Skrevet af: Jannick Troelsen
2. januar 2019

Facebooks tekstregler (2019-guide)

Sidder du med Facebook annoncering og er stødt på det problem, at din annonce indeholder for meget tekst? Så er du kommet til det rette sted. I dette blogindlæg vil jeg forklare to primære ting, du skal vide i forbindelse med annoncering på Facebook, og hvilke tekstregler Facebook benytter sig af.

9 ud af 10 gange en annonce bliver afvist på Facebook, er det fordi, du har for meget tekst på din grafik. Bemærk, at det ikke er teksten, som du skriver til billedet. Denne er – som regel – ubegrænset, medmindre du laver nogle specifikke typer af annoncer, som jeg ikke vil forvirre dig for meget med her.

Vigtigt: Uanset om du booster opslag, bruger annonceadministratoren eller Power Editor til at lave dine annoncer, er du stadig underlagt alle nedestående regler.

Hvad er Facebooks 20% tekstregel?

Før 2017 havde Facebook en regel, der blev kendt som “20%-reglen” – denne regel er stadig gældende, men med nogle ret markante ændringer. Før ville en annonce blive afvist blankt, hvis der var mere end 20% tekst på din grafik.  Reglen er ikke til blot for at irritere annoncører som dig og mig – men for at hjælpe os til at blive bedre til at levere en god brugeroplevelse for dem, der rammes af vores annoncer på Facebook.

Ændringer i Facebooks 20% tekstregel

I slutningen af 2016 ændrede Facebook lidt på deres tekstregler, således at man godt må have mere end 20% tekst (mere om det senere). De forbeholder sig dog stadig retten til at afvise annoncer, hvis de mener, der er for meget tekst på. Det betyder, at de fjernede 20% reglen… Men så alligevel ikke helt.

De ændrede det således, at din annonce vil blive inddelt i forskellige kategorier af ‘tekstmasse’; OK, Low, Medium, High. Jeg har samlet alle de officielle creatives fra Facebook, der illustrerer, hvordan Facebook håndterer dine annoncer, når de bliver sendt til godkendelse. Se illustrationen herunder, hvor det står beskrevet, hvad du skal holde øje med:

facebook tekstregler

Og her er den i et lidt mere spiseligt format, men uden forklaringer:

facebook tekstregler kort

Den sidste er specielt god at tage udgangspunkt i. Bemærk hvordan de hos Facebook formulerer sætningerne. “Your Advert’s reach may be slight lower” .. Men hvordan holder Facebook styr på, at din annonce ikke skal vises nær så meget som din nabo’s (med knap så meget tekst)? Det er rent faktisk simpelt. Du betaler mere pr. visning af din annonce. Det vil sige, jo mere tekst du vil have på din grafik, jo dyrere bliver det for dig at annoncere på Facebook.

Hvilket leder til det næste punkt…

Undgå at blive straffet af Facebooks tekstregler

Der er to måder, du kan gøre dette på. Løsning nummer et er relativt ligetil, men den er bøvlet på længere sigt. Hvis du skal lave mere end én annonce i dit liv, vil jeg varmt anbefale, at du bruger løsning nummer to.

  1. Du kan bruge Facebooks eget, dertil dedikerede, værktøj ved at følge dette link: Klik her! Dette er ret hurtigt, hvis du kun skal gøre det én enkelt gang. Hvis du gerne vil have, det går lidt hurtigere, når du sidder med det gang på gang, skal vi gribe det an skridtet før; når du sidder med udarbejdelsen af dit creative / grafikken:
  2. Vi kan sætte det op i dit helt eget program. Jeg bruger personligt Photoshop, og derfor er guiden lavet til dette, men du kan med garanti finde en tilsvarende løsning i det program, du bruger.

Guide til opsætning af Photoshop ifb. med Facebooks tekstregler

  • Åbn din Photoshop
  • Klik på “Edit” i top-baren
  • Klik på Preferences (i bunden af edit-menuen)
  • Åbn “Guides, Grid & Slices”
  • Her skal du sætte dine præferencer således, at de matcher med nedestående. BEMÆRK: du skal sætte den til “percent” og så hhv. 20 og 1 i de andre felter.

guides_grids

Dette gør, at når du slår Grid til i Photoshop, inddeles grafikken således, at du kan tjekke procenter på den samme måde, som Facebook gør. Det er nemlig en lidt spøjs metode.

For at slå grids til skal du:

  • Gå i top-menuen under “View”
  • Klik på “Show”
  • Slå “Grids” til

Alternativt kan du også skabe en genvej , hvis du ønsker at kunne slå det fra/til hurtigt.

Tjek om du møder kravene til Facebooks tekstregler direkte i dit program (Photoshop brugt som eksempel)

Traditionelt, når man tænker procent, tænker man, at teksten på ens grafik ikke må udgøre mere end 20% af hele billedet – som en helhed. Det er desværre ikke sådan, Facebook ser på det. To helt identiske tekststykker, det ene blot placeret forkert, kan gøre forskellen mellem at have en OK, Low, Medium eller High mængde tekst. Det er her, vi skal bruge vores grid, som du (måske) lige har sat op vha. ovenstående guide.

På de to nedestående billeder har jeg prøvet at illustrere, hvordan Facebook beregner teksten på din annonce. Billedet er lavet i størrelsen 1200 x 628, som er standardformat til Facebooks links, som ofte udgør en annonce. Det ved du sikkert allerede!

(Hvis du vil læse mere om standard billedstørrelser på Facebook kan du gøre det her)

Det grid, som du har sat op i Photoshop, vil dog kunne bruges uanset størrelsen på dit billede, uden at du skal justere noget. Jeg ved dog ikke helt, hvordan dette fungerer i andre programmer.

Forestil dig, at hver firkant i griddet udgør 4%, og du skal prøve at holde dig under de 20%, som Facebook fastholder som OK tekstmængde på deres annoncer. På billederne herunder viser jeg, hvordan to næsten identiske billeder kan være langt fra hinanden – i Facebooks øjne. De er begge screenshots af mit Photoshop setup, så du kan se mine grids.

20% reglen overholdt:

Facebook tekstregler godkendt

De grønne felter viser, hvor der er tekst på. 5 felter ganget med 4% – så lander vi lige præcis på det, som Facebook helst ser vi lander på.

20% reglen IKKE overholdt

facebook-tekstregler-afvist

Bemærk, at tekstens størrelse ikke er ændret. Den er blot blevet skubbet 50-80 pixels nedad. Nu ligger vi lige pludseligt på 40% tekst i Facebooks øjne, også selvom der reelt set slet ikke er mere tekst. Det nederste billede ville nok ende på “Medium” mængde tekst og potentielt komme til at koste dig 2-5 gange så mange penge at få eksponeringer på. Det er hurtige og nemme penge at spare dig selv 😉

Apropos annonce-udgifter på Facebook – så kan du læse mere om det her: Hvad koster Facebook annoncering? Der er også et par tips til, hvordan du sparer dig selv penge!

Hvis ikke du anvender Photoshop, kan du alternativt anvende Facebooks eget værktøj, som du finder lige her: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Jannick er Partner i WeMarket og står for mange af de administrative ting og sørger for at kunderne får hvad de betaler for. Derudover, så har Jannick en meget bred-funderet viden indenfor digital markedsføring, men arbejder primært med de sociale medier.