Skrevet af: Thomas Haurum
3. januar 2023

Episode 19: Amazon SEO – Sådan bliver du nummer #1 på Amazon!

Foretrækker du?

Amazon SEO – Sådan bliver du nummer #1 på Amazon!

72% af alt salg på Amazon sker organisk. 

Men hvordan når du side 1, når der er tusindvis af andre sælgere af samme produkt som dig?
Der er guldkorn at hente fra dagens gæst i podcastepisoden, som handler om SEO på Amazon.

Læs hele episoden her.

I dag skal vi tale om SEO på Amazon, og hvordan man kommer op at rangere, når folk søger efter ens produkter.

Og derfor er du inviteret indenfor, Jens, du er vores Head of Amazon.

Velkommen til.

Tak for det.

Jeg er overbevist om, at du kan gøre os klogere på det her emne.

Det får vi at se.

Det håber jeg.

Men lad os lige prøve at starte med …

Nu er vi, lad os sige, man er på Amazon. Jeg har produkter på.

Hvordan er det med Amazon og søgemaskinen inde på Amazon?

Er det vigtigt? Måske et ledende spørgsmål.

Ja, hvis du gerne vil sælge varer, så synes jeg, at det er noget, man skal overveje at gå i gang med.

Hvis man ikke har gjort det.

Amazon er jo en søgemaskine på lige fod med Google, forskellen er jo bare her, at her køber kunderne produkterne også.

Og det der er vigtigt at forstå, det er, at …

Jeg tror, de fleste ved, hvor vigtig SEO er på Google.

Der er bare lige den forskel, at når du kommer til Tyskland, USA, England og så videre. Der er Amazon bare en større søgemaskine end Google er.

Så derfor …

Man skal fokusere på SEO, når vi snakker Amazon.

Fordi det handler om, at når en kunde går ind og søger på et produkt, en given vare, på Amazon.

Så skal du jo ligge så højt oppe som muligt rent organisk for at kunne få noget salg.

Ja, ja, de får clicksene, dem der—

Ja, lige præcis.

Lad os sige, at en kunde går ind og søger på de her kopfhörer, vi har på hovedet, i Tyskland, så er der måske 2.000.

Og det er … kopfhörer. Er det—

Kopfhörer, det er headset. Det er hovedtelefoner.

Og der er måske 130.000 søgninger om måneden på dét, og der er måske 2.000, 3.000 der sælger sådan nogen.

Det er mange sider, man skal igennem for, som kunde, hvis man vil kigge dem alle sammen igennem.

Og det gider de ikke.

De klikker på de dem, der lige passer rent prismæssigt på side et.

Så hvis du ikke ligger på side et, så gør du det sindssygt svært for dig selv.

Men lige for at motivere lytteren og seeren …

Hvordan er fordelingen af omsætning på Amazon? Hvor meget kommer fra organisk og ads? Ved man det?

Der er et tal, der hedder, at man siger omkring 72 procent af alt salg, der kommer på Amazon, det kommer fra organiske placeringer.

Så selvom annoncering er sindssygt vigtigt på Amazon, så er SEO lige så vigtigt.

Og jeg kan godt … Altså …

Når vi får vi en ny kunde, eller vi … Endnu mere når vi overtager en kunde, der er på Amazon i forvejen, hvor man virkelig hurtigt kan se resultaterne af det arbejde, man laver.

Så kan jeg sige, at det er SEO, der gør den største forskel på, hvor meget du kommer til at sælge hurtigt.

Du kan godt gøre det med annoncer, men der er det et numbers’ game.

Altså hvor meget er du villig til at betale?

SEO-delen … Det er helt vildt, nogle af de cases vi ser, altså hvor stor forskel det gør.

Men hvor svært kan det være, har jeg bare lyst til at sige, på produkter, for eksempel.

Man sidder jo for eksempel ikke på Google og …

Jo, jeg ved godt, at man optimerer produkter, men en stor dansk webshop med 20.000 produkter.

Det kimer der rigtig meget på kategorisøgninger og vil gerne ligge øverst på kategorier.

Men på Amazon er det jo … Hvad er det, både kategori og produkt, og hvor svært kan det være?

Nej, det er på produktniveau.

Det vil sige, hvis nu du sælger sådan et par høretelefoner, som vi har på nu her, så kan det hedde headset, headphones, gaming headset, PC-headset, kopfhörer, kopfhörer mit mikrofon, kopfhörer mit kabel.

Altså jeg kunne blive ved.

De søgninger, de er alle sammen superrelevante for de høretelefoner, vi sidder med nu her.

Jamen, så er det vel også bare at skrive det i produktteksten?

Lige præcis. Det er jo dét, det handler om.

Men det handler om at finde frem til, hvad det er for nogle søgeord, der er relevante.

Så der går man selvfølgelig ind og analyserer og siger, at okay, det her er et gaming headset, for eksempel.

Så kan man bruge nogle tredjeparts-tools til at finde ud af, hvor stor søgevolumen er der på det?

Og det gør vi jo hver eneste dag.

Eller tag en konkurrent og hold op mod og sige, at dem her, de er bestseller. Hvad er det for nogle søgeord, de ligger på rent organisk?

Og så handler det om, at du i din headline og dine bulletpoints får så mange søgeord ind som muligt.

Uden at teksten skal blive alt for grim, hvis man kan sige det sådan.

Det skal jo stadig være noget, der er læsbart. Det skal give mening for kunden.

Men det er nogle helt andre typer headline og produktbeskrivelser og bulletpoints, end du ville have på din egen hjemmeside.

Vi plejer at sige, at de tekster du laver til Amazon, de er til for at skabe trafik.

Og billederne, det er det, der skal konvertere.

Så alt det der står i din headline og bulletpoints, det skal du kunne vise ovre på dine billeder med noget infographic og et eller andet.

Men teksterne … Det er …

Altså det er jo lidt keyword stuffing. Altså det handler om at få så meget relevant søgning, søgninger ind i dine produkter.

Og det der jo er fedt, det er, når vi sidder med en kunde, der er på Amazon i forvejen.

Så starter vi med at analysere deres produkt, og så ser vi, at der er 17.288 søgninger på det produkt her om måneden ud fra de søgetermer, der er.

Men vi kan se, at der er et keyword, de slet ikke bruger, og det er der altså 40.000 søgninger på om måneden.

Men så skal vi jo for guds skyld sørge for at få det ind i overskriften eller i bulletpoints, efterfølgende.

Så det er sindssygt vigtigt, at man enten selv går i gang med det her arbejde og bruger nogle redskaber, der kan give dig den information.

Fordi det er den eneste måde, du kan gøre det på rigtigt.

Og prioritere hvad det er for nogle søgetermer og søgeord, du vil have ind.

Der hvor jeg synes, at Amazon adskiller sig meget fra andre webshops, det er jo netop med infographics og billederne.

Normalvis på en dansk webshop, hvis jeg skal sælge et par læderstøvler, så er der et billede af læderstøvlerne, og det kan være, at der er en 360-graders et eller andet, jeg kan dreje rundt.

På Amazon der vil den samme jo have 15 billeder, hvor der så er sådan nogle små linealer på, hvor højt er produktet, og der er måske et billede af den ko, som læderet kommer fra.

Det er sådan en skør måde at gøre det på.

Men hvor vigtig er optimeringen af billederne?

For eksempel navngivning eller forklaring på billederne?

Kan du ikke prøve at komme ind på det?

Jo, altså, hvad kan man sige …

I forhold til navngivning er det, altså …

Giv det Amazons interne varenummer. Så er du godt på vej. Det er dét.

Så selve navngivningen er ikke sådan noget, der fylder helt vildt.

Men måden du laver dine billeder på er superrelevant.

Og man kan sige … Nu siger du en støvle. Man kan også sige …

Jeg synes et godt eksempel er en sofa.

Altså når jeg køber en sofa.

Eller når jeg går ud i en butik og finder en sofa, og siger, at den vil jeg gerne have.

Så spørger jeg, hvad er målene på den her?

Altså hvor høj er den? Hvor dyb er den? Hvor bred er den?

Ja, du kommer godt forberedt.

Jeg ville bare købe den og sætte den på plads.

Ja, det kan man jo selvfølgelig også, ikke?

Og jeg ville jo også, i mit tilfælde, jeg vil jo også spørge om, hvad kan den holde til af vægt?

For at være sikker på, at der ikke sker noget dér.

Det er jo et relevant spørgsmål, og det besvarer du som regel også ovre i din tekst, du har ovre ved headline og bulletpoints.

Men folk i dag, de er jo …

Man har jo det her med, visuelt. Så det du fortæller ovre i din tekst, det skal du have med ovre på dine billeder.

Det vil sige, at du viser præcis, at du har et billede af den.

Så står der, hvor høj er den, hvor bred er den og så videre.

Fordi—

Det skriver man såmænd i billedet.

Det skriver man i billedet, og så kan du jo sige, er det ikke lidt tosset, at Amazon gør det?

Nogle ville jo sige … En dansker ville sige, er det ikke lidt grimt?

Men omvendt så er det jo supermærkeligt, at man ikke gør det ellers.

Man kan … Altså der er en grund til, at Amazon kan ligge med så høje konverteringer, som …

En dansk webshop, er det 2-3 procent, så er du vel ret godt kørende, er du ikke?

Ja, det kommer an på konkurrencen, men lad os bare sige det.

Altså, 15 procent, 20 procent på Amazon er jo ikke unormalt.

Så man kan jo sige, at der kunne man måske faktisk godt skele til ved Amazon og sige, hmmm, gør de noget, der er rigtigt dér?

Ja, fordi en dansk møbelwebshop, så vil de skrive et eller andet sted langt nede i teksten, hvad målene er på stolen i stedet for at skrive det visuelt på billederne.

Ja, det er faktisk skørt.

Og man kan sige, at vi er jo så hurtige i den verden, vi er i i dag, at vi hurtigt tager stilling til tingene.

Så hvis det ikke det bare er helt op i face på folk, hvad størrelse den her er, så dør de i at skulle sidde og finde informationen.

Specielt på Amazon.

Så billederne …

Altså, jo … Det er noget af det, vi arbejder meget med. Det er simpelthen at få optimeret billederne.

Så de passer til Amazon, og det er bare sådan helt generelt, bare for at tage den hurtigt.

Når du vil på Amazon. Du må kere dig om dit brand, du skal have din visuelle identitet og tone of voice.

Det er lækkert.

Vi skal bare lige huske, at det er Amazon, der har skabt nethandlen i alle de lande, de er i.

Så det kræver noget tilvænning.

Og hvis man ikke er indstillet på det, så … Ja, så skal man sige farvel til den millionomsætning, man kan få.

Ja, ja, så man kan ikke … Man kan egentlig ikke have en holdning til, om man ønsker en eller anden lineal, eller—

Nej, det kan man ikke. Eller jo, det kan man. Man må godt have en holdning til det, men det er definerende.

Er der nogle krav til minimumstekst, eller minimum antal billeder for overhovedet at kunne få varen på?

Altså du skal have et mainbillede.

Altså det er jo et packshot, hvor du har et billede på en hvid baggrund.

Og det er jo—

Kan man lægge video op?

Ja, du kan lægge video … Altså, du kan have syv billeder, og så kan du have nogle videoer på dit produkt.

Og video vinder mere og mere.

Vi kan se på de kunder, hvor der bliver lavet videomateriale til, de sælger bare mere og mere, med det samme der kommer video på.

Et lille hack i forhold til det her med billeder, det er, når du søger på et produkt på Amazon, så ser du et produkt på en hvid baggrund.

Og dem ser du, når du går ind på Amazon, så ser du 100, hvor det alt sammen er med hvid baggrund, fordi det er det Amazon har som krav.

Et lille fif det er, et billede skal minimum være 1000×1000 pixels.

Lav det 2000×2000 og så sørger du for at have en hvid ramme rundt om kanten af billedet.

Og så har du dine støvler på en mand eller en kvinde, eller du har et newyorkerspejl, der står inde i en stue og lægger på billedet, og så sørger du lige for at gemme det som en JPEG.

Fordi så ser Amazon det som om, at der er en hvid baggrund på det her, fordi du har en hvid kant rundt ude i billedet.

Kæmpehack!

Så betyder det, at når folk de så søger på deres, så skiller du dig helt ud inde på den her produktside.

Med alle de hvide baggrunde.

Det er sådan et lille fif.

Nå ja, så man får lov at se den i miljø, der er bare en hvid kant.

Ja, lige præcis. Så følger den Amazons retningslinjer? Måske ikke helt, men jeg har aldrig oplevet, at det har været et issue. Aldrig.

Men de forstår heldigvis ikke dansk, Amazon.

Lige nøjagtig.

Så billederne de er vigtige, og teksten.

Og så er der jo så den her med, at sørg for at få lavet en overskrift, som selvfølgelig har søgeord, men som fortæller altid, hvad er du for et brand?

Hvad hedder det? Hvad er det for et produkt?

Hvad farver er det? Og hvad størrelse er det?

Altid det fremgår. Fordi det er det, kunderne er vant til på Amazon.

Og dine bulletpoints … Sørg for at de tre første bulletpoints. Du har fem bulletpoints. Du kan skrive op til 500 tegn i hver.

Sørg for at de tre første er dem, der indeholder de relevante søgeord.

Og så er der jo det her med, at hvis vi for eksempel tager USA.

Det er jo amerikansk, så der søger folk primært på amerikansk.

Men der er også masser, der taler portugisisk og spansk i Spanien.

Og de—

I USA, mener du.

Ja, undskyld. I USA. Og de er jo iskolde, for når de går på Amazon.com, så søger de altså bare på spansk.

Så en god idé det er at sige, jamen, er der nogle ord, hvor vi ved …

Du kan for eksempel tage collagen.

I Tyskland kan det både staves med k og c, og der er næsten lige mange søgninger af hver.

Så du har faktisk en mulighed for det vi kalder backend keywords.

Altså inde under selve produktet kan du lægge nogle keywords ind, søgeord ind, som kunderne ikke ser, men som du vælger, at du faktisk gerne vil rangere på.

Og det kan for eksempel være produkter, hvor det bliver skrevet med en stavefejl.

Vi ser jo nogle, der laver nogle brandsøgninger, hvor det stikker helt af.

Får du sådan en ind.

Hvis det hedder et andet ord på engelsk, få det ind.

Så der kan du også få en masse søgevolumen.

Og vi overvåger jo alle vores kunder. Med de produkter, vi har fokus på hele tiden, og siger der overvåger vi søgevolumen.

Hvor stor er den? Hvordan rangerer vi rent organisk og så videre?

Og det har altså … Det er … Jeg synes, det er det, der er så fedt at se nogle gange, hvor stor forskel det bare kan gøre.

Og det er slet ikke ligesom Google, at du skal vente i to år på, at der sker noget, eller en måned.

Det sker sådan.

Det skal man heller ikke, tør jeg også godt love.

Men det er så også, fordi du sidder i den ende af bureauet, hvor du gør.

Men der er et spørgsmål, der trænger sig på, og det er i forhold til collagen.

Har du fået nogle vareprøver der? For jeg kan se på din hud, at den er helt stram og flot.

Ja, det er … Jeg har faktisk altid fået ros for min hud i ansigtet.

Ja, du er … Du går meget op i personlig hygiejne.

Ja, for hulen.

Nå, okay, backend keywords. Sjovt. Det vidste jeg jo for eksempel ikke, at der var.

Så hvis du lige sådan skal prøve at ridse, måske 4-5 tips op til SEO på Amazon. Hvad er det så? Hvad er de fem vigtigste ting?

De fem vigtigste ting med SEO, det er relevante søgeord.

Hvis du ikke har adgang til tools, så få det.

Hvis du tænker, at det er lidt for dyrt, så find den konkurrent, der sælger allermest. Du kan se, hvem der er bestseller inden for en kategori.

Gør, som de gør.

Gør, som de gør.

Altså, sørg for at få dine relevante keywords ind i backend, som kunderne ikke behøver at se.

Og så er det i forhold til billeder. At de er i orden.

Fordi den sidste ting, som vi ikke rigtig har snakket om, det er jo konvertering.

Altså det her med, når en kunde klikker sig ind på dit produkt, så er det faktisk vigtigt, at de konverterer.

Fordi hvis de ikke gør det, så falder din organiske placering, så det har jo også indflydelse på din SEO.

Og sådan … Det var kun fjerde, for—

Nej, jeg vil faktisk sige, at det var fem. Men—

Jeg har lige én mere. Jeg vil have den sjette med.

Så kom med den.

Fordi … Advertising.

Annoncering på Amazon bruger du også til at fremme dine organiske placeringer.

Så de søgeord du har valgt at sige, at det er dem, vi virkelig vil rangere på, dem opretter du annoncer med inde i dit annoncemodul.

Og siger, at når der er en kunde, der er det her, og søger på det her, så vil jeg gerne betale for at ligge på en god placering.

Fordi så i takt med, at folk de klikker, og de køber, så booster du din organiske placering.

Og det er jo også en vanvittig pointe i forhold til for eksempel Google, hvor man ikke rigtig kan købe sig til organiske placeringer.

På Amazon er det livsvigtigt, at der er handel.

Og sådan noget som, hvis det ligger på FBA.

Amazon warehouse. Der skal jo være omsætningshastighed på. Så man skal sælge varer.

Man skal have reviews, man skal have kunder, der køber varen.

Og det kan man jo så booste ved at annoncere ud—

Og det er jo … Amazon er jo bare en kæmpesnebold. Og når først den ruller, så er det bare sindssygt.

Så man skal forbi den der … Jeg havde nær lyst til at kalde det karensperiode.

Men i hvert fald, man skal investere i starten.

Ja, det skal man.

For at få traction.

Ja, det skal man.

Det skal man være parat til.

Ja.

Og det gælder jo så også i forhold til, for eksempel …

Lad os sige, at man kun er 70 procent i mål med sit arbejde på SEO på Amazon.

Hvis du nu halverer prisen på dit produkt for at få nogle ordrer igennem.

Det kan jo også være et middel mod målet, ikke?

Ja, ja. Noget igennem. Lige præcis. Lige præcis.

Okay, Jens. Men tror du ikke, det var det? Her i hvert fald 5-6 rigtig, rigtig gode tips til—

Jo, og som sagt, hvis man har nogen spørgsmål, og man er nysgerrig. Altså man må gerne tage fat i os.

Vi elsker jo at fortælle om det.

Så endelig tag fat i os.

Jens, tak, fordi du lige gad at gøre os klogere på det her søgemaskineoptimering på Amazon.

Hvis du, kære lytter eller seer, kunne tænke dig en e-mail, når vi har et nyt afsnit ude, så kan du gå på wemarket.dk/podcast og tilmelde din e-mailadresse.

Tak, fordi du lyttede eller så med og ha’ en rigtig god dag.