Skrevet af: Helle Christensen
21. februar 2019

Får du budt dine nyhedsbrevsmodtagere velkommen?

Jeg signede mig forleden op til et nyhedsbrev. Jeg var fuldstændig klar til at modtage e-mails fra netop den virksomhed, men der kom ingenting i min indbakke! Ikke en gang en ‘tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev’- e-mail. Jeg blev helt i tvivl. Fik jeg nu tastet min e-mailadresse korrekt? Havde jeg overhovedet tilmeldt mig rigtigt? (Så svært er det ikke at taste sin e-mailadresse og trykke ‘tilmeld’…), og derfor prøvede jeg igen. Der kom stadig ingen e-mail… 

Undersøgelser har vist at den første e-mail, som en virksomhed sender ud efter et sign up til deres nyhedsbrev, typisk har en meget høj åbningsrate. Denne virksomhed misser altså en stor mulighed for at give et godt førstehåndsindtryk. Og et godt førstehåndsindtryk kan være essentielt når man ønsker at komme tættere på sine kunder og derigennem øge chancen for salg.

Men hvad skal en velkomst e-mail eller e-mail flow så kunne?

Hvad din velkomst e-mail skal kunne kan være meget forskelligt. Det afhænger i de fleste tilfælde også af, om du har lovet din subscriber noget i bytte for vedkommendes e-mail. Jeg blev ikke lovet noget i bytte for min e-mailadresse ved min tilmelding, men jeg savner stadig at blive budt velkommen. Jeg savner at blive lagt mærke til og værdsat af dem, der har fået min e-mailadresse.

E-mail marketing handler om at være tæt på dine kunder og skabe et personligt forhold til dem.  På den måde kan du nemlig bedre sende relevant indhold, som bringer dig tættere på et salg og forhåbentlig skaber en loyal kundebase. Skal du opnå loyalitet hos dine kunder, er det vigtigt, at de føler, det giver dem værdi at være en del af din e-mailliste.

En velkomst e-mail kan bestå af én e-mail, hvor du skriver tak for din tilmelding, og vi glæder os til i fremtiden at sende nyheder, tilbud osv. til dig. Men det kan også være en mere målrettet indsats som et længere e-mail flow. Dette kan være en god idé, netop fordi vi ved, hvor høj åbningsraten er på særligt de første e-mails efter sign up. Vores anbefaling vil i langt de fleste tilfælde være et velkomst e-mail flow på 3-4 e-mails. I flowet skal du give din subscriber noget værdi, der skaber troværdighed omkring din virksomhed. Det får subscriberen til at blive hængende og i sidste ende får det dig tættere på et salg.

Lige så snart du har tilmeldt dig e-maillisten hos WeMarket, får du fx en velkomstmail. I den fortæller vi, hvor fedt vi synes, det er, at du har lyst til at følge med hos os. Du får også en freebie til en række videoer, hvor vi deler vores viden om digital markedsføring. Til sidst fortæller vi, at vi står klar med råd og vejledning. 

Hvad skal jeg så skrive i mine e-mails?

Indholdet i dit velkomst e-mail flow kommer naturligvis an på, hvad du sælger. Med et flow på 3-4 e-mails har du rig mulighed for at give din subscriber noget værdi og forhåbentlig også give vedkommende lyst til at lære mere om din virksomhed og dine produkter. Du kan fx give nogle tips og tricks omkring et produkt; lave en guide til brugen af et produkt, du sælger; vise i en video, hvordan et af dine produkter virker. Kun fantasien sætter grænser – så længe det giver mening og værdi for dine modtagere.

Relevans bør være en guideline for indholdet i dit velkomst e-mail flow. En anden guideline bør være at have en simpel call-to-action (CTA). CTA’en er i sidste ende handling, du ønsker, at modtageren skal gøre for, at du kommer tættere på et salg. En CTA kan fx have til formål at booke et uforpligtende møde eller opfordre til en opringning for mere information. Men det kan også være et link til mere information. Husk altid at din subscriber skal føle, at det giver værdi for dem at foretage denne action.

Indsaml yderligere oplysninger

Kan du som en en del af dit velkomst e-mail flow overbevise dine subscribere om, at de skal give flere oplysninger om sig selv, er det meget værd på den lange bane. Det giver dig nemlig mulighed for at personalisere dine automatiske e-mails yderligere. Kan du fx få en fødselsdagsdato, køn (hvis det er relevant for dine produkter), en særlig interesse eller andet, der kan segmentere dine subscribere, har du mulighed for at lave flere automatiske e-mailflows eller kampagner, til de subscribere, der befinder sig i netop dette segment.

Med en større viden om den enkelte subscriber, har du mulighed for at tilpasse og personalisere dine e-mails bedre. På den måde får subscriberen følelsen af, at du kender vedkommende, fordi du sender relevant indhold. Igen med det mål for øje at skabe loyale kunder.

Skal jeg så gøre alting manuelt? Så sparer jeg jo ikke tid…

Et velkomst e-mail flow skal du selvfølgelig ikke sende ud manuelt hver gang, du får et nyt sign up. Det kan alt sammen sættes op i dit e-mailsystem, som udsender dine e-mails automatisk, når der kommer et sign up. Hos WeMarket bruger vi Mailchimp. Her bestemmer du selv design, indhold og tidsintervaller på dine e-mails.

Hvis du bruger Mailchimp som dit e-mailsystem, så er det ganske simpelt at sætte dit e-mail flow op. Mailchimp er meget intuitivt, og sidder du bare en time eller to, så er du allerede godt på vej. Du kan prøve Mailchimp gratis.

Vil du vide mere om, hvordan du sætter dit e-mail flow op i praksis, så læs med her: Opsæt et mailflow i Mailchimp 

Når du først har sat dit automatiske e-mail flow op, behøver du i princippet ikke tænke mere på det. Det betyder naturligvis ikke, at disse e-mails ikke engang imellem bør gås efter og finpudses, men som udgangspunkt skal du kun sætte det op én gang. Derfor kan du også med stor fordel sætte flere forskellige automatiske e-mail flows op. Disse kan så hver især tage udgangspunkt i de oplysninger, du har fået fra dine subscribere i dit velkomstflow (fødselsdato, køn, interesser). På den måde har du løbende kampagner i gang, som du blot skal lave én gang, og som er tilpasset dine subscribere.

Opsummering

Det er meget vigtigt, at du sender en velkomstmail til dine nye subscribere, så de føler sig budt velkommen. Om du ‘bare’ sender én e-mail eller laver et velkomst e-mail flow er en vurderingssag. Men husk, at i det øjeblik, du får et nyt sign up til dit nyhedsbrev, er vedkommende klar til at modtage værdi fra dig. Det er her du har mulighed for at skabe en god relation fra starten.

Husk også altid er skabe relevant, personligt og værdifuldt indhold til dine subscribere, så de bliver hængende og vælger dig, når de skal handle. Sørg for at have en CTA i alle dine e-mails, så subscriberen ved, hvad du gerne vil have vedkommende til at gøre.

Dine velkomst e-mails skal du naturligvis ikke sidde og afsende manuelt. De skal sættes op i et e-mailsystem, der automatisk sender dit e-mail flow ud, så snart du fået et nyt sign up til dit nyhedsbrev. Du kan med fordel opsætte flere automatiske e-mailkampagner, som tager udgangspunkt i din viden omkring dine subscribere.

Og til sidst vil jeg huske dig på, at dine subscribere selv har tilmeldt sig din e-mailliste, og det er din opgave at få dem til at føle sig velkommen og værdsat, så de bliver hængende.  

Har du brug for hjælp til at få gang i dit velkomstflow?
Hos WeMarket står vi klar med vejledning og sparring i forhold til dit velkomstflow og generelt til automatisering af din e-mail marketing. Vi hjælper naturligvis også gerne med udarbejdelse og eksekvering af dine automatiske e-mails.

Læs også:
– Konvertér dine besøgende til nyhedsbrevsmodtagere