Skrevet af: Anders Jessen
14. juni 2018

Facebook introducerer nye krav til Custom Audience

Efterdønningerne på Cambridge Analytica skandalen og effektiviseringen af GDPR får nu Facebook til at stille større krav til sine annoncører.

I denne omgang er det Facebooks krav til Custom Audience-funktionen, der bliver strammet.

Mere specifik kommer de skærpede krav, når du opretter en målgruppe baseret på en kundefil eller kontaktinformation som f.eks. e-mail, telefonnummer, navne, fødselsdag osv.

Custom Audience eller Brugerdefineret Målgruppe giver os som annoncører mulighed for at skabe bedre relationer med vores eksisterende kunder. Det sker ved at man uploader en liste med kundeinformation til Facebook, som herefter opretter en målgruppe med de personer, hvor data kan matches mellem listen med kundeinformation og personernes oplysninger på Facebook.

Opret custom audience eller brugerdefineret målgruppe i Facebook

Indtil nu har annoncører ikke skulle redegøre, hvor disse data kommer fra – det bliver nu lavet om.

Fra d. 2. juli 2018 skal man som annoncør nu redegøre, hvor de informationer man uploader til Facebooks Custom Audience lister kommer fra.

Når man opretter et Custom Audience på baggrund af en kunde-fil, skal man specificere om informationerne stammer direkte fra de personer man har informationer på, om de er skaffet igennem en samarbejdsparter (f.eks. et bureau) eller en kombination af begge.

Hvor kommer brugerdata fra

Hvorfor strammere regler?

Som bruger på Facebook er det ofte ikke tydeligt, hvorfor man bliver eksponeret for de annoncer man får vist. Der er en meget lav grad af gennemskuelighed, og det går ud over tilliden til Facebook som platform.

Det forsøger Facebook at lave om på, ved at gøre det mere tydeligt, hvorfor man får vist lige præcis den enkelte annonce.

Med de nye regler bliver det som bruger mere gennemskueligt. Når man klikker på “Hvorfor ser jeg denne annonce”, vil man fra d. 2. juli 2018 få en mere detaljeret beskrivelse.

klik på hvorfor ser jeg denne annonce

Man vil som bruger få at vide, at siden man ser annoncen fra har tilføjet dig til en liste af personer, fordi de gerne vil nå dig på Facebook.

Man får også at vide, hvor annoncøren har skaffet din data fra. Det kan som nævnt ovenfor være enten direkte til annoncøren, til annoncøren og dets partnere eller til annoncørens partner.

 

Påvirker det min kampagnes effekt?

Facebook nævner ikke selv en mindsket effekt, på kampagner hvor kundeinformationerne ikke er skaffet direkte fra kunderne.

I første omgang gælder dette tiltag om, at skabe en større gennemskuelighed og tillid til Facebook fra de enkelte brugere.

Dette virker ikke som et tiltag, der skal enten øge eller mindske effekten af kampagner, men blot et tiltag for at overholde GDPR.

 

Hvilke forholdsregler skal du tage?

Du skal som altid søge for, at skaffe dine kundeoplysninger og brugerinformation på lovlig vis og med accept fra dine brugere.

Det er et lovkrav, og skal overholdes.

Bøderne for brud på GDPR er voldsomme, og kan i mange tilfælde betyde at en virksomhed må lukke og slukke.

Hvis du har et bureau som samarbejdspartner, skal både dig og dit bureau sørge for at have tilladelse til at dele målgrupper i Facebooks Business Manager.

Hvis du vil vide mere om, hvordan man skiller sig ud fra mængden på Facebook, kan du læse mere her. Vi har også en fremragende artikel om Facebook Analytics, som kan give dig en bedre forståelse om de diverse trackingmuligheder på Facebook.

Anders er markedsføringsøkonom og har oveni en Professionsbachelor i Design & Business. Hans speciale er branding og marketing management, og med erfaring fra digitale og traditionelle medier set fra en kommerciel vinkel, er han den perfekte VækstPartner hos WeMarket.