Læs hele episoden her:
Jens (J): Hej og velkommen til Amazon-podcasten med Jens & Co.
Mit navn det er Jens, og jeg er jeres vært i dagens program.
I dag skal vi snakke om noget, der hedder followers på Amazon.
Når jeg sidder nede på min plads på kontoret, så hører jeg, at mine kollegaer snakker om followers, og de snakker om posts, de konkurrerer. Og jeg faktisk ikke helt, hvad det er. Men til gengæld så har jeg min kollega Morten, som ved en masse om det – og ham har jeg inviteret ind i studiet i dag.
Velkommen til, Morten.
Morten (M): Tusind tak for det, Jens.
Find de rigtige produkter gennem follow-funktion
J: Morten, det her followers… Jeg ved ingenting om det, men kan du ikke starte med at prøve at fortælle, hvad er det egentlig med followers og så Amazon?
M: Jo, jeg kan da give et skud, i hvert fald. Og man kan sige, at når man hører ordet “followers”, så tænker man jo straks; er Amazon ved at blive et socialt medie? Det er de ikke helt. Men de begynder at adoptere en masse ting, som vi allerede nu kender fra de her sociale medier.
Og her kan vi blandt andet se, at der er dukket noget op på en virksomhedsprofils brand store, hvor der er kommet sådan en knap nu, der hedder “follow”.
J: Og brand store det er den her shop, som man kan have på Amazon, når man er brand owner, og når man har et trademark på Amazon og så udrulle det dér, ikke?
M: Ja, lige præcis. Det er her, hvor du kan gå ind og læse mere om brandet og se det samlede udvalg af produkter og så videre. Der er simpelthen kommet sådan en lille knap oppe i toppen nu, hvor der står et lille plus, og så står der “follow”.
Og det er en knap, man kan trykke på, når man som kunde på Amazon er logget ind på sin Amazon-konto. Når man er inde for at handle, kommer ind på et produkt og går videre ind på brand store. Hvis man kunne tænke sig at se mere om det her brand, som man nu er ved at købe et produkt fra, så kan man simpelthen
trykke “follow”.
J: Og når du så har trykket det her “follow”… Hvorfor skulle man gøre det? Altså hvad er årsagen til, at man skulle ønske at følge nogen inde på Amazon?
M: Altså, man kan sige, at den her “follow”-funktion er egentlig ikke ny på Amazon, men tilbage i 20-21, der kom den her “follow”-knap for første gang. Og dét, det gør, det er jo, fordi Amazon har jo sådan en idé om at— eller deres filosofi er, at de vil gøre det så nemt for kunden som overhovedet muligt at finde de rigtige produkter.
Followers særligt populært på Amazon US
M: Det skal også siges, at det her noget, som lige nu støder kraftigst igennem i US. Det er endnu ikke udrullet endnu på Europa, men vi har nogle kunder på US, hvor vi begynder at sidde og kunne lære igennem det her. Men dét, det gør, det er, at når du er inde på din profil, jamen, så er der sådan en knap, der hedder “recommendations”.
J: Ja.
M: Når du trykker på den, så kommer Amazon og foreslår en hel masse produkter til dig ud fra din købsadfærd og ud fra din browsingadfærd.
Men også ud fra den her adfærd, hvad er det for nogle kunder du har været inde og sige, at dem her synes jeg egentlig er interessante, dem her vil jeg gerne følge? Og når så det er, at du har været inde og trykke “follow” på nogen, så er det faktisk dem her, som Amazon kommer til at vise som nogle af de første produkter.
J: Okay, så det er simpelthen forstået på den måde, at hvis jeg som kunde har en række virksomheder, jeg følger. Så når de kommer med nye produkter eller kommer med nogle nyheder, så vil Amazon præsentere det for mig som kunde?
M: Ja, det er jo så det, der er ét af potentialerne i det her. Det er derfor, man kan sige, at hvis ikke man er startet på at skrabe de her followers ind nu …Det gælder også i EU, fordi i EU har du også mulighed for at begynde at få followers.
Du kan ikke bruge dem til så meget endnu. Men det gælder simpelthen om at starte med at få skrabet de her followers ind. Fordi, som du nævner, hvad er det så, man kan med de her followers?
Opnå direkte kommunikation med dine kunder
M: Jamen, det er jo, at du får muligheden for at sende noget direkte kommunikation til dem. Og det kan du gøre blandt andet, hvis du har et nyt produkt, du kommer på markedet med.
Jamen, så har du faktisk allerede en base af kunder, hvor du kan gå ind og så sige, jamen, jeg vil gerne sende en mail eller noget information omkring det her nye produkt. Og det kan man så specifikt gå ind og sige; det vil jeg gerne sælge til de her følgere.
J: Ah, okay. Så når man har followers, og man begynder at kunne bruge dem i Europa – du kan allerede nu i USA – så kan du oprette en e-mailkampagne gennem Amazon direkte til de kunder.
M: Ja, det kan du faktisk. Du kan gå ind og lave en e-mailkampagne, hvor du faktisk bare fortæller om, hvad det er for et produkt, jeg er kommet med. Hvad er det, det kan?
Men du kan faktisk også lave en promotion, som belønner de her followers, og så sige; jeg vil gerne, til alle mine followers, så vil jeg gerne give 20 % på det her produkt. Så sender du sådan en promotion-kode ud i den her e-mail, så er det kun de her followers, som har adgang til den her promotion, når de går ind på produktet.
J: Okay. Altså for mig lyder det jo helt vildt, fordi hvis man har arbejdet med Amazon, så ved man, at det her med at ramme sine kunder og kende sine kunder kan være ret besværligt, fordi du må ikke kommunikere til dem direkte.
Du må ikke få deres e-mailadresse. Du får ikke deres telefonnummer.
Så det her med at kunne direkte kommunikere med kunder, der har købt dine produkter, det er stort set umuligt. Så det at man nu får muligheden for, at – hvis man får dem followers, vel at mærke – kan kommunikere direkte til dem med en mail eller en promotion, det er jo vildt i forhold til Amazon, kan man sige.
M: Det er meget vildt. Altså, det giver jo nogle helt andre muligheder, end hvad man har haft tidligere på Amazon, som du siger.
Fortsat i en testfase
M: Man skal huske, det er stadig i en testfase det her. Så det Amazon også har gjort nu, det er, at der ligger en begrænsning for, hvor mange mails du kan sende ud per uge. Man vil jo ikke gå ind og spamme de her followers, for man vil også gerne passe lidt på dem. Og det kender man jo også fra alle mulige andre ting.
Jamen, sidder man og modtager rigtig mange e-mails i sin indbakke normalt, fordi der er et eller andet tidspunkt, man har skrevet sig op til en e-mailkampagne. Jamen, så opter man også ud, altså man skriver sig simpelthen fra dem.
J: Ja.
M: På et tidspunkt. Og det skal man jo også undgå. Så det handler jo også for dig som brand owner om, at når du får den her mulighed, så skal du også gøre det med omtanke.
J: Ja.
M: Men det giver dig simpelthen de her muligheder for at få testet et nyt produkt langt hurtigere ved en allerede etableret base. Du skal ikke tage ud at lave det her opsøgende arbejde på samme måde. Det skal du selvfølgelig lave ved siden af, for det er jo også en del af det. Du skal jo ud at lave nye kunder hele tiden.
J: Ja.
M: Men du har simpelthen allerede den her base, du har opbygget af followers, som får de her beskeder om dit produkt, som får den her promotion.
Så på den måde så kan du allerede teste af, jamen er der interesse for produktet? Igennem den information du sender. Men du kan også teste af, er det her egentlig den rigtige pris
Fordi, sender du en mail ud på det i første omgang og fortæller om produktet. Der sker ikke så meget, du køber ikke så meget. Så kommer der pludselig en promotion, hvor du så prøver at sænke den med 10 %. Så køber folk lige pludselig.
Jamen, så har du nok allerede en indikation om, at måske var produktet for dyrt som udgangspunkt. Så du får også lige pludselig sådan en testbase allerede fra start af.
Du behøver ikke lægge det ud i det store marked. Du har lige pludselig en fast testgruppe, som er dine followers, som hurtigt kan validere, om prisen er rigtig. Er informationen god?
J: Altså for mig lyder det altså helt vanvittigt i forhold til de begrænsede muligheder, man har haft førhen.
Opnå en fast følgeskare gennem followers
J: Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig at høre om, hvordan man så får de her followers. For jeg sidder allerede og tænker, er der nogen virksomheder, hvor det her måske er mere relevant for end andre? Har du gjort dig nogle tanker omkring det? Eller fået nogle erfaringer med det?
M: Man må jo sige, som udgangspunkt – hvis du tit skifter mellem kollektioner, eller du tilpasser dine varer meget efter, hvilke årstider du er i – jamen, så giver det rigtig god mening. Fordi så får kunderne ligesom besked om, jamen, hvornår er de her nye varer egentlig tilgængelige?
J: Ja.
M: Det er igen det samme som, at hvis du skriver dig op til et nyhedsbrev fra et eller andet fashion-brand uden for Amazon, jamen, så får du også besked om, nu er den nye spring/summer-kollektion landet. Og det er i princippet det samme, du kunne gøre på Amazon, når du smider dine nye varer på.
J: Ja. Det er fedt! Det har jeg sagt mange gange nu, men det synes jeg virkelig. Men nu har jeg også arbejdet med Amazon i mange år, hvor vi har oplevet alle de her begrænsninger.
Okay, så man kan bruge det til at få en fast følgerskare, og man kan bruge det til at markedsføre direkte til dem, både via nyhedsbreve – selvfølgelig et Amazon-lukket format.
Og så kan man bruge det, som det er nu. Også til at lave nogle individuelle tilbud til de her followers.
Skabelsen af loyale kunder gennem Amazon-followers
J: Men hvordan får man dem? Der må være en eller anden smart måde, hvor man kan få en masse af dem. Måske.
M: Der er i hvert fald nogle tiltag, man kan gøre. Og for lige at runde den helt af før, Jens, så vil jeg også sige, at der er egentlig tre ting, man kan bruge de her followers til.
Du kan bruge det i forhold til nye produktlanceringer, som vi nævnte. Du kan bruge det i forhold til test af dine produkter. Både på pris og information, som vi snakkede om. Men det er også her, hvor du virkelig ser, at du kan bruge det i forhold til noget brand-building.
Og når jeg snakker brand-building, så er det det her med, at det kan jo godt ske, at der er nogle kunder, der følger dig, fordi de i første omgang synes, at du er lidt spændende. Men du skal jo ligesom også gøre dem til loyale kunder. Og det er jo dét, du kan gøre igennem alt det her e-mail-flow og promotions og så videre. Så det bliver en enormt vigtig brik i forhold til brand-building.
I forhold til hvad du ellers har haft mulighed før, hvor du kun har kunnet køre de her sponsorbrand-annoncer og lave noget godt app-content. En god brand store og så videre. Nu får du lige pludselig mulighed for at tage fat i kunderne direkte.
J: Ja. Så førhen hvor man altid har sagt, at Amazon – der er ikke én eneste loyal kunde – så begynder man i hvert fald nu at kunne arbejde lidt mere med det, i forhold til at se om man kan skabe noget loyalitet den vej igennem.
M: Ja, det må man sige.
J: Fedt!
Sådan skaffer du followers på Amazon:
M: Men dit spørgsmål det var, “hvad kan man gøre for at få fat på de her followers?”
J: Mmm.
M: Og det nemmeste trick i bogen, det er simpelthen – inde på ens brand store, hvor den her follower-knap nu ligger – den ligger oppe i toppen, hvor der er menuen med de undersider, man nu har lavet henad.
Så, det som vi gør på de kunder, som vi sidder med nu, jamen, det er, at vi laver sådan en lille bjælke oppe i toppen med en pil op på follow-knappen. Og der står simpelthen bare “tryk follow på knappen her”, og så får du de nyeste informationer om vores eksisterende produkter, eller hvis der skulle komme nye produkter på markedet fra os. Eller bare andre lækre nyheder fra vores brand.
J: Okay. Så ligesom man gjorde i helt gamle dage på Facebook, når man havde en virksomhedsprofil, og man skulle have nogen til at komme ind og følge, så fik man lavet sådan en fin pil ned, at man skulle følge dem.
M: Fuldstændig. Altså, det er jo her, du har follow-knappen for nu. Den skal nok komme op andre steder.
Amazon er ved at teste den alle mulige andre steder også, men det skal jeg nok komme lidt mere ind på. Men det er simpelthen her, at du har muligheden for direkte at få kunderne til at trykke på knappen.
J: Fedt. Og hvordan virker det så? Altså ser man, at det har en effekt i forhold til antal følgere?
M: Altså vi må sige … Jeg sidder lige nu og tester ret intensivt på det. Og der kommer nogle flere punkter her nedad, hvordan man får tiltrukket.
Men det her med bare at smide den her knap op … Jamen, jeg tror, at i løbet af den sidste uge her, der er kommet ti nye følgere til.
J: Okay.
M: Og det, for mig, er mange lige nu. Jeg tror, det bliver kæmpestort på et tidspunkt. Men her i den spæde start og med så få tiltag, så tror jeg kun, at der kommer flere.
J: Ja. Ja, det er jo klart. Altså, i og med at kunderne oplever, at de faktisk får noget ud af at følge en virksomhed, så vil det også resultere i, at flere vil følge virksomheder.
Altså fordi man simpelthen får noget ud af det. Måske i form af billigere priser på nogle produkter eller et eller andet. Eller nyhederne først.
Followers bliver dét, der validerer dit brand
M: Altså nu har jeg siddet og kigget nettet rigtig meget igennem og kigget rigtig meget mod de amerikanske bureauer også og sige, altså hvad nævner de i forhold til de her followers?
De har jo ligesom haft mulighed for at tilgå de her funktioner lidt længere tid, end vi har på vores europæiske kunder. Og det, de siger, det er, at hvor man i 2015-2016 snakkede om det her store kapløb om at få reviews, fordi det var der, hvor Amazon virkelig skubbede til det her med vigtigheden af reviews med den her validering af produkternes kvalitet.
J: Ja.
M: Så kan man sige, at her hvor vi snakker fra 2023 og frem til 2025, der snakker de faktisk om et kapløb i followers. Fordi followers bliver dét, der validerer dit brand.
J: Interessant.
M: Altså, ligesom du kender fra andre sociale medier, Instagram for eksempel, jamen så, “followers avler followers”.
Så det er også, at når vi som en start på det her begynder at se, at ti om ugen, det synes vi er mange.
Men det bliver sådan en akkumulerende effekt, hvor vi så – over tid – jamen, når folk går ind og ser, at pludselig ligger der 50 followers, så kan du måske gange den faktor med to, så ligger der lige pludselig 200 followers. Så kan du gange faktoren med tre, og det der kommer ind på en uge. Så det bliver spændende at se, om det også kommer til rulle den vej.
Men jeg synes i hvert fald, at det er en enormt spændende pointe, det der med followers bliver det nye reviews.
J: Det er superinteressant. Og det giver god mening, kan man sige.
Men du nævnte lidt lige før, at der var flere ting, man kunne gøre for at tiltrække de her followers.
Kan du ikke prøve at fortælle lidt om det?
Produktbilleder og lavpraktiske strategier
M: Jo. Altså hvis vi holder os lidt mere i det lavpraktiske, så er der også det her med, at vi har jo nogle produktbilleder ude på vores produkter. Og der er det, at Amazon siger, at vi skal have de her syv+ billeder, men du har faktisk mulighed for at lægge flere billeder til.
Så hvis du sørger for at have kvaliteten i top på de her første billeder, så er det her ekstra billede, som egentlig bliver vist uden for det hjul, der ligger. Der kan du lave et billede, hvor du skriver – lige så simpelt som du gør på inde brand store.
Altså lav et pænt billede, hvor du skriver, at hvis du ønsker flere nyheder eller muligheder relateret til det her produkt, så kan du gå ind på vores brand store og trykke follow, og så får du de nyeste nyheder direkte til dine recommendations eller til din profil.
J: Mmm. Smart. Så man bruger simpelthen produktbillederne til også at skabe, ja, egentlig trafik over til sin brand store og så få følgere den vej igennem.
M: Ja, altså det er jo den mulighed, vi har nu, for der er jo ikke kommet nogen follow-knap ude på produktsiderne endnu. Det kunne jeg forestille mig, at der kommer på de her sponsor-brand-annoncer og så videre. Det ved jeg, at Amazon har testet lidt af med.
Så der kommer den her knap. Den vil blive flyttet lidt rundt på siden, indtil de finder ud af, hvor den giver mest mening.Så det med at du kan smide den på et billede vil give supergod mening, uden at du kommer til at ødelægge det her flotte setup, du har lavet på de foregående billeder.
Men så også faktisk en anden ting også. Du kan også smide det i bunden af dine bulletpoints.
Hvis du egentlig har alt det SEO, du gerne vil have inde på dine listings, og du har noget plads i dine bulletpoints. Så brug det sidste bulletpoint på at skrive: “Vi er et nyt skandinavisk brand. Gå ind på vores brand store. Følg siden og vær med på vores rejse”.
Så det er også helt lavpraktisk en ting, du kan gribe fat i med det samme. Og så kan man sige, jamen, nu hvor follow-knappen kun er inde på brand store, så giver det også sig selv. Så må man investere, hvis det virkelig er followers, du går efter flere af. Så må du investere nogle flere penge i noget trafik ind til din brand store.
J: Ja. Ja.
M: Fordi det er jo der, knappen er.
Værdien af og investeringen i followers
J: Ja. Og mens du sidder og fortæller det … Min hjerne begynder allerede at sidde og pible med idéer.
Det er jo faktisk det næste, jeg tænkte.
Altså simpelthen lave markedsføring. I traditionel SoMe-annoncering, der har du jo også annoncer, hvor det handler om at skabe permissions og kunne få adgang til at sende en e-mail til kunderne, og det har jo en eller anden given pris, man er villig til at betale.
Og det kan man jo sådan set også godt gøre på Amazon så. Altså sige, at jeg opretter en annoncekampagne. Trafikken skal ledes direkte ind til vores brand store. Der hvor de kommer ind, der skal de ikke være i tvivl om, hvor der er en follow-knap, som de kan trykke på og følge.
Og så den vej igennem så kan vi begynde at se værdien af, hvad køber de for. Hvor meget kan vi så tillade os at investere i at få en follower på Amazon? Dét er smart, Morten.
M: Det er sindssygt smart. Og det bliver sindssygt spændende at se, hvordan det kommer til at udvikle sig.
J: Ja. Fedt.
Content feed: Oprettelse af posts
M: Den sidste mulighed, som jeg har anbefalet til, hvordan du får followers, det er den mulighed, der hedder posts.
J: Ja.
M: Hvis du går ind i markedsføringskonsol nu på en EU-kunde og går op under dit brand content, som ligger ovre i venstre side Så vil du faktisk se, at der er en knap, der hedder posts. Det, der sker, når du trykker på den nu som EU-kunde, så vil der bare stå, at du ikke har adgang til siden.
J: Okay.
M: Men det er en indikation af, vi er ret tæt på.
Men sidder du på en US-kunde og går ind og trykker på de her posts, så kommer du faktisk ind til et univers, som du kender igen fra her sociale medier. Som du kender fra Instagram. Og det er samme formater, vi kører.
Så de her posts, der kan du simpelthen lægge noget content op omkring dit produkt. Lave en eller andet post om, at der er en eller anden, der står og bruger dit produkt på et billede. Du kan kun bruge billeder indtil videre. Video er der ikke åbnet for. Men så kan du simpelthen lægge det her ind. Og så kommer de ind på et feed, som vil være sådan et overordnet feed.
Når du er inde på, for eksempel et produkt— Det skal siges, at – jeg er måske lidt for langt fremme her – men det skal siges, at det her post er noget som er bundet op på mobile enheder.
J: Okay.
M: I øjeblikket. Så du kan ikke sidde og se det på samme måde igennem en traditionel browser.
J: Så det er dem, der sidder med browseren på telefonen, der kan se de her posts?
M: Ja.
J: Okay.
M: Men igen, hvis du logger ind på din konto – du har været inde at follow’e et eller andet brand, eller du sidder og kigger i en eller anden bestemt kategori – det kan være makeup.
Så vil der simpelthen være sådan et, hvor der står, at Amazon vil anbefale, at du følger de her brands. Eller også vil der simpelthen ligge nede i bunden, at de her posts er relaterede til det produkt, du sidder og kigger på.
J: Ah.
M: Og det bedste ved posts, det er, at det er gratis. Og i de her posts der lægger du faktisk et link ind til det her produkt. Så du kan faktisk sidde og trække trafik væk fra en kundes produktside og over på dit igennem dine posts.
J: Okay, så hvis man sidder på en mobil enhed og kun er inde på for eksempel en mascara, og du så som virksomhed laver er post, så kan du faktisk være så heldig eller dygtig, at det post bliver vist på en konkurrents produkt. Og når en kunde er inde på konkurrentens produkt, så trækker du trafikken over på dit eget produkt.
Fordi Amazon fortæller, at det her produkt, de er inde på, der er der nogle relaterede produkter, som man kan komme til i form af den her post.
M: Det er fuldstændig korrekt. Og det er gratis.
J: Okay. Så det man normalt betaler for at lægge på de placeringer, det kan du så gøre gratis med posts. I hvert fald som det ser ud lige nu. Man ved jo ikke, hvad de finder på jo.
M: Altså man kan sige, at annoncepladserne for de traditionelle sponsored product/sponsored brands er stadig bedre. Du skal lidt længere ned på siden, men du bliver vist, hvis kunden begynder at scrolle længere ned på din side.
J: Okay. Jeg synes, det her det er sindssygt spændende, Morten. Jeg ved, at I arbejder ret meget med det i øjeblikket på tværs af vores kunder. Så jeg tænker, at vi på et tidspunkt skal have hevet dig ind i studiet igen, hvor vi dykker lidt mere ned i det, og hvor du fortæller om nogle af de erfaringer, som du har gjort dig sammen med de andre.
Morten, tusind tak for det her. Jeg synes, at det var superinteressant. Specielt fordi jeg overhovedet ikke vidste noget om det. Så det er altid rart at blive klogere.
Tak fordi du lyttede med derude. Vi håber, at du har lyst til at lytte med, næste gang vi udkommer.