Læs hele episoden her
Thomas (T): Velkommen til episode 16 af WeMarkets podcast.
I dag skal vi tale om Amazon Seller Central, hvordan man opretter en, hvad det er.
Og i den forbindelse har jeg inviteret dig i studiet, Jens. Du er vores Head of Amazon.
Velkommen til.
Jens (J): Tak skal du have.
T: Der er jo det her med Seller Central på Amazon, som … Ja, hvad er det?
J: Jamen, Seller Central, det er jo det system, du bruger, for at kunne sælge dine varer på Amazon. Så det svarer til, at du har en webshop, hvor du har en backend, hvor du kan logge ind og lave alle dine tryllerier for at sælge en masse varer til dine kunder.
Så det er dét, det er på Amazon.
T: Så det eneste sted, man logger ind som reseller eller kunde, det er på Seller Central.
J: Ja.
T: Hvad hedder den adresse? Hvordan kommer man derhen?
J: Jamen, for at gøre det lidt forvirrende. Der findes to, fordi den ene er den, der er leverandører, altså dem, der selv sælger varerne på Amazon, og det er sellercentral.amazon.com eller .de eller .nl eller co.uk alt efter, hvilket land det er.
Men altid sellercentral.amazon. + det pågældende land.
Så er der de virksomheder, som sælger varer direkte til Amazon, hvor det er Amazon, der sælger varerne, det hedder vendorcentral.amazon. + det pågældende land.
Men Seller Central, lad os holde os til den, for det er den, langt de fleste stifter bekendtskab med.
T: Okay, men så er det i princippet det samme, men det kommer lidt an på indgangsvinklen.
J: Ja, indgangsvinklen og så ser de også lidt forskellige ud. Man kan nogle forskellige ting på dem hver især.
Hvad kræves for at oprette Seller Central?
T: Hvordan får man en Seller Central? Kan jeg oprette en Seller Central i morgen, hvis jeg vil det?
J: Ja, det kan du i princippet godt. Det der kræves for at få en Seller Central, det er, at du har nogle varer, du kan sælge på Amazon, og at du har en virksomhed.
Og måden det fungerer på, det er, at du går ind på domænet, og så siger du, jeg vil gerne have en Seller-konto her ved jer, kære Amazon. Og så skal du udfylde nogle oplysninger. Det er både omkring dig personligt men også omkring din virksomhed.
Så det personlige er dit navn, din adresse, dit pas, dokumentation for, at du bor der, hvor du påstår, at du bor.
Og virksomheden, det er CVR-nummer og virksomhedens adresse, man skal bruge.
T: Er der øvrige begrænsninger? Skal min virksomhed have eksisteret i en årrække?
J: Nej, ikke som udgangspunkt. Der er ikke noget med historik i, hvor gammel din virksomhed er.
Det er klart, at du ikke kan have så ung en virksomhed, hvor du ikke har fået nogen fakturaer endnu, for eksempel. Eller har et kontoudtog, du kan fremvise til Amazon. Fordi det er nogle af de krav, der er. At du skal kunne dokumentere, at din bankkonto nu er den bankkonto, som du udgiver for at være. Tilhørende den virksomhed.
Så det er dét, men om du har eksisteret i en måned eller seks år, det er i princippet ligegyldigt.
T: Så Seller Central er Amazons backend, når man skal sælge varer, og alle kan i princippet oprette sig, så længe de har et CVR-nummer, og har en faktura, kontoudtog og måske har eksisteret i et par måneder. Men så kan man egentlig komme i gang.
J: Ja, lige præcis.
T: Ja. Jamen, Jens, det var egentlig bare dét, jeg skulle have besvaret.
Så tak fordi du lige gad at komme og gøre os klogere på det.
J: Jamen, velbekomme.
Hvis du gerne vil have en e-mail, når vi har en ny episode ude af WeMarkets podcast, så kan du gå på wemarket.dk/podcast og tilmelde dig.
Så får du besked.
Ha’ en god dag.