Lad os bare være enige om, at det handler om at være på første side på Google, for at skabe mest trafik din til webshop eller hjemmeside. Flere webshops har allerede opdaget, at de kan være på første side på flere positioner, på det samme søgeord, og med det samme produkt på Google.
Jeg vil her forklare dig hvordan forsiden på et søgeresultat ser ud, og hvilke tiltag du kan gøre, for at opnå mest muligt synlig på første side af Google når der f.eks. søges på efter et produkt og opnår hele 4 positioner.
Til slut i indlægget giver jeg dig faktisk et tip om, hvordan du kan opnå en 5 position på den samme søgning på Google.
Opnå hele 4 forskellige positioner på Google på side 1
Ved søgninger på Google, kan du som webshop opnå 4 forskellige positioner på side 1, hvilket er yderst attraktiv, og betyder at brugerne næsten ikke kan undgå at lægge mærke til din webshop, eller klikke forbi netop din webshop og dit produkt, hvilke vil betyde mere trafik og evt. flere potentielle salg.
Jeg vil tage udgangspunkt i denne søgning “navnebånd til tøj” fra www.ikastetiket.dk/navnebaand – som gør det godt rigtigt på side 1 på Google på netop denne søgning. Navnebånd til tøj er mærker med navn du kan sætte i tøjet og andre tekstiler for at opmærke det du ikke vil miste.
Konkurrencen på denne søgning er naturligvis ikke så høj som f.eks. hvis man søger på “regntøj til børn”, men udgangspunktet er det samme for alle webshops, om det er den ene eller anden søgning som du gerne vil fylde flest positioner på side 1 på Google med.
Her få du et overblik over de forskellige typer annoncerings-værktøjer man skal arbejde med for at fylde mest muligt på side 1 på Google.
Positioner med Google Adwords Search
Hvis du ikke allerede kender Google Adwords, så er det Googles værktøj til online annoncering. Her ligger du selv søgeord ind, som du gerne vil findes på, når brugerne søger på Google efter dine ydelser og produkter. Du angiver hvad du maksimalt vil betale for et klik på dine annoncer, for at komme øverst med dine Google Adwords annoncer på Google.
Google Adwords Search annonceringen er annoncerne UDEN billeder i toppen og til højre på Google (en af Googles mange kampagnetyper på Google Adwords)
Hvis du byder mere end konkurrenten for dine klik, bliver du vist højere i Google Adwords positionerne på Google. Der foregår altså en auktion for at opnå den højeste mulige postion, som ofte vil være den bedste annonceposition på Google, da de fleste besøgende klikker her (dog også ofte den dyreste). Det skal dog nævnes, at der er rigtigt mange andre faktorer der spiller ind, som jeg ikke vil komme nærmere ind på i dette indlæg.
Hvis du ønsker lavere klikpriser på Google Adwords kan du læse om hvordan du får lavere klikpriser på Google Adwords her.
Der er 10-14 positioner til rådighed på Google med Google Adwords Search annoncering.
Det er her du opnår den 1. position, største og første synlighed på Google ved en søgning.
Positioner med Google Adwords shopping på Google
Google Adwords Shopping, også kaldet PLA annoncering, er også en del af Googles annoncerings værktøj. Her vises du i toppen til højere på Google med billeder og priser af dine produkter, og er yderst attraktiv for webshops. Budgivningen på denne kampagnetype foregår på samme måde som Google Adwords Search, dog med lidt andre faktorer der også spiller ind, som jeg heller ikke vil komme nærmere ind på i dette indlæg.
Her er der maksimalt 8 positioner til rådighed, og man godt godt opnå flere positioner med den samme søgning med flere produkter.
Det er her du opnår den 2. position på Google.
Positioner i de organiske søgeresultater
De organiske søgeresultater på Google er søgeresultaterne, du finder under Google Adwords annoncerne. Disse søgeresultater er ofte også kaldet SEO eller søgemaskineoptimering. Dette er dog en længerevarende process, da Google her belønner dig med højere positioner i de organiske søgeresultater pga. f.eks. eksterne links, indhold, strukturering af siden, omtale på nettet, sociale tendenser og mange andre faktorer, som jeg heller ikke vil gå i dybden med i dette indlæg.
Det er her du opnår den 3. position på Google.
Positioner i de organiske søgeresultater med Youtube video
Youtube er den sidste position du kan opnå på side 1 på Google. Her har Ikastetiket.dk lavet en produktvideo af deres navnebånd til tøj, som er lagt op på deres Youtube kanal, og Youtubevideoen er søgeordsoptimeret i mod søgeordet “navnebånd til tøj”.
Der er her du opnår den .4 og sidste postion på Google.
Opsummering af positionerne på side 1 på Google
Hvis jeg skal opsummere hvor mange procent af postionerne www.ikastetiket.dk fylder på side 1 på ovenstående søgning, så kan det gøres således:
- Google Adwords Search positioner: 11 positioner og fylder 1 position
- Google Adwords Shopping positioner: 2 positioner og fylder 1 position
- Google Adwords organiske søgeresultater: 10 positioner og fylder 2 positioner. (heraf 1 position Youtube)
Altså får vi 22 positioner til rådighed på side 1 og Ikastetiket.dk fylder 4 positioner af disse.
Det giver Ikastetiket.dk: 4/23*100 = 17,39% synlighed
Der er rigtigt lang vej til toppen på Google
Det kan tage langt tid at komme til tops i Google med en Youtube video eller i de organiske søgeresultater, og er en vedvarende process. Man kan selv komme rigtigt lang vej ved at læse sig frem på Google.
Derimod kan man altid oprette en Google Adwords konto og komme i gang med Google Adwords annoncering i dag og ligge i toppen af Google i morgen.
Jeg vil dog altid anbefale, at hvis man skal starte som ny med Google Adwords, at passe på da Google er en virksomhed der vil tjene penge på dig, og omkostningerne hurtigt kan vokse uden at du ved hvad du får for dine annoncerings kroner.
Snak derfor altid med en Google Adwords konsulent inden du begynder med Google Adwords, da det kan spare dig for rigtigt mange penge i længden.
Et lille tip til en 5 position på Google på den samme søgning
Det mindre kendte trick til at opnå endnu en første side position på Google, er at man kan oprette en hjemmeside hvor søgeordene gerne indgår i URLen.
Her på ovenstående søgning ville jeg købe et domæne som hedder www.navnebåndtiltøj.dk. Dog skal du ikke købe domænet i samme navn som din virksomhed.
Da søgeordene indgår i URLen, og der ligges fornuftigt indhold på hjemmessiden der omhandler navnebånd til tøj, vil man hurtigt få en naturligt organisk vækst på Google på netop disse søgord.
Det tager ikke alverdens tid at oprettet en WordPressside og få lagt nogle tekster på hjemmesiden. Du skal naturligvis også linke til til dit produkt fra teksten Så du også selv får trafikken og salget. Så er du faktisk på denne måde allerede på vej imod at arbejde med søgemaskineoptimering, og du har fået ned-rangeret dine konkurrenter (endnu) en plads på Google.