Læs hele episoden her:
Jens: Velkommen til Amazon-podcasten med Jens og Co. Med mig i studiet i dag har jeg Mikkel og Morten, som er mine gode kolleger i vores Team Marketplace. Velkommen til begge to.
Morten & Mikkel: Tak for det, Jens.
J: I dag er det jo faktisk sådan lidt en snydeudsendelse, fordi i dag kommer vi ikke til at snakke om Amazon, men vi kommer til at snakke om en anden rigtig, rigtig stor markedsplads, nemlig Alibaba. Og det skal vi snakke lidt om, da vi jo er blevet den første nordiske partner sammen med Alibaba – og derfor tænkte vi, at det kunne være ret interessant at få lidt viden fra jer om, hvad det her egentlig betyder, da det er jer, der sidder med det.
Jeg skal lige varedeklarere, at jeg ved minimum om Alibaba, så jeg kommer til at stille alle de dumme spørgsmål, sådan at du som lytter forhåbentlig kan blive klogere på det her.
En introduktion til B2B-markedsplatformen, Alibaba.com
J: Mikkel, kan du ikke prøve lige at starte med at fortælle, hvad Alibaba er?
Fordi jeg sidder jo og tænker på de gode gamle dage, hvor jeg kunne købe et produkt og få det sendt hjem, og så var det dårlig kvalitet osv. Kan du ikke tage mig med ind i, hvad det er?
Mikkel: Jo, det kan jeg sagtens.
For at tage det lige fra starten af, Alibaba.com er en markedsplads, egentlig lidt ligesom man kender det fra Amazon. Det, der er særligt ved Alibaba, det er, at i stedet for Amazon, som de fleste nok vil tænke, jamen det er B2C-salg, så er Alibaba.com kun B2B-salg. Så det er simpelthen producenter, wholesalers, distributører osv., der sidder og sælger varer til eksempelvis wholesalers, det kan også være et brand, det kan også være butikker rundt omkring i hele verden.
Det er ren B2B, og så er det bare globalt.
J: På Amazon der er vi jo vant til at vise varerne, vi har en brandstore, og vi kan lave markedsføring og sådan nogle ting. Hvordan er Alibaba der?
Mikkel: Jamen igen, det fungerer lidt på samme måde. Du har også et mini-site derinde, hvor du kan lægge alt muligt op omkring din virksomhed, dine produktionsfaciliteter osv., og hvor mange du har til at sidde med research, design og produktudvikling osv., og du kan lægge alle dine produkter op. Så den del er der også.
Du har også individuelle produktsider, hvor du kan definere dine varer. Du kan også skrive MOQ’er ind, altså hvor mange ordrer man minimum skal bestille. Du kan selvfølgelig også køre annoncering på de enkelte produkter, eller du kan købe keywords, du kan køre display, du kan køre video osv. inde på selve platformen. Så på mange måder ligner det egentlig det, som vi kender fra Amazon.
J: Okay. Og Morten, du har jo egentlig født det projekt her i WeMarket med Alibaba.
Hvad er det, du ser som den største forskel på Alibaba i forhold til for eksempel Amazon eller Zalando eller andre markedspladser?
Morten: Jeg tror, vi skal starte med at have definitionen på plads, fordi når du siger Alibaba, det sagde Mikkel jo ikke så meget om, men når du siger Alibaba, så dækker vi jo egentlig over hele Alibaba Group. Hvor Alibaba.com er den her B2B-handelsplatform, som er henvendt til det marked, som egentlig er udenfor Asien.
Når du siger Alibaba, jamen så dækker det over Alibaba Group, og her snakker vi altså Taobao og alle de her services, som ligger i Alibaba og AliExpress, som du nævner, som er den her side, som mange forbinder med de her ting, man kan købe i en lidt tvivlsom kvalitet, og få hjem i de her enkelte styk. Så det er vigtigt at sige, når vi snakker om Alibaba, så snakker vi om Alibaba.com og ikke Alibaba Group.
J: Prøv at se, hvor meget jeg allerede har lært her. Okay, så Alibaba.com. Så det, du egentlig siger til mig, det er Alibaba.com, det er den rene B2B, og det er primært Europa, USA, eller hvordan skal det forstås?
Morten: Ja, det er jo den her i forhold til, at man har lavet en platform, som gør det nemmere at source på tværs af hele verden, hvis du er B2B-virksomhed. Og det er også det, der er hele filosofien hos Alibaba – at det skal være nemt og tilgængeligt for alle at handle med alle.
Efterspørgsel efter europæiske varer på Alibaba.com
J: Og hvad så i forhold til… Jeg er producent, jeg producerer stegepander -og dem mener jeg, at jeg er så god til at producere, og jeg mener, at jeg har en god pris til, der kunne måske være nogle andre, der også gerne vil købe dem, jeg producerer. Hvad gør man så?
Mikkel: Jamen altså, det er jo at tage fat i os. Fordi før man enten bare tager fat direkte i Alibaba, eller hvad det måtte være, så er det en rigtig god idé lige at få fat i os. Og nu siger jeg kun os, fordi vi er de eneste partnere her i Norden.
Så tager man fat i os, fordi vi kan hjælpe virksomheden med at forstå, hvad det er for en platform – og hvad der er derinde af andre produkter. Det er klart, at det er en platform, der er etableret i Kina. Der ligger rigtig mange varer – og rigtig mange billige varer derinde. Det er ikke nødvendigvis nogen ulempe, fordi grunden til, at Alibaba er kommet til Europa er fordi, at der også er en efterspørgsel efter produkter i bedre kvalitet, som man typisk kan sætte lighedstegn med ud fra europæiske produkter.
Så man tager fat i os, så kan vi både se, hvad der ellers ligger der. Der er en mulighed for at man som køber på platformen kan efterspørge, hvad der er derinde – og hvor man som producent kan give et bud på det. Det kan vi også gå ind og kigge på, hvad ligger der egentlig derinde, hvad er det folk de efterspørger. Og på den måde ligesom sammen med kunden gør os klogere på om der er noget i det her for kunden, eller skulle de i stedet lægge deres fokus et andet sted? Så det vil vi gerne hjælpe med.
J: Okay, så man kan sige, at vi starter med at lave en analyse. Nu kommer jeg til jer med mine stegepander og siger; kan I lige prøve at analysere, om mine produkter har nogen relevans på Alibaba i forhold til de andre B2B-virksomheder, som ligger der og køber. Er det korrekt forstået?
Mikkel: Ja, det er korrekt forstået. Vi kan gå ind og se, om der er en efterspørgsel på selve varekategorien.
Vi kan ikke gå ind og se, hvor meget der bliver handlet på selve platformen, fordi det er egentlig sådan, at som europæisk virksomhed, så foregår al transaktion eksternt fra platformen. Så det vil sige, at når du skal lukke ordren med en kunde, så foregår det ligesom, at du handler med andre kunder på en faktura, eller hvordan du ellers foretager betaling. Så vi har ikke noget på, hvor meget transaktion, der er på selve platformen fra europæiske markeder.
47 millioner aktive købere samlet på én platform
J: Okay, så i virkeligheden, og nu fanger jeg lige noget, jeg synes, du har sagt på et tidspunkt, Morten, eller i hvert fald måske skrevet endda, at det er verdens største messe, hvis man kan sige det sådan? Altså netop fordi der ikke foregår noget handel, altså direkte, der foregår ikke nogen transaktioner, så skal man se det egentlig lidt som en messestand, du har hele året rundt?
Morten: Det vil jeg jo mene, altså hvis du skal tage det sådan, og så oversætte det til noget, som er lidt mere håndgribeligt for de fleste B2B-virksomheder, så er det jo det her med, at som Mikkel siger, jamen, der er ikke nogen transaktioner, så det bliver jo lidt mere leadgenerering, du sidder og laver derinde, som også er det, der skal være formålet, når du går ind i det her. Så det bliver jo egentlig en online-messe, hvor der foregår en hel masse ekstra minimesser.
Alibaba har set der bliver søgt mere på skandinaviske produkter, der bliver søgt mere på europæiske produkter, og det er jo derfor, at Alibaba har fundet interessen i at sige, okay, nu støder vi altså på her i Europa og i Skandinavien, og det er jo derfor, at vi er kommet med ombord.
Så ja, det er en messe, og der kommer meget mere fokus på det her, som man kalder pavilloner, altså inde på hjemmesiden. Så der kommer en skandinavisk pavillon – og der kommer måske en dansk pavillon på et tidspunkt, hvis vi får samlet nok leverandører derinde. Så det bliver en online messe, man egentlig kan deltage i hele året.
Mikkel: Det man bare lige skal huske, når man sammenligner det med en messe, fordi nu har jeg ikke nogen tal, hvor mange der normalt er på en messe, men det jeg har tal på, det er, hvor mange aktive køber der egentlig er på alibaba.com, og der er altså over 47 millioner aktive køber derinde.
J: Altså 47 millioner virksomheder?
Mikkel: Ikke nødvendigvis 47 millioner virksomheder, der kan godt være to personer fra den samme virksomhed, men der er altså over 47 millioner aktive købere på platformen, så ja, det er en messe, men det er altså stort.
J: Ja, så en kæmpe leadgenerering. Når jeg kommer ind med mine stegepander, så kan jeg finde en masse købere, der vil købe det her.
Alibaba.com vil udelukkende vokse i Europa de kommende år
J: Og vi kommer lige tilbage til det der, Mikkel, med transaktioner og sådan noget, for det kunne jeg godt lige tænke mig at bore lidt ned i. Men lige inden, så kunne jeg godt tænke mig, hvor stor er Alibaba.com i Europa? Og kan jeg som virksomhed vælge at sende kun til Europa, eller kan jeg også sende til virksomheder i USA eller Kina? Er der nogle begrænsninger, eller hvordan fungerer det?
Mikkel: Når du spørger om, hvor stort det er, jamen så er ikke så stort endnu. Det er ret voksende i Italien, hvor det er at Alibaba.com har deres kontor her i Europa. Så det er også der, de har lagt den største indsats, og de har været i gang de fleste år. Så det er størst i Italien.
Men det betyder også, at eksempelvis i Danmark, er der ikke særlig mange endnu. Der er nogle, men der er ikke særlig mange danske virksomheder, danske producenter eller distributører, som egentlig er på platformen. Så det er også derfor, at hvis man godt kunne tænke sig at komme et skridt foran sin konkurrent, så er det faktisk også et rigtig godt tidspunkt at hoppe med på vognen nu.
Alibaba.com er kommet til Europa, og de er også kommet for at lægge et fokus – og de vil gerne Europa. Så man kan nok godt regne med, at det bliver aktuelt. Hvis det er relevant for dig nu, så på et eller andet tidspunkt, så er det i hvert fald noget, du skal tage stilling til – hellere før end senere.
Morten: Jeg tror også det, du fisker lidt efter er, hvor kommer efterspørgslen fra på de her varer i Europa? Det som vi kan se, det er, at der faktisk er rigtig stor efterspørgsel fra især USA, som ligger og spørger på produkter fra Europa. Så der er i hvert fald en stor efterspørgsel.
Og jeg tror også, at en historie, vi har fået fortalt, er også det her med, hvem kan man egentlig gå ud og tage fat i? Kan jeg tage fat i nogle fra hele verden? Det kan du i princippet godt. Du kan også afgrænse det og så sige, jeg er egentlig kun interesseret i at målrette min annoncering mod specifikke lande og områder.
Men en af de historier, som jeg synes er sjov, som vi har fået fortalt af en engelsk leverandør, som oprettede sig på Alibaba. Og deres første kunde, det var faktisk nogen, der lå 400 meter nede ad vejen. Men de havde fundet hinanden igennem Alibaba.com, fordi der havde kunden mulighed for at søge specifikt efter, hvad de manglede, og hvor de kunne få det henne.
Og så viser det sig, at 400-500 meter oppe ad vejen, der ligger faktisk en, der kan levere det, de har brug for – til nogle priser, de kan være med på.
J: Det er jo vildt. Jeg hører nogle gange, når jeg er ude ved vores Amazon-kunder, at der er flere som handler på Alibaba.com end man lige regner med. Så det er jo noget, der er nok i fremtiden, har virkelig sin berettigelse i forhold til at få flere nye kunder ind i virksomheden.
Nem integration af Alibaba.com i din eksisterende salgsstrategi
J: Morten, sådan rent… Jeg ved ikke, om man kan sige rent strategisk, eller forretningsmæssigt, eller hvordan skal man gribe det her an i en virksomhed? Hvor meget arbejde er der i det, hvis man skal på Alibaba.com som virksomhed?
Morten: Jamen, jeg synes jo faktisk, det var en meget god sammenligning, vi havde i forhold til det her med, at det er en messe, og det er sådan en leadgenerering -maskine. Og med vores samarbejde med Alibaba kan vi hjælpe vores kunder godt på vej i forhold til at få oprettet alle de her ting, der nu skal være på Alibaba-sitet. Så sådan noget som den her mini-brand-site, du snakker om, og vi kan hjælpe i forhold til annoncering og alt det, der bliver vist. Det er selvfølgelig med noget input fra virksomheden, så der er jo noget viden, vi skal bruge på virksomheden.
Og derudover, når vi så får genereret nogle leads, så skal der jo være nogen, der responderer på de her leads, fordi al transaktion, som vi siger, det foregår udenfor, så derfor skal der jo være nogen, der griber de her henvendelser og får forhandlet dem færdige i virksomhederne. Og det kan man også gøre på flere forskellige måder. Og man kan jo sætte det op med hvem, som skal modtage en henvendelse, hvis den kommer fra Sydeuropa, hvem skal modtage en henvendelse, hvis den kommer fra USA, og det kan du så dele ud i virksomheden.
Så den indsats, den ligger i, det er jo primært det her samarbejde, der er med os for hele tiden at være sikker på, at der står det rigtige om varerne og vide hvad de sigter efter, så vi kan måle at vores annoncering er rigtig. Og så kommer det her arbejde i at behandle de her leads, der kommer. For det er også rimelig væsentligt, at man faktisk får behandlet de her leads, der kommer ind. Det er noget i forhold til algoritmer og sådan noget på Alibaba.com.
J: Okay, så man kan sige, hvis nu jeg er den her B2B-virksomhed, og jeg har egentlig en salgsorganisation, hvor der er mange, der sidder og varetager ordre, der kommer ind virksomheder, der henvender sig til os med andet markedsføring, vi laver. Så nu kommer der et lead for Alibaba.com, så skal jeg jo egentlig bruge den salgsorganisation, som man måske allerede har i forvejen. Altså, der er ikke noget nyt i det jo.
Morten: Det er der ikke. Der er ikke noget nyt i det, i forhold til hvilken som helst andet lead, der henvender sig til dig eller nogen, som I støder på til en messe, eller som I kommer til at kende igennem netværk, eller hvad det nu skulle være. Nej. Det er på samme måde, det skal behandles.
J: Okay, så det betyder, at adgangsbarrieren for at komme i gang er ret lav, især hvis du allerede har en salgsorganisation, som mange B2B-virksomheder jo har.
Mikkel: Ja, det er ikke fordi, at du skal ud og opfinde noget nyt. Altså, i princippet, så kan man jo se det som, at man i gåseøjne egentlig bare tilføjer en kanal til den salgsstrategi, som du i forvejen har. Så det er jo bare endnu et muligt touchpoint, hvor du kan få nogle kunder ind i folden, og du kan lære nogen at kende.
Algoritme og markedsføring på Alibaba.com
J: Og Morten, så siger du det her med, at der er noget med noget algoritme. Og det er ikke fordi vi skal dykke megameget ned i det, men du nævner to ting. Der er noget markedsføring, og der er noget med, at man skal besvare de der henvendelser. Fordi umiddelbart så tænker jeg, er det simpelthen er fordi, at du som virksomhed bliver rated ud fra, hvor god du er til at svare på henvendelser?
Morten: Så bliver det lidt mere teknisk, hvis vi skal til at gå helt ned i det her. Men ja, du bliver i bund og grund rangeret på, hvor god en indsats du leverer. Fordi det er jo ligesom, som vi kender det fra Amazon også. Amazon er interesseret i at vise, hvor der er potentiale for at der faktisk bliver solgt noget. Så hvis du som leverandør eller sælger slet ikke svarer på nogle af de henvendelser, du får, så får du heller ikke en særlig god rating af Alibaba, fordi så er du bare fyld på siden.
J: Ja, så gider de ikke at vise dig.
Morten: Lige præcis. Det er der ikke noget formål med. Så kan det godt ske, at du ligger og betaler et gebyr for at være på sitet, men du sælger jo ingenting.
Eller du kommer i hvert fald ikke i kontakt med nogle folk derinde, og så er platformen jo ubrugelig. En af de ting, som man virkelig bliver rangeret på nu, når der ikke er transaktioner, det er jo den indsats du lægger i det.
Så den her del med, at du får svaret på nogle af de her henvendelser, eller du faktisk selv opsøger – fordi købere kan også godt lægge henvendelser ud på sitet. Det er jo en del af det, hvor Alibaba.com vurderer ud fra hvilken indsats man lægger til sitet.
Mikkel: Ja, men også lige for at sætte det helt på plads. Ja, du bliver rangeret på, hvor mange produkter du har, som du egentlig har udfyldt noget information om. Den marketingindsats, du lægger. Det er ikke fordi, du behøver så bruge tonsvis af penge på markedsføring. Og så på, at du faktisk svarer dine kunder. Men det handler måske om, at du skal bruge fem minutter om dagen på platformen, og så måske én gang om ugen skal du bruge lidt længere tid, hvis der er en del henvendelser, eller hvis der er et eller andet, du skal ind over derinde. Så det er ikke, fordi det er noget, der kommer til at vælte din organisation.
J: Ja, så man kan sige, nu har jeg fået mine pander, og vi er blevet enige om, der er et marked for det på Alibaba.com. Jeg får lavet mit brandsite, der jeg får oprettet mine produkter, med nogle lækre billeder, sådan at det ser lækkert ud. Og så har jeg to salgsindgange. Jeg har kunder, der kan henvende sig til mig, fordi de er interesserede i mine produkter. Eller jeg kan henvende mig til nogen, der efterspørger den type produkter, jeg sælger.
Nu bliver vi så enige om, vi skriver frem og tilbage. Det foregår på Alibaba.com. Kommunikationen mellem? Eller er det udenom Alibaba.com, at den ligger?
Mikkel: Altså med en køber?
J: Ja.
Mikkel: Jamen det kan både være på og udenfor, det bestemmer man jo selv. Man kan jo bare udveksle mailadresser eller telefonnummer og så ringe. Men der er også en chatfunktion på platformen, og den er egentlig rimelig fed forstået på den måde, at der er sådan et mini-CRM bygget ind, så man egentlig kan tagge de kontakter man har. Man kan også gå ind og se, hvad det er for en virksomhed, de arbejder med. Så det kan egentlig give god nok mening at køre dialogen derinde, men det skal jo stå dig frit for, for på et eller andet tidspunkt, så skal du jo have et eller andet fremsendt via mail, sandsynligvis.
J: Ja, ja. Så nu er vi blevet enige om en ordre, vi er blevet enige om priser, vi er blevet enige om leveringsvilkår osv. Så nu siger vi at de har købt pander for 100.000 euro. Det er et dejligt beløb og en dejlig ordre.
Så sender jeg en faktura til kunden – og så betaler de det fulde beløb til mig? Er det korrekt forstået?
Mikkel: Ja, altså du betaler ikke noget. Det du betaler til Alibaba.com, er prisen for et medlemskab, som du betaler en gang om året. Det er dét, du betaler.
De tager ikke noget cut af den transaktion, som der måtte være.
J: Okay. Så det vil sige, Morten… Hvis man kigger uden at skulle dykke ned i, hvad priserne er, fordi der er lidt forskelligt, men det er måske ikke lige her, at vi skal sidde og pensle det ud. Jeg tror faktisk, det bliver kedeligt. Men det vil sige, at man betaler for et medlemskab på Alibaba.com og så er det i princippet dét. Eller hvordan skal det forstås?
Morten: Medlemskabet er jo obligatorisk. Derudover skal du også betale for markedsføring på platformen. Som Mikkel siger, er det årlige gebyrer, som fordeles over en periode. Det betyder ikke, at når du har brugt et beløb på markedsføring, og det slipper op, kan du ikke købe mere. Du kan sagtens købe mere, hvis du kan se, at noget fungerer godt, eller hvis du bliver sulten på noget mere.
Som udgangspunkt er der årlige gebyrer, som er forudbestemte. Derudover kan man købe forskellige pakker og tilkøbsmuligheder på platformen. For eksempel kan man købe sig til en højere rating fra starten. Så der ligger nogle ting, man kan tilkøbe og det er jo alt efter hvad man har af behov, og hvad strategi man har i forhold til, hvor aggressivt man ønsker at gå ind i det.
J: Ja, og det er jo det, der er med det, og det er derfor, det kan være lidt svært lige nu, det er jo fordi, det kan kombineres på så mange forskellige måder. Men jeg kan i hvert fald huske, da vi blev præsenteret for Alibaba.com, og hvor de fortalte, hvad man skulle investere i markedsføring det første år, så kan jeg huske, du og jeg, Morten, vi sad og kiggede på hinanden, og vi grinede vel lidt af det egentlig. I forhold til, det er måske det vores kunder investerer den første måned eller to, når de for eksempel går i gang på Amazon. Altså man kommer langt fra pengene på Alibaba.com når man skal ud at markedsføre.
Morten: Ja, kan du huske vi var lidt i tvivl om det var de rigtige tal, de havde givet os? Men det har vist sig, at det er rigtigt nok.
Som det ser ud nu, så er vi også på et stadie, hvor Alibaba.com er lidt sultne på det her europæiske marked og det skandinaviske marked. Så det er også det, at indgangen, som du også nævnte, den er ikke særlig stor, hverken set på udfordringer eller arbejdsopgaver, men heller ikke det her prismæssige aspekt. Jeg synes, det er et rimeligt lukrativt tidspunkt at prøve at hoppe med på det her.
J: Ja, som jeg kan sige, Mikkel, så er det en ren strategisk, som du var inde på, at man skulle komme i gang hurtigst muligt, og det giver jo sindssygt god mening i forhold til, det er lukrativt rent økonomisk, hvis du vel og mærke givet at gøre en indsats, kan man sige, ellers er der aldrig noget, der er lukrativt. Og så er det et godt tidspunkt, fordi der er ikke så mange. Så det med, at du kan bygge en business op derinde, og få de her gode anmeldelser, som kan understøtte din virksomhed, det giver dig jo en konkurrencefordel, tænker jeg.
Mikkel: Jamen, det er det. Der er jo alt muligt godt ved det. Både det, at du lærer, hvordan du bruger platformen, hvordan du får mest ud af det, hvordan man bedst muligt agerer på den.
Du får nogle bedre placeringer rent organisk, fordi du er der først, og du har været der længere tid, end når dine konkurrenter er kommet på. Så ja, det skal selvfølgelig give mening, det er jeg helt med på, og det er jo også det, vi gerne vil hjælpe med. Men hvis det giver mening, så synes jeg, man skal prøve at tage fat på os.
J: Så i virkeligheden, så handler det om…
Nu producerer jeg stegepander, og de bliver måske produceret i Asien i forvejen. Altså, jeg kan aldrig nogensinde konkurrere med asiatiske virksomheder. Men det skal ikke være en barriere, sådan som jeg forstår jer, fordi der er mange europæiske virksomheder, der bare gerne vil handle med andre europæiske virksomheder.
Mikkel: Ja, man skal også se det på den måde, at der findes kinesiske eller andre sydøstasiatiske markeder, hvor du kan købe varerne sindssygt billigt. Men bare det her med, at din virksomhed er baseret i Europa, er synligt. Man kan se, hvor din virksomhed er placeret. At være baseret i Europa giver en vis troværdighed, fordi køberne ofte forbinder europæiske varer med højere kvalitet, hvilket skaber større tryghed. Som med mange andre steder kan man altid finde noget dårligt – det gælder også på Alibaba.com. Og så derudover, så rent administrativt i forhold til, hvis du skal handle med en europæisk virksomhed, kontra at du skal til at importere noget fra Kina, så kan du måske også lige spare noget bøvl.
Morten: Jeg tror også, det vi skal huske på, er at den generation af købere, der kommer nu, er langt mere interesserede i den her måde at sidde og source på. Også fordi, at der også kommer flere krav, og det er også det, vi kan se, at de europæiske og danske virksomheder gør en dyd ud af.
Det er også vigtigt at sige, at ja, vores produkter er lidt dyrere, men de opfylder også alle disse krav. Vi skal huske på, at når der sidder en forholdsvis ung indkøber, eller en person, der bare godt kan lide denne måde at source på, er det enormt nemt for kunderne at få alle de oplysninger, de har brug for, eller for indkøberne at få alle de nødvendige oplysninger. Hvorimod, hvis de handler med en kinesisk virksomhed, er det ikke sikkert, at de får alle de oplysninger, de faktisk har brug for, og måske stoler de ikke helt på den information, de modtager. Derfor skal vi også tænke på, at den generation af købere, som lige nu sidder eller allerede har overtaget, finder denne handelsmetode meget attraktiv.
J: Ja, virkelig god pointe. Okay, der er mange ting, vi kan samle op på her i forhold til det, vi har snakket om. Jeg tror faktisk, at vi skal prøve at lave et par episoder mere, fordi jeg synes, at det er sindssygt spændende.
Få kompetent Alibaba.com-rådgivning hos os
Men hvis jeg sådan lige skal opsummere lidt…
Så kan man sige, at jeres anbefaling er, hvis du overvejer Alibaba, så tag fat i en af jer to, Mikkel og Morten. Hvordan kan vi gøre sådan, at folk lige kan komme i kontakt med jer?
Mikkel: Ja, men det ved jeg ikke. Lægger du sådan en speaker-outro ud til de her episoder?
J: Ja, det kan vi gøre. Så kan vi give jeres kontaktoplysninger dér.
Mikkel: Og ellers så kan man også altid gå på wemarket.dk og skrive en besked i vores kontaktformular. Så skal den nok havne hos Morten og mig.
J: Ja, fordi I vil gerne ud at fortælle om det her til virksomhederne.
Mikkel: Ja, altså det lyder næsten for godt til at være sandt, men det koster jo ikke noget at få et møde.
J: Nej, lige præcis.
Har du noget at tilføje der, Morten?
Morten: Nej, det har jeg ikke. Altså det, ja, vi vil sindssygt gerne ud at fortælle om den her mulighed. Og jeg tror i virkeligheden også, at det er rigtig gavnligt for mange at høre, hvad er det egentlig for noget det her. Fordi, som du lægger hele den her podcast ud med, det er at sige, jamen, du har engang handlet på Alibaba, og det er jo lidt den tankegang, vi gerne vil hjælpe folk væk fra, fordi der er bare så meget mere til det her Alibaba.com end der er til det, vi kender til det normale Alibaba.
J: Ja, og så kan vi jo også bare sige, at der er en grund til, at Alibaba.com er gået til Danmark. Det er altså, fordi det er virksomheder, altså danske virksomheder er bare sindssygt dygtige til at producere varer og markedsføre osv. Så der er mange virksomheder ude i verden, der er interesserede i at handle med os.
Morten og Mikkel, tak fordi, at I gad at deltage i den her podcast. I kommer helt sikkert til at blive kaldt ind igen.
Jeg synes, det kunne være fedt, at vi fortsatte med at følge det her projekt.
Mikkel: Fedt. Jeg tror bare, vi er glade for at vi måtte tage et fuldstændig højresving på Amazon-podcasten.
J: Ja, lige præcis. Tak for jeres deltagelse, og husk, hvis du vil have en e-mail næste gang der kommer en episode om Amazon, eller måske Alibaba.com, så kan du gå ind på wemarket.dk/podcast og tilmelder nyhedsbrevet, så får du en e-mail fra mig næste gang, vi udkommer.
Tusind tak fordi du lyttede med.