Skrevet af: Jens Vittrup Thomsen
16. juli 2021

Amazon SEO – Hvordan opnår man en bedre rangering på Amazon?

Indhold:

Amazon SEO – Hvordan opnår man en bedre rangering på Amazon? – Få svarene her!

Dine produkter er alfa og omega

Gå på jagt efter de rigtige Keywords

Bullet points – Hvad er det?

Udnyt alle dine keywords

Sælg dine produkter med flotte produktbilleder

Dine produkter har nu de bedste forudsætninger

 

Amazon SEO – Hvordan opnår man en bedre rangering på Amazon? – Få svarene her!

Du kender sikkert til Google SEO og vigtigheden i at ligge højt på Googles søgemaskine. Det samme gør sig gældende på Amazon. Hvor man på Google primært søger efter informationer, så handler Amazon kun om en ting…. Salg, salg og lidt mere salg! På AMZ er de fleste besøgende meget købsparate, og kan du komme til at rangere højt med dine produkter, så er der garanti for salg.

I denne artikel om Amazon SEO, vil jeg komme ind på nogle af de vigtigste parametre man kan skrue på, for at opnå en god placering på kategori-siderne.

 

 

Dine produkter er alfa og omega

Amazon lever af at sælge produkter, så den allervigtigste parameter for en god placering på Amz er, at dine produkter kan sælge. Du skal kunne tilbyde produkter der opfylder kundernes behov og ønsker, og det skal gerne være produkter af høj kvalitet og til konkurrencedygtige priser. Hvis Amazon kan se at dine produkter er efterspurgte og opnår gode anmeldelser (Læs: Amazon fake reviews er et no-go), så vil de sørge for, at dine produkter ligger allerøverst blandt de andre produkter.

Når du skal oprette dine produkter, beder Amazon om en masse informationer fra din side. Noget af det skal man udfylde og så er der ting som du selv bestemmer om du vil udfylde. Giv Amazon så mange informationer som muligt, for så kan de bedre forstå dit produkt, og vise det for dem der kunne være interesseret i det. Det kan være med til at give en god placering.

 

Gå på jagt efter de rigtige Keywords

Første step mod den gode placering er Keywords, men hvad er det og hvorfor er de så vigtige? – Keywords er de ord der beskriver dit produkt bedst og de ord de besøgende bruger i søgefeltet, til netop at finde dit produkt. Du bør derfor bruge noget tid og energi på at finde de rigtige.

En nem måde at komme i gang på er, at søge på konkurrenter der sælger lignende produkter som dig. Gå deres produktsider igennem, og se hvilke ord de bruger i deres tekster. Brug så ordene i dine tekster.
Ovenstående måde er en god og gratis måde at finde søgeord på, men….

Skal man opnå de bedste resultater, skal man i gang med en mere grundig søgeordsanalyse. Til dette findes der forskellige analyseværktøjer, som kan give dig et billede af hvor mange søgninger der er på et søgeord, inden for dit produktområde.

På billedet herunder er værktøjet Junglescout blevet brugt og her kan man se hvor mange søgninger der er på ordet Standspiegel, hvilke søgeord der er relateret til og deres søgevolume.
Analyseværktøjerne koster typisk en månedlig pris, men skal du være et skridt foran dine konkurrenter, ja så kan det være en god investering.

Du er også meget velkommen til at kontakte os, så kan vi hjælpe med at undersøge potentialet for dine produkter på Amazon.

Amazon SEO - hvad er det?

Når du opretter et produkt på Amazon, skal du give produktet en beskrivende overskrift. Det er her dine søgeord kommer ind i billedet. Dem der beskriver dit produkt bedst og har noget søgevolume, skal du placere i overskriften. Vær dog opmærksom på ikke at overfylde med søgeord, da overskriften også gerne skulle give mening og være informativ for dem der kigger på dit produkt. Altid have kunden for øje.

På spejlet nedenunder kan man se at sælgeren har brugt søgeordene Standspiegel og Ganzkörperspiegel i deres overskrift. På den måde fortæller man Amazon at man har et relevant produkt, når der bliver søgt på disse søgeord – Og igen, de vigtigste søgeord skal i overskriften, for dem vil Amazons algoritme prioritere højt.

Amazon SEO - Alt du skal vide

 

Bullet points – Hvad er det?

Ved hjælp af 5 bullet points, har du mulighed for at beskrive dit produkt og hvorfor man skal vælge det. Her er det vigtigt at fortælle hvilke features produktet har og hvordan det kan opfylde dine kunders behov.
Og ja dine kunder læser dine bullet points, så du skal sætte tid af til at skrive en sælgende tekst.

Her kommer dine søgeord ind i billedet igen. Da du lavede søgeordsanalysen, fandt du forhåbentlig flere søgeord end dem der kunne stå i overskriften. Men fat mod, arbejdet er ikke spildt. Du smed de vigtigste søgeord i overskriften og dem må du også gerne bruge i dine bullet points, men fra din søgeordsanalyse har du sikkert fundet flere gode søgeord der beskriver dit produkt. Igen skal du udvælge de bedste og bruge dem i dine bullet points.

Amazons algoritme vil også sørge for at søgeordene i dine bullet points kan skabe trafik ind til dine produkter. De bliver ikke rangeret lige så højt som dem i overskriften, men de er stadig vigtige og en absolut nødvendighed.

På billedet ses placeringen af de 5 bullet points.

Amazon SEO optimering

Udnyt alle dine keywords

Er der overskydende søgeord som ikke er blevet brugt i overskriften eller i de 5 bullet points, så er der mulighed for at smide dem ind i backend, Her vil de ikke være synlige for de besøgende på Amazon, men de vil blive brugt i algoritmen til at ramme de mest potentielle kunder og deres søgninger. Ingen søgeord skal gå til spilde, men HUSK søgeordene skal være relevante ift. dit produkt.

Sælg dine produkter med flotte produktbilleder

Med søgeords-teksterne på plads, mangler du nu noget visuelt der kan drage folk ind på dine produkter. Billeder har en evne til at fange vores opmærksomhed, og det kan derfor have en afgørende effekt at have produktbilleder af høj kvalitet på sin produktside.

Gode produktbilleder kan også give kunden en fornemmelse af det produkt de er ved at købe, og det gør dem mere sikker i deres valg. Få taget billeder af dit produkt fra mange vinkler, så man rigtig kan se hvordan produktet ser ud. Det vil være så irriterende at blive valgt fra pga. dårlige billeder.

Man kan have op til 7 billeder på produkterne, og det er en rigtig god ide at udnytte. Min kollega har skrevet et spændende indlæg om dette emne, som du kan læse her. (Konkrete tips til dine Amazon produktbilleder)

Man bør også få taget sine billeder med noget godt kameraudstyr, og har man ikke selv muligheden for det, så bør man hyre nogen der kan.

 

Dine produkter har nu de bedste forudsætninger

Det hårde arbejde med søgeordsanalyse, udarbejdelse af sælgende tekster og gode produktbilleder, har givet dig det stærkeste fundament for succes på Amazon, og du vil forhåbentlig snart høste frugten i form af salg og anmeldelser.

Det kan dog være nødvendigt at køre nogle annoncer på dine produkter, så du hurtigere kan få noget trafik. Hvis det er helt nye produkter der er oprettet, så vil jeg klart anbefale at bruge nogle penge på markedsføring. Jeg vil ikke gå i dybden med markedsføring i dette blogindlæg, da det et stort emne som kræver sit eget.

Til sidst vil jeg gerne endnu engang pointere, at Amazon handler om salg og konverteringer. De produkter der sælger bedst og har de bedste anmeldelser, får den bedste placering. På den måde sikrer man glade kunder og kunderne betyder alt for Amazon. Brug derfor noget tid på at oprette dine produkter med gode og nyttige informationer. Har du styr på dit Amazon SEO, vil det helt sikkert gavne dig på den lange bane.

 

Hos WeMarket har vi hjulpet mange kunder med at indsamle anmeldelser og forbedre deres listings- og konvertering på Amazon. Er du interesseret i at høre mere eller har spørgsmål til hvordan du forbedrer dine resultater gennem Amazon SEO, så er du meget velkommen til at kontakte os.

Jens er Vækstpartner hos WeMarket med speciale i Amazon. De seneste 14 år har Jens arbejdet med online markedsføring og de seneste 5 år har Jens specialiseret sig at hjælpe virksomheder med få succes på Amazon.