Skrevet af: Jannick Troelsen
11. juli 2016

Hvad er Pokémon GO og hvorfor er det så fedt?

Medmindre du har været dybt begravet i arbejde eller en strand i Carribien, så ville det være yderst mærkeligt, hvis du ikke har hørt om det helt nye “Pokémon GO”. Det er på alles læber og det er ikke engang ‘officielt’ kommet til Danmark endnu! (mere om det senere..)

Det er nørdet og det er lige os – men åbner også op for et utal af muligheder for forretninger på tværs af alle brancher indenfor augmented reality og gamification.

Pokémon 101

Pokémon GO er et spil til telefonen, som er baseret på de gamle Pokémon kort / tegneserie, som mange 90’er børn (og senere) har gjort sig bekendtskab med – og nok aldrig rigtigt givet slip på igen. Med catchphrasen “Gotta catch ’em all”, så er det lige præcis dét, som de har taget fat på med deres spil. Helt essentielt så går det ud på det samme, som serien og kortspillet gik ud på: Man skal træne sine små “pokémons” op til at kæmpe mod andre trænere og deres pokémons.

Spillet kort fortalt

Første gang du åbner app’en bliver du mødt med en kort introduktion til spillet og du får lov til at lave en lille avatar, som kommer til at agere dig i den virtuelle verden. Lidt ligesom i så mange andre spil til computer, tablet eller mobil. Forskellen på andre spil og Pokémon GO er at den får den digitale og den rigtige verden til at gå op i en højere enhed.

Efter du er gået igennem introduktionen finder du nemlig din lille avatar midt på skærmen på et stort kort, som gerne skulle virke meget bekendt; det er nemlig det lokalområde, som du står i lige nu. Bestemt via GPS-lokation på din telefon. Billede herunder.

pokemon-go-kort

Helt nede til højre på billedet kan du se en lille hvid boks med en pokémon som er grå. Det betyder, at der er en Pokémon i nærheden af dig (!). Lad os gøre det lidt mere præcis; der er en Pokémon i den rigtige verden i nærheden af dig! Du skal fysisk gå rundt og lede efter den – og derefter kan du så fange den. Det er augmented reality brugt på den helt rigtige måde!

Heldigvis, for eksemplets skyld så kunne vi fange en vaskeægte (næsten da) Pokémon lige her på kontoret, som du kan se på et par billeder herunder.

 

pokemon-go-catch

I det vi var ved at tage det første screenshot brugt i denne artikel vibrerer telefonen, og vi kan se der er en Pokémon i nærheden af os, som vi har muligheden for at fange på lige fod med alle andre, som også har spillet – dog kun i en begrænset tidsperiode, til Pokémons er flyttet videre i verden.

pokemon-go-nyhed-fang-dem

Når man så klikker på den lille Pokémon på det store kort, så hopper ens skærm frem, og så skal man derefter lede efter den i den “virkelige” verden. I dette tilfælde gemte den sig lige på mit skrivebord. Meget belejligt!

Herefter skal man så prøve at kaste sine såkaldte “pokéballs” efter den på skærmen. Når man så rammer, så har man fanget sin første Pokémon, som man så får nogle informationer omkring, som du kan se herunder,

caterpie-fanget-pokemon-go

Det kan være forvirrende, når væggen mellem den virkelige verden og den digitale verden så småt er ved at blive fuldstændigt ned, hvornår det er et spil og hvornår det er virkeligt. Herefter vil du dog kunne fysisk bevæge dig over til nogle “gyms”, som forskellige folk med spillet kan kæmpe om, med de Pokémons, som de har været ude og fange og har trænet op. Her kæmper alle for deres respektive hold; rød, gul eller blå.

Kort sagt: Så er det et spil, som aldrig stopper. Dog skal det siges, at det muligvis er det spil som har aktiveret flest mænd over 20 – væk fra Playstationen og ud i naturen. Og det er her hele kernen den ligger. Den grad af aktivering de sætter i deres brugere / kunder (for du kan selvfølgelig købe dig bedre) er nærmest uden parallel.

Allerede nu, inden den officielle udgivelse i Danmark er der et stærkt community omkring det og den største Facebook-side er i skrivende stund på næsten 10.000 members.

Udgiveren af spillet er Niantic Labs – og hvis du søger et andet spil i den samme boldgade, så har de også udviklet spillet Ingress, som du muligvis også har hørt om tidligere.

De der gerne vil afprøve spillet nu må gå af lidt andre veje og downloade filen direkte via en .apk til Android, som er meget ligetil eller søge efter en guide på nettet til iOS, som eftersigende er lidt mere kringlet.

Selvom Pokémon-universet egentligt først tog fart lidt efter vores børnetid, så kan vi kun være i stor begejstring over hvor smart det er; og hvor god en forretning dette med sikkerhed bliver. Vi kan varmt anbefale at du prøver det af – det kunne være det gav dig en god idé til en ny måde at drive forretning på. Fremtiden er her allerede; sørg for at hoppe med på vognen. 😉

Jannick er Partner i WeMarket og står for mange af de administrative ting og sørger for at kunderne får hvad de betaler for. Derudover, så har Jannick en meget bred-funderet viden indenfor digital markedsføring, men arbejder primært med de sociale medier.