Skrevet af: Jesper Mikkelsen
2. februar 2023

Sådan får du lavere klikpriser i Google Ads

Er du på jagt efter lavere klikpriser i Google Ads, så følg med her, hvor jeg gennemgår hvilke grundlæggende faktorer der ligger bag dine klikpriser i dine Google Ads kampagner.

At ligge i toppen af søgninger på Google når det gælder Google Ads er ikke nødvendigvis ensbetydende med at være villig til at betale de højeste klikpriser. Det du vil betale for et klik, er kun relevant for Googles tegnebog i det øjeblik at nogen rent faktisk klikker på din annonce. Det giver ret god mening.

Klikpriser og din annonces placering i søgeresultatet

Det væsentlige, når placeringen af din Google Ads annonce skal bestemmes kalder Google for AdRank (annonceplacering), der udregnes efter følgende formel: AdRank = Maks. bud x Kvalitetsresultat. Denne formel er med til at afgøre hvor meget du skal betale for et klik på Google Ads.

Som det fremgår af formlen, er dit maksimale bud ikke ene om at bestemme placeringen, men også kvalitetsresultatet har betydning. De vigtige begreber for at få lavere klikpriser, uden at det går på kompromis med placeringen af dine annoncer, gemmer sig derfor i kvalitetsresultatet. Men hvad er det lige for en størrelse?

Hvad er Google Ads kvalitetsresultatet?

Hvad kvalitetsresultatet præcist består af, er en velbevaret hemmelighed hos Google. Kvalitetsresultatet er en score, som tildeles det enkelte søgeord ud fra algoritmer der er lavet til at give brugerne de mest relevante resultater. 3 vigtige begreber at kende, når det kommer til kvalitetsresultatet, som du også kan se i dit Google Ads interface, er:

  1. Forventet klikfrekvens
    Den forventede klikfrekvens, er Googles bud på hvor stor sandsynligheden er for klik på en annonce ud fra søgeordet. Det er en prognose, og derfor ikke nødvendigvis det du oplever – din faktiske klikfrekvens, der tages dog også højde for hvordan klikfrekvensen tidligere har været samt annonceposition og -udvidelser. Læs her, hvordan du kan øge din klikfrekvens med annonceudvidelser.
  2. Annoncerelevans for brugerne
    For at få lavere klikpriser, er det vigtigt at din annonce er relevant for søgningen. Det hjælper derfor ikke at have en standardannonce, der ikke er relevant for søgningen. Dermed vil brugerne ikke klikke på din annonce hvis annoncen ikke er relevant for brugeren.
  3. Destinationsoplevelse for din Google Ads annonce
    Hvor relevant for den enkelte søgning er din landingsside (den side, den der har søgt, lander på)? Handler den om søgeordet, eller er det noget helt andet? Derudover spiller det også en rolle hvordan din landingsside ser ud – er landingssiden brugervenlig og intuitiv, eller er landingssiden rodet og ustruktureret? Du kender formentlig selv følelsen, når du ender på en side der ikke giver dig værdi. Med destinationsoplevelsen, vurderer Google om din side giver værdi til den besøgende.

Når du laver kampagner i Google Ads, er det vigtigt at forstå at Google er en forretning der skal tjene penge på brugernes klik. Både nu, men også i fremtiden. Derfor hjælper det ikke at give resultater der er irrelevante, så brugerne i fremtiden går til Bing, Yahoo eller andre søgemaskiner.

Lavere klikpriser med et godt kvalitetsresultat

Ovenfor ser du et eksempel på hvordan dit kvalitetsresultat kan se ud, når WeMarket har haft en finger med i spillet.

Med et højt kvalitetsresultat får du lavere klikpriser og højere placering for dine Google Ads annoncer. Havde ovenstående eksempel været i den anden ende af skalaen, ville du blive mødt med tårnhøje klikpriser og advarslen “Dine annoncer vises sjældent pga. kvalitetsresultatet”. Så husk at arbejde aktivt med at forbedre din kvalitetsscore – det betaler sig i lænden – og giver dig ekstra penge at annoncere på Google Ads med.

Tip: Hvis du skriver søgeordet i Google Ads annoncens overskrift og i annoncen, og har søgeordet på destinationssiden for din Google Ads annonce, så kommer du allerede langt med at sænke dine klikpriser og få en højere kvalitetsscore.

Hvad betyder lavere klikpriser for mig?

Det giver næsten sig selv, at lavere klikpriser betyder færre omkostninger. Det kan samtidig betyde om din kampagne er rentabel eller ej. Dine klikpriser er jo ikke nødvendigvis lig med et salg, og har du en lav konverteringsfrekvens (andelen af besøgende der når det eller de mål du har opsat), bliver dit dækningsbidrag hurtigt slugt af dit markedsføringsbidrag.