Skrevet af: Thomas Haurum
9. august 2022

Episode 10: Bør jeg opdatere til Performance Max på Google Ads?

Klik og lyt nu:

Google har lanceret et helt nyt kampagneformat på Google Ads, som har fået navnet Performance Max. I afsnit 10 af vores podcastserie er det netop den nye, spændende kampagnetype, som er hele omdrejningspunktet. Vi har inviteret Mark Blandebjerg ind i studiet, som vil gøre dig meget klogere på Performance Max og hvorledes du bør arbejde det.

Mark Blandebjerg er Head of Google Ads hos WeMarket og er en vaskeægte ekspert inden for området. Læs og lyt med, hvor du vil blive meget klogere på Performance Max.

En opgradering af Smart Shopping

Som navnet så fint antyder, så har Performance Max til formål at opnå den maksimale performance. Det er en opgradering af Smart Shopping-kampagnerne, hvor der er fokus på at få adgang til flere formater, som kan hjælpe dig, som virksomhed, med at nå ud til nye og flere kunder.

Google beskriver det selv således: En målbaseret kampagnetype, som giver adgang til hele Google Ads-beholdning fra én enkelt kampagne. Kampagnetypen giver mulighed for at finde flere konverterede kunder på tværs af Google kanaler.

Performance Max er således en opgradering af Smart Shopping. Her bliver der låst op for nye målgrupper på tværs af Googles kanaler og du kan opnå et bedre resultat. Performance Max er brugervenlig hele vejen gennem, som gør det nemt for dig at komme i gang med.

Fra juli og til september så vil Smart Shopping-kampagnerne automatisk blive opgraderet til Performance Max-kampagner, men allerede nu, så vil vi anbefale dig, at du selv begynder at opgradere og få fingrene ned i værktøjet.

Fang kunderne tidligt i købsrejsen med Performance Max

Performance Max er at finde på både Search, Gmail, YouTube, Display, Discovery og Maps. Helt centralt giver det altså din virksomhed mulighed for at finde flere kunder. Ved det gamle kampagneformat, Smart Shopping, så blev der kun brugt Search. Når du benytter de andre fem platforme, så formår du at ramme kunderne tidligere, som hurtigt vil give et positivt afkast med sig. Du vil således opleve at få ekstremt meget ud af dine kampagner, når du befinder dig på de rigtige platforme.

Performance Max-kampagnernes helt store fordel er, at de rammer folk tidligere i købsrejsen end ved Smart Shopping. Det fungerer med andre ord som en DSA, der går ind og crawler din hjemmeside. Her findes de søgeord, som folk søger på – og herefter matches det op med indholdet på din hjemmeside. Det er den perfekte cocktail, hvor det er muligt for Google at ramme flere brugere.

Jo bedre indhold – jo bedre performance

Først og fremmest så er det vigtigt, at Google får så meget indhold fra dig, som det er muligt. Du skal altså kunne levere billeder, tekster og lignende. Jo bedre indhold du leverer jo bedre performance vil kampagnerne også levere. Sørg derfor gerne for at dine overskrifter og produktbeskrivelser er gode samt unikke. Vær modig og kreativ – det er nemlig lige præcis dét, som kan stille dig ud fra konkurrenterne.

Når du anvender Performance Max, så vil du opleve over tid at konverteringsværdien stiger. Du tvinger dig selv og virksomheden til at have et øget fokus på markedet, målgrupper og ikke mindst at levere noget bedre kvalitet til brugeren, som sidder derude bag skærmen. Tilpas altid indholdet og annoncerne i forhold til dine målgrupper. Skab således noget content, som skiller dig ud fra konkurrenterne. På den måde vil du opleve de allerbedste resultater.

Alt i alt så kan Performance Max sagtens betale sig at investere noget tid i. Sørg desuden hele tiden for at optimere og vedligeholde dine kampagner.

Hav tillid til Google og hav fokus på det tekniske

Anbefalingen herfra lyder på, at du altid bør have tillid til Google. Når du først har leveret alt dit materiale, som Google beder om, så skal de nok tage hånd om resten. Det er dog ligeledes også vigtigt, at du får opstillet nogle mål, så Google ved hvilke resultater, de skal jagte.

Sørg for at følge dit data tæt, så du får det maksimale ud af din sporing. Helt generelt kan man sige, at der i fremtiden kommer til at være meget mere fokus på det tekniske. Derfor er data alfa og omega og noget, som du altid bør have dine øjne på, så du skaber de bedste resultater.

Lyt med og lær endnu mere

Lyt til podcastafsnittet øverst på siden og bliv endnu klogere omkring Performance Max. Her vil Mark komme med hans allerbedste tips og tricks til hvorledes, du kommer godt i gang med det nye og spændende kampagneværktøj.  

Hvis du slet ikke kan få nok af Performance Max, så klik videre ind på dette blogindlæg, hvor der bliver gravet endnu dybere. Hos WeMarket kan vi desuden hjælpe dig med at komme i gang med Performance Max, så du kan hoppe med på den nye kampagnebølge, hvor du kan øge effektiviteten på din webshop.