Vil du ramme din målgruppe med Google Ads, og på den måde udnytte potentialet bedst muligt, så er det vigtigt du i din annoncering er opmærksom på målgruppen.
Det giver næsten sig selv, men vi ser ofte at man har været for ivrig med at oprette sine Google Ads kampagner, og mere eller mindre har glemt at tænke sin målgruppe ind i det. Ligesom med traditionel markedsføring, er en af hovedingredienserne til en veludført kampagne dog fokus på din målgruppe. Her vil jeg vise dig nogle af de aspekter du kan benytte dig af, for at din Google Ads annoncering henvender sig til målgruppen.
Kend din målgruppe, inden du laver Google Ads kampagner
De fleste kender heldigvis sin målgruppe, uanset om det er noget der er nedskrevet eller det blot er en mavefornemmelse. Jo mere specifik du kan være med din målgruppe, des mere effektivt kan annonceringen målrettes. At skyde med spredehagl kan sjældent betale sig. Vi ser dog indimellem at det har givet enkelte, men dyre, konverteringer. Har du brændt nallerne på denne måde, må du blot se det som dyre lærepenge.
Når det er sagt, kan noget af den data der er kommet ind dog bruges effektivt. Enten er der nogle søgeord der skal laves til negative søgeord eller også er der søgeudtryk der typisk ikke konverterer, men som gør det i dit tilfælde. Lad derfor være med at føle at pengene er fuldstændig spildt.
Når vi er ved søgeord, er det vigtigt at være grundig i sin søgeordsanalyse. Ofte ser vi at der at der skydes med spredehagl, hvilket giver en masse klik, men ingen eller få konverteringer. På den anden side ser vi også nicher hvor de valgte søgeudtryk er så specifikke at der ikke kommer nogen trafik. Vil du have en fornemmelse af hvilke søgeord der typisk bruges kan du bruge Google Suggestions, som du kan læse om her.
TIP: Husk at have din mavefornemmelse med i gennemgangen “dit-produkt priser” eller “billig dit-produkt” kan være spild af penge, hvis din pris er i den høje ende. Ligeledes er “dit-produkt online” heller ikke relevant, hvis du kun har en fysisk butik.
Målret dine Google Ads kampagneindstillinger til din målgruppe
Når du opretter en Google Ads kampagne skal du udfylde en række indstillinger for at komme i gang. I disse indstillinger har du muligheder for at målrette din Google Ads kampagne til din målgruppe på flere forskellige parametre. Ved at gøre forarbejdet ordentligt her, har du mulighed for at kunne byde forskelligt på forskellige segmenter i samme kampagne ganske enkelt. På den måde kan du bruge dine annoncekroner, hvor det er mest effektivt.
Målret din Google Ads mod dine kunders geografiske placering
Er du en lokal virksomhed, der sælger til lokale kunder, er det oplagt at målrette dine Google Ads kampagner geografisk. På den måde slipper du for at betale for klik fra kunder der formentlig ikke vil købe dine varer – hvorfor skulle man eksempelvis vælge en håndværker fra Midtjylland, hvis man bor på Lolland?
TIP: Uanset om du sælger varer/ydelser lokalt, nationalt eller internationalt er det en god ide at opdele dine geografiske områder i mindre segmenter. På den måde kan du byde op eller ned på de områder der klarer sig godt eller dårligt. Dit annoncebudget kan jo lige så godt give så stort et afkast som muligt. I stedet for at have en geografisk gruppe der hedder “Danmark”, kan du eksempelvis dele det ind som i eksemplet herunder (“Nordjylland”, “Midtjylland”, “Syddanmark”, “Sjælland” og “Hovedstaden”).
Brug annonceplanlægning, hvis målgruppen er aktiv på bestemte tider
Hvis du ved at din målgruppe hovedsageligt er aktiv på bestemte tidspunkter af døgnet, kan du målrette dine Google Ads kampagner til dette. På den måde undgår du trafik på andre tidspunkter, som ikke konverterer. Indstillingerne kan selvfølgelig tilføjes eller ændres senere hen, så hvis du oplever tidspunkter med mange kliks men ingen konverteringer kan du udelukke yderligere omkostninger.
Annonceplanlægningen kan også bruges til at vises på bestemte dage. Har du således lukket nogle dage i ugen, kan disse dage også udelukkes.
TIP: Vær varsom, når du benytter annonceplanlægning. Inden du udelukker for mange tidspunkter, så overvej om der er tidspunkter hvor kunden er i en undersøgelsesfase og først konverterer senere. Så vil du jo ikke have at kunden lærer din konkurrent at kende i stedet, hvis det betyder at det er denne de vælger at købe hos så.
Hvad der er bedst at gøre, afhænger af den enkelte situation. En håndværker med døgnvagt er meget relevant døgnet rundt, mens man som servicevirksomhed, der udelukkende betjener kunder telefonisk i normal kontortid, kun er relevant i åbningstiden.
Bruger din målgruppe mest mobilen, så målret (også) mod mobile enheder
Hvis din målgruppe primært benytter en smartphone, er det oplagt at målrette dine annoncer til mobile enheder. Målretning til enheder er som standard til alle enheder i Google Ads, hvilket i mange tilfælde er fint. Har du, trods advarsler, ikke endnu fået et responsivt webdesign (en hjemmeside der tilpasses den besøgendes skærm), men har du et adaptivt webdesign (en speciel hjemmeside til mobiler mv., eks. m.domæne.dk), kan du med fordel lave en speciel annonce til mobiler, der sender til denne adresse. På den måde kan du undgå at få en høj afviselsesfrekvens på mobile enheder, og derved spilde dine penge.
Har du fået en mobilvenlig hjemmeside (responsiv), og oplever du at denne konverterer godt eller har du på fornemmelsen (eller endnu bedre, datagrundlag for) at en højere placering på mobile enheder vil øge din konvertering, så udnyt dette. Du kan byde forskelligt alt efter om brugeren sidder bag en computerskærm eller en mobilskærm. Hvordan dine budjusteringer skal være er forskelligt fra konto til konto, men i nedenstående screenshot kan du set et eksempel på bud der er 25 % højere på mobile enheder. Du kan også se hvor du indstiller dette, og du kan her enten vælge at hæve eller sænke buddet med en procentsats af det standardbud du har sat for søgeordet/annoncegruppen.
TIP: Lav forsøg med at lave annoncer til mobile enheder, hvor kunden ringer direkte til dig fra annoncen. Har du svært ved at få valid data på om det fungerer for dig eller ej, så brug call tracking på din hjemmeside i stedet.
Byd differentieret til tidligere besøgende, eller skræddersy annoncer til dem
Med RLSA (Remarketing Lists for Search Ads), har du mulighed for at kunne byde differentieret til tidligere besøgende.
Rent praktisk kan du anvende dine remarketing lister, til at byde eksempelvis 50% op til tidligere besøgende som ikke har købt noget, men igen er i gang med at søge på Google. På den måde vil du være i stand til at fange nogen der allerede har vist interesse, men måske kun var igang med at tjekke markedet ud. Kommer de tilbage og køber, vil det første klik således være fint givet ud i kunderejsen i forhold til hvis de køber hos en konkurrent i stedet.
Udover at byde differentieret kan du også vælge kun at målrette dine annoncer til tidligere besøgende. Dette kan eksempelvis bruges på bredere søgeord, som måske kan være mere parate til at købe, da de allerede har været i undersøgelsesfasen, og nu leder efter et sted at købe men ikke husker firmanavne. Det er selvfølgelig begrænset hvor mange man i så fald kommer ud til i forhold til at ligge bredt hos alle. Derfor kan det give mening på de bredeste af ens søgeord at benytte denne mulighed.
Sidst men ikke mindst har du mulighed for at lave specielle annoncer til dem der er på remarketing-listen. Har du eksempelvis et bestemt budskab til tidligere besøgende, kan det gives her, mens andre får et andet budskab. Det kan også være at du giver adgang til noget gratis indhold – et udpluk af en e-bog, en demo eller lignende bløde konverteringer. Til de besøgende, kan du nu lave nye annoncer som i stedet fokuserer på at få dem til at blive “rigtige kunder” – købe hele e-bogen eller tegne abonnement, hvis vi bliver ved eksemplerne fra før.
Din specifikke målgruppe rammes nemt med displayannoncer
Vil du ramme din målgruppe endnu mere specifikt kan du i Google Ads lave displayannoncering, hvor du rammer din målgruppe endnu mere præcist. Displayannoncer er tekst- eller bannerannoncer, der vises på et utal af hjemmesider. Med displayannoncer i Google Ads kan du vælge at annoncere meget specifikt:
Vælg hvilket køn dine annoncer skal vises til, og hvilken aldersgruppe de skal være i. Ved du at målgruppen har nogle specielle interesser, kan du også vælge at målrette mod disse. Annoncér til brugere med en bestemt mobil, der bruger et specielt styresystem eller til dem der er (eller ikke er) på wi-fi.
TIP: Bliv meget klogere på displayannoncer på Google her.
…Og så er der det med Google Ads priser
Det nytter ikke at have verdens mindste budget, men når dine dine kampagner er målrettet så specifikt som muligt, vil du alt andet lige få mere for pengene. Bliver derfor ikke overrasket over hvis dit Google Ads budget falder og/eller din konverteringsrate stiger. Er din shop klar til vækst?
TIP: Spar på dit Google Ads budget, ved at følge disse simple trin.