Kender du det, at telefonen ringer med en ny potentiel kunde? Men du ved ikke om opkaldet kommer fra dine Google Ads annoncer, søgemaskineoptimering, annoncer på andre hjemmesider eller andre online markedsføringskilder.
Her hjælper jeg dig med at få styr på, hvordan du kan spore dine opkald som konverteringer i Google Analytics.
Det udtryk du skal lære at kende hedder calltracking, og er i de senere år blevet mere og mere populært, da virksomhederne (og bureauerne) kan dokumentere en endnu bedre effekt af deres online markedsføring med telefonopkald fra potentielle kunder.
Sådan virker calltracking og telefonsporing af opkald
Calltracking virker ved købe en ekstern ydelse hos en leverandør, hvor man betaler et månedligt beløb. Beløbet afhænger af hvor mange unikke besøgende man har på sin hjemmeside om måneden.
Der findes flere forskellige calltracking bureauer, men i Danmark kan jeg klart anbefale at bruge Bellmetric, hvor man kan komme i gang med calltracking med det samme. Bellmetric har en super god kundeservice og udvikler og optimerer hele tiden deres calltracking med nye features.
Det starter med et lille stykke kode
Man starter med at indsætte et lille stykke Javascript på sin hjemmeside eller webshop. Dette lille stykke kode gør, at hver nye besøgende får vist et unikt telefonnummer som er reserveret til den besøgende i f.eks. 10 min. Man bestemmer selv dette tidsrum, hvor det unikke telefonnummer skal være reserveret til den besøgende.
Det vil sige, at når den besøgende ringer på det unikke telefonnummer, viderestilles brugeren til dit hovednummer (eller andre numre) – helt uden at den besøgende ved det.
Hvis brugeren bestemmer sig for at gemme det unikke nummer og ringe til din virksomhed senere, er der viderestilling på dine telefonnumre i helt op til 2 år.
Brugeren har nu fortaget et opkald på dette unikke telefonnummer og opkaldet er registreret hos Bellmetric som indsamler data på opkaldet ved hjælp af det lille Javascript, som man sætter ind på sin hjemmeside.
Spor telefonopkald direkte i Google Analytics
Ved hjælp fra Belmetric og deres Javascript kan vi spore dette telefonopkald i f.eks. Google Analytics og dermed koble telefonopkaldet sammen med dine online markedsførings tiltag. Det kræver naturligvis, at du har Google Analytics til rådighed.
Hvis ikke du har Google Analytics, har din calltracking leverandør sikkert også et udmærket statistikmodul du kan bruge, men ved hjælp af Google Analytics kan vi spore ALLE vores online markedsførings tiltag der giver telefonopkald.
Google Analytics er gratis og er Googles helt eget statistikprogram der bruges af millioner af hjemmesider og webshops hele verden over.
Opsætning og sporing af Calltracking i Google Analytics
Når du har fået indsat dit Javascript på hjemmesiden, skal du oprette et mål i Google Analytics. Jeg vil vise jer hvor nemt det er med Bellmetric at sætte op i Google Analytics og har lavet en lille video:
Opsætning af Calltracking i Google Ads
Efter at du har opsat Calltracking i Google Analytics, kan du f.eks. importere dine mål fra Google Analytics direkte ind i Google Ads og se dine opkald som konverteringer på søgeord og opkald. Her ser du hvordan du importerer dit mål fra Google Analytics, som jeg opsatte før i ovenstående video. Denne øvelse gør sig gældende for alle de mål du opsætter i Google Analytics.
Du skal ikke altid stoppe online markedsføring
Jeg har set eksempler på online markedsføring der er stoppet, da man som virksomhed ikke har fået f.eks. salg eller udfyldte kontaktformularer eller opfyldt andre mål på hjemmesiden.
Det er også fornuftigt nok set fra et målmart online markedsføring synspunkt. Det man ikke har tænkt på, er at online markedsføring faktisk også skaber rigtigt mange telefonopkald. Jeg arbejder hver måned med rigtigt mange kunder med fokus på leads og omsætning. Her ser jeg ofte, at mange online markedsførings kampagner kun skaber telefonopkald.
Eksempel på Calltracking med Google Ads
Hvis du kender til Google Ads, så vil jeg give dig et eksempel på hvor vigtig Calltracking kan være for dine Google Ads kampagner.
Google Ads handler om at man betaler pr. klik på din hjemmeside på selvvalgte søgeord og annoncer.
Her ser jeg ofte Google Ads kampagner for større salgs-produkter, at de besøgende ringer først, dernæst får kunden et godt tilbud og efterfølgende sender virksomheden et betalingslink eller faktura på mail.
Dvs. disse salg ofte går ind som “direkte” salg i Google Analytics, registreres slet ikke, og ikke registreres som et salg fra Google Ads. Det er naturligvis ikke godt for dine Google Ads kampagner, for hvis du ikke har sporet dine opkald, så får du ikke registreret konverteringer på dine Google Ads kampagner.
Lad os antage, at vi ikke havde haft calltracking en kunde, og der f.eks. var brugt 500 kr. på et søgeord/annoncer til annoncering. Så ville vi som bureau automatisk lukke ned for søgeordet, da der ikke var registreret omsætning eller andre målbare mål.
Kunden ville altså miste fremadrettet omsætning på det samme søgeord, som i den sidste ende kan være yderst værdifuld for virksomheder og koste mange penge på bundlinjen, hvis der ikke havde været opsat calltracking.
Nu hvor vi har Google Ads kampagner med calltracking, kan vi altså spore om vi får opkald, salg, downloads, udfyldte formularer eller andre mål på hjemmesiden. Altså kan vi nu give den maksimal gas på online markedsføring der virker og online markedsføring der ikke virker.
Virker det hele lidt forvirrende? Vi kan hjælpe dig komme i gang med calltracking og mange andre ting. Kontakt os her eller ring på 71 99 34 74.