Skrevet af: Henriette Kahlert
22. juni 2022

Ny hjemmeside – her de SEO overvejelser du skal gøre dig

Ved lancering af et nyt website er der mange overvejelser, du bør gøre dig. Ofte kan det være yderst værdifuldt at søge rådgivning, hvis du skal lancere en ny hjemmeside. Du er hermed sikker på, at slutresultatet er, som du ønsker det, og at det rent teknisk fungerer, som det skal.

En af de første overvejelser, du bør gøre dig, er målet med din nye hjemmeside. Er målet for eksempel at servicere eksisterende kunder, skaffe nye kunder, en udelukkende informativ hjemmeside, eller måske noget helt fjerde?

Du kan naturligvis godt have et website, der både servicerer eksisterende kunder og skaffer nye, men det er altid en god idé at have tydeliggjort, hvad det primære formål er. Det vil i høj grad også hjælpe dem, der skal designe din hjemmeside, således designet og funktionaliteter bygges op omkring målet.

Når du har styr på formålet med dit nye website, skal du herefter sikre dig, at det tekniske fundament er på plads, således Google kan finde din hjemmeside. Hvis Google ikke kan finde din hjemmeside, bliver du ikke vist i søgeresultaterne på Google, hvilket betyder, at ingen vil kun finde dig på relevante søgninger. Dette er kritisk, og hvis ikke der er styr på det ved lancering af dit website, står du overfor at miste vigtig data og konverteringer.

Checkliste ved ny hjemmeside

Før du lancerer et nyt website, er der en række ting, du bør have særligt styr på, for at sikre, at lanceringen går så gnidningsfrit som muligt. Det kan virke uoverskueligt, især hvis man ikke har prøvet at lancere en hjemmeside før. 

Derfor får du herunder mit bud på en checkliste, som du kan støtte dig op ad, når du skal lancere en ny hjemmeside. Listen herunder er ikke fuldkommen, men blot mit bud på, hvad der er godt at have styr på:

 

Det visuelle

  • Er dit design lækkert, og matcher det din branche og dit forretningsmål?
  • Er din side responsiv og dynamisk, således at designet selv tilpasser sig forskellige skærmstørrelser? (Mobil, tablet, laptop)
  • Har du testet dit nye website fra forskellige browsere (Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge og lignende), så du sikrer dig, at din hjemmeside ser ud som ønsket i alle tilfælde?
  • Bidrager designet positivt til brugerrejsen? Og gør designet det nemmere for brugeren at konvertere? (Læg i kurv/køb, udfyld kontaktformular, download en PDF og lignende)
  • Har du en overskuelig menustruktur, der er bygget logisk op på baggrund af en søgeordsanalyse?
  • Sørg for, at dine kontaktoplysninger er korrekte, oplyst i footer, samt oplyst på en eventuel “Om os”- side. Det giver brugeren en følelse af, at der er en reel virksomhed bag sitet.
  • Link til dine sociale netværk i footeren. Dette er med til at skabe troværdighed til en helt ny hjemmeside.

Det tekniske

  • Er alt tracking sat op korrekt, og virker det efter hensigten? (Fx Google Analytics, Google Tag Manager, Google Ads, Facebook Pixel)
  • Benytter du dig af ‘https’ protokol fremfor ‘http’, og har du i denne forbindelse opsat et SSL-certifikat, der fungerer korrekt?
  • Er der opsat ‘caching’, og caches filerne på websitet korrekt? 
    • Feeds og lignende bør være dynamiske, så de helt automatisk caches og opdateres.
  • Er din hjemmesides hastighed optimal?
    • Komprimer eller sammenlæg Javascript-, CSS- og HTML-filer.
    • Komprimer og beskær dine billeder/videoer, og benyt dig af lazyload.
  • Har du styr på eventuelle redirects, der skal opsættes?
    • Har du tidligere haft en hjemmeside, som du nu relancerer, skal der skabes et overblik over gamle og nye URL’er, således chancen for at brugerne lander på en død 404-side formindskes.

 

Fortæl Google om hjemmesiden via SEO

  • Er dit nye website synligt for søgemaskinerne?
    • Sørg for at nofollow, noindex og disallow kun benyttes i det omfang, det giver mening. 
    • Er der fx noindex på hele dit website, har Google ikke lov til at crawle og indeksere dit site – hvilket betyder, at det ikke vil blive vist i søgeresultaterne, og at ingen ville kunne finde dig denne vej.
  • Har du styr på din on-page SEO?
    • Har du, på baggrund af en søgeordsanalyse, styr på følgende:
      • En overskuelig og brugervenlig URL-struktur, der er skabt på baggrund af relevante søgeord.
      • Korrekt udfyldte title tags og meta descriptions på dine landingssider. Google hjælper med at afkode, hvilket indhold man kan finde på siderne, og det vil derfor hjælpe dig med, at være synlig på relevante søgetermer.
      • Filer er navngivet korrekt og med relevante søgeord for øje (PDF’er, billeder, videoer og lignende)
    • Har du opsat en brugbar 404-side, der guider brugeren videre, hvis de lander på en død side?
    • Har du opsat et XML-sitemap, du kan indsende til Google via Google Search Console?
      • Dette “nudger” Google til at finde ud af, at du har lanceret et nyt website, som de skal medtage i deres indeks.

 

Konverteringsoptimering

  • Kan brugerne udføre den ønskede handling (konvertere), din hjemmesides formål har?
    • Lav et testkøb, så du kan sikre dig, at købsrejsen er så nem og gnidningsfri som muligt, og at brugerne rent faktisk kan aflægge en ordre hos dig.
      • Bl.a.: Virker “læg i kurv”-knappen, er der styr på fragtmetoder, betalingsmuligheder og lignende?
    • Test din kontaktformular, så du er sikker på, at den virker.
      • Er den nem at bruge, både fra laptop og mobil?
      • Lander brugerne på en “tak for din henvendelse”-side, så de ved, at  deres formular er sendt afsted, og du har mulighed for at tracke dine henvendelser herigennem?
      • Er afsender mailen korrekt?
      • Kommer alle udfyldte felter med?
  • Lad en håndfuld personer (familiemedlemmer, venner, kollegaer, netværk) teste din side af. Du vil på denne måde potentielt kunne nå at spotte optimeringsmuligheder og eventuelle kritiske fejl, inden du går live med din nye hjemmeside.

 


Opsummering

Alt i alt er der rigtig mange ting, som du bør have styr på, ved lancering af nyt website. Min checkliste bør derfor bruges som en guideline, da den på ingen måde er en fuldkommen facitliste. Hvad der ellers er vigtigt for netop dit webiste, vil i høj grad afhænge af netop din type hjemmeside og dens formål.

Har du brug for rådgivning til din nye hjemmeside, sidder vores SEO-team klar til at hjælpe med sparring, og alt der kræves for, at du kan være helt rolig omkring lanceringen af dit nye website.