Skrevet af: Thomas Haurum
9. august 2022

Episode 11: Køb af bannere online: 3 gode tips!

Foretrækker du?

I afsnit 11 er Mikkel Aalbæk Mejlvang blevet inviteret ind i studiet, som er vækstpartner hos WeMarket. Her tales der om onlinebannere og alle de positive fordele, som det kan drage med sig.

Du har formentlig allerede set utallige af bannere rundt omkring på det store internet. Det kan fx være onlinebannere fra Zalando og lignende, som er at finde på diverse nyhedssites såsom Ekstrabladet.dk. Ønsker du nogle lignende bannere til din virksomhed? Så lyt med i afsnit 11 af vores podcastserie eller læs med herunder, hvor vi vil fordre dig med de allervigtigste guldkorn.

Forskellige typer af annoncebannere

Der findes naturligvis forskellige udgaver af bannerannoncerne. Helt groft sagt, så findes der to forskellige typer af bannere:

1. Standardbannere: Her er der tale om et statisk billede – og den klassiske billedannonce, hvor der kan tilføjes tekst.

2. High Impact bannere: Her er det derimod typisk animerede annoncer, hvor det er muligt at tilføje både lyd og video. Du kan ligeledes tilføje et interaktivt element, hvor det er muligt for modtageren at swipe, som giver en høj grad af interaktion.

Både standardbannerne og High Impact bannerne kan være placeret rundt omkring på diverse hjemmesider. Ofte vil de store bannere være placeret oppe i toppen af websiden eller i højre- og venstre side, hvor der kan skabes et stort blikfang. Bannerne kan dog også være placeret i selve artiklerne, hvor det vil opdele brødteksten og skabe en stor synlighed.

Hvis du vælger det interaktive format, så kræver det nogle specielle softwares, men giver samtidig også en unik mulighed for at skabe noget særpræget. Modtageren vil skulle bruge længere tid på banneret og effekten vil således være større.

Opnå mange visninger for få penge

Bannere er et forholdsvis prisvenligt alternativ, når der skal markedsføres. Det er en effektiv måde at opnå trafik til hjemmesiden på, hvor du har mulighed for at pushe budskaber ud til dine målgrupper.

Standardannoncerne kan indrykkes med DSP (Demand-side platform), hvor både Google Ads og andre systemer kan anvendes. Her kan du lægge dine filer op, vælge målgrupperne og ikke mindst budgettet. Dernæst er dine bannere klar til at blive skudt afsted. Alt i alt meget brugervenligt. Det koster samtidig ikke noget at oprette en Google Ads, så dette kan du lynhurtigt komme i gang med. Du indtaster blot dine betalingsoplysninger og så er du køreklar.

Men kan du så komme på alle websites med dine onlinebannere? Nærmest ja. Der er naturligvis nogle sider, som ikke har en aftale med Google, men alle de større medier har. Mange nyhedssites lever trods alt af reklamer og annoncer, og derfor er udbuddet så stort. Det kan dog være at medierne ikke sælger de eksklusive placeringer til Google, hvor det så er nødvendigt med en særaftale.

Onlinebannere er relevante for alle virksomheder

Bannere er nærmest relevante for alle virksomheder – og i alle brancher. Du kan selv bestemme budskabet, målgruppen og budgettet. Det primære formål med annoncerne er, at modtageren skal opnå et kendskab til brandet og produkterne/ydelserne.

Først og fremmest skal du dog være bevidst om selve formålet af onlinebannerne. Hvis du står lige nu og mangler en masse konverteringer og omsætning til virksomheden, så er det ikke det medie, du bør søge hen mod allerførst. Så kunne det fx i stedet være tekstannoncer på Google Ads eller lignende, hvor der sidder nogle brugere og leder efter et konkret produkt/ydelse.

Onlinebannere handler i bund og grund om at de skal vide, at dit brand er på markedet. Det er nødvendigvis ikke et produkt/ydelse, som de ønsker at købe lige nu og her – men de skal vide, at du er der. På den måde vil de hurtigt søge hen efter dit brand, når de når længere i købsbeslutningen.

Standardannoncerne kan naturligvis drive performance lige nu og her, hvor du driver retargeting med bannere, som viser konkrete produkter, der er på tilbud lige nu og her. Men ved virksomheder som har et ønske om at øge kendskabsgraden, så giver det i endnu højere grad mening at benytte sig af onlinebannere. 

De tre vigtigste tips

For at opsummere så er der tre nyttige tips, som du kan tage med dig videre, hvis du ønsker at få mest mulig succes med bannere.

1: Formål: Først skal du have klarlagt selve formålet med banneret. Bannere er gode til at få modtageren til at kende dit brand. Hvis du derimod ønsker et hurtigt afkast, så bør du undersøge nogle andre muligheder.

2: Format: Dernæst skal formatet fastlægges, som vi tidligere har været inde på. Skal det være en standardannonce eller en High Impact annonce? Helt naturligt så vil det større format naturligvis skabe en større opmærksomhed.

3: Design: Afslutningsvis skal designet defineres. Her er det fx vigtigt, at du husker at få selve brandnavnet med, så modtageren ved hvem afsenderen er. Dernæst er det naturligvis også vigtigt, at det ser flot og æstetisk ud. Herudover bør du overveje om der skal en interaktiv del med i banneret. Dette vil naturligvis koste ekstra penge, da du formentlig skal have en anden aktør med ind over – men det kan i sidste ende være alle pengene værd.

Sørg for at dine annoncer er til at forstå. Hold gerne tekstdelen så kort og præcis, som muligt, så kunden hurtigt kan skabe sig et overblik og forstå budskabet med annoncen.

Lyt med og opnå endnu større viden om bannere

Lyt med i podcastafsnittet, hvor Mikkel deler endnu flere guldkorn. Her kommer vi desuden også ind på nogle konkrete eksempler af onlinebannere.

Brænder du for at indhente endnu mere viden om digital marketing? Så få en mail i din indbakke, så snart vi har et ny podcastepisode klar. Du kan tilmelde dig let og hurtigt øverst på denne side.