Skrevet af: Thomas Haurum
20. oktober 2017

Online annoncering – Hvilke platforme skal jeg (og skal jeg ikke) benytte?

Google, Facebook, Instagram, YouTube, Affiliate, E-mail, Blogging(PR) – Det er en jungle!

Hvordan skulle du uden særlig forudsætninger, vide hvilke platforme og digitale medier det for dig giver mening at annoncere på? Du har helt ret – du har ikke chance for at ramme rigtigt, men måske blot en mavefornemmelse. Det er ikke hensigtsmæssigt at træffe beslutninger på mavefornemmelse, så hermed et indlæg omkring annoncering på digitale platforme: fordele, ulemper, muligheder samt faldgruber.

Baggrundsviden: Skal jeg overhovedet annoncere på internettet??

De absolutte største fordele ved at annoncere på internettet fremfor traditionelle medier såsom tryksager, outdoor og etc. er  henholdsvis målretning, tracking (målbarhed) samt click-ability (muligheden for at lade brugeren klikke på annoncen og ryger videre i et flow). Herunder udspecificerede eksempler:

Målretning (eksempel): Forestil dig at du den lykkelige ejer en café i Aarhus. På Facebook kan du annoncere til kvinder mellem 30-45 år, som bor i Århus og har børn under 12 år. Ydermere kan vi definere at de skal have besøgt vores hjemmeside inden for de seneste 30 dage uden at have booket bord. Slutteligt ønsker vi kun at ramme de af dem, som også har tilkendegivet at de er vegetarer (Du synes måske det er vildt smart, hvilket jeg medgiver, men denne type målretning er fuldstændig tidsvarende. Der er altså ikke sket noget revolutionerende de sidste par år, hvor dette har været fuldt muligt hele tiden).

Tracking (eksempel): Forestil dig at du er den lykkelige ejer af et vikarbureau. Hold tungen lige i munden: Via Google Analytics og et hvilket som helst calltracking software, kan du spore hvorfra du rekrutterer dine vikarleads. Dvs. du kan se at 5 af dine sidste 10 vikarer fandt og kontaktede dig pr. telefon via en bannerannonce du har booket på tv2.dk. Da du ved hvad banneret på tv2’s hjemmeside kostede dig, kan du nu regne dig frem til hvad det kostede dig umiddelbart at få 5 leads. Læg dertil at folk kan have set banneret, men først kontakter dig 5 måneder efter, hvilket i øvrigt også ville kunne trackes.

Click-ability (eksempel): Forestil dig at sidde i bussen på vej til arbejde. Du holder bag en bus og ser på reklamen på bagsmækken at byens bedste restaurant tilbyder stegt flæsk + sovs for 99,-, såfremt man booker bord via hjemmesiden eller pr. telefon. Processen er nu, at du enten aktivt skriver telefonummeret ind og ringer eller aktivt skriver hjemmesideadressen ind i din smartphone browser og booker bord. Havde annoncen været digital, vil det kræve ét tab på skærmen og du var landet på bordbestillingen. Som du nok har bemærket er de fleste telefonnumre også klikbare på smartphones, så var annoncen digital kræver det igen blot ét tab på skærme for at ringe op. Vejen fra annoncevisning til bordbestilling er altså væsentlig kortere på digitale platform, da der er langt færre handlinger at udføre, for at booke et bord.

Begrænsningerne inden for traditionel annoncering:

En busreklame begrænser sin egen rækkevidde til det lokalområde og rute hvori den kører og giver ingen mulighed for at klikke for at læse mere eller købe en vare.

Incitamentet for at booke en annonce på en bus bør derfor udelukkende være ønsket om øget kendskabsgrad, som igen begrænser sig til kun dem, som ser bussen.

Jeg er enorm stor tilhænger af at man bruger flere forskellige medier i sit marketing mix, men det skal give mening – både økonomisk og målsætningsmæssigt. Book ikke en reklame på en bus i mangel af bedre eller fordi at I plejer at køre denne type outdoor kampagner. Hav en klar målsætning med din markedsføring og lad dette være basis for hvilke platforme og medier du lægger dine annoncerbudgetter på. Lad ikke det ene udelukke det andet og lad vær med at sværge til enten/eller.

 

Vælg din platform

For god ordens skyld understreger jeg lige igen: Du skal ikke og aldrig annoncere på eksempelvis Facebook, fordi du føler at alle andre annoncerer på Facebook. Ej heller fordi Facebook betyder meget i din bevidsthedsfære eller fordi du selv bruger Facebook hele tiden. Dette er såre simpelt et forkert beslutningsgrundlag – skam dig! Det er derimod ikke forbudt at undersøge mulighederne for annoncering på mediet (og måske er det derfor du læser dette i første omgang), og det er oftest et spørgsmål om at kende markedet, før at man kan bruge sine annoncekroner bedst muligt.

Forstår brugeren og mediet

I hvilke situationer bruger du normalvis Googles søgefunktion? Prøv at huske tilbage på sidste gang du brugte Google (det har nok været i dag). Jeg antager at du ledte efter svar på et givent spørgsmål eller søgte viden på den ene eller anden facon; “fodvorter medicin uden recept”, “rema 1000 åbningstider”, “festlokaler udlejning herning”, “renault twingo afbetaling rentefri”.

I hvilke situationer bruger du så normalvis Facebook? Er der, ligesom med Google, nogen anledning? Er du enig med mig I, at du bruger Facebook på en anden måde end Google?

Uanset om man proklamerer at brugen af Facebook er tidsfordriv, afhængighed eller en måde hvorpå man kan dele mad og babybilleder, så er der unægteligt en forskel i en brugers state of mind, når vedkommende benytter eksempelvis Google ift. Facebook. Man kan i denne forbindelse med god grund påstå at nogle medier er bedre end andre, når det gælder fx. hard-selling (direkte salg af produkter).

Hustandsomdelte reklamer har, efter min bedste overbevisning, bestemt en enorm berettigelse når det gælder hard-selling samt det at vise annoncer til personer, som forventer og gerne vil se annoncerne. Jeg vil våge at påstå at nogen næppe åbner et Bilka katalog uden at være i et state of mind, hvor de leder efter tilbud eller vil inspireres.

Ovenstående eksemplificeres glimrende på fx. Facebook. hvor virksomheder med kommercielle interesse for det meste rammer panden mod muren, når de forsøger at vise brugerne tilbud på tilbud med varer og priser, som brugerne ikke reagerer på. Dermed ikke sagt at Facebook ikke kan bruges til direkte at sælge varer, men grundlæggende kan man sige at mennesker mere eller mindre modtagelige overfor bestemte budskaber alt efter hvilken platform eller state of mind de befinder sig i.

Jeg mener ikke skal tage verdens største akademiker-hat på når du skal vurdere hvilke medier og platforme, som er de rette for din kampagne – det handler om sund fornuft (og erfaring).

Fokuser benhårdt på kampagnens målsætning

Når du har en forståelse for hvilke medier folk bruger i en given sammenhæng er sidste skridt at matche dette op med din målsætning for din annoncekampagne.

Det vil vise sig at bestemte typer af målsætninger samt produkter og ydelser passer til mange forskellige annonceplatforme – både på kryds og på tværs. Djævelen ligger i ikke at annoncere på de digitale medier, som ikke er optimale for din målsætning samt ydelser du ønsker at sælge eller formidle. Om ikke andet, så er der visse medier, hvortil du skal bruge mere budget end andre, simpelthen fordi de er mere hensigtsmæssige at bruge. Herunder udspecificerede eksempler:

Leadgenerering: Forestil dig at du er den lykkelig ejer af et rejseselskab. Du ønsker at lave en kampagne, som indsamler personer der ønsker at få en reminder om afbudsrejser, ind i en database, som du senere kan benytte til direct mail. Målsætningen er derfor såre simpel: Få indsamlet så mange kvalificerede emner som muligt, til den laveste mulige pris pr. stk. Lad os for det gode eksempels skyld sammenligne en indrykning af en avisannonce ift. at køre annoncen på Facebook:

Fordele ved at køre annoncen på Facebook frem for avisindrykning:

På Facebook bestemmer du selv hvem din målgruppe er. I avisen bliver din målgruppe dem, som er i det uddelingsområde avisen dækker og som “falder” over din annonce.

På Facebook bliver din annonce vist, når du betaler for det. Ved indrykning i avisen er du ikke garanteret at folk rent faktisk åbner avisen – og uanset hvad betaler du den fulde pris på annoncen.

På Facebook kan folk klikke på din annonce lande direkte på en signup formular, hvor de kan tilmelde sig afbudsrejserne. I avisen skal folk aktivt skrive en webadresse via deres smartphone og alternativt starte computeren for at skrive sig op.

Der er flere Facebook brugere end avislæsere.

For lige at opsummere, så var kampagnens målsætning følgende: Få indsamlet så mange kvalificerede emner som muligt, til den laveste mulige pris pr. stk.

Få indsamlet så mange (…) som muligt > Vi klarer at få volume på annoncevisningerne fordi Facebook har så mange aktive brugere. Dermed kan vi indsamle så mange som muligt.

Få indsamlet så (…) kvalificerede emner som muligt > Vi klarer dette vha. Facebooks målretningsmuligheder. Vi kan i den omtalt kampagne annoncere til personer, som i forvejen synes godt om Bravo Tours, Spies, Primo Tours og Apollo, som samtidig godt kan lide at rejse. Derudover kunne man antage at folk, som er interesserede i afbudsrejser, for det meste rejser 2 sammen uden børn. Derfor ønsker vi at målretning kun skal inkludere folk i forhold og ingen singler. Dernæst ønsker vi ikke at annoncere til personer, med børn under 16 år.

til den laveste mulige pris pr. stk > Vi sørger for at holde prisen lav, ved ikke at annoncere til uvedkommende og derfor ikke bruge penge på at vise annoncer, til folk som ikke er i vores målgruppe. Havde vi valgt en avisannonce, kunne vi ikke undlade at annoncere til eksempelvis børnefamilier, ligesom vi kan med Facebook.

Fordele ved at indrykke annoncen i avisen frem for at køre den på Facebook:

Der vil være dele af målgruppen, som ikke har en Facebook profil eller ikke bruger denne. Dem kan vi af gode grund ikke ramme på Facebook. Omvendt er der selvfølgelig endnu flere, som ikke læser avisen. Visa versa.

I ovenstående case vil en kampagne på Facebookderfor være langt mere effektiv – både når der skal genereres mange leads og når det skal være så rentabelt som muligt.

 

 

WeMarket kan hjælpe din virksomhed med rigtig meget, bl.a – SEO, AdWords og Facebook.

Kontakt os her!