Skrevet af: Patrick Christiansen
31. oktober 2017

Ekskludering af IP-adresser i Google Analytics. Sådan gør du!

Vil du gerne bruge dine Google Analytics data til noget?

I så fald er det af afgørende betydning, at din data er troværdig. Ved at filtrere din virksomheds IP-adresse i din Google Analytics konto tager du et stort skridt mod pålidelig data.

Hvis du vil direkte videre til selve implementeringen så spring straks til afsnittet Filtrering af IP-adresser – Sådan gør du!

Mangler du derimod lige at få styr på din baggrundsviden så læs med her:

Hvorfor er det vigtigt at filtrere interne IP-adresser?

 

Din hjemmesides besøgende kan deles op i forskellige grupper. Eksempelvis disse to:

• Dig selv, dine kollegaer og lignende – fx hjemmesidens udvikler, et eksternt marketingbureau, osv.

• Din målgruppe.

Med Google Analytics kan du spore et hav af data om brugernes adfærd på hjemmesiden.

Spørgsmålet er så: Hvilken gruppes adfærd er du mest interesseret i at kende?

Din målgruppes selvfølgelig!

Men vidste du, at din egen adfærd på hjemmesiden kan ødelægge den data, som du har om din målgruppe? Og det er ikke kun dig selv, som kan ødelægge datagrundlaget! Det samme gælder alle dem, som er en del af din virksomhed: Internt ansatte såvel som eksterne bureauer.

De hjemmesidebrugere som er en del af din virksomhed udviser nemlig en adfærd på hjemmesiden, som er vidt forskellig fra den adfærd, din målgruppe har!

Og hvorfor nu det?

Jo – blandt andet fordi du selv og dine kollegaer har en helt anden dagsorden end din målgruppe. Derudover kender I også jeres hjemmeside langt bedre end målgruppen typisk gør. Begge dele resulterer i vidt forskellig adfærd.

Her kommer nogle eksempler på problemstillingen i praksis:

Eksempel 1: Du/I tilgår ofte siden via ”direkte trafik”.

Du og dine kollegaer kender formentlig jeres hjemmeside indgående eller har måske bogmærket de vigtigste sider. I har derfor slet ikke brug for at søge sider frem i Google (organisk trafik), for at finde den information I skal bruge. Jeres trafik vil derfor typisk fremgå som ”direkte trafik” i Google Analytics, eksempelvis fordi I tilgår hjemmesiden via bogmærker eller ved at indtaste web-adressen (URL’en) direkte i adressefeltet, når I ønsker at finde en bestemt side.

Hvis du og dine kollegaer interagerer meget med jeres egen hjemmeside, kan jeres ”direkte trafik” derfor blive overvurderet i Google Analytics. Resultatet bliver, at trafikdataene ikke er repræsentative for målgruppens adfærd.

Eksempel 2: Du/I har ofte flere sessioner.

Hvis du eller dine kollegaer bruger hjemmesiden løbende gennem jeres arbejdsdag, så vil det kunne generere en masse sessioner. Hvis en af jer eksempelvis besøger hjemmesiden en gang i timen, så kan dette alene generere 8 ”Google Analytics sessioner” i løbet af en normal arbejdsdag. Hvis I er 10 kollegaer, som arbejder på denne måde 220 dage om året, så kan du nok forestille dig, hvordan det kan påvirke dataene.

Eksempel 3: Jeres sessionsvarighed er forskellig fra målgruppens.

”Sessionsvarighed” er et parameter i Google Analytics, som kan bruges til at vurdere målgruppens adfærd – hvis dataene er troværdige. Og det er de kun, hvis du har filtreret jeres interne IP-adresser fra i virksomhedens Google Analytics konto.

Dine egne og dine kollegaers sessioner vil nemlig ofte være af en anden varighed end målgruppens.

Eksempelvis kan en kollega lynhurtigt lige tjekke et telefonnummer i leverandørlisten på hjemmesiden for derefter at lukke browseren igen med det samme. En sådan adfærd er ikke repræsentativ for målgruppen, som ofte vil bruge længere tid på at lede og læse på hjemmesiden.

Omvendt kan der også ses tårnhøje sessionsvarigheder fra de ansatte, som arbejder med hjemmesiden. Det kan eksempelvis være grafikeren, der navigerer rundt på siden i lang tid i forbindelse med udviklingen af det næste grafiske tiltag.

Og sådan kunne man lave et hav af eksempler. Men lad os straks komme videre til løsningen:

Filtrering af interne IP-adresser – sådan gør du!

• Klik på ”Administrator” i menuen til venstre.

• Klik på ”Filtre” i tredje kolonne.

• Klik på ”Tilføj filter”.

• Navngiv filteret, fx ”Egen IP”.

• Vælg filtertypen ”Foruddefineret”.

• Vælg ”Ekskluder” > ”trafik fra IP-adresserne” > ”der er lig med”.

• Skriv din IP-adresse; find den her: www.myip.dk.

• Tryk ”Gem”.

Tillykke. Du er nu i mål 🙂

Med filtreringen af virksomhedens interne trafik har du nu allerede gjort jeres data væsentligt mere troværdig. Det betyder, at dataene i fremtiden vil være mere brugbare, når I skal bruge dem til at danne jer et billede af målgruppens adfærd på hjemmesiden.

PS. Ovenstående er ikke det eneste, der kan ødelægge din data i Google Analytics.

Hvis du har en webshop, bør du også sikre dig, at dit datagrundlag ikke spoleres af henvisningstrafik fra en betalingsgateway. Dét kan du læse mere om i mit blogindlæg om ekskludering af henvisningstrafik i Google Analytics her.

 

Andre relevante artikler om ekskluderinger:
Ekskludering af henvisningstrafik
Ekskluderinger i remarketingflows
Ekskluderinger af AdWords annoncer på mobil Apps

Patrick er SEO-konsulent hos WeMarket, og han er uddannet markedsføringsøkonom med speciale i digital markedsføring. Patrick elsker målbare resultater, og hans systematiske og analyserende tilgang til tingene gør ham særligt interesseret i den tekniske del af SEO-arbejdet.