogle—
J: Ja, eller hvis det bare er kasser, du sender, jamen så GLS eller sådan noget. DHL og så videre. Så er det fantastisk.
Men det, der er med det, det er jo, at sådan en forwarder, der skal levere dine varer ind til Amazon. De får en slottid, som de skal booke ved Amazon. Og det er måske klokken 22:52 til klokken 23:10.
Og hvis ikke de er der i det tidspunkt, så er det bare ærgerligt. Så kan du vente fjorten dage med at få lov til at levere ind. Så de skal have hundrede procent styr på de processer og vide, hvordan det er.
Når så varen er blevet hentet på dit lager, så tager forwarderen og har den her slottid og leverer ind til Amazon. Og når de så har leveret det ind til Amazon, så typisk går der fire til fem dage, fra Amazon har varen, til den er tilgængelig for kunder. Nogle gange går det hurtigere, og andre gange går det lidt langsommere.
Emballagehåndtering i Tyskland
J: Men jeg vil faktisk gerne lige— Der er også en anden vigtig, vigtig ting.
Det er jo, at … Og det er ikke så meget i forhold til Amazon, fordi Amazon de gør jo bare dét, at de lever op til de krav, myndighederne har.
Men det er sådan, at når du sælger varer i Tyskland, og du er producent. Så har du faktisk ansvar for alt, hvad der hedder emballagehåndtering. Og det vil sige, at du skal betale en afgift, for at de materialer du fremstiller – altså transportmaterialer – at det kan afskaffes på forsvarlig vis.
Så det betyder faktisk, at man skal tilmelde sig for eksempel noget, der hedder Der Grüne Punkt. Som du hvert år betaler en afgift til, mod at du så bare kan sende dine varer til Tyskland, og det her affald så bliver håndteret rigtigt.
Og hvis ikke du har styr på dét, så lukker Amazon din konto ned. Langt de fleste virksomheder har det her i forvejen, men der er faktisk mange, der ikke er klar over, at det her, det faktisk er et lovkrav—
T: Ja, det kunne jeg da godt forestille mig.
J: — I Tyskland.
Og der er Amazon bare … Altså, der er de jo supercool. Altså hvis ikke du har det, så kan du ikke få lov til at sælge.
T: Ja, ja. Okay, men det er jo et kardinalpunkt. Altså det skal løses.
J: Det er jo noget, der skal løses. Og det er noget, vi har med hver eneste gang nu, hver gang vi opretter en ny kunde.
Der er momsnummer, og så er der … Det hedder et LUCID-nummer. Som vi tager fat i med det samme.
T: Ja, så man kan sige … Man skal have styr på … Man skal selvfølgelig oprette sig på Amazon. Så skal man have et momsnummer.
Så skal man printe en fragtlabel. Måske lige få styr— Ej, det er nok … Man skal nok have fat i det der LUCID-nummer først. Printe en fragtlabel fra Amazon. Så er varerne dernede.
J: Ja.
T: Og hvad sker der så?
Når du er på FBA, så tager de jo kundeservice og retur og alt det kedelige.
J: Ja, det gør de.
T: Til én eller anden omkostning.
J: Ja.
T: Der kommer en separat episode om omkostninger på Amazon.
Men er det så dét? Så sælger man i Tyskland?
J: Ja, så sælger man sine varer i Tyskland.
Og så er der jo det her med, at … Så får du jo penge hver fjortende dag. Du får en opgørelse hver måned over, hvad er der solgt, og hvad har der været af udgifter?
Du skal lave noget bogføring. Du skal indrapportere til det tyske momsvæsen, hvor meget skal der afregnes i moms?
Og der er vi ret strikse her i Danmark, men nede i Tyskland … Det er … Altså.
T: Helt firkantet.
J: Det er meget, meget firkantet. Altså det vil sige, at den tiende i hver måned, mener jeg, at det er, der skal du have indberettet og indbetalt. Og det er altså klokken 23:59:59.
Og hvis ikke du har det, så er der bare bøder og afgifter med det samme. Så det er vigtigt, at man ligesom har styr på den proces.
T: Ja, og også grunden til at jeg overhovedet laver den her episode.
Mange ting at holde styr på, men også mange fordele
Det er jo, fordi jeg kan jo høre på vandrørene også … Nu har jeg været med ude med jer Team Amazon nogle gange, ud til kunder, og der er bare sindssygt mange ting, man skal have styr på.
Men til gengæld er det jo også et stort marked. Et nærmarked. Og tyskerne kan godt lide danske produkter.
J: Prøv at høre, det er jo et kæmpe marked.
Og jeg synes jo, at … Altså det man kan sælge af ét produkt i Danmark, det kan du jo gange med 100 dernede. Altså det er så voldsomme mængder – og det har vi jo talt om før – som du kan afsætte.
Så for mig at se, er man brand owner – producerer man sit eget produkt. Så er Amazon simpelthen, altså, den nemmeste – ikke nem men nemmeste – vej til at få gang i noget eksport.
Altså du skal forestille dig … Kunderne er på Amazon. Det er den største søgemaskine i Tyskland, når det kommer til at købe varer.
Hvis du skal starte din egen webshop – du starter altså helt fra nul. Der er ingen, der kender dig. Der er ingen tillid. Der er ingenting. Alt det der, det undgår du ved Amazon.
T: Tyskerne stoler på Amazon.
Ja, og de omkostninger det bare har. Og så skal du starte en webshop – en tysk webshop – og teste om noget virker.
Jamen, i min verden er det jo ti gange billigere at teste fem produkter på Amazon.
J: Ja.
T: Det er jeg faktisk helt overbevist om, at det er.
J: Jamen, det er det.
Hvor mange varer skal man have på lager hos Amazon
T: Altså i forhold til det setup, du ellers kan køre igennem med.
Så er der så noget med varelager. For hvor meget skal man binde?
Lad os nu sige, at jeg vil sælge … Jeg ved ikke, hvad et typisk produkt er på Amazon. Det kan være elektronik eller tøj eller …
Hvor meget skal man sende derned?
Du siger jo typisk, tag nu de produkter du – ud fra analysen. Altså lad være med at tage hele dit sortiment. Send noget af det, test det. Men hvor mange enheder?
J: Jamen, og det er jo svært at sige. Altså hvis vi vender tilbage til din barbermaskine. Så kan man sige, det kommer jo også an på, hvornår på året det er. Fordi der bliver nok solgt flere barbermaskiner op til fars dag og til jul, end der gør resten af året.
Så dét vi jo gør, når vi kommer med en anbefaling til kunden. Det er, at vi går ind og laver en analyse, hvor vi siger, jamen, når vi er oppe at køre, så bliver der så solgt X antal enheder om måneden.
I starten vil det jo selvfølgelig være lidt mindre. Men vi går jo ind— Nogle kunder siger vi, jamen det er fem tusind enheder, I sælger om måneden. Nogle kunder der er det tyve enheder om måneden.
Så det er jo meget variabelt. Men vi kommer med, hvad kan man sige, med en vurdering, hvor vi i hvert fald sikrer os, at vi har varer nok til 1-2 måneder, som minimum.
T: Og hvis man nu skulle sælge ud på to dage.
Altså hvad sker der så rent praktisk? Så går man bare ind og laver en ny fragtlabel. Sender—
J: Så sender du noget nyt. Men det vil man helst gerne undgå.
T: Ja, selvfølgelig.
J: For i det øjeblik, at du—
Hvis du får sådan en start, hvor du har udsolgt efter to dage.
T: Det gør man ikke, men hvis man gjorde.
J: Hvis man gjorde, så vil du …
Der sker simpelthen dét— Altså vi har også kunder, der får udsolgt, en gang imellem. Og der sker simpelthen— Du mister salg efterfølgende. Fordi du rent organisk bliver nedprioriteret.
Altså Amazon vil jo langt hellere vise varer til kunder, som er på lager, og som kan leveres altid. Og hvis du gentagne gange løber tør, så falder dine ratings hos Amazon.
T: Og det er jo derfor, jeg spørger, fordi så vil man netop ikke gå tør. Og derfor tænker jeg bare: “Gad vide hvor meget man så skal sende derned?”
Fordi det må være et spørgsmål, man har, når man vil sælge varer på Amazon.
J: Ja, det er det. Og vi har lige haft en kunde … De har vel sendt otte paller af sted. Det er også store varer. De har sendt tyve enheder af—
T: Og det er første gang de er på Amazon.
J: Ja, tyve enheder af otte forskellige produkter.
Og så har vi jo nogen, der har sendt femhundred fodfile derned på en gang. Så det er meget forskelligt, men det er altså ud fra den analyse, vi har lavet af, hvad forventer vi, der bliver solgt.
T: Så man kan forecaste, vi kan forecaste, andre kan forecaste. Det kan forecastes nogenlunde, hvor meget man skal sende derned.
J: Ja, det kan det.
T: Men det er også min opfattelse, at det er aldrig et helt varelager eller vildt sindssygt mange varer, man sender derned første gang, vel?
Altså det er jo sådan en relativt begrænset risiko. Og hvis man så stopper, sender de så bare varen retur?
Eller brænder de den?
J: Det bestemmer du selv. Du bestemmer, om de vil brænde den, eller de skal sælge den til en tredjepart. Du kan også få den sendt hjem til dig. Så det er op til én selv.
Men jeg tror i forhold til det her med lagerbinding … Det, der er vigtigt at forstå, det er, at det er klart, hvis du har din egen bygning og ejer dine egne lagerbygninger, så er det klart, så er det jo billigt at have varerne liggende på lager.
Men hvis du har et eksternt lager eller lejer en lagerlokation et eller andet sted, så er det altså billigere at have det til at ligge ved Amazon, end det er at have det til at ligge dér. Det er det til enhver tid. Så på den måde kan det give god mening at rykke noget af lageret ned til—
Hvad koster Amazon FBA?
T: Ja, for hvis vi lige skal tage to hurtige pointer til sidst.
Amazon FBA på Tyskland, hvor de står for fulfillment, altså al handling og pluk og pak. Kundeservice.
Hvad er det, det koster i procent? Nu siger jeg mellem 10 og 20. Ish?
J: Jaaa. Altså det er … Man kan sige, det er jo— Ja. Altså man betaler jo et fee for at sælge produktet på Amazon.
Men selve FBA-fee’en, det er jo ud fra, hvad vejer din vare? Hvor stor er den? Hvor lang tid ligger den på lager?
T: Ja, så der er forskel på en vaskemaskine og en neglefil.
J: Ja, det er der.
T: Det er jeg med på. Men man kan sige, men for produkter, som ikke er kæmpestore – elektronikprodukter – altså er …
Er max 18 procent eller hvad?
J: Jamen, det … Ja, altså, det er svært at gøre op i en procentdel.
Det kan være, at vi faktisk skulle prøve at lave en udsendelse en dag. Hvor vi kommer med nogle eksempler og siger, jamen, hvis det er dét her, så er det— Og den ligger på lager i to måneder, inden den bliver sendt, hvad koster det så?
T: Ja, men min pointe var bare, at hvis omkostningen til FBA i Tyskland ligger på mellem 10 og 15 procent …
Om det hedder 15 eller 10.
Jeg vil godt vædde med, at det stadigvæk er billigere end de personaleomkostninger, det husleje og alle de andre ting, man selv har. Det er egentlig derfor. For at få en indikation af, at det er dét leje, vi er i.
J: Jamen, det er det jo.
Vi kan jo vende tilbage til nogle produkter, vi har snakket om før. Men har du seks kopper, der ligger i en kasse og skal sendes ud til kunden. Hvis den ligger på lager i to måneder, inden den bliver sendt ud, og så med fragt ud til kunden, retur, kundeservice og så videre. Det koster måske 25-30 kroner. Det er det prisleje.
Der er ikke ret mange danske virksomheder, der kan sende en pakke ud, kun til det.
Og så har de—
T: Inklusiv fragten.
J: Inklusiv fragten.
Og så har de lige lagerudgifter. De har lige pluk- og pak-funktionen.
T: Og en eller anden er lige syg en dag.
J: Ja, lige præcis.
Amazon, altså … Vi har ikke fundet nogen endnu, hvor det er billigere.
Hvor mange timers arbejde skal man lægge, før man er klar til at sælge?
T: Nej, okay.
Så er der øvrige anbefalinger til, hvad man skal gøre for at gå på Amazon i Tyskland?
Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at spørge: Hvis nu at man gerne vil på Amazon, hvor— Og så har vi to scenarier.
Man bruger nogen, der ved noget om at komme på i Tyskland – det kunne være os eller nogen andre. Eller om man siger, at vi afsætter en intern ressource kun til det her.
Hvor mange timer tager løsning A og løsning B? Og det er ikke for at sammenligne, hvad hedder det, dem, der kan med dem, der ikke kan.
For jeg er overbevist om, at hvis man selv skal gøre det, så er det stadigvæk mindre risikobetonet end at skulle starte for eksempel sin egen B2C-shop op i Tyskland.
Så kan man overhovedet sige noget om dét? Altså tager det 40 timer at få hjælp med det af en professionel og 400 timer, hvis man aldrig har prøvet det før?
J: Altså, jeg vil sige, da jeg i sin tid gik ud og selv skulle prøve at i gang på Amazon og lære det hele …
Jeg tror da, altså … Der gik måske 2-3 måneder, inden jeg havde et produkt på Amazon og klar til det.
T: Okay. Det var sørens.
J: Jamen, det—
T: Jeg ved ikke, om det siger mest om dig, eller …
J: Det gør det måske.
Nej, men det… Altså … Langt de fleste henvendelser vi får, de sker jo også på baggrund af, at folk finder ud af, hvor besværligt det er at komme på på Amazon.
T: Det forstår jeg godt.
J: Man kommer i hvert fald hurtigt til at bruge 2-300 timer på bare at få oprettet seller central og at få oprettet nogle produkter.
T: Præcis. Og det er dér, min pointe er.
Hvis du skal lave din egen B2C-shop, så kommer du også til at bruge 2-300 timer. Du kommer også til at tage en masse udgifter.
Du skal have et eller andet webbureau på til at lave en webshop. Du skal alt muligt for at sælge til private forbrugere i Tyskland. Altså, forstår du hvad jeg mener?
J: Ja, ja, ja, lige præcis.
Så selv hvis man gør det inhouse, så kan Amazon stadig være en bedre idé. For at teste et marked af, eller få et fuldstændig proven salg jo, ikke også, dernede.
Det var egentlig mere dét.
J: Altså, hvad kan man sige, vi ved jo sådan ungefair, når vi skal hjælp en virksomhed i gang – – selvfølgelig afhængigt af hvor mange markeder og hvor mange produkter. Men altså … 25-30 timer, så er man ved at være klar til at sælge.
T: Ja.
J: Altså … Så det går relativt hurtigt.
T: Det synes jeg også er sindssygt fedt.
J: Ja.
Træd nemmere ind på andre markeder
T: Okay, så ud fra vores snak her, så er vi på Amazon Tyskland. Og så er det, der kommer den her skønne stordriftsfordel, fordi hvis vi så vil sælge i Frankrig.
Hvad er det så, der sker dér?
J: Jamen, hvis vi så vil sælge i Frankrig, så går vi ind på produktet i Tyskland. Og så siger vi, den her den koster 19,95 euro i Tyskland. Og så sætter vi en pris ind, og så siger vi, det må I gerne sælge den til i Frankrig også. Og så sælger vi i Frankrig.
T: Og så lige måske oversætte produktet, eller hvad?
J: Nej, det gør Amazon, men hvis–
T: Kæmpe men.
J: Kæmpe men, det er jo selvfølgelig … Det er automatiske oversættelser, så vi vil altid gå ind og bearbejde produktteksterne efterfølgende, med key words og sådan noget.
Men vi kan godt finde på bare at sætte et produkt aktivt i flere lande for at se: Hvor performer det, uden vi gør noget? For at finde ud af hvad er det for et næste marked, vi skal bearbejde—
T: Men til lytterne og seerne. Når du fortæller mig— Lad os sige det tager 40 timer, eller for den sags skyld 100 timer, at få WeMarket eller en anden til at hjælpe med at opsætte Amazon.
Så tager det så tilsvarende – nu siger jeg noget, som jeg ikke ved noget om – ti timer at få det til Frankrig. Altså det er jo en helt enorm rationalisering, og man gearer jo virkelig altså førstegangsinvesteringen, ikke?
J: Ja, lige præcis. Lige præcis.
Du kan relativt hurtigt og effektivt komme i gang i, ja, altså–
T: I flere markeder, når man først er i gang.
J: Ja, det er helt … Og det er jo helt vildt, at det kan være— Nu siger jeg “så nemt” i citationstegn, men det er det jo. Bum, så er du i gang i to nye markeder.
T: Ja.
Jens, jeg tror, lytterne og seerne har fået rigtig meget viden ud af den her episode omkring at sælge i Tyskland.
J: Det håber jeg.
T: Så tak for det.
J: Selv tak.
T: Og ja, og så bare tak for at du kom endnu engang og ville være med.
J: Ja, velbekomme.
Kunne du tænke dig at lære endnu mere, så kan du få en e-mail, hver gang vi har en ny videopodcast klar.
Gå ind på wemarket.dk/podcast og tilmeld dig.