Skrevet af: Ieva Treiliha
21. december 2018

Hvordan går det egentlig med SEO? Sådan måler du effekten

Lad os starte med at slå én ting fast: SEO er en kompleks størrelse. Det er en disciplin, der er under konstant udvikling. Derfor kræver det både interesse og tid til fordybelse at holde sig opdateret. Hvad der virkede sidste år, virker ikke nødvendigvis nu.

Derfor kan personer uden kendskab til SEO blive rundforvirret, når bureauer kaster om sig med tekniske fagtermer, som beskriver den igangværende SEO-indsats. Uanset de hyppige ændringer i Googles algoritme er der altid indikatorer, der kan vise dig, hvordan det egentlig går på SEO-fronten. De såkaldte KPI’er (Key Performance Indicators).

I dette indlæg gennemgår jeg nogle af de vigtigste KPI’er, så du er optimalt klædt på til at forstå den faktiske effekt at SEO-arbejdet udført for din virksomhed.

Søgeordsplaceringer

Et af de mest håndgribelige tegn på, om SEO-indsatsen går i den rigtige retning, er udviklingen i dine søgeordspositioner. Altså hvornår du dukker op i Googles søgeresultater, når brugeren foretager en specifik søgning i relation til din branche. Når man arbejder med SEO, er et af de absolut vigtigste mål at få de vigtigste søgeord til at rangere så højt som muligt. Det er et faktum, at en placering i toppen af side 1 på Google giver uendelig mere værdi, end hvis du sider fast på side 2, 3 eller endnu længere nede.

Metoden til at opnå bedre søgeordspositioner er ikke klart defineret, for kun de færreste har et indgående kendskab til Googles algoritme. Vi har dog, blandt andet på baggrund af erfaring, en klar idé om, hvad der i hvert fald kan være medvirkende til, at Google honorerer dit site med gode søgeordspositioner. Det drejer sig blandt andet om indgående links, godt content, hastighed og meget, meget mere. Det kommer vi tilbage til.

Én ting er dog sikkert. Gode søgeordspositioner kan ikke stå alene. Men stigning i søgeordspositioner er en god indikator og derfor et godt sted at starte. Hvordan man opnår det, kigger vi på her.

Indgående links

Indgående links er måske det vigtigste enkeltstående parameter, hvis man vil opnå gode søgeordspositioner. Selvfølgelig skal alt på selve sitet være på plads i form af godt og meget indhold, gode title tags, de rigtige H1-overskrifter osv. Men så er det også tid til at kigge på linkbuilding.

Hvis et andet domæne linker til dit, kan det betragtes som en anbefaling. Det registrerer Google, og det giver bedre søgeordspositioner. I ”gamle dage” handlede det bare om at få så mange links som muligt, men Google er blevet klogere med tiden, og derfor er kvantitet afløst af kvalitet. Med kvalitet menes der links fra domæner, der enten selv er meget stærke (det kunne eksempelvis være troværdige medier), domæner inden for samme branche som din eller domæner, der opererer i samme geografiske område som dig.

Derfor kan man bruge både antallet, men i særdeleshed kvaliteten af indgående links fra unikke domæner som vigtig SEO KPI.

Afvisningsprocenten/Bounce rate

Afvisningsprocenten viser, hvor mange der kommer ind på dit site, men som forlader det igen uden at gå videre på sitet. Procenten findes ved at tage de personer, der lander på siden, men ikke klikker sig videre og dividere det med det samlede antal besøgende * 100. I Google Analytics kan du både se afvisningsprocenten på hele sitet og på specifikke landingssider.

Men hvorfor bruger man dette tal som en KPI?

Fordi det er en god indikator på, om dit webdesign er godt, og om dit indhold matcher det, som brugeren forventer. Har du landingssider, der har en meget høj afvisningsprocent, kan man tage fat her og identificere, hvorfor brugeren ikke finder det interessant at fortsætte på sitet.

For at opnå en lav afvisningsprocent er det som sagt afgørende med en funktionel hjemmeside med stærkt indhold, men interne links spiller også en vigtig rolle, så brugeren bliver sendt naturligt rundt på sitet.

Hvad er en god afvisningsprocent så?

Det er ikke sådan helt enkelt at forklare. Det afhænger blandt andet af, hvilken type website du har, da visse websites ikke nødvendigvis har til hensigt at sende brugeren videre. Webshops er en anden sag. Her vil du jo gerne have folk til at gå på udkig i dit sortiment. En afvisningsprocent på 30% eller derunder er i udgangspunktet godt, men det afhænger som sagt af flere faktorer.

Af andre relaterede metrics kan du også se på antallet af sider pr. session og gennemsnitlig tid pr. session. Disse tal er også med til at definere, om brugeren tager godt imod dit site, når de kommer på besøg.

Pagespeed

Tålmodighed er en egenskab, som de færreste af os besidder i dag. Specielt når vi surfer rundt efter information, produkter eller ydelser på nettet. Lander vi på en side, som ikke loader i en fart, begynder irritationen så småt at poppe frem, og vi går videre til det næste søgeresultat. Alternativerne er jo mange.

Hvis du skal have succes med SEO, er det en forudsætning, at dit site loader hurtigt, så du ikke taber besøgende og potentielle konverteringer på grund af det. Og det bliver kun vigtigere i fremtiden. Faktisk er hastighed også blevet en direkte rangeringsfaktor. Husk på, Googles ubetingede mål er at servere de bedste resultater/den bedste oplevelse for brugeren. Resultaterne og oplevelsen er bare ikke i top, hvis ikke sitet loader hurtigt.

Hvordan får du så dit site til at loade hurtigere?

Det kan du gøre på mange måder, men i de fleste tilfælde skal du have en grad af teknisk indsigt for at kunne eksekvere det. Du kan tjekke dit sites pagespeed her: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Her kan du også se, hvilke knapper, du kan skrue på for at optimere hastigheden.

Organisk trafik

Nu nærmer vi os noget, som i den grad indikerer, om SEO-indsatsen bærer frugt. Det er en forudsætning for at skabe øget omsætning, at flere og flere kommer fra organiske søgninger. Hvis folk ikke kommer ind på dit site, kan de naturligt nok heller ikke købe noget. Det er derfor især her, at det er vigtigt med det første afsnit om søgeordspositioner – og søgeordspositioner skabes ved hjælp af blandt andet content, indgående links og en lynhurtig load-tid. Medmindre folk kender dit brand i forvejen, er der ikke store chancer for, at de kommer forbi dit site.

MEN…

Det er heller ikke en garanti, at omsætningen stiger i takt med flere besøgende, selvom det så afgjort er et af de vigtigste parametre til at måle effekten på SEO-arbejdet. Det er rigtig fint, at brugerne finder dit site i søgeresultaterne, men den direkte effekt i form af leads eller salg er ikke nødvendigvis i hus. Det afhænger nemlig af en masse andre faktorer på selve sitet.

Kommer brugeren eksempelvis ind på sitet og oplever, at søgeordet og det faktiske indhold ikke stemmer overens med søgeintentionen, er der stor sandsynlighed for, at de forlader sitet igen. Det kan vise sig at give en negativ effekt jf. afsnittet om afvisningsprocent. Derfor er det utrolig vigtigt, at man gør sig umage med at udvælge de helt rigtige søgeord fra starten, så man ikke bare sikrer sig trafik, men mest muligt kvalificeret trafik. Faktum er dog, at du har opbygget et solidt fundament ved at hæve den organiske trafik, for dermed stiger chancerne også for, at folk lægger produkter i kurven eller kontakter dig for dine ydelser.

Konverteringer fra organisk trafik

Hvis dit website performer godt, målt på ovenstående KPI’er, så går det rigtig godt med SEO-indsatsen. Derudover kan du i Google Analytics opsætte mål, så du hele tiden kan følge med i, om SEO-indsatsen resulterer i de ønskede konverteringer. Det kunne eksempelvis være:

– Online køb
– Tilmelding til nyhedsbrev
– Udfyldt kontaktformular
– Telefonopkald

Det er alt andet lige disse konverteringer, der kan få forretningen til at vækste, og disse konverteringer er betinget af alle ovenstående parametre.

Hvis du vil blive endnu klogere på SEO, kan du læse mere i vores blogindlæg om emnet:

SEO kan godt betale sig
Gratis SEO med Google Search Console