Ønsker du højere organisk reach på Facebook – så se med her.
I dette blogindlæg vil jeg beskrive de ting, som du kan gøre med din Facebook-side, for at gøre din organiske reach højere. Jeg vil komme ind på helt basale tekniske ting, såvel som nogle idéer til det content, som du lægger op på din Facebook-side. Jeg har lavet en lille liste med ting, som du kan tage med i overvejelserne, når du laver et opslag på Facebook, som jeg har udarbejdet ud fra mine erfaringer med organisk reach.
Hvad er organisk reach?
Organisk reach er helt basalt de mennesker, som du kan nå ud til på Facebook, ved at lave et helt simpelt opslag på Facebook. Uden at annoncere det. Du kan altid se din organiske reach, hvis du bestyrer en Facebook-side, lige under det opslag, som du har lavet – dette tal bliver opdateret regelmæssigt (næsten konstant). Kort sagt: dem du når ud til, med dine opslag, uden at bruge penge på det.
4 gode idéer til bedre organisk reach på Facebook.
Organisk reach bliver sværere og sværere at gøre på Facebook, i takt med at Facebook gerne vil have, at vi bruger flere og flere annoncekroner, for at nå ud til vores målgrupper – og dette giver da også mening, hvis man ser det med Facebook forretnings-briller på. Derfor skal man være mere og mere kreativ, for at nå ud til flest mulige mennesker, uden at betale penge for det.
Det betyder også meget, at vi, som annoncører, prøver at finde smuthuller i Facebook-system hele tiden og så igen. Der var engang, hvor tekst-opdateringer var det absolut bedste, og det nåede ud til flest. Der var engang, hvor tekst-links var det bedste. Nu virker links med billeder ret godt. Facebook ændrer konstant, den algoritme, som vi prøver at regne ud (never gonna happen), netop fordi vi prøver at regne den ud – forvirende.
Dette leder til mit allerførste punkt i mit indlæg..
1. Relevant content (is king)
Det, som jeg mener, er det absolut vigtigste på Facebook er, at du laver content, som dine følgere gider at se på. Det kan måske virke lidt omsonst at snakke om, og du kan tænke: “de har like’d min side. Selvfølgelig kan de lide hvad jeg smider op — Jeg laver lige salgs-orienteret opslag #3 i dag, med grå underbukser i str. 6 år” – jeg tror vi alle har tænkt dette og lavet “det dumme opslag”, istedet for at udtænke noget, som er relevant for ens følgere. Her er et par spørgsmål, som du burde stille dig selv, hver gang du laver et Facebook-opslag:
- Hvis det var fra en side, som jeg personligt selv havde like’d, der lavede et tilsvarende opslag – ville jeg så interagere med det?
- Er det relevant lige nu – eller er der et andet tidspunkt, hvor det er mere relevant?
- Hvorfor laver jeg opslaget?
- Hvad vil jeg gerne med dette opslag?
Disse er alle nogle kritiske spørgsmål, som du automatisk burde stille dig selv, hver gang du laver et Facebook-opslag. Og hvis dit eget svar er negativt, så er der garanteret også nogle af dine fans, som vil tænke det samme.
En populær sætning er blevet “content is king” – og det gælder også på Facebook: det som du smider op på din Facebook-side, skal være fedt og noget som der er relevant for dine følgere/fans. Så skal den organiske reach nok komme af sig selv. Hvis du stadig søger flere materialer til hvordan, at du kan komme ud over stepperne lidt nemmere, så læs endeligt videre…
2. Målretning af posts
Du kan med fordel målrette dine opslag til en bestemt målgruppe, af dine følgere. På den måde sikre du dig, som nævnt herover, at det content som du leverer til dine fans, er det bedste.
Et eksempel kunne være, at du ejede en natklub og havde Ladies Night, hvor der kommer stripper kl. 10 – her kunne du så lave 2 opslag og målrette dem:
– Opslag #1: kunne have en topløs mand på billedet og der kunne stå “Ladies Night i aften, kom og se ‘politimanden’ på arbejde kl. 10” – og målrette denne til damerne i den korrekte aldersgruppe
– Opslag #2: her du smide et billede op med en masse festene damer og skrive “Ladies Night i aften – kvinderne er vilde i varmen… Kom efter kl. 10:30 når stripperen er gået” – og målrette den til herrene i den korrekte aldersgruppe
Dette er blot et eksempel på, hvordan man kunne bruge målretning helt basalt – det ville uden tvivl slå et opslag hvor der stod “Ladies Night i aften, kom kom kom” og så sende den ud til alle. Det kan godt være, at dit potentielle reach på de individuelle opslag er mindre – men når du gør opslaget relevant for din bruger, kan jeg næsten garantere dig, at du får en højere reach; fordi dine følgere er mere tilbøjelig til at interagere med dine opslag – og det er dét, som mit eksempel skal prøve at forklare, på en lidt firkantet facon.
Hvordan målretter man så på Facebook?
Først, så skal du slå det til. Jeg har lavet en helt ny Facebook side for WeMarket, for at vise hvordan man gør.
Som standard, så er det slået fra, men du kan lige her, hvor du slår det til igen. Gå til: Settings -> General -> Targeting and Privacy for Posts — den skal slås til.
Derefter kan du så finde det, når du skal lave opslag. Som vist herunder:
3. Videoer
Facebook vil rigtigt gerne være med på video-markedet – i en lidt anden stil end YouTube. I starten af 2015 begyndte de at prioritere videoer højere og højere, og derfor betyder dette også, at du kan nemt komme til en organisk reach på Facebook vha. videoer.
Der er mange forskellige måder, at dette kan gøres på. Det kan være en helt simpel video, hvor man bliver vist rundt i køkkenet på en restaurant, til noget der blot skaber blikfang, som denne video fra serien Vikings: Se den her
Den vil automatisk få højere reach, blot fordi det er en video. Her er det kun fantasien der sætter grænser. Det er dog vigtigt at altid stille sig spørgsmålene fra Tip #1. Er det fedt og relevant?
4. See more / Se mere
Allerede når man ser ordene “see more” (eller “se mere”, hvis du har Facebook på dansk) så virker det bare indbydende. Her er et lille tip til, hvordan du kan gøre (stor) nytte af dette på Facebook.
Du er sikkert stødt på lange opdateringer, som havde denne “see more” knap, som gør, at du kan se det hele af opdateringen, hvis du er interesseret. Man kan dog med lidt snilde, gør rigtig god brug af denne, for at skabe en højere organisk reach. Hver gang folk klikker på en tekstopdatering, hvor der står “See more”, tæller det også som en interaktion, så det er med at appellere til folks nysgerrighed, når man laver disse opdateringer. Jeg har lavet en lille statusopdatering, på vores test-side, hvor jeg viser, hvordan man kan bruge denne funktion, for at skabe en bedre organisk reach på Facebook.
Her har jeg lavet en opdatering, hvor alle “godterne” i opslaget er gemt lige bag ved “See more”-knappen. På den måde vækker man nysgerrigheden og det hjælper på det generelle engagement på dit opslag. Hvis du er interesserede i at vide hvor mange der egentligt klikker på “see more”, så kan du finde det i kategorien “Other Clicks” hvis du kigger på opslagets reach, der kan findes lige under opslag, kort tid efter de er blevet published.
I mit tilfælde med at bruge dette lille trick, har jeg forøget reach på en lille side fra ~100-150 reach pr. opslag til ~400-600. Det er ca. 400%, hvis man hellere vil høre tal.
Hvordan gør man det så?
Der er selvfølgelig flere måder at gøre det på, men det klart nemmeste og mest overskuelige format er denne:
1. linje: Skab noget blikfang med en overskrift. Evt. vha. symboler
2. linje: Lav et dobbelt-linjeskifte, så du kommer direkte på 3. linje
3. linje: Skriv en lille introduktion til dit opslag. Hvad vil du med dit opslag?
4. linje: dobbelt-linjeskifte igen.
5. linje: Skab interesse og få læseren til at føle, at de får noget ud af det, hvis de klikker “see more” – kald det en form for call to action-linje. Gør den kort og præcis. Hvis den bliver for lang, så kan “see more” skære dette fra.
Herefter kan du skrive alt det du vil og formatere det som det passer dig – men sørg nu for, at det er interessant for brugeren. Ellers trykker de ikke “See more” næste gang.
I sidste ende…
Så vil jeg alle dage referere til mit første punkt. Sørg nu for at gøre dit content indholdsrigt og interessant for dine følgere. Det er langt det vigtigste. Selv hvis dine posts kun når ud til 5 mennesker, men de alle 5 køber en ydelse eller produkt fra dig, så er det i sidste ende det der tæller.
Jeg håber at der har været noget, som I kan bruge i jeres fremtidige opslag på Facebook og at det hjælper til at forbedre jeres organiske reach.
Til gengæld tilbyder vi…
- En central plads på holdet i en virksomhed med masser af fart på
- 30+ kollegaer fordelt på kontorer i Kolding, Ikast og Holstebro
- Masser af ansvar og rig mulighed for personlig og faglig udvikling
- Løn efter kvalifikationer
Du kan desuden se frem til at blive en del af en forrygende arbejdsplads, der gør en dyd ud af at kombinere høj faglighed og ekspertise med højt humør og sjove firmaarrangementer. Vi vil have det sjovt, når vi går på arbejde og energi til overs, når vi går hjem. Det er nemlig på den måde, at vi leverer de bedste resultater for vores kunder!
Dine arbejdsopgaver består bl.a. i…
- Rådgivning til kunder omkring deres Ads på både strategisk og taktisk niveau
- Udarbejdelse og opsætning af Ads, samt løbende justering
- Opsætning, fejlfinding og optimering af produktfeeds
- Overvågning og rapportering til kunder
- Afdække potentialer, som kan skabe mest mulig værdi for kunden
Lyder stillingen spændende? Så lad os fortælle lidt mere om os selv!
WeMarket er et digitalt marketingbureau med lokationer i Ikast, Holstebro og Kolding. Vi hjælper en bred palette af lokale kunder med hele eller dele af deres markedsføringsindsats. Vi har ét fokus for øje: – Vi vil være den bedste investering kunden nogensinde har foretaget. Det er vi for nogen kunder, for andre er vi ikke. Men vi går på arbejde med denne ambition hver dag.
Har du spørgsmål til stillingen er du velkommen til at kontakte Lasse Winther Jørgensen på telefon 81 40 18 73.
Skynd dig til tasterne og send din ansøgning og CV til lw@wemarket.dk
Vi indkalder løbende til samtale.
Vi glæder os til at høre fra dig.
P.S. Hvis du er i tvivl om det er noget for dig, så søg alligevel. Det kan være vi er meant to be 🙂