Skrevet af: Henriette Kahlert
20. juli 2022

Synergier mellem SEO og Google Ads – fra et SEO-perspektiv

Online markedsføring er mange ting, og en gang imellem kan det måske føles, som om at tingene smelter sammen. Og det er hér værdiskabelsen for din virksomhed for alvor begynder. Når du kan få alle de kanaler, du er til stede på til at arbejde sammen og spille hinanden gode – så opnår du fuld “valuta for pengene”. 

Der er især to områder, der supplerer hinanden særdeles godt, hvis man formår at snakke sammen og koordinere på tværs af specialer – nemlig SEO og Google Ads. Når der skabes synergier mellem SEO og Google Ads, er der meget værdi at hente for begge områder. Det vil altså kort sagt gavne både dine organiske indsatser og den tid og de penge, du smider i betalt annoncering. 

Men hvordan skaber du synergi mellem SEO og Ads? Det er lige præcis det, jeg vil komme ind på i dette blogindlæg – fra et SEO synspunkt. Hvis du vil blive klogere på forskellene mellem SEO og Ads og få belyst synergier fra en Google Ads specialists synsvinkel, anbefaler jeg, at du læser min kollega Martins blogindlæg her.

 

De fundamentale forskelle på Google Ads og SEO

 

Før vi dykker ned i, hvilke synergier der er mellem SEO og Google Ads, skal vi lige have styr på, hvad de største forskelle på dem er.

 

Hvad er Google Ads?

Google Ads er en del af det, vi kalder PPC marketing – Pay Per Click. Man betaler her, som navnet antyder et beløb pr. klik, ens annonce får rundt omkring i Google. Det foregår som en auktion, hvor man byder på bestemte søgeord. Den, der byder højest, får den bedste placering. 

Hvor høj klikprisen er, afhænger meget af konkurrencen på det valgte søgeord – den fastsættes nemlig først i det øjeblik, nogen foretager den pågældende søgning. Derfor er det vigtigt, at du har gjort dig nogle tanker om, hvad et klik er værd for dig, og at du løbende justerer dine bud op og ned, som det giver mening. 

For B2B virksomheder, hvor ét klik potentielt kan være 100.000 kr. værd, er det måske okay at give 100 kr. for et klik. Er man derimod en B2C virksomhed, der sælger tøj, og et klik dermed har en langt lavere værdi, ville en klikpris på 100 kr. aldrig være rentabelt. 

Google Ads favner forskellige annoncetyper med forskellige formål, der bliver vist forskellige steder på tværs af Googles services. Det er vigtigt at holde sig opdateret på dette, da Google løbende laver ændringer i formaterne, der kan få betydning for den annoncering, du pt. kører via Google Ads. Senest har Google tilføjet annoncetypen Performance Max, som min kollega Mark går I dybden med her.

Vil du gerne have flere B2B leads fra Google Ads? Få ét uundværligt tip i denne podcast episode.

 

Hvad er SEO?

Kort fortalt er SEO en forkortelse af “Search Engine Optimization” på dansk kaldet søgemaskineoptimering. Det er et begreb, der dækker over alle de indsatser, der bidrager til at optimere en hjemmeside til søgemaskinerne, med et ønske om at øge mængden af trafik og salg gennem de organiske søgeresultater. 

 

 

 

Hos WeMarket beskriver vi ofte SEO som en stol med tre ben:

  • Ben 1: Teknisk SEO
  • Ben 2: Onpage SEO
  • Ben 3: Offpage SEO

 

Mister stolen blot ét af sine ben, vil den stå relativt ustabilt og ikke være rar at sidde på. Mister den 2 ud af 3 ben, er den nærmest ubrugelig. Med andre ord: Når man arbejder med SEO, er det vigtigt man arbejder kontinuerligt med alle tre “ben” for at sikre sig, at man får det bedst mulige ud af ens indsatser. Undlader man et af benene, vil man ikke få fuld valuta for pengene. 

Modsat Google Ads, der er betalt annoncering, er SEO det, vi kalder organisk annoncering – altså betaler man ikke pr. klik eller annonce. Giver man sig selv i kast med SEO, er det reelt set kun den tid, du bruger, som du skal  investere. Du kan også investere i at få en SEO-specialist til at hjælpe dig. Men uanset hvad betaler du ikke et beløb, hver gang nogen klikker på et link til din hjemmeside i Google.

SEO er relativt komplekst, og som du måske er klar over nu, dækker det over en del områder. Vil du blive klogere på SEO, vil jeg anbefale dig at læse om, hvorfor du skal investere i SEO samt få vores tips til en SEO-venlig hjemmeside her. 

 

Datagrundlaget i Google Ads skaber synergi med SEO

I Google Ads gemmer der sig et væld af data, der har forskellige formål. Det er bl.a. her, du kan se, hvilke søgninger der genererer flest konverteringer – og dermed få et indblik i, hvad mange i din målgruppe er mest interesseret i. Du kan også få et indblik i, hvilke annoncetyper, og hvilke budskaber der har den højeste CTR, konverteringsrate og meget mere. 

Via dine data fra Google Ads kan du tjekke kvaliteten af annoncerne – herunder Quality Score og Landingssideoplevelse. Disse har begge en betydning for den klikpris, du betaler Google på et givent søgeord. Jo bedre Quality Score og Landingsside oplevelse = jo bedre placeringer og klikpriser får du. 

Ved hjælp af dette data kan du først og fremmest få en idé om, hvor du bør lægge fokus i din SEO-strategi. Især for store hjemmesider med mange kategorisider, herunder især e-commerce virksomheder, kan det være svært at overskue, hvor man skal starte med at prioritere sine SEO indsatser.

 

Sæt struktur på din SEO-strategi med Google Ads data

Det giver mening at starte med de sider, der genererer flest konverteringer: Sørg for, at landingssiderne er optimeret efter søgeordet, du annoncerer på. Det gælder både title tag, meta beskrivelse, indholdet på siden, H-tags, og lignende. Jo hurtigere Google opfanger sammenhængen mellem Google annoncen og landingssiden, du sender folk ind på, jo bedre vil denne performe.

Et andet sted, man kan starte sine SEO-indsatser er på landingssider der klarer sig dårligt i Google Ads – altså, hvor landingssideoplevelsen og Quality Score er dårlig. For at opnå bedre kvalitet af annoncerne, og heraf en bedre pris pr. klik bør der sættes ind med SEO på disse landingssider. Et godt sammenspil mellem Google Ads specialisten og SEO specialisten er alfa omega!

 

Brug data fra Google Ads i dine søgeordsanalyser

Hvis du har snust bare lidt til SEO tidligere, har du med al sandsynlighed hørt om begrebet søgeordsanalyse. En søgeordsanalyse bør foretages, før du begynder at arbejde med SEO. 

Her får du nemlig skabt dig et overblik over, hvilke søgeord der “hører til” hvilke landingssider, hvor hård konkurrencen er på de forskellige søgeord og meget mere. Det er også her, du kan få identificeret, om du har duplikerede sider – altså sider, der på indhold eller søgeord har samme intention. 

Der findes et hav af forskellige værktøjer, du kan bruge til din søgeordsanalyse – nogle er gratis, mens andre kræver betaling. Personligt bruger jeg som minimum altid Ahrefs, Google Search Console og Google Keyword Planner, når jeg laver søgeordsanalyser.

 

Få værdifuld indsigt i søgeord med Google Keyword Planner

Sidstnævnte er et gratis tool du finder på din Google Ads konto. Programmet er ideelt til at finde søgeord, der er mest relevante for din virksomhed, baseret på dens ydelser eller produkter. Ved at søge på et ord eller et udtryk vil Google Keyword Planner finde nye søgeord, du måske ikke havde overvejet, men som kan være yderst værdifulde for din virksomhed.

Derudover giver værktøjet dig også en indsigt i søgevolumen, altså hvor mange gange pr. mdr. der søges på bestemte termer, og hvordan udviklingen på søgningen har ændret sig over tid. 

Det er især rigtig smart, hvis du befinder dig i en branche, der er præget af sæsonudsving, men også, fordi vi lever i en verden, hvor alting ændrer sig meget hurtigere end tidligere. Du kan derfor få en meget bedre indsigt i, hvordan dine indsatser i virkeligheden performer, sammenlignet med, hvordan trends og tendenser i markedet ændrer sig.

Her skabes der altså en synergi mellem SEO og Google Ads, der kan give dig en endnu bedre indsigt i din målgruppes måder at søge på, samt hvordan udviklingen tidligere har været på bestemte søgeord. Det kan give dig mulighed for at være på forkant, når du prioriterer dine SEO indsatser.

 

Opsummering

SEO og Google Ads er to områder indenfor online markedsføring, der har særdeles store synergi potentialer. Formår man at udnytte og sammensmelte de stærke sider fra hvert område, vil det kunne mærkes på de organiske søgeresultater, såvel som i kvalitetsresultatet af den betale annoncering via Google. 

Det dækker over alt fra at udnytte det store datagrundlag i Google Ads til at sætte struktur på din SEO strategi til at udnytte Google Keyword Planner til at få mere ud af din søgeordsanalyse og opdage nye potentialer, der kan have stor værdi for din virksomhed.

Har du brug for hjælp til at få skabt dig et overblik over synergier mellem Google Ads og SEO for netop din virksomhed, er vores SEO-team altid klar til at hjælpe dig på vej